لوگوی کاردون

علائم خرابی تسمه لباسشویی چه هستند؟

ماشین لباسشویی، یکی از ضروری‌ترین لوازم خانگی است که ما تقریبا هر روز از آن استفاده می‌کنیم. آن‌ها در زمان و انرژی ما صرفه‌جویی کرده و زندگی ما را بسیار آسان‌تر می‌کنند. با این حال، ماشین‌های لباسشویی نیز با گذشت زمان دچار فرسودگی، استهلاک و خرابی قطعات می‌شوند. خرابی تسمه لباسشویی، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی […]

What are the symptoms of washing belt failure

ماشین لباسشویی، یکی از ضروری‌ترین لوازم خانگی است که ما تقریبا هر روز از آن استفاده می‌کنیم. آن‌ها در زمان و انرژی ما صرفه‌جویی کرده و زندگی ما را بسیار آسان‌تر می‌کنند. با این حال، ماشین‌های لباسشویی نیز با گذشت زمان دچار فرسودگی، استهلاک و خرابی قطعات می‌شوند. خرابی تسمه لباسشویی، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد با آن مواجه هستند. پارگی تسمه لباسشویی، نشانه‌هایی دارد که با شناخت آن‌ها می‌توانید مشکل را هر چه زودتر برطرف کنید.

تسمه لباسشویی چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

What is a washing belt and whatis its function

تسمه ماشین لباسشویی، وظیفه راندن و چرخش درام دستگاه را برعهده دارد. زمانی که این قطعه شروع به فرسودگی می‌کند، مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد. این تسمه، یک ماده لاستیکی با مواد مصنوعی است که موتور را به درام متصل می‌کند. بنابراین، وقتی ماشین لباسشویی خود را روشن می‌کنید، چرخش موتور به وسیله تسمه به درام منتقل شده و سبب چرخش آن می‌شود.

بسته به مدل، پمپ تخلیه نیز ممکن است توسط یک تسمه متصل به یک قرقره محرک موتور هدایت شود. در برخی مدل‌های درب از بالا، موتور با چرخش در جهت مخالف نسبت به درام، پمپ را به حرکت در می‌آورد. در طول چرخه تخلیه یا بلافاصله پس از آن، ترمز آزاد می‌شود و موتور و تسمه وان را می‌چرخانند.

البته همه سیستم‌های درایو ماشین لباسشویی یکسان نیستند. برخی از مدل‌های درب از بالا با عنوان «محرک مستقیم» در نظر گرفته می‌شوند. به این معنی که موتور از یک گیربکس محرک یا از استاتور و روتور برای هم زدن یا چرخاندن وان و کارکرد پمپ تخلیه استفاده می‌کند. با این حال، کماکان چرخاندن وان و کارکرد پمپ تخلیه در بسیاری از مدل‌های درب از بالا و جلو به عدم خرابی تسمه لباسشویی وابسته است.

انواع تسمه‌های مورد استفاده در لباسشویی‌ها

تسمه‌های ماشین لباسشویی، انواع مختلفی دارند که هرکدام برای مصارف خاصی طراحی شده‌اند. در ادامه، به توضیح مختصری در مورد انواع تسمه ماشین لباسشویی می‌پردازیم:

  • تسمه شیاری: این نوع تسمه، دارای شیارهایی بر روی سطح خود است که به انعطاف بیشتر تسمه و انتقال بهتر نیرو می‌انجامد. این تسمه‌ها، معمولا در ماشین‌های لباسشویی جدید استفاده می‌شوند.
  • تسمه ذوزنقه‌ای: این تسمه‌ها، دارای سطح مقطع ذوزنقه‌ای هستند و برای انتقال نیروی مکانیکی در دستگاه‌های مختلف از جمله ماشین لباسشویی کاربرد دارند. این نوع تسمه‌ها، به دلیل شکل مقطع خود به‌خوبی روی قرقره‌ها می‌نشینند و از لیز خوردن جلوگیری می‌کنند.
  • تسمه تایمینگ: این نوع تسمه‌ها دارای دندانه‌هایی هستند که دقیقا با قرقره‌های دندانه‌دار ماشین لباسشویی درگیر می‌شوند. از این تسمه‌ها برای هماهنگی و همگام‌سازی حرکت قسمت‌های مختلف ماشین لباسشویی استفاده می‌شود.
  • تسمه ذوزنقه‌ای دندانه‌دار: این نوع تسمه‌ها مشابه تسمه‌های ذوزنقه‌ای هستند، اما در مقطع خود دندانه‌هایی دارند. این دندانه‌ها، سبب می‌شود که تسمه محکم‌تر روی قرقره‌ها قرار بگیرد و نیرو را با کارایی بیشتری انتقال دهد.

چرا تسمه لباسشویی خراب می‌شود؟

علائم خرابی تسمه لباسشویی چه هستند؟

لباسشویی‌های تسمه‌محور در تمام چرخه‌های شست‌وشو، آبکشی، تخلیه و چرخش درام به تسمه بستگی دارند. گذشت زمان، حرکت و اصطکاک مداوم سبب ساییدگی، شل شدن و درنهایت خرابی تسمه لباسشویی می‌شود. دلایل زیر می‌تواند به خرابی تسمه ماشین لباسشویی بینجامد.

  • اضافه بار: بار بیش از حد، فشار زیادی به تسمه وارد می‌کند و به کشیدگی یا پارگی آن می‌انجامد.
  • بار نامتعادل: نامتعادل بودن لباس‌ها در درام، به نوسان در چرخش و فشار بیشتر به تسمه می‌انجامد.
  • نصب نادرست: اگر تسمه به‌درستی رگلاژ نشود، به‌سرعت از کار می‌افتد. همچنین، گشاد یا سفت بودن بیش از حد تسمه را نباید نادیده گرفت.
  • آسیب مکانیکی: در موارد نادر، یک جسم خارجی وارد ماشین لباسشویی می‌شود و به تسمه آسیب می‌رساند.

تسمه محرک، ممکن است به مرور زمان فرسوده و پاره شود، ترک بخورد یا روی قرقره‌ها بلغزد. درنتیجه، درام ماشین لباسشویی تکان نمی‌خورد یا نمی‌چرخد. در ضمن، پمپ تخلیه نیز قادر به پمپاژ آب از وان به شیلنگ تخلیه نخواهد بود.

علائم خرابی تسمه لباسشویی

هنگامی که خرابی تسمه لباسشویی اتفاق می‌افتد، ممکن است متوجه چندین مشکل در ماشین لباسشویی خود شوید. نخست آن‌که ماشین لباسشویی شما قادر به چرخیدن یا تکان خوردن صحیح نیست. علاوه‌بر این، پارگی تسمه لباسشویی می‌تواند صداهای عجیبی مانند جیرجیر تولید کند. همچنین، ماشین لباسشویی شما ممکن است در طول چرخش و شست‌وشو بیش از حد بلرزد.

سایر علائم پارگی تسمه لباسشویی، به‌شرح زیر هستند:

  • بوی سوختگی ممکن است از چرخش تسمه بیش از حد گرم شده ایجاد شود.
  • برخی از ماشین لباسشویی‌هایی مدرن ممکن است کدهای خطا یا ارور مربوط به مشکلات تسمه را نمایش دهند.
  • اگر در طول یک چرخه گهگاه درام بلغزد یا متوقف شود، ممکن است تسمه شل شده باشد.

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، زمان بررسی و تعویض تسمه ماشین لباسشویی فرا رسیده است.

روش های جلوگیری از خرابی تسمه

خوشبختانه روش‌های مختلفی برای جلوگیری از خرابی تسمه لباسشویی وجود دارد. یکی از روش‌ها این است که تسمه را بررسی و در صورت لزوم تعویض نمایید. با گذشت زمان، تسمه ممکن است به دلیل استفاده مداوم و قرار گرفتن در معرض رطوبت و گرما فرسوده شود. با سرویس منظم می‌توان قبل از پارگی تسمه لباسشویی و آسیب بیشتر به ماشین لباسشویی اقدام به تعویض تسمه کرد. برای یادگیری سایر روش‌ها، به خواندن ادامه دهید.

خودداری از بارگذاری بیش از حد دستگاه

هنگامی که ماشین لباسشویی با لباس‌هایی بیش از ظرفیت خود پر شود، فشار غیرضروری به تسمه و سایر اجزای ماشین وارد خواهد شد. با پیروی از دستورالعمل‌های سازنده برای ظرفیت دستگاه از عملکرد روان و کارآمد ماشین لباسشویی اطمینان حاصل کنید و خطر خرابی تسمه را کاهش دهید.

انتخاب تسمه مناسب

اگر تمسه خیلی شل یا خیلی سفت باشد، لیز خوردن یا فرسودگی زودهنگام تسمه رخ می‌دهد. بنابراین، باید شماره تسمه را با پیروی از دستورالعمل‌های سازنده یا در مشورت با یک تکنسین حرفه‌ای طوری انتخاب کرد که عملکرد مطلوبی داشته باشد.

پرهیز از کارکردن لباسشویی با بارهای نامتعادل

اگر بار داخل ماشین لباسشویی نامتعادل باشد، شاهد خرابی تسمه لباسشویی به شکل زودرس خواهید بود. با توزیع مجدد و صحیح لباس‌های شسته شده در داخل درام می‌توان از فشار غیرضروری به تسمه جلوگیری کرد.

تعویض قرقره‌های فرسوده یا آسیب دیده

بازرسی و تعویض منظم قرقره‌های فرسوده یا آسیب‌دیده نیز می‌تواند به جلوگیری از خرابی تسمه در ماشین لباسشویی کمک کند. اگر قرقره‌ها فرسوده یا آسیب‌دیده باشند، به هرزگردی یا فرسودگی زودهنگام تسمه می‌انجامد. تکنسین ماهر، با بررسی قرقره‌ها و تعویض آن‌ها در صورت لزوم، موجب عملکرد صحیح ماشین لباسشویی شما خواهد شد.

سرویس منظم لباسشویی

سرویس منظم لباسشویی نیز در جلوگیری از خرابی تسمه لباسشویی بسیار موثر است. مثلا، تعمیر هرگونه نشتی یا زهکشی در ماشین لباسشویی می‌تواند به جلوگیری از پارگی تسمه کمک کند. زیرا، نشت آب یا مشکلات تخلیه می‌تواند سبب خیس شدن و خرابی تسمه شود.

جمع بندی

اگر علائم خرابی تسمه لباسشویی را مشاهده کردید، اجازه ندهید برنامه‌های روزمره شما را خراب کند. کاردون تعمیرات لباسشویی و تعویض تسمه را برای تمامی مدل‌های ماشین لباسشویی با قیمت مناسب ارائه می‌دهد. همچنین، کارشناسان ما بررسی و سرویس ماشین لباسشویی شما را در اسرع وقت انجام خواهند داد. اگر قصد تعمیر ماشین لباسشویی خود را دارید، پیشنهاد می کنیم از تکنسین های سرویس تعمیر ماشین لباسشویی در منزل کاردون استفاده کنید.

سوالات متداول

عواملی که بیشترین تاثیر را در طول عمر تسمه لباسشویی دارند، عبارت از کیفیت تسمه، میزان استفاده و بار لباسشویی، نگهداری و سرویس دوره‌ای، تنظیم صحیح تسمه و قرقره و دما و رطوبت محیط هستند.

عمر مفید تسمه لباسشویی به شرایط استفاده و نگهداری دستگاه بستگی دارد، اما معمولا بین 3 تا 5 سال قابل استفاده خواهد بود.

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها