لوگوی کاردون

تخلیه نکردن ماشین ظرفشویی

Not emptying the dishwasher
فهرست محتوا

چرا ماشین ظرفشویی تخلیه نمی‌کند؟

Why does the dishwasher not drain

عدم تخلیه ماشین ظرفشویی می‌تواند ناشی از مشکلات گوناگونی باشد. این مشکلات اغلب به انسداد و نقص در سیستم زهکشی دستگاه برمی‌گردند. گرفتگی مسیر تخلیه آب از ماشین ظرفشویی معمولاً به دلیل تجمع ذرات غذا، چربی‌ها یا رسوبات معدنی ناشی از آب سخت ایجاد می‌شود. علاوه بر این، پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی که مسئول بیرون راندن آب از دستگاه است، به دلیل فرسودگی و استهلاک در طول زمان دچار اختلال در عملکرد می‌شود.

یکی دیگر از مقصران عمده در عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی، خرابی سوئیچ شناور است. این سوئیچ مسئول برگشت آب به ماشین ظرفشویی و جلوگیری از تخلیه آن است. بنابراین اگر از کار بیفتد، روند تخلیه ماشین ظرفشویی دچار مشکل خواهد شد.

در برخی موارد، مشکل عدم تخلیه ماشین ظرفشویی ممکن است جدی‌تر باشد. مثلا برد الکترونیک دستگاه خراب شده است و نمی‌تواند دستورات مربوط به تخلیه آب را صادر کند. بنابراین عملکرد ماشین ظرفشویی دچار اختلال خواهد شد. رسیدگی به این مشکل فقط از عهده یک متخصص واجد شرایط در تعمیرات لوازم خانگی برمی‌آید.

علائم تخلیه نکردن ماشین ظرفشویی

به طور کلی، چند علامت وجود دارد که نشان‌دهنده عدم توانایی ماشین ظرفشویی شما در تخلیه آب است.

  • تجمع آب در کف ماشین ظرفشویی پس از یک چرخه شستشو
  • وجود آب راکد در کف ماشین ظرفشویی حتی پس از بلااستفاده ماندن آن
  • خیس بودن ظروف پس از شستشو و خشک کردن آن‌ها به خصوص در طبقه پایین ماشین ظرفشویی
  • به گوش رسیدن صداهای عجیب و غریب در طول فرآیند تخلیه آب
  • تخلیه شدن کندتر آب نسبت به شرایط معمول
  • انباشته شدن زباله‌ها و ذرات غذا در اطراف محل تخلیه آب ماشین ظرفشویی
  • به وجود آمدن بوی نامطبوع ناشی از آب راکد یا بقای مواد غذایی در ماشین ظرفشویی

در صورت مواجه با هر یک از علائم فوق باید مشکل عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی را به سرعت برطرف کنید.

مراحل عیب یابی و رفع مشکل تخلیه نکردن ماشین ظرفشویی

عیب یابی و رفع مشکل تخلیه کردن ماشین ظرفشویی شامل مراحل گوناگون است. برخی از این مراحل را خودتان به‌تنهایی می‌توانید انجام دهید. اما برای رفع برخی دیگر به کمک حرفه‌ای نیاز خواهید داشت. در ادامه، به پنج مورد از مهم‌ترین مراحل عیب یابی و رفع مشکل تخلیه نکردن ماشین ظرفشویی اشاره می‌کنیم.

۱) بررسی فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی

بررسی فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی یکی از مراحل اولیه عیب یابی دستگاه است. برای این کار باید اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • ماشین ظرفشویی خود را خاموش کنید و سیم آن را از پریز برق جدا کنید.
  • فیلتر تخلیه را که به طور معمول در پایین ماشین ظرفشویی و زیر قفسه پایینی قرار دارد، پیدا کنید.
  • قفسه پایینی ماشین ظرفشویی را بیرون بکشید تا به راحتی به فیلتر تخلیه دسترسی داشته باشید.
  • فیلتر را از سر جای خود بردارید و آن را با آب روان و یک برس نرم به طور کامل تمیز کنید.
  • محل نصب فیلتر تخلیه را نیز بررسی کنید و هرگونه زباله یا گرفتگی را برطرف کنید.

فیلتر را سر جای خود قرار دهید و سیستم تخلیه ماشین ظرفشویی را دوباره راه‌اندازی کنید. اگر مشکل عدم تخلیه آب همچنان وجود دارد، باید به سراغ مراحل بعدی بروید.

۲) بررسی شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

مرحله بعدی عیب یابی عدم تخلیه ماشین ظرفشویی به بررسی شیلنگ تخلیه اختصاص دارد. شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی نباید هیچ‌گونه پیچ خوردگی، پارگی، خمیدگی و انسدادی داشته باشد. بنابراین در صورت گره خوردن یا له شدن شلنگ تخلیه باید آن را به حالت اولیه برگردانید.

در مرحله بعد، شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی را از سینک یا لوله زهکشی جدا کنید. سپس با استفاده از یک شلنگ یا فشار آب درون آن را تمیز کنید؛ به گونه‌ای که هیچ‌گونه انسدادی درون آن باقی نماند. همچنین مجرای تخلیه سینک هم نباید مسدود شده باشد. تمام زباله‌های گیر کرده در داخل آن را با استفاده از یک دستکش بیرون بیاورید.

پس از پاکسازی شلنگ تخلیه و اتصالات آن، شلنگ را به سر جای خود وصل کنید. حالا یک چرخه آزمایشی را اجرا کنید تا ببینید آیا ماشین ظرفشویی به درستی تخلیه می‌کند یا خیر. اگر مشکل برطرف نشد، ممکن است پمپ تخلیه دچار مشکل شده باشد.

۳) بررسی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

در مرحله بعدی عیب یابی و رفع مشکل تخلیه نکردن ماشین ظرفشویی باید به سراغ پمپ تخلیه رفت. این قطعه وظیفه مکش و حذف آب از ماشین ظرفشویی در طول چرخه شستشو و پس از آن را بر عهده دارد. بنابراین خراب شدن آن می‌تواند منجر به تجمعات در کف ماشین ظرفشویی شود.

اکیدا توصیه می‌کنیم در صورت نداشتن تجربه فنی لازم، خودتان اقدام به بررسی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی نکنید. برای بررسی پمپ ابتدا ماشین ظرفشویی از پریز برق جدا کنید. سپس به سراغ پمپ تخلیه بروید که معمولا در پایین ماشین ظرفشویی قرار دارد. برای این کار لازم است پنل‌ها و قطعات در سر راه پمپ را با دقت جدا سازید.

در مرحله بعد باید ظاهر پمپ را برای هرگونه آسیب، ترک، نشتی یا زباله‌های مانع از چرخش پروانه بررسی کنید. با استفاده از یک چراغ قوه می‌توانید دید واضح‌تری داشته باشید. پمپ تخلیه را به صورت دستی تست کنید تا ببینید درست کار می‌کند یا خیر. اگر پروانه پمپ آزادانه نمی‌چرخد یا اگر مقاومت و سر و صدای ناهنجار دارد، احتمالا باید تعویض شود.

اگر همه چیز به نظر درست می‌رسد، قطعات را دوباره مونتاژ کنید و یک چرخه تست را اجرا کنید. در صورت باقی بودن مشکل، احتمالاً پمپ یا قطعات دیگر نیاز به تعمیر حرفه‌ای دارند. اگر قصد تعمیر ماشین ظرفشویی خود را دارید، می توانید از سرویس تعمیر ماشین ظرفشویی در محل کاردون استفاده نمایید.

۴) بررسی سوئیچ شناور ماشین ظرفشویی

سوئیچ شناور یکی دیگر از قطعاتی است که باید برای عیب یابی و رفع مشکل تخلیه کردن ماشین ظرفشویی بررسی شود. این سوئیچ یک قطعه ایمنی است که سطح آب داخل ماشین ظرفشویی را تشخیص می‌دهد. بنابراین در صورت خراب شدن می‌تواند از تخلیه درست ماشین ظرفشویی جلوگیری کند.

سوئیچ شناور معمولاً در داخل ماشین ظرفشویی و نزدیک به پایین آن قرار دارد. این قطعه کوچک و گنبدی شکل باید بتواند با سطح آب بالا و پایین برود. بنابراین هیچ‌گونه مانعی مانند کثیفی یا ظروف نباید در سر راه آن قرار داشته باشد.

همچنین خود قطعه نباید شکسته یا شل شده باشد. در صورت وارد آمدن هرگونه آسیب فیزیکی به سوئیچ شناور باید نسبت تعویض آن اقدام کرد. علاوه بر این، وجود نشتی آب در ماشین ظرفشویی باعث عملکرد غیرضروری سوئیچ شناور می‌شود.

بهتر است کار بررسی و تعویض سوئیچ شناور ماشین ظرفشویی را به یک تکنسین واجد شرایط واگذار کنید. تکنسین پس از بررسی سوئیچ شناور ماشین ظرفشویی، در صورت نیاز اقدام به تعویض آن با مدل مشابه خواهد کرد.

۵) بررسی برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی

خراب شدن برد الکترونیکی نیز می‌تواند در عدم تخلیه آب در ماشین ظرفشویی موثر باشد. برد الکترونیکی به عنوان مغز ماشین ظرفشویی، وظیفه کنترل عملکردهای گوناگون دستگاه ازجمله تخلیه آب را بر عهده دارد. بنابراین در صورت خرابی یا اختلال می‌تواند کل فرآیند تخلیه آب را تحت‌الشعاع قرار دهد.

عمده‌ترین دلایل خرابی برد الکترونیکی را باید در نوسانات برق یا تغییر ولتاژ ناگهانی جستجو کرد. علاوه بر این، نفوذ آب و رطوبت نیز می‌تواند باعث خوردگی، اتصال کوتاه و آسیب رسیدن به قطعات حساس برد الکترونیکی شود. دلیل بالقوه دیگر، بروز یک اشکال نرم‌افزاری در برد کنترل است. همچنین گذشت زمان نیز می‌تواند باعث استهلاک و درنهایت، خرابی این قطعه مهم شود.

برد الکترونیکی یک خط حساس و پیچیده است. بنابراین تست سلامت آن نیاز به آزمایش با تجهیزات تخصصی و توسط یک تکنسین باتجربه دارد. بنابراین بهتر است کار عیب یابی، تست و درنهایت تعمیر یا تعویض برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی را به تعمیرکاران واگذار کنید.

راهکارهای جلوگیری از مشکل تخلیه نکردن ماشین ظرفشویی

Solutions to prevent the problem of not emptying the dishwasher

برای جلوگیری از مشکل تخلیه نکردن ماشین ظرفشویی می‌توانید به راهکارهای زیر متوسل شوید.

  • تمیزکاری منظم ماشین ظرفشویی ازجمله فیلتر تخلیه، شلنگ تخلیه و بازوهای اسپری کننده آب
  • خراش دادن مواد غذایی بزرگ و پاک کردن آن‌ها از روی ظروف قبل از قرار دادن آن‌ها در ماشین ظرفشویی
  • استفاده از محصولات کمک آبکشی برای کاهش رسوبات در سیستم تخلیه ماشین ظرفشویی
  • باز کردن آب داغ در سینک آشپزخانه قبل از راه‌اندازی ماشین ظرفشویی. (با این کار مطمئن خواهید شد که کار ماشین ظرفشویی با آب گرم آغاز می‌شود).
  • خودداری از بارگذاری بیش از حد ماشین ظرفشویی برای جلوگیری از اختلال کار بازوهای اسپری کننده آب و گرفتگی سیستم تخلیه
  • بررسی منظم و دوره‌ای شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی و اتصالات آن برای جلوگیری از حاد شدن انسداد
  • استفاده از چرخه‌های خالی به همراه سرکه، جوش‌شیرین یا محصولات شوینده ماشین ظرفشویی به صورت دوره‌ای با رعایت نکات فوق می‌توانید احتمال وقوع مشکل عدم تخلیه ماشین ظرفشویی را به حداقل برسانید.

سوالات متداول

بله، گاهی اوقات ممکن است وجود کثیفی و باقی مانده غذاها در فیلتر مانع از عملکرد درست آن شود و آب تخلیه نشود.

ارتفاع شلنگ تخلیه از کف زمین حداقل 77 سانتی متر و حداکثر یک متر به طور U برعکس در فاضلاب منزلتان قرار گیرد. 

از دلایل تخلیه نشدن آب گرفتگی شلنگ تخلیه است باید دقت داشته باشید شلنگ تخلیه دچار تا خوردگی و گرفتگی نداشته باشد زیرا مانع از خروج آب خواهد شد و در نتیجه آب تخلیه نخواهد شد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناصر
9 ماه قبل

من شلنگ تخلیه ام سوراخ شد عوضش کردم خودم اما الان دیگ تخلیه نمیکنه دلیلش چیه؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  ناصر
9 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
احتمالا اندازه شلنگتون از حد استاندارد خارج هست، باید اندازه بگیرید.