لوگوی کاردون

علت کم و زیاد شدن نور تلویزیون ال جی

The reason for the brightness of the LG TV to increase and decrease

آنچه در این مطلب خواهید خواند

شاید شما هم این اتفاق را تجربه کرده‌اید که در هنگام تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان نور تلویزیون کم و زیاد شود. آیا می‌دانید علت کم و زیاد شدن نور تلویزیون ال جی چیست؟ این مشکل شایعی است که ممکن است برای این وسیله برقی پر مصرف رخ دهد.

گاهی اوقات ممکن است تلویزیون شما 24 ساعت روشن بماند؛ در این شرایط سوالی که بیش از همه ذهنتان را درگیر می‌کند این است که آیا روشن ماندن تلویزیون در کیفیت تصویر تاثیرگذار است؟ شاید بهتر است برای بالا بردن سطح آگاهی و دانش خود در این باره، تا انتهای مطلب با کاردون همراه شوید.

علل کمرنگ شدن نور تصویر تلویزیون ال جی

The causes of dimming the light of the LG TV image

عوامل گوناگونی در کمرنگ شدن نور تصویر تلویزیون نقش دارند. به هم خوردن تنظیمات تصویر، خرابی بک لایت، سوختگی پیکسل، اشکال در کابل و گیرنده، خراب شدن پنل تلویزیون و خرابی برد پاور از عوامل مهم و تعیین‌کننده هستند.

۱) به هم خوردن تنظیمات تصویر

کمرنگ شدن نور تلویزیون را غالبا می‌توان ناشی از به هم خوردن تنظیمات تصویر دانست. این تنظیمات معمولا در طول زمان و بر اثر دستکاری‌های اعضای خانواده به هم می‌خورند. مثلا اگر روشنایی، نور سلول یا وضوح تلویزیون کمتر از حد استاندارد باشد، تصاویر به‌سختی دیده خواهند شد. بنابراین تنظیمات تصویر تلویزیون را باید هر از چند گاهی مورد بررسی و بهینه‌سازی قرار داد.

۲) خرابی بک لایت

روشنایی کم در تلویزیون شما می‌تواند به خرابی بک لایت هم نسبت داده شود. بک لایت وظیفه روشن کردن صفحه‌نمایش تلویزیون را بر عهده دارد و روشنایی لازم برای ارائه تصویری واضح و زنده را فراهم می‌سازد. بنابراین خرابی بک لایت منجر به کاهش سطح روشنایی و تاریک شدن کلی صفحه خواهد شد.

از دلایل احتمالی خرابی بک لایت می‌توان به استفاده طولانی‌مدت از تلویزیون اشاره کرد. همچنین قرار دادن نور تلویزیون روی تنظیمات بیش از حد نیز در خرابی بک لایت موثر است. یکی دیگر از عوامل موثر می‌تواند نقص در اینورتر بک لایت باشد که برق DC دریافتی از منبع تغذیه را به برق AC تبدیل می‌کند. بنابراین ممکن است نیاز به تعویض یا تعمیر اینورتر باشد تا سطح روشنایی مناسب تلویزیون شما بازیابی شود.

توصیه فنی ما این است که اولا از تلویزیون خود بیش از حد کار نکشید. همچنین در میانه استفاده از تلویزیون، یک الی دو ساعت به آن استراحت دهید. ضمنا روشنایی صفحه تلویزیون را خیلی زیاد نکنید. با رعایت این نکات می‌توان از خرابی بک لایت و درنتیجه، کمرنگ شدن نور تصویر تلویزیون جلوگیری کرد.

۳) سوختگی پیکسل

یکی از دلایل احتمالی کم بودن روشنایی تلویزیون می‌تواند سوختگی پیکسل باشد. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که یک تصویر ثابت برای مدت طولانی روی صفحه تلویزیون باقی بماند. موضوعی که فرسایش سریع‌تر برخی از پیکسل‌های صفحه‌نمایش را نسبت به سایر پیکسل‌ها در پی دارد.

سوختگی پیکسل یک مشکل رایج در تلویزیون‌های دارای صفحه نمایش OLED (دیود ساطع نور ارگانیک) یا پلاسما است. این فناوری‌های نمایشگر از ترکیبات یا گازهای آلی برای تولید نور استفاده می‌کنند که مستعد سوختگی هستند. بنابراین اگر یک تصویر یا لوگوی ثابت به طور مداوم در تلویزیون نمایش داده شود، پیکسل‌های آن قسمت ممکن است در طول زمان نور کمتری را تخلیه کنند. امری که باعث کاهش قابل توجهی در سطوح روشنایی خواهد شد.

برای جلوگیری از سوختگی پیکسل باید محتوای نمایش داده شده روی صفحه را هر از گاهی تغییر دهید. به طوری که از نمایش طولانی‌مدت تصاویر یا آرم‌های ثابت خودداری شود. علاوه بر این، برخی از تلویزیون‌های مدرن دارای ویژگی‌های داخلی مانند تازه‌سازی پیکسل یا تنظیمات خودکار صفحه برای کاهش خطر سوختگی پیکسل هستند. این عملکردها استفاده پیکسل از نور را مجددا توزیع و سطوح روشنایی را تنظیم می‌کنند.

۴) اشکال در کابل و گیرنده

برخی مواقع مشکل کمرنگ شدن نور تصویر به خود تلویزیون مربوط نمی‌شود. بلکه مشکل مربوط به یک دستگاه گیرنده خارجی یا کابل ورودی به تلویزیون است. اگر مشکل کمرنگ بودن تصویر در همه ورودی‌ها مانند ست تاپ باکس، کنسول بازی یا شبکه‌های داخلی یکسان است، پس مشکل به تلویزیون برمی‌گردد. اما اگر مشکل فقط در یک ورودی مشاهده می‌شود، پس احتمالا مشکل به کابل یا آن گیرنده خاص برمی‌گردد. در چنین شرایطی، کابل دارای اشکال را با یک مدل جدید تعویض کنید. همچنین دستگاه گیرنده خارجی را برای تعمیرات نزد یک تکنسین واجد شرایط ببرید.

۵) خراب شدن پنل تلویزیون

خرابی پنل تلویزیون نیز یکی از علل کمرنگ شدن نور تصویر دستگاه است.‌ این مشکل که البته کمتر از سایر عوامل ذکر شده رواج دارد، معمولاً به خاطر استفاده طولانی مدت از تلویزیون رخ می‌دهد. در چنین شرایطی، شاهد ایجاد لکه‌هایی جزیره‌ای و جدا از هم روی نمایشگر تلویزیون خواهید بود. اگر با این مشکل مواجه شدید، حتما از یک متخصص واجد شرایط در تعمیرات تلویزیون کمک بگیرید.

۶) ایراد در برد پاور

خرابی برد پاور یکی دیگر از دلایل بالقوه کمرنگ شدن نور تصویر تلویزیون است. برد پاور در تلویزیون وظیفه تامین برق لازم برای اجزای مختلف ازجمله بک لایت را بر عهده دارد. اگر خرابی یا نقصی در برد پاور وجود داشته باشد، قدرت کافی برای نور بک لایت تامین نمی‌شود و درنتیجه، سطح روشنایی پایین می‌آید.

خرابی برد پاور می‌تواند ناشی از عوامل گوناگونی همچون نوسانات برق، گرمای بیش از حد یا فرسودگی قطعات در طول زمان باشد. به عنوان مثال، نوسانات برق یا اختلالات الکتریکی به برد پاور تلویزیون آسیب می‌رسانند. گرمای بیش از حد نیز باعث آسیب به برد پاور می‌شود که اغلب به دلیل تهویه نامناسب یا تجمع گرد و غبار روی بدنه تلویزیون رخ می‌دهد. برای انجام تعمیرات تلویزیون خود می توانید از متخصصین با تجربه و حرفه ای کاردون کمک بگیرید!

راهکارهای جلوگیری از کم و زیاد شدن نور تلویزیون

تا اینجا با علل کم و زیاد شدن نور تلویزیون آشنا شدیم. اما آیا راهکارهایی برای جلوگیری از کم و زیاد شدن نور تلویزیون وجود دارد؟ خوشبختانه با یک سری اقدامات می‌توان به این هدف دست یافت.

  • تنظیمات تصویر تلویزیون را با توجه به نور اتاق در حالت بهینه قرار دهید.
  • از تلویزیون به شکل افراطی و طولانی مدت استفاده نکنید.
  • اگر قصد تماشای طولانی مدت تلویزیون را دارید، وقفه‌ای یک ساعته را برای استراحت دادن به تلویزیون در نظر بگیرید.
  • هر از چند گاهی، کانال تلویزیون را عوض کنید تا لوگوهای ثابت باعث سوختگی صفحه نشوند.
  • از ویژگی‌ها و امکانات داخلی تلویزیون مانند تازه‌سازی پیکسل یا تنظیمات خودکار صفحه استفاده کنید.
  • کابل و گیرنده‌های بیرونی متصل به تلویزیون را مورد بررسی قرار دهید.
  • حتما یک محافظ ولتاژ استاندارد را در سر راه برق ورودی به تلویزیون قرار دهید.
  • تلویزیون را در محلی از اتاق قرار دهید که نور پنجره و چراغ‌ها به آن نتابد.

چگونه مشکل کم شدن نور تلویزیون ال جی را برطرف کنیم؟

تلویزیون یکی از لوازم خانگی با ارزش و در عین حال پرمصرف است که در معرض مشکلات بزرگ و کوچک قرار دارد. بسیاری از مشکلات ایجاد شده برای تلویزیون‌ها قابل برطرف کردن و تعمیر است و حتی برخی از این مشکلات نیاز به تخصص ندارد و خودتان هم می‌توانید برای برطرف کردن آن‌ها دست به کار شوید.
در مورد مشکل کم و زیاد شدن نور تلویزیون ال جی هم خودتان می‌توانید آن را برطرف کنید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای برطرف کردن مشکل کم نور شدن تلویزیون باید انجام دهید بررسی تنظیمات تلویزیون مربوط به روشنایی دستگاه است.

توصیه کاردون به شما این است که سطح روشنایی تلویزیون را در حالت نرمال قرار دهید. گاهی اوقات ممکن از خرابی کابل‌های تلویزیون برایتان مشکل ساز شوند بنابراین لازم است از سلامت کابل اطمینان حاصل نمایید.
اگر احساس می‌کنید تلویزیون شما کم نور شده است و از یک کابل سال‌هاست استفاده می‌کنید، حتما برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر، کابل فرسوده را تعویض نمایید و از جنس مرغوب استفاده کنید تا مشکل برطرف شود.
عامل دیگری که می‌تواند موجب کم و زیاد شدن نور تلویزیون ال جی شود، تنظیمات مربوط به صرفه جویی انرژی است. برای غیرفعال کردن آن باید این مراحل زیر را طی کنید:
به منو تصویر بروید (Setting> Advanced> Picture)، سپس گزینه صرفه جویی انرژی را انتخاب کنید (Energy Saving) و بعد این گزینه را خاموش کنید.
اگر با انجام تنظیمات نور تلویزیون و همینطور انجام راهکارهای ذکر شده، مشکل کم شدن نور تلویزیونتان برطرف نشد، در ادامه راه‌های دیگر را برای شما شرح می‌دهیم که باید آن‌ها را چک و بررسی کنید. اگر باز هم موفق به برطرف کردن مشکل نشدید، بهتر است آن را به یک متخصص ماهر بسپارید.

بررسی وضعیت تنظیمات بک لایت تلویزیون

یکی دیگر از مواردی که باید هنگام کم و زیاد شدن نور تلویزیون ال جی بررسی کنید، تنظیمات بک لایت است. حال بک لایت چیست؟ برخی از تلویزیون‌ها تنظیمات جداگانه‌ای برای بک لایت دارند. بک لایت یا همان نور پس زمینه، عامل اصلی نمایش تصاویر است.

اگر تصاویر صفحه‌ی تلویزیون شما طوری بی رنگ و تاریک است که قادر به تشخیص رنگ‌ها را نیستید، باید جهت رفع مشکل کم نور شدن تصویر تلویزیون، وضعیت بک لایت را چک کنید.

گفتنی است که مقدار بک لایت و روشنایی به محیطی که تلویزیون را در آن قرار داده‌اید نیز بستگی دارد. در محیط‌های روشن، تلویزیون به نور بیشتر و در مکان‌های تاریک به نور کمتری برای نمایش تصاویر نیازمند است. همچنین لازم به ذکر است که میزان نور تلویزیون بسته به سلیقه شما می‌تواند متفاوت باشد.

تنظیم کنتراست تلویزیون

به تفاوت میان بیشترین میزان روشنایی رنگ سفید و کمترین میزان روشنایی رنگ سیاه کنتراست (contrast) می‌گویند. به‌ عبارت دیگر کنتراست به تفاوت درخشندگی رنگ در اشیا گفته می‌شود که باعث تمایز آن‌ها از یکدیگر در تصاویر می‌شود.
هر چه کنتراست تصاویر بیشتر باشد کیفیت تصویر تلویزیون هم بیشتر است. به عبارتی هر چه کنتراست بالاتر باشد، اختلاف بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقطه تصویر بالاتر است و در نتیجه تصویر دارای وضوح بالاتر و همچنین واقعی‌تر است.
کنتراست در صورتی ایده آل است که رنگ سفید کاملا سفید و رنگ سیاه کاملا سیاه باشد و به رنگ‌های دیگر مانند خاکستری شباهت نداشته باشد. کنتراست معیاری برای دیدن رنگ واقعی تصاویر است. تنظیم کنتراست تلویزیون یکی از علت‌های احتمالی است که باید هنگام کم و زیاد شدن نور تلویزیون ال جی بررسی کنید.


شاید باید در این باره بیشتر بدانید تا بتوانید از امروز با داشتن آگاهی کامل از تلویزیون خود استفاده نمایید همیشه خرید یک وسیله برقی همراه با نگهداری و استفاده درست از آن به طول عمر دستگاه می افزاید بنابراین لازم است بدانید یکی از اصلی‌ترین دلایل کم و زیاد شدن نور تلویزیون ال جی و یا هر برند دیگری استفاده و روشن ماندن طولانی مدت آن است.
امیدواریم که از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانید آن را با متخصصان کاردون در میان بگذارید و از مشاوره رایگان استفاده کنید. همچنین نظرات، انتقادات و یشنهادات خود را درباره‌ی این مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

می‌توان گفت کم و زیاد شدن نور تلویزیون ال جی اگر با گذشت زمان همراه شود کاملا طبیعی است.

اگر تصاویر صفحه‌ی تلویزیون شما طوری بی رنگ و تاریک است که قادر به تشخیص رنگ‌ها را نیستید، باید جهت رفع مشکل کم نور شدن تصویر تلویزیون، وضعیت بک لایت را چک کنید.

 در صورتی ایده آل است که رنگ سفید کاملا سفید و رنگ سیاه کاملا سیاه باشد و به رنگ‌های دیگر مانند خاکستری شباهت نداشته باشد.

اگر تلویزیون شما از برند ال جی است، برای تعمیرات و سرویس آن کافیست که از خدمات تعمیر تلویزیون ال جی کاردون استفاده کنید.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

1 Comment
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
10 ماه قبل

سلام. تلویزیون من ال جیه. نورش کم شده. به خاطر بک لایته یا دلیل دیگه ای داره؟