لوگوی کاردون

علائم سوختن موتور یخچال

علائم سوختن موتور یخچال
فهرست محتوا

موتور یخچال مهم ترین بخش  یخچال می باشد در صورتیکه این بخش دچار مشکل بشود سیستم یخچال بصورت کامل از کار افتاده و دیگر قادر به ادامه فعالیت خود نخواهد بود همچنین بخش مهمی که لازم است مورد توجه قرار بگیرد همین قسمت است در صورتیکه بوی سوختگی احساس کردید و یا روند فعالیت وسیله برقی شما دچار مشکل شده بود حتما از تعمیرکار مربوطه بخواهید تا در اولین فرصت به بررسی کلی یخچال شما بپردازد. علائم سوختن موتور یخچال را میتوانید در این متن ملاحظه کنید.

موتور یخچال در صورتیکه تحت فشار قرار بگیرد به سرعت دچار مشکل شده و اگر به بررسی و اصلاح بخش معیوب شده نپردازید امکان سوختن آن وجود دارد؛ اما اکثر اوقات با از کار افتادن یکباره این وسیله قابل مشاهده هست همچنین این بخش مبلغی بیشتر از حد معمول برای تعمیر را به خود اختصاص میدهد زیرا بخش اصلی یخچال می باشد.

سوختن موتور یخچال

برای تشخیص سوختن موتور یخچال راه هایی وجود دارد اما در این قسمت میتوانید با توجه به سه روش از سوختن این وسیله مطلع گردید ، در صورتیکه موتور به یکباره استارت بزند و قطع شود به منزله از کار افتادن موتور می باشد همچنین اگر زمانی که این موتور استارت میزدن بصورت ناگهانی فیوز میپرد و برق قطع میشود نیز میتواند یکی دیگر از نشانه های سوختن موتور یخچال باشد آخرین موردی که در این بخش به بیان آن می پردازیم این است که کمپرسور به نظر روشن می آید اما زمانیکه دست خود را به آن نزدیک میکنید دمای بالایی دارد و بسیار داغ می باشد در چنین شرایطی لازم است که در اسرع وقت با تعمیر کار مربوطه تماس حاص نمائید و برای بررسی و تعویض موتور یخچال اقدامات لازم را انجام دهید.

سوختن یا معیوب شدن موتور این وسیله برقی دارای علائم خاص خود می باشد که گاهی اوقات نیاز به دقت بالایی دارد و گاهی اوقات با یک بررسی ساده قابل تشخیص می باشد از نمونه های این علائم میتوان به:

1) سر و صدا در یخچال

زمانیکه موتور یخچال سوخته یا بخشی از آن از کار افتاده باشد در هنگام کار یخچال سر و صدای بلندی ایجاد می شود، لازم به ذکر است که ایجاد این صداها میتواند علل دیگری هم داشته باشد اما یکی از این علت ها بوجود آمدن مشکل در موتور آن است، برای یافتن علت دقیق آن لازم است که یک تعمیرکار به بررسی سیم پیچی ها و شل نشدن آنها و فن موجود در موتور و دیگر اتصالات موجود بپردازد.

سالم بودن موتور یخچال

علائم سوختن موتور یخچال را می دانید؟

2) خاموشی طولانی

 اصلی ترین علائم سوختن موتور یخچال خاموشی ناگهانی و روشن نشدن آن می باشد. در این صورت  این وسیله برقی بصورت کامل از کار افتاده است و لازم است به بررسی علت آن بپردازید البته امکان اشکال در انتقال برق و نرسیدن جریان برق به یخچال نیز وجود دارد البته بهتر است قبل از نگرانی برای سوختن موتور به بررسی سیم ها و انتقال برق بپردازید.

3) حرارت بالا در یخچال

 همانطور که در بخش های بالایی نیز بیان گردید وجود گرما در بخشی از یخچال که موتور در آن قرار دارد و اکثر اوقات گرمای زیاد در قسمت پشتی یخچال میتواند یکی از علائم سوختن موتور یخچال باشد ، شما می توانید برای بررسی این علامت یک دماسنج را درون یخچال خود قرار داده و دمای آنرا اندازه بگیرید و با دمای استاندارد مقایسه کنید ؛ همچنین برای جلوگیری از بروز مشکل لازم است که فاصله ای نزدیک به 15 سانتی متر بین یخچال و دیوار فاصله باشد تا مانع گرم شدن آن شود.

4)منجمد شدن موتور

 در صورتیکه موتور یخچال منجمد شد می توانید 24 ساعت به آن زمان دهید اگر این یخ از بین رفت و روند فعالیت ادامه پیدا کند مشکلی وجود ندارد و سالم است در غیر این صورت لازم است که از تعمیرکار کمک بگیرید زیرا امکان معیوب شدن موتور وجود دارد و باید هر چه زودتر اصلاح شود.

افزایش قبض برق با سوختن موتور یخچال

از نشانه های سوختن موتور یخچال و یا کمپرسور یخچال، بالا رفتن هزینه های ناشی از مصرف برق است. وقتی کمپرسور یخچال خانه شما خراب می شود و دچار اختلال در عملکرد می شود، یخچال زمان بیشتری برای خنک کردن لازم دارد. وقتی موتور یا کمپرسور مجبور می شوند که زمان طولانی را برای خنک کردن یخچال صرف کنند، برق بیشتری مصرف می شود و هزینه بیشتری روی قبض شما مشاهده می شود. افزایش قبض برق اگر مربوط به کارکرد یخچال شما باشد به این معنی است که یخچال شما در حال از کارافتادن و به اصطلاح مرگ است.

گرم شدن بیش از اندازه کمپرسور یخچال نشانه چیست؟

از دیگر نشانه های سوختن موتور یخچال، گرم شدن زیاد کمپرسور یخچال است. دمای عادی برای کمپرسور در حال کار بین ۴۰ تا ۶۰ درجه است. این دما نباید بیشتر شود و داغ شدن موتور می تواند دلیلی بر خراب شدنش باشد.

اگر گاز به اندازه کافی وجود نداشته باشد یا نشتی مبرد در لوله وجود داشته باشد هم، موتور داغ می شود. اگر گاز به اندازه کافی وجود دارد اما کمپرسور همچنان داغ است، وقت تعویض موتور یخچال شما رسیده است. بهتر است از تعمیرکاران مجرب و زبده برای این کار درخواست تعمیر و تعویض قطعه نمایید.

کار نکردن فن کمپرسور یخچال

از قسمت های مهم و اصلی در کمپرسور، فن است. فن باعث خنک شدن موتور می شود . اگر فن کار نکند، موتور داغ می شود و دچار سر و صدا می گردد.

دلایل خرابی موتور و کمپرسور یخچال چیست؟

از عوامل متداولی که باعث خراب شدن موتور یخچال و از کار افتادگی آن می شود، افزایش ناگهانی ولتاژ برق، کثیفی لوله کندانسور، نشت مبرد و فرسودگی عمومی است.

افزایش ناگهانی ولتاژ برق بدترین اتفاق برای وسایل برقی است. در اثر افزایش ولتاژ برق، جریان برق ناگهان وارد یخچال و اجزای آن می شود. بر اثر این اتفاق گرمای بسیار زیادی ایجاد می شود.

شاید برایتان عجیب باشد که کثیفی لوله کندانسور هم باعث خراب شدن موتور یخچال می شود اما واقعیت این است که کثیفی لوله کندانسور می تواند منجر به از کارافتادگی و خرابی کمپرسور یخچال شود. وقتی لوله کندانسور کثیف شود، پروسه خنک سازی یخچال هم بسیار سخت تر خواهد شد و بیشتر باید کار کند تا یخچال خنک شود. در نتیجه، موتور بیشتر از حد گرم می شود و سایش ایجاد می شود و در آخر هم خراب می شود.

از وظایف کمپرسور این است که باعث فشرده سازی مبرد می شود تا خنک سازی یخچال را انجام دهد. اگر در کارکرد مبرد اختلال ایجاد شود، در عملکرد و کارکرد موتور هم تاثیر خواهد گذاشت. از مشکلات رایج در مبرد، نشتی و یا آلوده بودن مبرد است.

اگر یخچال شما قدیمی است و فرسودگی عمومی دارد، به احتمال زیاد، نشانه هایی از سوختن موتور وجود دارد. در اینصورت با توجه به هزینه بالای تعویض کمپرسور و قطعات یخچال، بهتر است یخچال را تعویض نمایید.

در صورتی که قصد تعمیر یخچال خود در منزل را دارید، کافیست از سرویس تعمیر یخچال در منزل کاردون استفاده کنید.

تعمیر موتور یخچال سوخته

معمولا عمر مفید برای کمپرسور یخچال در حدود ده سال است. پس از گذشت این زمان، موتور فرسوده می شود و نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا خواهد کرد.

شاید وجود اختلال در کارکرد موتور به دلیل معیوب شدن سوپاپ ورودی در یخچال باشد. در پشت یخچال شما، دریچه ورودی کار گذاشته شده است که، منبع تغذیه دستگاه یخ ساز یخچال را وصل یا قطع می کند، در این حالت، لوله تغذیه از شیر ورودی باید جدا شود و سپس  شیر بعدی  که  قسمت زیرین وجود دارد را باز نمایید. اگر در این حالت مشاهده کردید که از لوله آب می آید، حاکی از ان است که منبع تغذیه سالم است و به احتمال زیاد باید شیر ورودی تعویض گردد. با انجام این کار می توان کمپرسور را تعمیر نمود.

گاهی با تعمیر موتور یخچال،  یخچال به کار خود ادامه می دهد و مشکل هم برطرف می گردد و برای چند سال، بی مشکل دستگاه کار خواهد کرد. البته که باید تعمیر موتور یخچال به دست افراد مجرب انجام گردد. در برخی موارد هم موتور یخچال، آنقدر اسیب دیده و خراب شده است که، بعد از تعمیر هم نتواند به درستی کار کند. متخصصین و کارشناسان در امر تعمیر موتور یخچال این مورد را حتما با شما درمیان خواهند گذاشت.

سوختن یخچال و روشن نشدن آن

از دلایل مهم سوختن یخچال و روشن نشدن آن می‌تواند سوختن موتور یا کمپرسور یخچال باشد، اما بهتر است برای اطمینان بیشتر مواردی را در نظر داشته باشید.

  • اولین چیزی که با روشن نشدن یخچال به ذهن افراد می‌رسد این است که موتور یخچال سوخته است. برای اینکه از این مورد اطمینان پیدا کنید موارد زیر را بررسی کنید.
  • قبل از هر کاری اطمینان حاصل کنید که برق به یخچال می‌رسد
  • دو شاخه و سیم رابط را چک کنید که خراب نباشد.
  • خرابی اورلود برد الکترونیکی و اختلال در ترموستات را چک کنید؛ زیرا که می‌تواند از عواملی برای روشن نشدن یخچال شما باشد

پس از آنکه موارد ذکر شده را بررسی نمودید و سلامت این قسمت‌ها و قطعات اثبات شد، می‌توانید اطمینان پیدا کنید که موتور یخچال شما سوخته است و باید تعمیر گردد.

صدا دادن یخچال و سوختن آن

وقتی یخچال شما شروع به کار می‌کند و صدای خاصی از خود ایجاد می‌کند، می‌تواند از علت‌های سوختن کمپرسور یخچال باشد. در چنین مواردی ممکن است در هنگام روشن کردن یخچال، صدای خاصی را متوجه شوید و در ادامه یخچال کار نکند. در این مورد می توان این نظر را هم داد که ممکن است موتور یخچال نیم سوز شده باشد. البته موارد دیگری هم می‌تواند از دلایل به وجود آمدن این اختلال باشند.

وقتی یخچال شما با صدای خاصی شروع به کار می‌کند می‌تواند از خرابی رله استارت یا اورلود هم باشد. اگر برق ضعیف باشد نیز این مشکل پیش می‌آید.

اگر مسیر گردش گاز در یخچال شما مسدود شده باشد باعث به وجود آمدن صدای خاص در یخچال می‌شود.

صدای تیک تیک از یخچال و کار نکردن موتور از نشانه‌های سوختن کمپرسور یخچال می‌باشد. در این وضعیت یخچال سرد نمی‌کند و بعد از چند لحظه صدای تیک تیک شنیده می‌شود.

برای اینکه از سوختن کمپرسور یخچال مطمئن شوید باید قبل از آن رله استارت خازن و سیکل گردش گاز را چک کنید. اگر این قطعات در یخچال شما، خراب شده باشند و دچار اختلال گشته باشند نیز، باعث شنیده شدن صدای تیک تیک از یخچال می‌شود و یخچال نمی‌تواند سرد کند.

استارت و خازن باعث راه اندازی و کار کردن درست کمپرسور می‌شود و اگر خراب شده باشند موتور یخچال عملکرد درستی نخواهد داشت و یا اصلاً کار نمی‌کند.

موتور سوخته یخچال

اینکه موتور سوخته یخچال به چه دردی میخوره و ایا قابل استفاده است بستگی به نظر کارشناسان و تعمیر کاران دارد. اگر موتور سوخته یخچال تعمیر شود، هزینه آن نصف هزینه خرید مجدد کمپرسور است.

اگر می‌خواهید بدانید که موتور سوخته یخچال شما تعمیر می‌شود یا خیر! باید در این رابطه اطلاعات کافی داشته باشید و یا تعمیر و تعویض و بررسی آن را به دست افراد کاردان بسپارید.

 با تعمیر کردن موتور یخچال سوخته نیازی به خرید یخچال جدید با قیمت‌های سرسام آور نیست و می‌توانید از دوباره از دستگاه خود استفاده نمایید.

 روش‌های سریع و بسیار پیشرفته‌ای برای تعمیر لوازم خانگی مانند یخچال سوخته و فریزر وجود دارد. همانطور که بارها اشاره شده است تعمیر موتور سوخته یخچال از مواردی است که باید توسط تعمیرکاران مجرب صورت گیرد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید با کارشناسان کاردون در ارتباط باشید.

لازم به ذکر است که تضمینی برای درست شدن موتورهای سوخته یخچال وجود ندارد. قبل از تعمیر باید علت و دلیل آن توسط تعمیرکاران مجرب بررسی شود، تا مشتریان را در جریان روند کار قرار دهند.

سوالات متداول

موتور یخچال مهم ترین بخش  یخچال می باشد در صورتیکه این بخش دچار مشکل بشود سیستم یخچال بصورت کامل از کار افتاده و دیگر قادر به ادامه فعالیت خود نخواهد بود.

در صورتیکه موتور یخچال منجمد شد می توانید 24 ساعت به آن زمان دهید اگر این یخ از بین رفت و روند فعالیت ادامه پیدا کند مشکلی وجود ندارد و سالم است در غیر این صورت لازم است که از تعمیرکار کمک بگیرید.

اکثر اوقات گرمای زیاد در قسمت پشتی یخچال میتواند یکی از علائم سوختن موتور یخچال باشد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها