علت عرق کردن داخل یخچال چیست؟

اغلب مردم تا زمانی که عرق کردن داخل یخچال را نبینند، آن را باور نمی‌کنند. این میعان، روی قفسه‌های شیشه‌ای یا روی نوشیدنی‌های سرد رخ می‌دهد. معمولا تراکم هوا در کشوهای یخچال یا روی دیواره عقب یخچال اتفاق می‌افتد. اما آیا تراکم و عرق در یخچال طبیعی است؟ اگر این‌طور نیست، این کار چگونه باید […]

What is the cause of sweating in the refrigerator

اغلب مردم تا زمانی که عرق کردن داخل یخچال را نبینند، آن را باور نمی‌کنند. این میعان، روی قفسه‌های شیشه‌ای یا روی نوشیدنی‌های سرد رخ می‌دهد. معمولا تراکم هوا در کشوهای یخچال یا روی دیواره عقب یخچال اتفاق می‌افتد. اما آیا تراکم و عرق در یخچال طبیعی است؟ اگر این‌طور نیست، این کار چگونه باید انجام شود؟

راهنمای جامع رفع مشکل عرق کردن داخل یخچال

A comprehensive guide to solving the problem of sweating inside the refrigerator

به‌طور کلی، تراکم داخل یخچال طبیعی است و در نتیجه فرآیند خنک‌سازی به وجود می‌‌آید. با سرد شدن داخل یخچال، هوا خنک‌تر می‌شود و دیگر نمی‌تواند رطوبت زیادی را در خود نگه دارد. سپس، رطوبت اضافی روی دیواره‌های داخلی یخچال متراکم می‌شود و به شکل عرق درمی‌آید. هنگامی که دما تثبیت شد، تراکم باید از بین برود.

با این حال، اگر عرق کردن داخل یخچال بیش از حد یا همراه با کپک یا بوی کپک باشد، ممکن است مشکلات دیگری را نشان دهد. در این بخش، نکاتی برای جلوگیری از تراکم هوا در داخل یخچال آمده است:

  • واشر درزگیر درب را مورد بررسی قرار دهید و به‌طور مرتب آن را تمیز کنید.
  • تنظیمات دما را بررسی کرده و روی دمای 4 درجه قرار دهید.
  • چینش محصولات غذایی را به شکل صحیح انجام دهید و یخچال را بیش از حد پر نکنید.
  • از باز و بسته کردن مکرر درب یخچال و باز گذاشتن آن خودداری نمایید.
  • مواد غذایی را در ظروف درب بسته یا کیسه‌های پلاستیکی نگهداری کنید.
  • از صحت عملکرد ترموستات اطمینان حاصل کنید، برای این‌که دما خیلی پایین نباشد.

اگر سوالی در مورد تراکم بیش از حد در یخچال خود دارید، همین امروز با کارشناسان ما در کاردون تماس بگیرید.

بررسی علل رایج عرق کردن داخل یخچال و فریزر

یخچال به دلیل فرآیند خنک‌سازی و رطوبت اضافی تراکم یا عرق ایجاد می‌کند. این امر، می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند معیوب بودن درزگیر، محصولات مرطوب، شلوغی بیش از حد یخچال یا دمای بالای محیط باشد.

واشر درزگیر درب کثیف یا آسیب دیده

چگالش یا عرق کردن داخل یخچال و فریزر می‌تواند ناشی از کثیف یا آسیب‌دیدگی واشر درب باشد. واشر یک نوار لاستیکی یا وینیلی است که در امتداد محیط درب قرار می‌گیرد. سپس، هنگامی که درب بسته می‌شود یک مهر و موم برای جلوگیری از ورود و خروج هوا ایجاد می‌کند. این مهر و موم در حفظ هوای خنک داخل یخچال و جلوگیری از ورود هوای گرم و مرطوب موثر است.

اگر واشر به هر دلیلی آسیب دیده باشد، هوای گرم وارد یخچال می‌شود و به تراکم در دیوارهای داخلی آن می‌انجامد. این تراکم بیش از حد می‌تواند منجر به رشد کپک، بوی گند و فاسد شدن غذاها شود. پس باید به‌طور مرتب واشر درب را از نظر آسیب مورد بررسی قرار دهید و تمیز کنید و در صورت لزوم آن را تعویض نمایید.

دمای بالای محیط اطراف

علت عرق کردن داخل یخچال چیست؟

دمای بالای محیط اطراف یخچال و فریزر سبب می‌شود تا کمپرسور برای حفظ دمای داخل یخچال برای مدت طولانی‌تری کار کند. امری که می‌تواند به تراکم هوا و گاهی تشکیل یخ در داخل یخچال بینجامد. بنابراین، سعی کنید محل نصب یخچال در جای خنک و به دور از منابع گرما باشد.

تنظیم پایین ترموستات

تنظیم نادرست ترموستات می‌تواند رطوبت را در سمت دیواره پشتی داخل یخچال افزایش دهد. علاوه‌بر این، دمای پایین باعث طولانی‌تر کار کردن کمپرسور می‌شود و زمان کمتری برای تخلیه چگالش باقی می‌گذارد. این امر، موجب عرق کردن داخل یخچال خواهد شد. به‌طور کلی، 3 تا 4 درجه سانتی‌گراد دمای ایده‌آل برای تنظیم ترموستات یخچال است. با این حال، دمای توصیه شده و مناسب برای یخچال خود را باید در دفترچه راهنمای آن پیدا کنید.

مواد غذایی خاص و داغ

گهگاه محصولات غذایی مانند گوشت و لبنیات که عمدتا از آب ساخته شده‌اند، با انتشار رطوبت در هوا موجب تراکم در داخل یخچال می‌شوند. نگهداری ظروف هنوز گرم در داخل یخچال نیز می‌تواند رطوبت زیادی را به وجود آورد. رطوبت حاصل از این اقلام در سردترین قسمت یخچال یعنی دیواره پشتی به‌صورت چگالش متراکم می‌شود. تا زمانی که دمای داخل یخچال دوباره تثبیت شود، میعان باقی می‌ماند.

پر کردن بیش از حد یخچال

وقتی یخچال خیلی پر شود، هوای سرد داخل آن به‌درستی گردش نمی‌کند. این امر به گرم شدن دما و افزایش رطوبت می‌انجامد که منجر به عرق کردن داخل یخچال خواهد شد. پس یخچال خود را مرتب نگه دارید و از پر کردن بیش از حد آن خودداری ورزید. این کار، به هوای خنک کمک می‌کند تا به‌درستی در همه جا به گردش درآید.

تراز نبودن یخچال

درنهایت، یخچالی که تراز نباشد به‌درستی کار نخواهد کرد و در بسیاری از مدل‌ها، آب آن‌طور که باید به سمت زهکش جریان نمی‌یابد. درنتیجه، به دلیل غذاها و سایر محفظه‌ها که مانع از دیدن آنچه در پایین است می‌شود، آب در پایین دستگاه باقی می‌ماند. وجود این آب می‌تواند در جای دیگری رطوبت به وجود آورد.

یخچال‌ها دارای پایه‌های قابل تنظیم هستند و می‌توانید چرخه‌ای کوچکی را در پایین آن‌ها بچرخانید. آن چرخ‌ها را طوری تنظیم کنید که دستگاه در یک سطح قرار گیرد. می‌توانید یخچال را با قرار دادن یک تراز در امتداد پایین آن آزمایش کنید. پس از این کار، محفظه‌های پایین یخچال را خارج کنید و از شر آب تجمع یافته خلاص شوید.

تاثیر عوامل محیطی و تنظیمات دستگاه بر رطوبت داخل یخچال

علت عرق کردن داخل یخچال چیست؟

دمای محیط و سطح رطوبت آشپزخانه، به‌طور مستقیم بر رطوبت داخلی یخچال تاثیر می‌گذارد. تصور کنید که هوای بیرون مرطوب است و درب یخچال مرتبا باز می‌شود. در این صورت، هوای مرطوب وارد یخچال می‌شود و سطح رطوبت را در داخل آن افزایش می‌دهد. برعکس، در محیط‌های خشک، یخچال ممکن است برای حفظ رطوبت کافی مشکل داشته باشد.

تنظیمات دستگاه نیز به میزان قابل توجهی بر رطوبت تاثیر دارد. اکثر یخچال‌های مدرن به‌خصوص در کشوهای میوه و تره‌بار خود دارای ویژگی‌های کنترل رطوبت هستند. تنظیم صحیح این ویژگی‌ها، به حفظ سطح رطوبت ایده‌آل برای میوه‌ها و سبزی‌ها کمک کرده و از فساد آن‌ها جلوگیری می‌کند. تنظیم رطوبت بیشتر در این کشوها رطوبت را برای سبزی‌ها برگ‌دار حفظ می‌کند. در حالی که تنظیم کمتر از تجمع گاز اتیلن جلوگیری می‌کند که برای برخی میوه‌ها مضر است.

علاوه‌بر این، روش خنک‌سازی یخچال (سیستم یخ‌زدایی خودکار یا دستی) می‌تواند بر میزان رطوبت و عرق کردن داخل یخچال تاثیر بگذارد. یخچال‌های بدون فریزر به دلیل گردش مداوم هوا، اغلب رطوبت پایین‌تری دارند، در حالی که مدل‌های فریزر دار ممکن است رطوبت بیشتری داشته باشند.

جمع بندی

تعریق در یخچال، در درجه اول ناشی از تراکم هوای گرم و مرطوب است که وارد دستگاه می‌شود. عواملی مانند باز شدن مکرر درب، آب‌بندی نامناسب و غذاهای گرم به‌طور قابل توجهی به این موضوع کمک می‌کنند. علاوه‌بر این، شرایط محیطی خارجی، به‌ویژه سطوح رطوبت بالا در آشپزخانه هم می‌تواند مشکل عرق کردن داخل یخچال را تشدید کند. با شناخت عوامل منجر به تعریق یخچال می‌توان کارایی دستگاه را افزایش داد، تازگی غذاها را طولانی‌تر کرد و از مشکلات احتمالی مانند رشد کپک و فساد مواد غذایی جلوگیری نمود. برای رفع مشکلات یخچال خود می توانید از سرویس تعمیر یخچال در منزل کاردون استفاده کنید.

سوالات متداول

عرق کردن یخچال معمولا نشانه مشکل در آب‌بندی یا تنظیم نامناسب دما است. ممکن است درزگیر درب آسیب دیده یا یخچال خیلی سرد شده باشد.

دلیل تشکیل قطرات آب روی دیواره‌های یخچال معمولا به اختلاف دمای داخل و خارج یخچال برمی‌گردد که باعث تراکم رطوبت هوا در سطح سرد دیوارها می‌شود.

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها