Causes of air conditioner compressor vibration

علل لرزش کمپرسور کولر گازی {ارائه راه حل آن}

لرزش کمپرسور کولر گازی به شکل زیاد نشان می‌دهد که مشکلی در دستگاه رخ داده است. برای رفع این مشکل، باید از خدمات یک متخصص تعمیرات و نصب کولر گازی استفاده شود. اگر لرزش شدید کولر گازی را نادیده بگیرید، این خطر وجود دارد که دستگاه بعدا به تعمیرات پرهزینه‌تری نیاز پیدا کند. شناخت علل، آشنایی با علائم و اقدامات ابتدایی در صورت بروز این مشکل کمک زیادی به شما خواهد کرد.

اهمیت تعادل و تراز بودن کمپرسور در جلوگیری از لرزش

The importance of balance and alignment of the compressor in preventing vibration

اهمیت تعادل و تراز بودن کمپرسور در جلوگیری از لرزش کولر گازی، در درجه اول اهمیت قرار دارد. نصب نادرست باعث می‌شود که دو طرف کولر کاملا هم‌سطح نباشد یا به‌درستی محکم نشود. به دلیل این عدم ثبات، ممکن است در حین کار کمپرسور، لرزش به‌وجود آید.

اگر یک کولر گازی به‌درستی نصب شود، تراز خواهد بود و قطعات آن به‌خوبی محکم می‌شود. اما اگر دستگاه روی یک سطح ناپایدار قرار گیرد یا اگر براکت‌های نصب محکم نباشند، کل سیستم می‌تواند لرزش داشته باشد و صدای وزوز ایجاد کند. با نصب حرفه‌ای سیستم و بررسی منظم برای اطمینان از پایداری آن می‌توان از لرزش کمپرسور کولر گازی جلوگیری کرد.

بررسی اجزای اصلی کولر گازی که در ایجاد لرزش نقش دارند

به غیر از عدم تعادل و تراز بودن کمپرسور کولر گازی، اجزای دیگری هم در بروز این مشکل نقش دارند. در ادامه به 6 مشکلی می‌پردازیم که در ایجاد لرزش کولر گازی دارای نقش عمده هستند.

۱) یاتاقان‌ها و پدهای عایق لرزش گیر

کولر گازی مانند هر وسیله مکانیکی دیگری به مرور زمان قدیمی و فرسوده می‌شود. خراب شدن یاتاقان‌های موتور و سایر قطعات آن با افزایش سن ممکن است سبب افزایش ارتعاش شود. علاوه‌بر این، کارایی پدهای عایق لرزش‌گیر هم می‌تواند در طول زمان کاهش یابد. با تعویض قطعات فرسوده و بررسی کیفیت یاتاقان‌ها و پدهای عایق می‌توان عمر کولر گازی را افزایش داد و از لرزش‌های آن کاست.

۲) اتصالات

اجزای یک کولر گازی در حین کار دائما تکان می‌خورند. این امر می‌تواند به‌تدریج اتصالات مختلف دستگاه را در طول زمان شل کند. لرزش‌های دستگاه با شل شدن پیچ‌ها، مهره‌ها یا بست‌ها افزایش می‌یابد و درنتیجه زمزمه یا وزوز مزاحم ایجاد می‌شود.

برای جلوگیری از ارتعاشات بیش از حد، انجام اقداماتی مانند سفت کردن قطعات شل‌شده بسیار مهم است. این یک کار ساده است که خودتان هم از عهده آن برمی‌آیید، اما یک تکنسین نیز می‌تواند در زمان سرویس سالیانه کولر این کار را انجام دهد.

۳) رزونانس و کانال‌کشی

جریان هوای مجرا می‌تواند رزونانس ایجاد کند که به نوبه خود ارتعاشات کل سیستم را افزایش می‌دهد. اگر کانال‌ها به‌درستی عایق‌بندی نشده یا قطعات شل وجود داشته باشد، این اثر بزرگ‌تر می‌شود. بررسی کانال از نظر هرگونه نشانه قطع، آسیب یا عایق ناکافی ضروری است. حل این مشکلات منجر به انتقال لرزش کمتر و کولر گازی آرام‌تر می‌شود.

۴) مشکلات فن‌ها

Investigating the main components of the air conditioner that contribute to vibration

فن‌های کولر گازی وظیفه حذف گرمای تولید شده توسط کویل‌های کندانسور را برعهده دارند. در صورت عدم تعادل در سیستم، مانند زمانی که زباله‌ها در فن گیر می‌کنند یا پره‌های فن به‌درستی در یک راستا قرار نگرفته‌اند، لرزش رخ خواهد داد.

بررسی پره‌های فن و اطمینان از تمیز بودن و سالم بودن آن‌ها، برای جلوگیری از لرزش کمپرسور کولر گازی اهمیت دارد. گاهی اوقات می‌توان با تمیز کردن خوب فن، مشکل را برطرف کرد. اما، گاهی اوقات هم نیاز به کمک یک متخصص برای تراز کردن مجدد پره‌ها یا تعویض قطعات شکسته‌شده خواهید داشت.

۵) مشکلات مبرد

سطح پایین مبرد یا مشکلات جریان مبرد، یکی دیگر از دلایل احتمالی لرزش کولر گازی است. گرمای بیش از حد کمپرسور ممکن است به دلیل سطح ناکافی مبرد رخ دهد که سبب ارتعاشات بیشتر آن می‌شود. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های نگهداری کولر گازی در شرایط کار خوب، حفظ سطح مبرد در سطوح مناسب است. اگر مشکلات مربوط به چرخه مبرد و نشتی به محض کشف آن‌ها برطرف شود، می‌توان از لرزش‌های بیش از حد و درنتیجه آسیب به کمپرسور جلوگیری کرد.

۶) مشکلات برق

لرزش در کولر گازی ممکن است به دلیل مشکلات الکتریکی نیز به‌وجود آید. نوسانات ولتاژ یا جریان برق عملکرد موتور کمپرسور را مختل می‌کند و منجر به ارتعاشات غیرقابل پیش‌بینی می‌شود. این امر، زمانی آشکارتر می‌شود که در سیم‌کشی واحد یا منبع تغذیه مشکلی وجود داشته باشد.

تضمین تامین برق ثابت و همراه با اتصال به زمین بسیار مهم است. بنابراین، با یک برق‌کار مجاز مشورت کنید تا منبع ارتعاشات را مورد بررسی قرار دهد. اگر مشکل از نظر الکتریکی ادامه داشت، سیم‌کشی باید مورد بازنگری قرار گیرد. برای رفع مشکلات کولر گازی خود به شما پیشنهاد می کنیم از سرویس تعمیر کولر گازی کاردون استفاده کنید.

آشنایی با علائم لرزش کمپرسور کولر گازی و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل

Acquaintance with the signs of air conditioner compressor vibration and necessary measures in case of problems

کمپرسور جزو مرکزی یک سیستم کولر گازی است که وظیفه پمپاژ مبرد را از طریق سیستم برای حذف و انتقال گرما برعهده دارد. صدای زمزمه یا لرزشی که از کولر گازی می‌آید، اغلب در نتیجه ارتعاشات کمپرسور است. این ارتعاشات، توسط موتور به همراه سایر قطعات متحرک داخل کمپرسور ایجاد می‌شود. از علائم لرزش کمپرسور کولر گازی می‌توان به صدای غیرعادی، لرزش محسوس، کاهش راندمان و کاهش سرمایش محسوس موارد زیر اشاره کرد. اقدامات لازم در صورت لرزش کمپرسور به‌شرح زیر هستند:

  • بررسی و اطمینان از نصب صحیح کولر گازی
  • حذف موانع خارجی و تمیز کردن کولر گازی
  • عیب یابی اتصالات و پیچ و مهره‌های نگهدارنده کمپرسور
  • بررسی و تنظیم مقدار مبرد در سیستم
  • بررسی اتصالات الکتریکی
  • بازرس کمپرسور و احتمال خرابی آن

اگر خود قادر به شناسایی و رفع مشکل نیستید، حتما با یک تکنسین متخصص مشورت کنید و تعمیرات لازم را انجام دهید. رفع لرزش کمپرسور کولر گازی، نیاز به بررسی دقیق و تشخیص صحیح مشکل دارد. بهتر است همیشه برای بررسی و تعمیر کولر گازی از تکنسین‌های مجرب و ماهر استفاده کنید.

جمع بندی

لرزش کمپرسور کولر گازی چنانچه در حد معمول باقی بماند، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما، لرزش شدید و همراه با صداهای غیرعادی به‌هیچ‌وجه معمول نیست و باید فورا مورد بررسی قرار گیرد. توجه به نصب صحیح و تراز بودن کمپرسور، نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

سوالات متداول

اگر می‌خواهید لرزش کمپرسور کولر گازی خود را به حداقل برسانید، باید به‌خوبی متعادل و محکم شود. این کار را می‌توان با استفاده از خدمات یک سرویس‌کار مناسب کولر گازی انجام داد.

هزینه تعمیر لرزش کمپرسور کولر گازی به عواملی مانند نوع و مدل کولر گازی، شدت و نوع لرزش، نیاز به تعویض قطعات و همچنین منطقه جغرافیایی زندگی یا محل کار شما بستگی دارد.

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها