لوگوی کاردون

چرا ماشین ظرفشویی کار نمی کند؟

تعمیر ماشین ظرفشویی
فهرست محتوا

ماشین های ظرفشویی یکی از پر استفاده ترین وسیله هایی هستند که در هر خانه استفاده می شوند. وقتی شما دکمه استارت ماشین ظرفشویی خود را فشار می دهید، انتظار دارید که به خوبی کار کند اما گاهی اوقات ممکن است که با مشکلاتی مواجه شوید. برای مثال مشکل این که ماشین ظرفشویی روشن نمی شود و یا این که ماشین ظرفشویی روشن می شود ولی کار نمی کند. ما در این مقاله به طور کامل در مورد این که چرا ماشین ظرفشویی کار نمی کند توضیح داده ایم.

رایج ترین دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی

۱) مشکل منبع تغذیه

اولین و مهم ترین کاری که باید برای رفع مشکل ماشین ظرفشویی انجام دهید ، این است که چک کنید آیا ماشین ظرفشویی شما به درستی برق دریافت می کند یا خیر. اکثر اوقات سیم های ماشین های لباسشویی و ظرفشویی پشت کابینت ها پنهان می شوند. به همین خاطر اگر مشکلی برای آن ها پیش بیاید معمولا دیده نمی شوند. به همین خاطر در اولین حرکت سیم ماشین ظرفشویی را چک کنید.

اگر بعد از چک کردن و متصل بودن دوشاخه، هنوز هم ماشین ظرفشویی کار نمی کند، باید سیم دو شاخه را به خوبی بررسی کنید. ببینید که آیا ساییدگی یا آسیبی روی دو شاخه وجود دارد یا خیر. اگر مشکلی برای سیم وجود نداشت، باید یک دور برق خانه را به طور کامل قطع و دوباره وصل کنید. بعد از انجام این کار ها احتمالا ماشین ظرفشویی شما احتمالا کار خواهد کرد.

۲) سوئیچ ضامن درب ماشین

یک دلیل بسیار رایج دیگر که باعث کار نکردن ماشین ظرفشویی می شود، مشکل در سوئیچ ضامن درب ماشین ظرفشویی است. به همین خاطر اگر ماشین ظرفشویی کار نمی کند، می توان مشکل را از سوئیچ ضامن درب دانست. اگر درب ماشین به خوبی بسته نشده باشد، ماشین کار نخواهد کرد. اگر مطمئن هستید که در بسته است ولی باز هم ماشین کار نمی کند، باید چند مورد را بررسی کنید.

  • اشکال در گیره گیر

بررسی کنید و ببینید که آیا صابون قدیمی یا جرم در قفل درب گیر کرده است یا خیر زیرا اگر گیره گیر درب با چیزی مسدود شده باشد، ماشین ظرفشویی ارور می دهد و خوب بسته نمی شود و در نتیجه ماشین نیز روشن نخواهد شد.

  • قفل کودک

برخی از ماشین ظرفشویی ها دارای قابلیتی به نام قفل کودک هستند. اگر اشکال ها را بررسی کردید و هنوز ماشین ظرفشویی کار نمی کند، باید به سراغ بررسی قفل کودک بروید. قفل کودک را خاموش کنید و سعی کنید که دوباره ماشین را راه اندازی کنید.

  • قفل شکسته

آخرین احتمال ممکن برای قفل ماشین ظرفشویی، شکسته بودن آن است. اگر قفل ماشین ظرفشویی شما شکسته باشد، نمی تواند به خوبی بسته شود و خودش را نگه دارد. به همین خاطر ماشین ظرفشویی نیز شروع به کار نخواهد کرد. در این مواقع باید قفل ماشین ظرفشویی را عوض کنید.

Why is the dishwasher not working

۳) کنترل پنل ماشین ظرفشویی

اگر هنوز هم ماشین ظرفشویی کار نمی کند، باید کنترل پنل آن را بررسی کنید. اگر مشکل از کنترل پنل باشد، معمولا ماشین ظرفشویی ارور می دهد. بر روی صفحه کنترل پنل که همان صفحه کنترل ماشین ظرفشویی شما است، دکمه های زیادی وجود دارد و در داخل آن یک پردازنده کوچک وجود دارد که ماشین را کنترل می کند. اگر مشکل از کنترل پنل باشد، ماشین ظرفشویی روشن می شود ولی کار نمی کند. برای بررسی کنترل پنل به موارد زیر توجه کنید.

  • مشکل در چرخه

اولین مشکلی که ممکن است برای پنل پیش بیاید مشکل در چرخه است. در صورت بروز این مشکل ماشین ظرفشویی کار نمی کند. وجود این مشکل باعث می شود که ماشین ظرفشویی در طول چرخه شست و شو خاموش شود. وجود این مشکل معمولا باعث می شود که ماشین توانایی شروع یک چرخه جدید را نداشته باشد. برای حل این مشکل ماشین را کاملا خاموش و دوباره روشن کنید. اگر هم دکمه تنظیم مجدد وجود دارد، آن را فشار دهید.

اگر ساکن تهران هستید و قصد تعمیر ماشین ظرفشویی خود را دارید، می توانید از سرویس تعمیر ماشین ظرفشویی در تهران کاردون استفاده کنید.

  • مشکل در سوئیچ های انتخاب گر

سوئیچ های انتخاب گر، همان طور که از نامشان پیداست، مدت زمان و نحوه چرخه شست و شو را تعیین می کنند. اگر این سوئیچ ها آسیب دیده باشند، محبور خواهید بود که آن ها را تعویض و یک مدل جدید جای گذاری کنید.

۴) مشکل در اجزای داخلی

اگر هنوز هم ماشین ظرفشویی کار نمی کند، مشکل می تواند از قطعات داخلی آن باشد. در این مواقع ماشین ظرفشویی روشن نمی شود. معمولا قطعات زیر در بین قطعات داخلی زود تر آسیب می بینند.

  • رله استارت موتور

این قطعه همان قطعه ای است که به ماشین فرمان شروع کار را می دهد. به عبارت دیگر این قطعه سیگنال استارت موتور است. اگر این قطعه خراب شود، دیگر قطعات کار نخواهند کرد حتی اگر سالم باشند.

  • فیوز حرارتی

اگر ماشین ظرفشویی روشن نمی شود، مشکل می تواند از فیوز حرارتی آن باشد. این فیوز از گرم شدن بیش از حد برد جلوگیری می کند و اگر خراب شود، دیگر قطعات ماشین نیز کار نخواهند کرد.

چرا ماشین ظرفشویی ارور می دهد؟

Why does the dishwasher give an error

۱) ماشین آب دریافت نمی کند

یکی از دلایلی که باعث می شود ماشین ظرفشویی ارور بدهد، دریافت نکردن آب به اندازه کافی است. ارور این کد 10 است. برای رفع کردن آن شلنگ آب ماشین را بررسی و در صورت وجود مشکل آن را رفع کنید.

۲) مشکل در تخلیه

در این مواقع ماشین توان تخلیه آب داخل خود را ندارد و در تخلیه آن با مشکل رو به رو شده است. برای رفع آن، هر گونه پیچ خوردگی در شلنگ منبع تغذیه را بررسی کنید و ببینید که آیا فیلتر ماشین گرفتگی دارد یا خیر.

اگر از ماشین ظرفشویی برند بوش استفاده می کنید که نیازمند تعمیر است، می توانید از سرویس تعمیر ماشین ظرفشویی بوش کاردون استفاده نمایید.

۳) خشک نشدن

اگر ماشین ظرفشویی کار نمی کند و ارور می دهد، مشکل می تواند از خشک کن آن باشد. در این مواقع ماشین نمی تواند به خوبی ظرف ها و خودش را خشک کند و ارور می دهد.

ماشین ظرفشویی روشن می شود اما کار نمی کند

The dishwasher turns on but does not work

۱) بررسی دو شاخه

اولین و ساده ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که دوشاخه ماشین ظرفشویی را بررسی کنید. اگر دو شاخه وصل است و ماشین هنوز هم کار نمی کند، بررسی کنید که آیا سیم آسیب دیده است یا خیر.

۲) بررسی قفل درب

اگر ماشین ظرفشویی کار نمی کند، مشکل می تواند از قفل درب باشد. در این شرایط معمولا چیزی جلوی قفل شدن درب را گرفته و یا این که قفل درب به طور کامل خراب شده است.

۳) مشکل در کلیک استارت

کلید استارت نیز یکی از رایج ترین مشکلاتی است که باعث می شود ماشین کار نکند. اگر دیگر موارد را بررسی کرده اید و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کرده اید، باید کلید استارت را بررسی کنید. کلید های استارت معمولا در صورت خرابی تعمیر نمی شوند و نیاز به تعویض دارند.

جمع بندی

در این مقاله در مورد این که چرا ماشین ظرفشویی کار نمی کند صحبت کردیم. در ابتدا در مورد متداول ترین مشکلات ماشین ظرفشویی مانند مشکل درب گیره و منبع تغذیه توضیح دادیم و به نحوه حل کردن این مشکلات اشاره کردیم. سپس ارور های مختلف ماشین لباسشویی مانند مشکل در دریافت آب و مشکل در تخلیه را نام بردیم. در آخر نیز در مورد مشکلات متداولی که باعث می شوند ماشین روشن شود ولی کار نکند را نام بردیم و در مورد نحوه حل کردن آن ها توضیح دادیم.

اگر گیره گیر درب با چیزی مسدود شده باشد، ماشین ظرفشویی ارور می دهد و خوب بسته نمی شود و در نتیجه ماشین نیز روشن نخواهد شد.

ماشین ظرفشویی روشن می شود ولی کار نمی کند.

این فیوز از گرم شدن بیش از حد برد جلوگیری می کند و اگر خراب شود، دیگر قطعات ماشین نیز کار نخواهند کرد.

به تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز دارید؟ تعمیرات، سرویس، نصب و تمدید گارانتی ماشین ظرفشویی

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

1 Comment
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
1 سال قبل

Visitor Rating: 4 Stars