لوگوی کاردون

چه مقدار لباس می توانیم در لباسشویی بریزیم؟

میزان و مقدار لباس در ماشین لباسشویی به شکل صحیح، موجب استفاده بهینه از دستگاه می‌شود. بارگیری بیش از حد لباس در ماشین لباسشویی، می‌تواند عملکرد آن را مختل کرده و لباس‌ها را به‌درستی تمیز نکند. از طرفی، شستن لباس با حجم بسیارکم نیز منجر به هدر رفتن انرژی و آب می‌شود. شناخت ظرفیت ماشین […]

How much clothes can we put in the washing machine

میزان و مقدار لباس در ماشین لباسشویی به شکل صحیح، موجب استفاده بهینه از دستگاه می‌شود. بارگیری بیش از حد لباس در ماشین لباسشویی، می‌تواند عملکرد آن را مختل کرده و لباس‌ها را به‌درستی تمیز نکند. از طرفی، شستن لباس با حجم بسیارکم نیز منجر به هدر رفتن انرژی و آب می‌شود. شناخت ظرفیت ماشین لباسشویی و توجه به دستورالعمل‌های سازنده، کلید دستیابی به شستشوی موثر و حفظ عمر ماشین است.

اهمیت رعایت ظرفیت در لباسشویی

The importance of observing capacity in laundry

برای دستیابی به نتایج بهتر شست‌وشو، باید عوامل موثر بر ظرفیت لباسشویی را مد نظر داشته باشید.

۱) نوع پارچه و جنس لباس‌ها

  • پارچه‌های مختلف آب را به شکل متفاوت جذب می‌کنند. به‌عنوان مثال، پنبه آب بیشتری جذب می‌کند و سنگین‌تر می‌شود. در مقابل پارچه‌های مصنوعی مانند پلی‌استر می‌توانند ظرفیت ماشین لباسشویی را کم‌تر پر کنند.
  • برخی از اقلام مانند پشم، حتی در صورت خشک بودن نیز حجیم هستند و فضای بیشتری را در درام اشغال می‌کنند.
  • پارچه‌های ظریف به فضای بیشتری برای حرکت آزادانه در طول چرخه شست‌وشو نیاز دارند. به این معنا که برای جلوگیری از آسیب، باید مقدار لباس در ماشین لباسشویی را به زیر ظرفیت اسمی دستگاه کاهش دهید.

۲) اندازه و وزن لباس‌ها

  • اقلام بزرگ‌تر مانند پتو یا کت‌های سنگین فضای بیشتری را در لباسشویی اشغال می‌کنند. بنابراین، باید تعداد اقلام در یک چرخه شست‌وشو را کاهش دهید.
  • توزیع وزن نابرابر، مانند شستن یک لباس سنگین مانند حوله با موارد سبک‌تر مانند لباس زیر می‌تواند بر تعادل دستگاه و توانایی آن برای کارکرد بدون مشکل تاثیر بگذارد.
  • ظرفیت دستگاه بر اساس وزن خشک لباس‌ها است. اما، لباس‌ها هنگام خیس شدن به‌طور قابل توجهی سنگین‌تر می‌شوند.

۳) نوع برنامه شستشو

  • برنامه‌های مختلف شست‌وشو به مقادیر متفاوتی آب نیاز دارند که بر تعداد لباس‌های قابل تحمل دستگاه، بدون بارگذاری بیش از حد تاثیر می‌گذارد.
  • برنامه‌های با سرعت چرخش بالاتر می‌توانند بارهای سنگین‌تر را بهتر تحمل کنند. اما، برنامه‌های ظریف معمولا سرعت چرخش کمتری دارند و عملکرد صحیح خود را با بارهای سبک‌تر نشان می‌دهند.
  • چرخه‌های شستشوی طولانی‌تر را باید برای بارهای بیشتر و سنگین‌تر استفاده کنید. در حالی که، چرخه‌های شستشوی سریع برای بارهای سبک‌تر و کوچک‌تر طراحی شده‌اند.

عوامل مؤثر بر ظرفیت لباسشویی

رعایت ظرفیت ماشین لباسشویی، به چند دلیل عمده بسیار مهم است. اولا، عملکرد تمیز کردن لباس‌ها به شکل بهینه را تضمین می‌کند. مقدار لباس در ماشین لباسشویی به‌صورت بیش از حد می‌تواند از حرکت آزادانه لباس‌ها در درام جلوگیری کند و منجر به شستشو و آبکشی ناکافی شود. بنابراین، لباس‌ها درست شسته نمی‌شود و مواد شوینده روی پارچه‌ها باقی می‌ماند.

ثانیا رعایت ظرفیت دستگاه به افزایش طول عمر آن کمک می‌کند. وزن بیش از حد می‌تواند موتور و سایر قطعات را تحت فشار قرار دهد و منجر به خرابی‌های مکانیکی و تعمیرات پرهزینه شود. همچنین، امکان آسیب رسیدن به لباس‌ها از بین می‌رود. چرا که لباس‌ها ممکن است به یکدیگر فشار بیاورند و در اثر سایش‌های مداوم آسیب ببینند.

علاوه‌بر این، رعایت ظرفیت لباسشویی به بهره‌وری انرژی آن کمک می‌کند. ماشین‌های لباسشویی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در محدوده بار مشخص کار کنند. بنابراین، اضافه بار می‌تواند منجر به افزایش مصرف انرژی شود. زیرا، دستگاه برای تمیز کردن لباس‌ها باید سخت‌تر کار کند و به برق بیشتری نیاز دارد. همچنین، ماشین لباسشویی که بیش از ظرفیت خود پر شده است، برای دستیابی به نتایج لازم به آب بیشتری نیاز خواهد داشت.

راه‌های تشخیص ظرفیت مناسب لباسشویی

تعیین ظرفیت مناسب ماشین لباسشویی برای اطمینان از عملکرد بهینه و جلوگیری از آسیب به ماشین و لباس شما بسیار مهم است. در این‌جا دو روش موثر وجود دارد. اولین و آسان‌ترین روش برای تعیین ظرفیت مناسب لباسشویی، مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه است.

دفترچه راهنما، دستورالعمل‌های دقیقی را در مورد ظرفیت بار ارائه می‌دهد که معمولا با کیلوگرم لباس خشک اندازه‌گیری می‌شود. این دستورالعمل، ممکن است حداکثر بار را برای انواع مختلف پارچه و برنامه‌های شستشو نیز مشخص ‌کند.

همچنین، بسیاری از ماشین‌های لباسشویی مدرن مجهز به نشانگر سطح آب یا سنسورهای تشخیص بار خودکار هستند. این ویژگی، سطح آب را بر اساس اندازه بار تنظیم می‌کند. با مشاهده رفتار دستگاه هنگام تنظیم سطح آب یا استفاده از سنسورهای خودکار، می‌توانید تشخیص دهید که آیا مقدار لباس در ماشین لباسشویی مناسب هست یا خیر. اگر دستگاه نشان داد که سطح آب بالا است یا برای متعادل کردن بار تلاش می‌کند، درام بیش از حد بارگذاری شده است و باید تعداد اقلام را کاهش دهید.

عواقب پر نکردن کافی لباسشویی

چه مقدار لباس می توانیم در لباسشویی بریزیم؟

تا این‌جا فقط به عواقب پر کردن بیش از ظرفیت ماشین لباسشویی پرداختیم، اما عواقب پر نکردن کافی لباسشویی را هم فراموش نکنید. یکی از پیامدهای پر نشدن کافی ماشین لباسشویی این است که باعث افزایش هزینه‌های شستشو، کاهش کارایی شستشو و هدر رفتن وقت و انرژی می‌شود.

اکثر ماشین‌های لباسشویی کارایی کامل خود را در هنگام بارگیری کامل نشان می‌دهند. همچنین، برای مصرف آب و انرژی کامل در طول یک چرخه با بار دقیق طراحی شده‌اند. استفاده از مقادیر بیش از حد آب و انرژی برای بار کوچک‌تر، درنهایت منجر به افزایش هزینه قبوض خواهد شد. ضمنا استفاده مکرر لباسشویی با بارهای کوچک نیز می‌تواند فرسودگی و استهلاک ماشین لباسشویی را افزایش دهد.

همچنین، کاهش مقدار لباس در ماشین لباسشویی، به تمیز نشدن آن‌ها منجر می‌شود. وقتی ظرفیت دستگاه پر نمی‌شود، لباس‌ها ممکن است فضای بیشتری برای حرکت دارند که منجر به شستشوی ناهموار و باقی ماندن کثیفی یا لکه‌های احتمالی روی لباس‌ها خواهد شد.

درنهایت، پر نکردن کافی ماشین لباسشویی می‌تواند هزینه‌ها را از طریق استفاده ناکارآمد از مواد شوینده افزایش دهد. بیشتر دستورالعمل‌های مواد شوینده بر اساس بار کامل لباس‌های شسته شده هستند. بنابراین، استفاده از همان مقدار مواد شوینده برای حجم کمتر لباس‌ها می‌تواند منجر به استفاده بیش از حد لازم شود.

نکات مهم برای پر کردن لباسشویی

Important tips for filling the washing machine

پر کردن صحیح ماشین لباسشویی برای آسیب نرسیدن به لباس‌های شما و خود دستگاه بسیار مهم است. به‌طور کلی، 3 نکته مهم وجود دارد که باید در زمان پر کردن لباسشویی مد نظر داشته باشید. اگر قصد تعمیر ماشین لباسشویی خود را دارید، پیشنهاد می کنیم از تکنسین های سرویس تعمیر ماشین لباسشویی در منزل کاردون استفاده کنید.

۱) جداسازی لباس‌ها بر اساس جنس و رنگ

جداسازی لباس‌ها بر اساس رنگ و جنس موجب تمیزتر شدن آن‌ها و جلوگیری آسیب می‌شود. اولا همیشه رنگ‌های سفید و تیره را از هم جدا سازید تا از رنگ دادن به پارچه‌های روشن جلوگیری کنید. سفیدها را باید جداگانه در آب گرم بشویید، در حالی که رنگی‌ها باید در آب سرد شسته شوند.

ضمنا، لباس‌ها را از نظر جنس نیز از هم جدا کنید. به‌ویژه، اگر پارچه‌ها تفاوت چشمگیری با هم دارند. لباس‌هایی که اغلب از پارچه‌های محکم‌تر ساخته شده‌اند، می‌توانند با چرخه معمولی یا قوی شسته شوند. اما، لباس‌های ظریف را باید به‌طور جداگانه و با چرخه ملایم بشویید تا آسیب نبینند.

۲) خالی کردن جیب‌های لباس‌ها

قبل از قرار دادن هر مقدار لباس در ماشین لباسشویی، حتما تمام جیب‌های آن‌ها را کاملا چک کنید. اقلامی مانند دستمال‌کاغذی، سکه یا کلید می‌توانند مشکلات مهمی را در طول چرخه شست‌وشو به وجود آورند. بقایای دستمال‌کاغذی باعث باقی ماندن پرز بر روی لباس‌ها می‌شود و به چرخه آبکشی اضافی نیاز دارد. در حالی که اشیای فلزی مانند سکه یا کلید ممکن است به درام ماشین لباسشویی و سایر اجزای آن آسیب بزنند.

علاوه‌بر این، دستگاه‌های الکترونیکی مانند هدفون یا درایوهای فلش USB که در جیب‌ها باقی مانده‌اند، در حین شستشو از بین رفته و منجر به هزینه‌های غیرضروری می‌شوند. بنابراین، حتما کمی وقت بگذارید و خالی کردن جیب‌های لباس‌ها را قبل از شست‌وشو مد نظر قرار دهید.

۳) زیپ کردن زیپ‌ها و بستن دکمه‌ها

بستن زیپ‌ها و دکمه‌های لباس‌ها قبل از شستشو برای جلوگیری از آسیب به لباس‌ها ضروری است. زیپ‌های باز می‌توانند به لباس‌های دیگر گیر کنند و باعث پارگی یا سوراخ شدن آن‌ها شوند. در حالی که، دکمه‌های باز ممکن است به دلیل تکان خوردن در طول چرخه شستشو بدشکل یا فرسوده شوند. با محکم کردن زیپ‌ها و دکمه‌ها نه‌تنها از لباس‌های خود محافظت می‌کنید، بلکه فرآیند شستشو بدون وقفه انجام خواهد شد.

جمع بندی

استفاده از مقدار لباس در ماشین لباسشویی به‌صورت صحیح (نه کم‌تر و نه زیادتر از ظرفیت)، می‌تواند بهترین عملکرد شست‌وشو را برای شما رقم بزند. این موضوع عمر مفید لباسشویی شما را به حد چشمگیری افزایش می‌دهد و در عین حال از هزینه آب و برق می‌کاهد. چنانچه، به بررسی و سرویس ماشین لباسشویی خود نیاز دارید، کارشناسان کاردون می‌توانند شما را در اسرع وقت راهنمایی کنند.

سوالات متداول

خیر، ماشین لباسشویی را نباید تا لبه آن پر کنید. پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی ممکن است باعث آسیب به دستگاه و لباس‌ها یا حتی خرابی ماشین لباسشویی شود.

لباس‌های همرنگ و از یک جنس را می‌توان با هم در ماشین لباسشویی شست. همچنین، بهتر است لباس‌های سنگین و سبک را جداگانه بشویید تا به یکدیگر آسیب نزنند.

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها