بررسی علل داغ شدن ماشین لباسشویی

داغ شدن ماشین لباسشویی یک مشکل تقریبا رایج است که روال شست‌وشوی لباس‌ها را مختل می‌کند. این پدیده، اغلب از عواملی مانند بارگذاری بیش از حد، عملکرد نادرست قطعاتی مانند ترموستات یا انسداد پمپ تخلیه ناشی می‌شود. شناخت علل داغ شدن بدنه ماشین لباسشویی برای جلوگیری از آسیب بیشتر و اطمینان از طول عمر این […]

Investigating the causes of washing machine overheating

داغ شدن ماشین لباسشویی یک مشکل تقریبا رایج است که روال شست‌وشوی لباس‌ها را مختل می‌کند. این پدیده، اغلب از عواملی مانند بارگذاری بیش از حد، عملکرد نادرست قطعاتی مانند ترموستات یا انسداد پمپ تخلیه ناشی می‌شود. شناخت علل داغ شدن بدنه ماشین لباسشویی برای جلوگیری از آسیب بیشتر و اطمینان از طول عمر این لوازم خانگی گران ضروری است.

چرا ماشین لباسشویی داغ می‌شود؟

Why does the washing machine get hot

ماشین‌های لباسشویی ممکن است به خاطر عوامل متعددی داغ شوند. عمدتا زمانی که موتور سخت‌تر از حد معمول کار می‌کند که اغلب به دلیل بارگذاری بیش از حد یا خرابی قطعات رخ می‌دهد. علاوه بر این، چرخه‌های طولانی مدت در دماهای بالا هم می‌تواند سطح گرمای اجزای داخلی ماشین لباسشویی را افزایش دهد.

جلوگیری از داغ شدن ماشین لباسشویی در حین شست‌وشو بسیار مهم است. زیرا، تمیز کردن موثر لباس‌ها را در عین حفظ یکپارچگی پارچه‌ها تضمین می‌کند. عواقب گرمای بیش از حد و داغ شدن بدنه ماشین لباسشویی می‌تواند شدید باشد. آسیب به قطعات، اجزای الکتریکی یا حتی موتور لباسشویی که می‌تواند هزینه تعمیرات را افزایش دهد. در برخی موارد، گرمای بیش از حد می‌تواند منجر به نشتی یا حتی آتش‌سوزی شود که اهمیت نظارت بر عملکرد ماشین لباسشویی را نشان می‌دهد.

علل رایج داغ شدن ماشین لباسشویی

عوامل متعددی در گرم شدن بیش از حد ماشین لباسشویی نقش دارند که در این‌جا به مهم‌ترین این عوامل اشاره می‌کنیم:

۱) خرابی ترموستات

یکی از رایج‌ترین دلایل داغ شدن ماشین لباسشویی خرابی ترموستات است. ترموستات دمای آب ماشین لباسشویی را کنترل می‌کند. بنابراین در صورت عدم کارکرد صحیح باعث می‌شود تا آب به دمای بالاتر از حد لازم برسد. به‌طوری که، داغ شدن بدنه ماشین لباسشویی و آسیب احتمالی به اجزای داخلی آن به وقوع می‌پیوندد. تعویض ترموستات معیوب برای حل این مشکل ضروری خواهد بود.

۲) مشکلات در المنت گرمایشی

المنت گرمایشی مسئول گرم کردن آب در طول چرخه شست‌وشو است. اگر این قطعه دچار اختلال در عملکرد شده باشد، به‌موقع خاموش نمی‌شود. بنابراین، آب به دمای بسیار بالا می‌رسد و به ماشین لباسشویی و لباس‌های داخل آن آسیب خواهد رسید. علاوه بر این، یک المنت گرمایشی با اتصال کوتاه، بیش از حد لازم انرژی مصرف می‌کند و علت داغ شدن ماشین لباسشویی خواهد بود.

۳) نشت آب و اتصال کوتاه

نشت آب می‌تواند مسیری برای خروج الکتریسیته ایجاد کند و به‌طور بالقوه سبب بروز اتصال کوتاه در اجزای الکتریکی دستگاه شود. این وضعیت، منجر به داغ شدن ماشین لباسشویی می‌شود. زیرا، قطعات الکترونیکی همراه با اختلال یا بیش از حد کار می‌کنند. علاوه‌بر این، نشت مداوم آب به قطعات داخلی ماشین لباسشویی آسیب می‌رساند و مشکل گرمای بیش از حد را تشدید می‌کند.

۴) بارگذاری بیش از حد

بارگذاری بیش از حد ماشین لباسشویی با لباس‌های زیاد نیز می‌تواند منجر به داغ شدن بدنه ماشین لباسشویی شود. بارگذاری بیش از توان دستگاه فشار زیادی به موتور و سایر اجزای داخلی وارد می‌کند و تولید گرمای بیش از حد معمول را در پی دارد. بنابراین با پیروی از ظرفیت بار توصیه شده برای ماشین لباسشویی خود می‌توانید به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن کمک کنید.

۵) مسدود شدن فیلتر پمپ

فیلتر پمپ مسئولیت جمع‌آوری پرز، زباله و اجسام خارجی را از آب ماشین لباسشویی برعهده دارد. اگر فیلتر مسدود شود، جریان آب را محدود کرده و پمپ برای دفع آب باید سخت‌تر کار کند. این افزایش فشار روی پمپ معمولا به گرم شدن بیش از حد بدنه لباسشویی منتهی می‌شود. زیرا، موتور باید طولانی‌تر و سخت‌تر از آن‌چه باید کار کند.

علائم داغ شدن ماشین لباسشویی

بررسی علل داغ شدن ماشین لباسشویی

علائم داغ شدن بدنه ماشین لباسشویی را می‌توان در 4 مورد زیر جستجو کرد.

۱) داغ شدن بدنه دستگاه

بارزترین علامت داغ شدن ماشین لباسشویی این است که بدنه آن احساس گرمای زیادی دارد. اگر با لمس بدنه ماشین لباسشویی خود متوجه شدید که قسمت بیرونی آن داغ است، نشانه روشنی از داغ شدن و نقص عملکرد ماشین لباسشویی خواهد بود. در برخی موارد، حتی ممکن است دود یا بخار خروجی از دستگاه را مشاهده کنید که یک مسئله جدی به شمار می‌رود.

۲) بخار زیاد از دستگاه

خروج بخار زیاد از دستگاه، نشانه واضحی از رسیدن آب به دمای بسیار بالاتر از حد معمول است. اگر المنت گرمایشی خراب باشد یا اگر ترموستات دما را به‌درستی تنظیم نکند، این اتفاق رخ می‌دهد. همچنین، ممکن است به معنای جوشیدن آب در داخل درام لباسشویی باشد که هرگز در طول چرخه شست‌وشو معمول نیست.

۳) چروک شدن لباس‌ها

گرمای بیش از حد درون دستگاه می‌تواند منجر به داغ شدن لباس‌ها شود که چروک شدن آن‌ها را در پی دارد. دمای بالا می‌تواند بر روی الیاف پارچه تاثیر بگذارد و آن‌ها را بیشتر در معرض چروک شدن یا حتی آسیب قرار دهد. این امر، نه‌تنها ظاهر لباس‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند طول عمر پارچه را نیز به خطر اندازد.

۴) بوی سوختگی

یکی دیگر از علائم داغ شدن ماشین لباسشویی، این است که دستگاه شروع به انتشار بوی سوختگی کند. این بو، نشان‌دهنده این است که موتور یا سایر اجزای دستگاه در حال گرم شدن بیش از حد و احتمال آتش گرفتن هستند. اگر بوی سوختگی از ماشین لباسشویی خود استشمام کردید، باید فورا دستگاه را خاموش کرده و از منبع برق جدا سازید. سپس، با یک تکنسین واجد شرایط تماس بگیرید تا فورا به موضوع رسیدگی کند.

روش‌های عیب‌یابی

Troubleshooting methods

عیب‌یابی داغ شدن ماشین لباسشویی، امری ضروری است که باید در اسرع وقت انجام شود.

۱) بررسی ترموستات

ترموستات، وظیفه تنظیم دمای آب را در ماشین لباسشویی بر عهده دارد. اگر دمای آب به طور غیرعادی افزایش یابد، ممکن است ترموستات معیوب باشد. برای بررسی آن باید ابتدا دستگاه را خاموش کرد و آن را از برق کشید. سپس ترموستات با مولتی متر تست شود تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل گردد. در صورت وجود آسیب باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام شود.

۲) تست المنت گرمایشی

ممکن است المنت حرارتی به‌درستی کار نکند و باعث داغ شدن ماشین لباسشویی شود. برای بررسی المنت گرمایشی هم باید ماشین لباسشویی را خاموش و از برق جدا نمود. سپس، مقاومت آن را با استفاده از مولتی متر تست کرد. اگر مقاومت المنت گرمایشی نرمال نباشد، باید تعویض شود.

۳) بررسی اتصالات

اتصالات شل یا سیم‌های آسیب‌دیده، می‌تواند منجر به داغ شدن بدنه ماشین لباسشویی شود. یک تکنسین مجرب، باید دستگاه را از برق بکشد و سیم‌ها و اتصالات آن را به‌دقت مورد بررسی قرار دهد. سپس اتصالات شل یا سیم‌های آسیب‌دیده را تعمیر یا تعویض کند.

۴) تمیز کردن فیلتر پمپ

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. اگر قصد تعمیر ماشین لباسشویی خود را دارید، پیشنهاد می کنیم از تکنسین های سرویس تعمیر ماشین لباسشویی در منزل کاردون استفاده کنید.

جمع بندی

داغ شدن ماشین لباسشویی نباید نادیده گرفته شود و قبل از حاد شدن مشکل باید آن را برطرف کرد. برای سرویس ماشین لباسشویی و رفع مشکل داغ شدن آن، می‌توانید از تعمیرکاران باتجربه کاردون کمک بگیرید. تکنسین‌های خبره کاردون، در رفع تمام مشکلات لباسشویی‌ها در انواع برندها تبحر و تجربه بالایی دارند.

سوالات متداول

علائم خرابی ترموستات ماشین لباسشویی، شامل بیش از حد گرم شدن آب و لباس‌ها، بوی سوختگی و متوقف نشدن برنامه شست‌وشو است. در این مواقع، بهتر است ترموستات توسط تعمیرکار بررسی و تست شود.

خیر، استفاده از مواد شوینده نامناسب یا بیش از حد به طور مستقیم باعث داغ شدن ماشین لباسشویی نمی‌شود، اما مشکلات دیگری مانند گرفتگی، کاهش عملکرد یا فشار بر روی قطعات ماشین را در پی دارد.

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها