لوگوی کاردون

چرا یخچال صدا می دهد؟[انواع صداهای تولید شده از یخچال]

علت صدای زیاد یخچال چیست
فهرست محتوا

صدای زیاد یخچال پس از مدتی ممکن است آزار دهنده باشد و صدای غیر طبیعی یخچال با صدای طبیعی آن کاملا تفاوت دارد. اگر می‌خواهید بدانید که علت صدای بلند یچخال چیست یا اینکه آیا صدای موتور یخچال تان طبیعی است یا غیر طبیعی، جای درستی هستید، چون در این مقاله قرار است تا ابتدا انواع صداهایی که ممکن است از یخچال شنیده شود را نام ببریم وعلل صدای زیاد یخچال را بررسی کنیم. در پایان مقاله متوجه می‌شویم که چرا یخچال صدا می دهد.

علت صدای زیاد یخچال چیست؟

What is the reason for the loud noise of the refrigerator

اینکه یخچال صدا تولید می کند طبیعی است مثلا به فنی که از تجمع یخ جلوگیری می کند یا کمپرسوری که روشن می شود فکر کنید. یخچالی که برای اولین بار روشن می شود صدای زیادی برای خنک شدن ایجاد می کند.

انوع صداهای یخچال

۱) صدای وزوز یا زمزمه

یکی از دلایل صدای زیاد یخچال کمپرسور آن است. هر یخچالی برای تامین انرژِی سرمایی اش از کمپرسور بهره می برد. یخچال هنگامی که دمایش بالاتر از حد تنظیم شده باشد کمپرسور شروع به کار می کند که با صدای وزوز همراه است. کمپرسور یخچال های کم مصرف معمولا بیشتر کار می کند. قرار داشتن یخچال در معرض منبع گرما و گذاشتن مواد خوراکی گرم باعث روشن شدن کمپرسور می شوند.

۲) صدای خش خش یا هیس کردن

در یخچال هایی که کم یخ یا بدون برفک هستند یک فن هوای داخلی را ایجاد می کند. این فن با صدای وزوز همراه است که به طور خودکار ناپدید می شود.

۳) صدای شرشر کردن یا شلپ شلوپ

آیا شما صدای چکیده کردن چیزی را می شنوید، این صدای گاز خنک کننده است که در لوله ها در جریان استو نسازی نیست تا از بابت آن نگران باشید.

شما می توانید برای تعمیر یخچال خود از متخصصین کاردون کمک بگیرید!

۴) صدای تیک تیک یا ضربه

صدای ترک خوردن یا تیک تیک توسط سیستم خنک کننده ایجاد می شود. اختلاف دما باعث انبساط و انقباض فلزات می شود. هنگامی که ترموستات روشن و خاموش می شود ترموستات یک صدای کلیک مختصری تولید می کند که این هم طبیعی است.

۵) صدای ضربه یا تکان خوردن

شما می توانید به راحتی صدای لرزش را از لوله های سیستم خنک کننده در پشت یخچال بشنوید و به این معنی است که یخچال همچنان در حال خنک شدن است. اگر صدای زیاد یخچال ازپشت آن به گوش می رسد باید بررسی کنید که آیا چیزی با لوله های پشتی تماس پیدا کرده است یا خیر.

رفع صدای زیاد یخچال

Fixing the loud noise of the refrigerator

اگر شما هم به دنبال رفع صدای زیاد یخچال هستید، باید به دقت گوش کنید و به دنبال منبع بگردید. آیا این صدای زیاد یخچال از پشت آن می آید یا از داخل آن؟ اگر صدای زیاد یخچال شما از پایین به گوش می رسد، احتمالا ظرف تخلیه اش شل شده است.

صداهای بلندی که از پشت دستگاه می آیند می تواند نشان دهنده مشکل در تایمر یخ زدایی، فن کندانسور یا کمپرسور باشد. اگر صدای زیاد یخچال از داخل دستگاه شما می آید، قسمت خراب احتمالاً فن اواپراتور است که هوا را در فریزر و یخچال به گردش در می آورد.

۱) محکم کردن ظرف تخلیه

یکی از دلایل صدای زیاد یخچال شل شدن ظرف تخلیه است که باعث می شود تا صداهای زیادی از پایین یخچال به گوش برسد. برای اینکار می تواند به راحتی ظرف تخلیه را به جای قبلی اش برگردانید تا صدا رفع شود.

۲) تایمر یخ زدایی

اگر صدای زیاد یخچال شما مثل تیک تیک کردن یا خراشیدن است ممکن است تایمر یخ زدایی دچار عیب شده باشد که باعث صدای غیر طبیعی یخچال می شود. اگر در محفظه های یخچال اثراتی ازیخ زدگی می بینید، به خاطر خراب شدن تایمر یخچال است. البته باید ترموستات را به درستی تنظیم کنید.

بعد از این باید به دقت گوش کنید که آیا صدای زیاد یخچال روزی یک یا دوبار به مدت یک ساعت است؟ اگر این طور است این یکی از نشانه های خرابی تایمر یخ زدایی است.

۳) بازرسی و تمیز کردن فن کندانسور

همه یخچال ها فن کندانسور ندارند. برای دست یابی به آن یک پنل در پشت یخچال وجود دارد که بعد از باز کردنش به آن می رسید. فن کندانسور را مخصوصا پره های لاستیکی اش را از نظر پارگی و ساییدگی بررسی کنید. شما می توانید از یک برس نرم برای تمیز کردن آشغال های اطراف فن استفاده کنید.

اگر یخچال شما از برند بوش است و دچار مشکل شده، می توانید از سرویس تعمیر یخچال بوش کاردون استفاده کنید.

۴) بررسی فن اواپراتور

برا یاینکه ببینید آیا فن اواپراتور باعث صدای زیاد یخچال است یا خیر، کلید خاموش روشن شدن لامپ را در یخچال فشار دهید. اگر مشکل از این فن باشد صدا بلند تر می شود. این فن در پشت یخچال و درون آن قرار دارد.

۵) صدای کمپرسور

کمپرسور به صورت عادی صدا می دهد اما نباید بلند باشد. البته پیشنهاد ما مراجعه به تعمیرکار است ولی میتوانید با جدا کردن فن کندانسور ببینید که آیا هنوز صدا برطرف شده است یا خیر. اگر اینطور است که مشکل از فن کمپرسور است در غیر این صورت برای بقیه مشکلات کمپرسور به تعمیرکار حرفه ای نیاز دارید.

صدای طبیعی یخچال

The natural sound of the refrigerator

یخچال ها به صورت عادی صدا تولید می کنند و در قسمت قبل راه های رفع صدای زیاد یخچال بررسی شد. حالا که به بررسی صدا های غیر طبیعی یخچال پرداختیم کمی هم به صدای طبیعی یخچال ها می پردازیم.

یخچال ها به صورت کلی زمزمه هایی را تولید می کنند اما صدا هایی که بیش از حد معمول باشد را تولید نمی کنند. اگر صدای یخچال را از اتاق دیگر هم می توانید بشنوید پس خیلی بلند است و نیاز به بررسی دارد. صدا های بلند غیر معمولی که از یخچال می آید می تواند به خاطر کثیف بودن کمپرسور باشد.

کویل های کمپرسور در پشت یخچال گرما را به هوا منتقل می کنند اما وقتی با گرد و غبار احاطه می شوند باید سخت تر کار کنند تا گرما را دفع کنند که این کار موجب سخت تر کار کردن آن می شود. بیشتر اوقات خوب تمیز کردن کویل های کمپرسور می تواند مشکل را به سرعت حل کند.

با این حال اگر گرد و خاک را به خوبی پاک کردید و همچنان این صدا می آید ممکن است یک مشکل جدی در کمپرسور شما وجود داشته باشد. این مشکل چیزی نیست که شما به راحتی بتوانید آن را تعمیر یا عوض کنید. سیستم کمپرسور بسیار پیچیده است و در صورت دست کاری می تواند بسیار خطرناک باشد و شما به یک تعمیرکار حرفه ای یخچال نیاز دارید. اگر یخچال شما سن بالایی دارد ممکن است کمپرسور آن نیاز به تعویض داشته باشد.

تعمیر صدای زیاد یخچال

در این مقاله به بررسی صدای غیر طبیعی یخچال پرداختیم و علت هر کدام را بیان کردیم امیدواریم با خواندن این مقاله علت صدای زیاد یخچال خود را متوجه شده باشید.

هر یخچالی برای تامین انرژِی سرمایی اش از کمپرسور بهره می برد.

 اگر صدای زیاد یخچال شما از پایین به گوش می رسد، احتمالا ظرف تخلیه اش شل شده است.

یخچال هنگامی که دمایش بالاتر از حد تنظیم شده باشد کمپرسور شروع به کار می کند که با صدای وزوز همراه است.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مدیر
1 سال قبل

Visitor Rating: 5 Stars

فربد
1 سال قبل

ممنون از مطلب خوبتون. حالا فهمیدم علت صدای یخچالم چیه.