لوگوی کاردون

صدای زیاد ظرفشویی بوش می‌تواند ناشی از عواملی مانند نادرست بودن روش نصب دستگاه، چیدمان نامناسب ظروف یا تجمع ذرات در فیلترها و پمپ تخلیه باشد. با بررسی این موارد و انجام اقدامات لازم می‌توانید صدا دادن ظرفشویی بوش را کاهش داده و عملکرد دستگاه را بهبود ببخشید.

علت‌های ایجاد صدای زیاد در ماشین ظرفشویی بوش

Causes of loud noise in Bosch dishwasher

شایع‌ترین علت‌های ایجاد صدای زیاد در ماشین ظرفشویی بوش مربوط به خرابی برد کنترل الکترونیکی، خرابی کنترل پنل کاربری یا معیوب بودن مجموعه پمپ و موتور است. به‌طور کلی عوامل صدا دادن ظرفشویی بوش و درصد احتمال آن‌ها به شرح زیر هستند.

  • برد کنترل الکترونیکی: 56 درصد
  • کنترل رابط کاربری: 14 درصد
  • مجموعه پمپ و موتور: 9 درصد
  • موارد دیگر مانند نصب نادرست: 21 درصد

انواع صداهای رایج در ماشین ظرفشویی بوش

تشخیص اینکه صدای زیاد ظرفشویی بوش بلندتر از حد معمول است یا خیر، مستلزم آشنایی با صداهای رایجی است که دستگاه در حین کار تولید می‌کند. به‌طور کلی، یک ماشین ظرفشویی بوش با عملکرد استاندارد، صدای زمزمه ملایم، صدای چرخش آب و گاه به گاه صدای کلیک هنگام تغییر چرخه تولید می‌کند. این صداها عموما ثابت، ملایم و غیر آزاردهنده هستند.

عوامل خارجی موثر بر صدای ماشین ظرفشویی

صدای زیاد ظرفشویی بوش می‌تواند تحت تاثیر عوامل خارجی متعددی قرار گیرد. اولا محل نصب نقش مهمی دارد. نصب ماشین ظرفشویی روی سطوح ناهموار با لرزش بیشتر همراه است که منجر به افزایش سطح صدا می‌شود. علاوه بر این، نوع کفپوش هم بر انتقال صدا تاثیر دارد. مثلا سطوح سخت مانند کاشی صدا را تقویت می‌کنند.

محیط اطراف نیز مهم است. پلان‌های طبقه باز به صدا اجازه حرکت آزادانه‌تر را می‌دهد. درحالی‌که فضای بسته صدا را در خود نگه داشته و به‌اصطلاح خفه می‌کند. نصب دستگاه در کابینت یا بیرون آن می‌تواند صدا را جذب کرده یا منعکس کند و بر حجم صدای شنیده‌شده تاثیر بگذارد. بار داخل ماشین ظرفشویی، از جمله چیدمان ظروف هم می‌تواند سطوح گوناگونی از صدا را در حین کار ایجاد کند.

روش‌های عیب‌یابی صدای زیاد ماشین ظرفشویی

روش‌های عیب‌یابی صدای زیاد ماشین ظرفشویی را می‌توان تا حدودی باتوجه‌به صداها انجام داد. اگر متوجه این صداها شدید، احتمالا یک مشکل خاص در دستگاه وجود دارد.

  • صدای ناله: نشان‌دهنده مشکلاتی در موتور یا پمپ
  • صدای تق‌تق: توسط قطعات شل یا وجود اجسام خارجی
  • صدای غرغره: وجود اشکال در فرآیند تخلیه دستگاه
  • صدای سنگ‌زنی: به هم ساییده شدن قطعات دستگاه

به‌طور کلی اگر صدا حالت کوبیده شدن و تق‌تق داشت، مشکل مکانیکی است. به این معنا که قطعات شل، اجسام خارجی، گیر کردن و انسداد و موارد این چنینی مسئول مشکل هستند. اما صدای شبیه به وزوز و زمزمه بلند نشان‌دهنده وجود مشکل الکترونیکی در موتور و برد کنترل اصلی خواهد بود.

راهکارهای رفع صدای ناشی از اجزای مختلف

برای رفع صدای زیاد ظرفشویی بوش می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید.

  • بررسی و تمیز نمودن فیلتر: ماشین ظرفشویی را خاموش کنید، قفسه پایینی را بردارید و فیلتر را بشویید. با این کار، باقیمانده‌ها از بین می‌روند و از گردش آب درست اطمینان حاصل شود.
  • بررسی اجسام خارجی: بازوهای اسپری و پایین آن را برای اقلام خارجی مانند شیشه شکسته یا ظروف بررسی کنید، چرا که باعث ایجاد انسداد و سروصدا می‌شوند.
  • سفت نمودن قطعات شل: برای جلوگیری از لرزش و حفظ یکپارچگی ساختار، پیچ‌ها یا اجزای شل داخل ماشین ظرفشویی را سفت کنید.
  • تمیز کردن بازوهای اسپری: بازوهای اسپری را بردارید و با آب ولرم بشویید. با این کار، انسداد را از بین می‌برید و از توزیع کارآمد آب اطمینان حاصل می‌کنید.
  • گشودن مسیر تخلیه: شلنگ تخلیه و فیلتر باید عاری از انسداد باشند تا از صدای غرغره جلوگیری شود و زهکشی به شکل درست صورت گیرد.
  • بررسی پمپ و موتور: در مرحله آخر باید به سراغ استهلاک یا آسیب‌دیدگی پمپ و موتور رفت و قطعات فرسوده را برای حفظ عملکرد و کاهش سروصدا تعویض کرد.

با پیروی از این مراحل می‌توانید سروصدای دستگاه را به حداقل برسانید و کارایی ماشین ظرفشویی بوش خود را افزایش دهید.

اهمیت تراز بودن ماشین ظرفشویی

نحوه حل مشکل صدای زیاد ظرفشویی بوش

تراز کردن ماشین ظرفشویی برای به کاهش صدای زیاد ظرفشویی بوش در حین کار بسیار مهم است. ماشین ظرفشویی ناتراز می‌تواند به لرزش افتاده و صداهای تق‌تق از خود ساطع کند. اگر ماشین ظرفشویی به‌درستی تراز نشود، بازوهای اسپری به‌طور موثر عمل نمی‌کنند. امری که منجر به توزیع نامناسب آب و بروز انسداد می‌شود. بنابراین موتور سخت‌تر و با صدای بیشتر کار می‌کند تا ناکارآمدی‌ها را جبران سازد.

علاوه بر این، ماشین ظرفشویی ناتراز با مشکل تجمع آب در مناطق خاص روبرو می‌شود. امری که فشار اضافی بر پمپ و موتور می‌آورد و صدای بیشتری تولید می‌کند. با تراز کردن ماشین ظرفشویی می‌توانید از کارکرد درست و کاهش استهلاک قطعات اطمینان یابید و طول عمر آن را افزایش دهید. برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود می توانید از تکنسین های کاردون کمک بگیرید.

تاثیر کیفیت آب بر صدای ماشین ظرفشویی

شاید تعجب کنید اما کیفیت آب هم می‌تواند به میزان قابل‌توجهی بر صدای زیاد ظرفشویی بوش تاثیر بگذارد. آب سخت که حاوی سطوح بالایی از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است، می‌تواند به مشکل تجمع مواد معدنی در دستگاه دامن بزند. این تجمع می‌تواند بازوهای اسپری و فیلترها را مسدود کند تا ماشین ظرفشویی برای گردش آب سخت‌تر کار کند. درنتیجه صدای آن در حین کار افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، آب سخت بر کارایی مواد شوینده هم تاثیر دارد و منجر به عملکرد ضعیف آن در تمیز کردن ظروف می‌شود. از آنجایی که ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن موثر تلاش می‌کند، ممکن است به‌دلیل کارکرد بیش از حد موتور و پمپ، صدای بیشتری به‌وجود آورد.

برعکس، آب نرم عملکرد ماشین ظرفشویی را افزایش داده و به عملکرد آرام‌تر و کاهش سطح سروصدا کمک می‌کند. سرویس منظم ماشین ظرفشویی شامل رسوب‌زدایی و تمیز کردن فیلتر برای کاهش اثرات کیفیت آب بر سروصدا ضروری است.

نقش برنامه شستشو در ایجاد صدا

برنامه شستشوی ماشین ظرفشویی نقش بسزایی در صدای زیاد ظرفشویی بوش در حین کار دارد. برنامه‌های گوناگون مانند شستشوی سنگین، معمولی یا سریع از فشار آب، الگوهای اسپری و مدت زمان چرخه متفاوت استفاده می‌کنند. امری که می‌تواند بر خروجی نویز و سروصدا تاثیر بگذارد.

به‌عنوان مثال، چرخه‌های شستشوی سنگین اغلب شامل اسپری قوی‌تر و زمان‌های طولانی‌تر می‌شوند. برعکس، چرخه‌های اکو یا ملایم به دلیل کاهش فشار آب و حرکت کندتر بازوی اسپری، در سطوح سروصدای کمتری کار می‌کنند. درک تاثیر هر برنامه شستشو در صدا دادن ظرفشویی بوش به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت لزوم گزینه‌های با عملکرد آرام‌تر را انتخاب کنید.

پیشگیری از ایجاد صدای زیاد در ماشین ظرفشویی

Prevention of excessive noise in the dishwasher

برای جلوگیری از ایجاد صدای زیاد در ماشین ظرفشویی بوش باید ابتدا دستگاه را به‌درستی نصب و تراز کنید. زیرا عدم تراز می‌تواند باعث ایجاد لرزش و صدای اضافی شود. همچنین ظروف باید به شکل صحیح در دستگاه چیده شوند تا بازوهای اسپری به آن‌ها برخورد نکنند.

ضمنا فیلترهای دستگاه را به شکل مرتب تمیز کنید تا مانعی برای جریان خروج آب وجود نداشته باشد. همچنین هیچ جسم خارجی نباید در دستگاه، پمپ یا پروانه آن گیر کرده باشد. درنهایت، از قطعات و واشرهای سالم و استاندارد استفاده کنید تا از هرگونه لرزش و صدای غیرعادی جلوگیری شود.

جمع بندی

درصورتی‌که با انجام راهنمایی‌های این مقاله نتوانستید مشکل صدای زیاد ظرفشویی بوش را برطرف کنید، از خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی بوش کاردون بهره بگیرید. متخصصان نصب و تعمیرات ماشین ظرفشویی بوش در کاردون به‌سرعت علت بروز مشکل را شناسایی کرده و آن را برطرف خواهند کرد.

سوالات متداول

برای تشخیص مکانیکی یا الکترونیکی بودن مشکل باید به نوع صدا توجه کنید. تق‌تق یا ارتعاش معمولا نشان‌دهنده یک مشکل مکانیکی است. اما وزوز یا زمزمه بلند ناشی از مشکل موتور یا مدار الکترونیکی است.

بله نوع شوینده مورد استفاده می‌تواند روی صدای ماشین ظرفشویی شما تاثیر بگذارد. این اثر به‌دلیل رسوب مواد شوینده و کف زیاد درنتیجه انسداد یا آسیب رسیدن به قطعات داخلی اتفاق می‌افتد.

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها