لوگوی کاردون

علت خاموش روشن شدن چراغ یخچال

علت خاموش روشن شدن چراغ یخچال
فهرست محتوا

یخچال های امروزی با قابلیت ها و طراحی های متنوع بسیار کاربردی تر از گذشته هستند چرا که استفاده از تکنولوژی های جدید در آن ها سبب شده تا در صورت بروز مشکل با آلارم ها و نمایش کد خطا بر روی صفحه نمایش بتوانید به راحتی مشکل را عیب یابی نمایید. استفاده از لامپ درون یخچال شاید فقط زمانی که در تاریکی هستید و می خواهید از داخل یخچال مواد غذایی بردارید مشخص شود. گاهی اوقات ممکن است متوجه خاموش و روشن شدن لامپ یخچال شوید و یا در تاریکی شب برای برداشتن موادغذایی از داخل یخچال با لامپ خاموش یخچال روبرو شوید اگر می خواهید علت خاموش روشن شدن چراغ یخچال را بدانید با کاردون همراه شوید.

علت خاموش روشن شدن چراغ یخچال

The reason why the refrigerator light turns on and off

چرا یا لامپ یخچال ماننده سایر وسایل در صورت استفاده در مدت زمان طولانی پس از مدتی میسوزد و یکی از دلایل خاموش روشن شدن چراغ یخچال سوختن و یا نیم سوز شدن آن است. در گذشته و در یخچال های قدیمی از لامپ های رشته ای استفاده می شد که احتمال سوختن این نوع لامپ زیاد بود. اما این روزها در یخچال ها از لامپ های ال ای دی استفاده می شود زیرا طول عمر بیشتری دارند همین طور مصرف برق کمتری هم دارند.

گاهی اوقات ممکن است لامپ یخچال سالم باشد اما چراغ یخچال خاموش باشد در این شرایط باید بدانید مشکل از کجاست و چرا لامپ یخچال خاموش می ماند. خرابی سرپیچ لامپ می تواند دلیل روشن نشدن لامپ باشد. اگر لامپ استفاده شده در یخچال شما از نوع رشته است ممکن است مشکل از سرپیچ باشد چرا که رطوبت موجود در یخچال سبب زنگ زده شدن سرپیچ خواهد شد در این صورت لامپ یخچال یا روشن نمی شود و یا با هر بار باز و بسته کردن درب یخچال لامپ روشن و خاموش می شود که باید این مورد حتما برطرف شود.

زمانی که درب یخچال را باز می کنید لامپ روشن می شود دلیل این اتفاق میکروسوئیچ درب یخچال است بنابراین می توان خرابی و وجود مشکل در میکروسوئیچ درب یخچال را دلیل خاموش روشن شدن چراغ یخچال دانست. همان طور که می دانید میکروسوئیچ با استفاده از یک فنر به هنگام باز شدن درب یخچال مدار را وصل نموده و موجب روشن شدن لامپ می شود. و به هنگام بسته شدن درب یخچال این فنر فشرده به حالت اولیه برگشته و مدار قطع می شود. اگر این سوئیچ خراب شود یا لامپ یخچال روشن نمی شود و یا برعکس همیشه روشن می ماند.

علت روشن ماندن چراغ یخچال چیست؟

این مشکل معمولا دو دلیل عمده دارد:
۱) کلید درب شاسی یخچال خراب است:
یخچال ها در کنار درب خود یک شاسی دارند که در زمان بسته شدن در یخچال با وارد کردن فشار به شاسی برق لامپ یخچال قطع می شود.
البته در مدل های جدید یخچال های فریزر و ساید بای ساید ها به جای این شاسی از یک کلید مغناطیسی استفاده می شود که در زمان ضربه خوردن به در ها یا جابجایی یخچال دچار مشکل می شود.
۲) خراب شدن برد الکترونیکی یخچال:
زمانی این مشکل به وجود می آید که برد الکترونیکی یخچال نتواند تشخیص دهد که درب یخچال باز است یا بسته شده.

چرا یخچال لامپ دارد ولی فریزر ندارد؟

ممکن است این سوال نیز برای شما پیش آمده باشد که چرا در داخل فریزر ها لامپ وجود ندارد،‌ برای پاسخ به این سوال باید بدانید که در سال های گذشته به دلیل نبود فناوری چراغ های led که در سرمای بالا نیز می توانند به خوبی به کار خود ادامه دهند، در فریزر ها لامپ قرار داده نمی شد.

در صورتی که قصد تعمیر یخچال خود در منزل را دارید، کافیست از سرویس تعمیر یخچال در منزل کاردون استفاده کنید.

چگونه مشکل چراغ یخچال را برطرف کنیم؟

How to fix the refrigerator light problem

همان طور که می دانید برای برطرف کردن همه مشکلات ابتدا لازم است مشکل را شناسایی کنیم سپس برای عیب یابی آن اقدام نماییم. اگر مشکل روشن نشدن لامپ یخچال با بررسی موارد بالا برطرف نشد در نهایت باید به سراغ برد الکترونیک یخچال برویم لازم است مدار یخچال را بررسی نمایید زیرا وجود کوچکترین مشکلی در مدار یخچال می تواند سبب اختلال در روشن شدن لامپ شود البته نیاز به نگرانی نیست زیرا گاهی اوقات مشکل فقط سوختن یک خازن مانع برق رسانی و اتصال جریان برق خواهد شد.

شاید بهتر است بدانید چگونه می توان لامپ یخچال را تعویض نمود تا در صورت سوختن لامپ خودتان مشکل را برطرف نمایید برای این کار لازم است بدانید لامپ در کدام قسمت یخچال قرار گرفته است معمولا لامپ در قسمت بالای یخچال تعبیه شده است در یخچال های قدیمی در کنار ترموستات قرار داده شده است اما در برخی از یخچال های امروزی جای لامپ تغییر کرده است که می توانید برای یافتن آن از دفترچه راهنمای دستگاه استفاده نمایید و یا با جستجوی مدل یخچال در اینترنت به دفترچه راهنما دسترسی پیدا کنید. معمولا لامپ درون یک محفظه پلاستیکی قرار دارد تا پخش نور بیشتری داشته باشد. با باز کردن آن محفظه می توانید لامپ جدید را جایگزین نمایید.

اگر از یخچال برند پارس استفاده می کنید که نیازمند تعمیر است، می توانید از سرویس تعمیر یخچال پارس کاردون استفاده نمایید.

سوالات متداول

زمانی این مشکل به وجود می آید که برد الکترونیکی یخچال نتواند تشخیص دهد که درب یخچال باز است یا بسته شده.

در سال های گذشته به دلیل نبود فناوری چراغ های led که در سرمای بالا نیز می توانند به خوبی به کار خود ادامه دهند، در فریزر ها لامپ قرار داده نمی شد.

زمانی که درب یخچال را باز می کنید لامپ روشن می شود دلیل این اتفاق میکروسوئیچ درب یخچال است بنابراین می توان خرابی و وجود مشکل در میکروسوئیچ درب یخچال را دلیل خاموش روشن شدن چراغ یخچال دانست.

به تعمیر یخچال نیاز دارید؟ تعمیرات، سرویس، نصب و تمدید گارانتی یخچال

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

6 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رامین
3 ماه قبل

چگونه نور لامپ داخل یخچال را کم کنیم

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  رامین
3 ماه قبل

باسلام
امکان پذیر نمی باشد.
باتشکر

بهروز
3 ماه قبل

سلام و عرض ادب. یخچال ما برق داره چراغش روشن میشه موقع باز کردن ولی موتورش کار نمیکنه. دلیلش چی میتونه باشه. ممنون.

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  بهروز
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر
کمپرسور دستگاه باید توسط تکنسین فنی بازدید شود بدون بررسی دستگاه نمی توان علت را مشخص کرد.
باتشکر

رضایی
1 ماه قبل

وقتی درب یخچال بسته است لامپ روش میشود وقتی بازمی‌گردد خاموش علت چیست

محبوبی
1 ماه قبل

با سلام یخچال ما ام جی آی هست و دستگیره ها هم LEDدارند که موقع بسته بودن درب باید روشن باشند…. اما یک بار که درب یخچال باز میشود دوباره باید تنظیم کنیم تا نور دستگیره ها روشن شوند….. حال آیا راهی هست که هنگامی که دب بسته شد LEDروشن شود و نیاز به تنظیم دوباره نباشد؟