مشکل ویروسی شدن تلویزیون {نحوه رفع کردن آن}

مشکل ویروسی شدن تلویزیون، یک نگرانی رو به رشد است. زیرا، فناوری هوشمند روزبه‌روز نفوذ بیشتری در زندگی ما پیدا می‌کند. تلویزیون‌های هوشمند، با اتصال به اینترنت و قابلیت دانلود برنامه‌ها، اکنون مشابه رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند در برابر خطرات امنیتی آسیب‌پذیر هستند. عوامل موثر بر ویروسی شدن تلویزیون های هوشمند و نحوه محافظت از […]

tv geting virus

مشکل ویروسی شدن تلویزیون، یک نگرانی رو به رشد است. زیرا، فناوری هوشمند روزبه‌روز نفوذ بیشتری در زندگی ما پیدا می‌کند. تلویزیون‌های هوشمند، با اتصال به اینترنت و قابلیت دانلود برنامه‌ها، اکنون مشابه رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند در برابر خطرات امنیتی آسیب‌پذیر هستند.

عوامل موثر بر ویروسی شدن تلویزیون های هوشمند و نحوه محافظت از دستگاه

Factors affecting the virality of smart TVs and how to protect the device

یک تلویزیون هوشمند، با اتصال به اینترنت بدون امنیت لازم بسیار آسیب‌پذیر است. هکرها می‌توانند از آسیب‌پذیری‌های سیستم‌عامل برای دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در تلویزیون هوشمند شما برای اقدامات غیرقانونی سوءاستفاده کنند. به‌طور کلی، عوامل موثر بر ویروسی شدن تلویزیون هوشمند و نقاط آسیب‌پذیر آن به‌شرح زیر هستند:

۱) جاسوسی با روشن و خاموش کردن دوربین تلویزیون

بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند، وب‌کم‌هایی دارند که هکر می‌تواند از آن برای جاسوسی از محل نصب دستگاه استفاده کند، بدون این‌که شما هرگز از آن آگاه باشید. هکرها می‌توانند از وب‌کم برای گرفتن عکس استفاده کنند یا ببینند آیا چیزی در خانه وجود دارد که ارزش سرقت را داشته باشد یا خیر.

۲) دسترسی غیرمجاز به برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی

وقتی از طریق تلویزیون هوشمند خود وارد برنامه رسانه‌های اجتماعی می‌شوید، ممکن است اطلاعاتی را در اختیار هکرها قرار دهید که برای دسترسی غیرقانونی به حساب‌های شما نیاز دارند.

۳) تغییر، دستکاری و حذف فایل‌ها

هکرها می‌توانند آزاردهنده باشند و فقط از تغییر کانال‌ها یا حجم تلویزیون هوشمند لذت ببرند یا با دستکاری داده‌های فایل آسیب جدی‌تری به بار آورند.

۴) نصب بدافزارها و ویروس‌ها

ویروسی شدن تلویزیون هوشمند، بدون امنیت اینترنت در برابر بدافزارها و ویروس‌ها واقعا می‌تواند ویران‌کننده باشد. از آن‌جایی که تلویزیون هوشمند شما به همان روتری متصل است که سایر دستگاه‌های خانگی شما به آن وصل هستند، این بدافزارها می‌توانند رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه شما را نیز آلوده کنند.

راهکارهای تخصصی برای مقابله با تهدیدات سایبری در تلویزیون‌های هوشمند

Specialized solutions to deal with cyber threats in smart TVs

خوشبختانه اقداماتی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای محافظت از داده‌ها، حفظ حریم خصوصی و مقابله با تهدیدات سایبری در تلویزیون‌های هوشمند استفاده کنید.

۱) از مودم روتر خود محافظت کنید

مودم روتر، برای اتصال تلویزیون هوشمند و سایر دستگاه‌های موجود در خانه شما به اینترنت استفاده می‌شود. ایمن‌سازی روتر، برای امنیت سایبری بالا ضروری است و با تعیین یک رمز عبور قوی به دستگاهی بسیار امن‌تر بدل می‌شود.

همچنین، می‌توانید با استفاده از یک فایروال در مودم روتر خود، یک معیار امنیتی مضاعف به دستگاه اضافه کنید. اگرچه اکثر روترها دارای فایروال داخلی هستند. بنابراین، اگر روتر شما قبلا آن را دارد، نیازی به نصب فایروال نخواهید داشت. اگر تلویزیون هوشمند شما نیز فایروال دارد، حتما آن را فعال کنید. این کار، برای جلوگیری از ویروسی شدن تلویزیون هوشمند شما بسیار مفید است.

۲) نرم افزار تلویزیون هوشمند خود را به‌روز نگه دارید

به‌روزرسانی تلویزیون هوشمند معمولا با اصلاح آسیب‌پذیری‌هایی که هکرها می‌توانند از آن‌ها سوءاستفاده کنند، امنیت بیشتری را به وجود می‌آورند. بنابراین، به‌محض ارائه به‌روزرسانی باد هم برنامه‌ها و هم خود سیستم‌عامل تلویزیون هوشمند را به‌روزرسانی کنید.

۳) از عملکردهای امنیتی در تلویزیون هوشمند بهره ببرید

تلویزیون هوشمند شما، احتمالا با تنظیمات امنیتی از قبل پیکربندی شده است. اما، شما به‌راحتی می‌توانید تنظیمات حریم خصوصی را برای افزایش امنیت سایبری دستگاه خود پیکربندی کنید. به‌عنوان مثال، یک ویژگی وجود دارد که به تلویزیون هوشمند اجازه می‌دهد تا داده‌ها و اطلاعات را با سایر ارائه‌دهندگان به اشتراک بگذارد. شما می‌توانید این ویژگی را با دسترسی به منوی تنظیمات تلویزیون غیرفعال کنید.

همچنین، اگر قصد استفاده از دوربین و میکروفون تلویزیون خود را ندارید، آن‌ها را خاموش کنید. در ضمن، می‌توانید دوربین تلویزیون را با یک تکه چسب یا نوار پوشیده نگه دارید. به این ترتیب، در صورت ویروسی شدن تلویزیون نیز هکرها به دوربین آن دسترسی نخواهند داشت.

۴) فقط برنامه‌های مورد اعتماد را دانلود کنید

تلویزیون‌های هوشمند، به شما امکان دانلود و نصب برنامه‌های گوناگونی را می‌دهند. با این حال، باید برنامه‌ها را مستقیما از فروشگاه مخصوص سیستم‌عامل تلویزیون هوشمند خود دانلود کنید. در غیر این صورت، تلویزیون خود را در معرض ریسک قرار داده‌اید. بسیاری از برنامه‌ها، مملو از بدافزارها و ویروس‌هایی هستند که ممکن است از آن‌ها مطلع نباشید.

اگر اصرار دارید برنامه‌ای را از منبع دیگری دانلود کنید، ابتدا نقد و بررسی‌ها، تعداد دانلودها، نام نویسنده نرم‌افزار و هرگونه اطلاعات مهم آن را بررسی کنید. زیرا، باید مطمئن شوید که برنامه قابل اعتماد است و با نصب آن دچار مشکل ویروسی شدن تلویزیون نخواهید شد. این ماجرا، برای سایت‌های پخش استریم یا فیلم و سریال که به آن‌ها متصل می‌شوید نیز صدق می‌کند.

نشانه های ویروسی شدن تلویزیون چه هستند؟

مشکل ویروسی شدن تلویزیون {نحوه رفع کردن آن}

نشانه‌های ویروسی شدن تلویزیون معمولا به صورت تبلیغات ناخواسته، حرکت ناخواسته در منوها، باز شدن خود به خود برنامه‌ها، ظاهر شدن محتوای ناخواسته و افت کیفیت صدا و تصویر ظاهر می‌شوند.

۱) ظاهر شدن تبلیغات ناخواسته در مرورگر تلویزیون

اگر هرازگاهی تبلیغات ناخواسته‌ای را در تلویزیون هوشمند خود مشاهده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که تلویزیون هوشمند شما مورد حمله ویروسی قرار گرفته باشد. این پدیده نادری نیست که یک برنامه مخرب از یک مرورگر آسیب‌پذیر استفاده کند. بدافزارهای کوچک به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما را درگیر تبلیغات کرده و تلویزیون شما را به صفحات نامربوط و مخرب هدایت کنند.

۲) حرکت خود به خود منوها

آیا کنترل روی پیمایش منوها را از دست داده‌اید؟ اگر منوها به‌طور تصادفی باز می‌شوند یا هر بخشی را به‌دلخواه باز می‌کنند، ممکن است شخص دیگری به ناوبری تلویزیون هوشمند شما دسترسی داشته باشد. بدون شک، امکان هک اتصال شبکه، ویروسی شدن تلویزیون و انجام یک نقض امنیتی برای دسترسی به تلویزیون شما وجود دارد.

۳) باز شدن خود به خود برنامه‌ها

آیا تا به حال متوجه برنامه‌های ناشناخته‌ای شده‌اید که به‌طور ناگهانی در تلویزیون شما وجود دارند؟ یا شاید برنامه‌های قدیمی به‌صورت خودکار باز می‌شوند. یا با باز شدن گالری یا یک فیلم یا موسیقی به‌صورت تصادفی شروع به کار می‌کنند.

مواردی این‌چنینی، ممکن است نشان‌دهنده ورود یک ویروس به تلویزیون شما باشد. اگر برنامه‌ای را از یک پلتفرم ناشناخته غیر از فروشگاه‌های رسمی مانند گوگل پلی و اپ استور دانلود کرده باشید، ممکن است برخی از برنامه‌های مخرب در دستگاه شما جاسازی شده باشند.

۴) افت کیفیت صدا و تصویر

آیا متوجه کاهش قابل توجه کیفیت تصویر یا صدای تلویزیون هوشمند خود شده‌اید؟ ممکن است نرخ فریم به‌طور مداوم در حال کاهش باشد یا هنگام پخش موسیقی یا تماشای فیلم، اعوجاج صدا زیاد شود. اگر این اتفاق به‌صورت ناگهانی رخ دهد، این احتمال وجود دارد که بدافزار جای خود را در دستگاه شما پیدا کرده باشد.

جمع بندی

هکرها می‌توانند از آسیب‌پذیری‌های نرم افزار تلویزیون برای دسترسی به اطلاعات شخصی، جاسوسی از کاربران از طریق دوربین و میکروفون داخلی یا حتی کنترل تلویزیون از راه دور استفاده کنند. ویروسی شدن تلویزیون، تهدیدی جدی برای حریم خصوصی و امنیت کاربران است که اهمیت هوشیاری در برابر تهدیدات سایبری را برجسته می‌سازد. در صورتی که ساکن تهران هستید می توانید از سرویس تعمیرات تلویزیون در تهران مجموعه کاردون بهره مند شوید.

سوالات متداول

علائمی مانند نمایش ناگهانی تبلیغات، حرکت ناخواسته در منوها، باز شدن خود به خود برنامه‌ها، ظاهر شدن محتوای ناخواسته و افت کیفیت صدا و تصویر نشان می‌دهد که تلویزیون ویروسی شده است.

با حفظ امنیت مودم روتر، نصب فایروال، به‌روز نگه داشتن برنامه‌ها و سیستم‌عامل تلویزیون و نصب برنامه‌ها از منابع معتبر می‌توان از ویروسی شدن تلویزیون جلوگیری کرد.

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها