لوگوی کاردون

آیا کولر گازی با آب کار می‌کند؟

ایا کولر گازی با اب کار میکند
فهرست محتوا

کولر گازی یکی از محبوب‌ترین وسایل گرمایشی و سرمایشی در میان مردم است. بیش‌تر مردم نیز برای همین قابلیت دو کاره از کولر گازی برای سرمایش و گرمایش منزل خود استفاده می‌کنند. شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که می‌خواهند از چگونگی هر چیزی سر در بیاورند. اگر شما جزو این دسته افراد کنجکاو هستید، احتمالا برایتان سوال پیش آمده است که کولر گازی چگونه کار می‌کند؟ آیا کولر گازی با آب کار می‌کند؟ یا خیر؟ در اینجا قصد داریم شما را با چگونگی کار کردن کولر گازی آشنا کنیم و هر اجزای کولر گازی را نیز با هم به صورت جداگانه بررسی کنیم. با ما تا پایان این مطالب همراه باشید تا به سوالات مطرح شده در ذهن خود درباره چگونگی کار کردن کولر گازی دست پیدا کنید.

چگونه کولر گازی را ریست کنیم

اجزای تشکیل دهنده کولر گازی چیست و چگونه کار می‌کنند؟

می‌دانیم هر وسیله دارای قطعات و اجزایی است تا ساخته شود و در نهایت شروع به کار کند. کولر گازی نیز از چند قطعه و اجزا تشکیل شده است که در اینجا آن‌ها را نام می‌بریم و هر یک را بررسی می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید کولر گازی از دو پنل داخلی و خارجی ساخته شده است. در ادامه اجزای هر پنل را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم و نحوه کار کردن هر یک را شرح می‌دهیم تا با چگونگی کار کردن کولر گازی آشنا شوید.

اجزای پنل خارجی کولر گازی:

۱) کمپرسور:

کمپرسور یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعه کولر گازی است. کار کمپرسور این است که گاز کم فشار را به داخل خود کشیده و آن را متراکم ‌کند. این کار کمپرسور باعث می‌شود فشار گاز قبل از اینکه به کندانسور منتقل شود، افزایش پیدا کند. این افزایش فشار باعث می‌شود دمای گاز نیز بالا برود. دمای این گاز زمان خروج از کمپرسور از یک سیستم خنک کننده عبور می‌کند و باعث می‌شود این افزایش دما کاهش یابد.  یکی از انواع کمپرسور است. این کمپرسورUTR plus اندازه کمپرسور بستگی به اندازه تهویه هوا دارد. کمپرسور

یکی از قوی‌ترین کمپرسورهاست که در کم‌ترین زمان ممکن، می‌تواند گرما را به سرما تبدیل کند. معمولا کمپرسورها محافظتی دارند که از کمپرسور در برابر برخی مشکلات مانند اتصالات برق و… محافظت می‌کند.

۲) کندانسور یا تقطیر کننده:

وظیفه کندانسور این است که گاز خارج شده از کمپرسور را خنک کند. در واقع کمپرسور فشار گاز مبرد رو زیاد می‌کند و آن را تبدیل به بخار می‌کند. کارایی کندانسور نیز مانند رادیاتور ماشین است و این گرما را دریافت می‌کند. علت شبکه‌های آلومینیومی کندانسور برای این است که خیلی داغ نشود و گرما را سریع‌تر خارج کند.

۳) شیر انبساط (لوله مویین):

شیر انبساط میان سیم پیچ‌های سرد شده اواپراتور و سیم پیچ‌های گرم کندانسور وجود دارد. وظیفه اصلی شیر انبساط این است که گاز ورودی به اواپراتور را کنترل کند. گاز مبرد که از کمپرسور به کندانسور رفته بود در اینجا با فشار زیاد و گرمای متوسط وارد شیر انبساط می‌شود. هنگامی که گاز مبرد وارد شیر انبساط شود، شیر انبساط گرما و فشار گاز را بسیار پایین می‌آورد.

۴) فن:

فنی که در قسمت پنل خارجی کولر گازی وجود دارد، فنی معمولی است که از سه یا چهار پره تشکیل شده است و به وسیله موتور کولر گازی کار می‌کند. محل قرارگیری فن، جلوی سیم پیچ کندانسور و کمپرسور است. فن گرمایی که کمپرسور تولید می‌کند را به بیرون هدایت می‌کند. یکی دیگر از وضایف فن، خنک کردن کمپرسور و کندانسور است. در واقع فن باعث ایجاد گردش هوا در کولر گازی می‌شود.

 

آیا کولر گازی رطوبت هوا را میگیرد

اجزای پنل داخلی کولر گازی:

۱) فن خنک کننده:

کار فن پنل داخلی این است که هوای اتاقی که در آن کولر گازی وجود دارد را می‌مکد. هوایی که مکیده شده از طریق فن به اواپراتور و فیلتر هوا ارسال می‌شود. در نتیجه این عمل، هوای داخل اتاق از آلودگی پاک می‌شود و دمای هوا نیز به مرور کاهش پیدا می‌کند. در واقع کار فن خنک کننده این است که هوای گرم و آلوده را جذب و هوای تازه و خنکی را وارد اتاق می‌کند. فن خنک کننده کولر گازی متصل به یک موتور چند سرعته است و در نتیجه سرعت فن خنک کننده کولر گازی قابل تنظیم است. پس هر زمان که با استفاده از ریموت دمای کولر گازی را تغییر دادید، سرعت فن نیز تغییر می‌کند.

۲) اواپراتور (تبخیر کننده):

سیم پیچ خنک کننده یا همان اواپراتور یک سیم پیچ از جنس مس است و این سیم پیچ مسی تشکیل شده از تعدادی لوله از جنس مس و به شکل حلقوی است. اواپراتور از یک پوشش آلومینومی پوشیده شده است. علت این پوشش از جنس آلومینیوم این است که اواپراتور حداکثر حرارت لازم را به داخل اتاق ارسال کند.

۳) فیلتر هوا:

فیلتر هوا همان‌طور که از اسمش پیداست هوا را تصفیه می‌کند و یکی از مهم‌ترین اجزای پنل داخل کولر گازی است. محل قرار گیری فیلتر هوا قبل از اواپراتور است. همان‌طور که در بالا گفتیم، اواپراتور هوای گرم اتاق را می‌مکد. این هوا قبل از اینکه از اواپراتور عبور کند از فیلتر هوا رد می‌شود. در نتیجه، هوای تصفیه شده از اواپراتور عبور می‌کند. در آخر باید گفت چون فیلتر هوا گرد و غبار و آلودگی هوا را تصفیه می‌کند باید هر چند وقت یک بار (پیشنهاد ما هر شش ماه یک بار است ) نسبت به تمیز کردن و تعویض فیلتر هوای کولر گازی اقدام کنید.

۴) لوله تخلیه:

دمای لوله اواپراتور نسبت به دمای داخل اتاق پایین‌تر است. همین موضوع باعث می‌شود بخار آبی که در هوا است متراکم شود. سپس این بخار آب به صورت شبنم در می‌آید و روی سطح اواپراتور می‌نشیند. این قطرات شبنم مانند از اواپراتور بیرون می‌روند و در فضای کوچکی که داخل پنل داخلی است جمع می‌شوند. لوله تخلیه در اینجا وارد عمل می‌شود و آب را تخلیه می‌کند.

۵) دریچه:

آخرین اجزای پنل داخلی کولر گازی، دریچه است. وجود دریچه در پنل داخلی کولر گازی باعث تغییر جهت هوا می‌شود. این دریچه‌ها به صورت افقی و عمودی وجود دارد که همین موضوع باعث می‌شود هوا در تمام محیط اتاق پخش شود. هر دوی این دریچه‌ها ( افقی و عمودی ) قابل تنظیم هستند. البته زاویه دریچه‌های افقی را می‌توانید با استفاده از ریموت تغییر دهید و زاویه دریچه‌های عمودی را نیز می‌توانید به صورت دستی تنظیم کنید.

امیدواریم مطالب بالا برایتان مفید و سودمند بوده باشد و طرز کار کولرهای گازی را متوجه شده باشید. باید بدانید که همه‌ی کولرهای گازی با گاز مبرد کار می‌کنند. این گاز یکی از اصلی‌ترین گازهای کولر گازی است. در صورتی که گاز کولر گازی شما تمام شد بهتر است از یک متخصص برای پر کردن مخزن گاز کولر گازی کمک بگیرید. متشکریم که تا پایان این مطالب با ما همراه بودید.

اگر ساکن تهران هستید و قصد تعمیر کولر گازی خود را دارید، می توانید از سرویس تعمیر کولر گازی در تهران کاردون استفاده کنید.

سوالات متداول

کار کمپرسور این است که گاز کم فشار را به داخل خود کشیده و آن را متراکم ‌کند.

آخرین اجزای پنل داخلی کولر گازی، دریچه است.

 فیلتر هوا همان‌طور که از اسمش پیداست هوا را تصفیه می‌کند و یکی از مهم‌ترین اجزای پنل داخل کولر گازی است.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
11 ماه قبل

ببخشید به نظرتون یونیتی که سوخته رو میارزه تعمیر کرد؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  امیر
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
بله قطعا با توجه به افزایش قیمت خرید یونیت، حتما ارزشش رو خواهد داشت.