لوگوی کاردون

رایج ترین دلایل خرابی پنل تلویزیون

تعمیر پنل تلویزیون

آنچه در این مطلب خواهید خواند

عدم نگهداری مناسب از تلویزیون می‌تواند ضربات آسیب ناپذیری به پنل تلویزیون LCD و LED بزند. برای  استفاده‌ی بیش از اندازه از تلویزیون،‌ نوسانات برقی، تجمع گردوغبار و البته ضربات فیزیکی می‌تواند پنل تلویزیون را دچار آسیب کند. در این مقاله ابتدا پنل  را  که شاید مهم‌ترین قسمت در هر تلویزیون باشد، معرفی کنیم. در پایان نیز به عیب یابی و تعمیر پنل تلویزیون می پردازیم. با ما در این مقاله همراه باشید.

 

پنل تلویزیون چیست؟

تلویزیون های صفحه تخت، از آن دسته تلویزیون هایی هستند که به طور قابل توجهی از تلویزیون های CRT که به عنوان تلویزیون های قدیمی شناخته می شوند نازک تر هستند و پنل نازک تری دارند. تلویزیون های صفحه تخت نسبت به تلویزیون های CRT بسیار جمع و جور تر هستند و پنل محدب ندارند. تلویزیون های صفحه تخت نیز ممکن است دچار مشکل خرابی پنل تلویزیون شوند.

پنل تلویزیون های صفحه تخت کیفیت تصویر بسیار بهتری دارند و با سیستم های سینمای خانگی هماهنگی بسیار بهتری دارند و قابلیت هایی مانند HDTV و تلویزیون دیجیتال را ارائه می دهند.

برای این که بهتر با انواع پنل تلویزیون آشنا شوید خوب است بدانید پنل تلویزیون ها به طور کلی به دو دسته مدل های کریستال مایع LCD و پلاسما تقسیم می شوند. همچنین برای این که بهتر با دلیل سوختن پنل تلویزیون LED آشنا شوید خوب است اشاره کنیم که پنل تلویزیون در پشت صفحه نمایش قرار دارد.

انواع پنل تلویزیون

The most common causes of TV panel failure

۱) مدل های QLED

این دسته از تلویزیون ها را می توان نسل بعدی نمایشگر های LCD دانست. در پنل این تلویزیون ها ذرات کوچکی به نام نقاط کوانتومی وجود دارد که می تواند به طور چشمگیری کیفیت رنگ و روشنایی تلویزیون را بهبود بخشد. البته نا گفته نماند که نمایشگر های OLED هنوز هم کنتراست بهتری نسبت به تلویزیون های QLED دارند؛ اما با این حال نمایشگر های QLED مزایایی دارند که آن ها را نسبت به دیگر تلویزیون ها متمایز می سازد. برای این که بهتر با دلیل خرابی پنل تلویزیون آشنا شوید خوب است بگوییم که نمایشگر های QLED قابلیت بزرگتر بودن، دوام بیشتر و خرابی کمتر را دارند. به همین دلیل بسیار مقرون به صرفه تر هستند.

۲) مدل های OLED

این دسته از تلویزیون ها دارای ترکیبات آلی هستند که در پاسخ به الکتریسیته از خود نور ساطع می کنند. این ترکیب می تواند مولکول های کوچک یا پلیمر باشد که بین دو الکترود قرار می گیرد. این دسته از پنل ها بر خلاف پنل های LCD نیازی به نور پس زمینه ندارند؛ زیرا این ترکیب به خودی خود نور تولید می کند. در ضمن برای این که با دلیل سوختن پنل تلویزیون LED آشنا شوید خوب است بگوییم که پنل های OLED رنگ سیاه عمیق تری نسبت به پنل های LCD تولید می کنند. در ضمن پنل های OLED نازک تر و سبک تر از پنل های LCD هستند و البته از دیگر انواع پنل حساس‌تر هستند. برای همین در استفاده از این نوع پنل باید کمال دقت را به خرج دهید.

۳) مدل های LED

مدل های LED نیز در واقع نوعی تلویزیون LCD هستند؛ زیرا فقط به جای لامپ های فلورسنت استاندارد کاتد سرد (CCFL) از لامپ های LED استفاده می کنند و دارای نور پس زمینه هستند. این تلویزیون ها از سال 2007 در بازار عرضه شدند و هنوز هم به عنوان یکی از مدل های محبوب شناخته می شوند؛ زیرا ضخامت کمتر و نور بیشتری دارند.

۴) مدل های LCD

برای این که با دلیل خرابی پنل تلویزیون آشنا شوید؛ خوب است در مورد مدل های LCD نیز بدانید. مدل های LCD یکی از رایج ترین نوع تلویزیون در دنیای امروزی می باشند. این فناوری از سال 1960 وجود دارد. در این تلویزیون ها از کریستال مایع استفاده می شود. در این تلویزیون ها مولکول ها سیال هستند؛ اما هنوز هم خاصیت کریستالی خود را حفظ می کنند. در این تلویزیون ها با اعمال ولتاژ و یک سری تغییر در این کریستال ها تصویر ایجاد می شود.

 

روش هایی برای جلوگیری از سوختن پنل تلویزیون

Methods to prevent the TV panel from burning
  • بهترین راه برای جلوگیری از سوختن پنل تلویزیون LED و انواع پنل تلویزیون، این است که آن را در هنگام بی استفاده بودن روشن نگه ندارید.
  • تلویزیون را در حالت آماده به کار رها نکنید.
  • هنگامی که کسی از تلویزیون استفاده نمی کند به طور کامل آن را از پریز جدا کنید. با این کار در مصرف برق نیز صرفه جویی می کنید.
  • جایی که تلویزیون خود را قرار می دهید؛ رابطه مستقیمی با طول عمر آن دارد. تلویزیون را نزدیک پنجره یا نور خورشید قرار ندهید.
  • برای این که بتوانید از سوختن پنل تلویزیون LED جلوگیری کنید؛ آن را نزدیک شومینه خود نصب نکنید. گرد و غبار چوب و گرما باعث کاهش عمر تلویزیون می شوند.
  • برای داشتن بهترین نتیجه تلویزیون را روی دیوار نصب کنید.
  • مطمئن شوید تلویزیون در مکانی با تهویه هوای مناسب قرار دارد.
  • همیشه میزان روشنایی تلویزیون را در سطح مناسبی نگه دارید تا عمر قطعات کم نشود.
  • سطح کنتراست تلویزیون را روی حالت استاندارد قرار دهید. هرچه سطح کنتراست بیشتر باشد؛ تلویزیون باید بیشتر کار کند که باعث کاهش عمر آن می شود.
  • حتما برای جلوگیری از خرابی پنل تلویزیون از یک محافظ برق وسایل الکترونیکی استفاده کنید.

آیا پنل تلویزیون قابل تعمیر است؟

یکی از سوالات بسیار رایج بین افراد این است که آیا پنل تلویزیون قابل تعمیر است یا خیر. در واقع در اکثر اوقات تلویزیون قابل تعمیر است و می توان آن را به حالت اولیه برگرداند. اما باید توجه کنید که تعمیر تلویزیون ارزش دارد یا خیر. گاهی اوقات خرابی پنل تلویزیون به حدی گسترده است که ارزش تعمیر ندارد؛ زیرا هزینه تعمیر آن از قیمت خود تلویزیون بیشتر می شود. در این زمان بهترین راه تعویض تلویزیون است. گاهی اوقات پنل تلویزیون با دستگاه لیزر تعمیر می‌شود و هزینه‌ی بالایی نخواهد داشت. اما گاهی مشکلاتی که پنل تلویزیون پیدا می‌کند، منجر به تعویض پنل تلویزیون می‌شود. امکان تعویض پنل نیز به موجود بودن پنل منوط است.

 

در صورتی که قصد تعمیر تلویزیون خود را دارید، می توانید از سرویس تعمیر تلویزیون در محل کاردون استفاده کنید.

مهمترین دلایل خرابی پنل تلویزیون

The most important reasons for TV panel failure

۱) ضربه

مهم ترین علت خرابی پنل تلویزیون، ضربه شدید به تلویزیون است. عیب یابی خرابی پنل تلویزیون در صورت ضربه نیز بسیار ساده است و به سرعت می توان آن را تشخیص داد. اما تعمیر پنل تلویزیون ضربه دیده بر خلاف عیب یابی، بسیار دشوار است. به همین خاطر در اکثر اوقات تلویزیونی که ضربه دیده است ارزش تعمیر ندارد.

۲) نوسانات برقی

تلویزیون ها بر خلاف دیگر وسایل از انرژی الکتریکی قابل توجهی استفاده می کنند. به همین خاطر است که نوسانات برق می تواند به راحتی باعث خرابی پنل تلویزیون شما شود. نوسانات برقی می تواند مدار های تلویزیون را از بین ببرد و به پیکسل های آن آسیب برساند. برای جلوگیری از این اتفاق حتما از محافظ وسایل الکتریکی استفاده کنید.

۳) پیکسل سوختگی

یکی از خرابی های بسیار شایع در بین نمایشگر ها، پیکسل سوختگی است. این مشکل معمولا زمانی رخ می دهد که یک تصویر ثابت برای مدت زمانی طولانی رو صفحه نمایش بماند. در این وضعیت پیکسل های نمایشگر روی یک موقعیت ثابت باقی می مانند و یک سایه از خود به جای می گذارند. برای تعمیر پنل تلویزیون در این مواقع، تنها راه معمولا تعویض پنل تلویزیون است. البته در مورد سوختن پنل تلویزیون LED خوب است بدانید که این مشکل نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است؛ زیرا اکثر سازندگان امروزه قابلیت هایی به تلویزیون خود اضافه کرده اند که از مشکل پیکسل سوختگی جلوگیری می کند. اما باز هم باید دقت کنید که تحت هیچ شرایطی یک تصویر ثابت را روی تلویزیون نگذارید.

۴) دمای نامناسب

مانند تمام وسایل الکتریکی، تلویزیون ها نیز نسبت به تغییرات شدید دما بسیار حساس هستند. گرمای شدید، سرمای شدید و رطوبت بالا همگی می توانند باعث خرابی پنل تلویزیون شوند. رطوبت ها می توانند مدار های تلویزیون را خراب کنند. گرما و سرمای شدید نیز می تواند باعث تغییر رنگ پیکسل ها شود.

۵) استفاده بیش از اندازه

استفاده بیش از اندازه از تلویزیون به پنل تلویزیون آسیب می‌رساند و در نهایت عمر تلویزیون را کاهش می‌دهد. این مورد به خصوص در مورد تلویزیون‌های OLED بیشتر صادق است.

۶) گردوغبار

ورود گرد و غبار به تلویزیون آن را دچار مشکل می‌کند. اگر گرد وغبار از درز پنل وارد تلویزیون شود و روی برد‌های تلویزیون بنشیند، در عملکرد آن ایراد وارد می‌کند. گرد وغبار باعث می‌شود گرما از تلویزیون خارج نشود و به قطعات آن آسیب برسد.

عیب یابی و تعمیر پنل تلویزیون

TV panel troubleshooting and repair

۱) مسائل نور پس زمینه

تلویزیون های LCD از نور پس زمینه برای روشن کردن و نمایش تصویر استفاده می کنند. در عیب یابی تلویزیون باید بدانید هنگامی که چیزی روی صفحه نمایش نمی بینید؛ در اولین قدم باید به قطعه تولید کننده نور پس زمینه تلویزیون شک کنید. اگر در این زمینه آشنایی ندارید و نمی دانید که آیا پنل تلویزیون قابل تعمیر است یا خیر باید بگوییم که بله قابل تعمیر است. اما حتما باید از یک متخصص برای تعمیر آن کمک بگیرید. اگر هم تلویزیون شما دارای گارانتی است؛ بهترین راه این است که از شرکت خدمات دهنده بخواهید که قطعه خراب شده را برای شما تعمیر یا تعویض کند.

۲) خرابی اینورتر برق

یکی دیگر از راه هایی که می توانید به کمک آن علت خرابی پنل تلویزیون خود را پیدا کنید؛ چک کردن اینورتر برق آن است. تلویزیون دارای یک اینورتر برق است که ممکن است خراب یا دچار مشکل شود. هنگامی که این اتفاق می افتد اینورتر یا خازن تلویزیون باید تعویض شود. با این کار احتمالا مشکل حل می شود.

۳) منبع تغذیه

یکی دیگر از قسمت هایی که در عیب یابی و پیدا کردن دلیل سوختن پنل LED باید به آن توجه داشته باشید؛ منبع تغذیه تلویزیون است. هنگامی که منبع تغذیه تلویزیون آسیب دیده باشد؛ تلویزیون حتی روشن نیز نمی شود. در این مورد بهترین راه معمولا تعویض قطعه است.

تعمیر پنل تلویزیون توسط تعمیر کاران کاردون

TV panel repair by Kardoon repairmen

۱) هزینه کمتر

تعمیر پنل تلویزیون به کمک افراد و شرکت های تعمیراتی مزایای زیادی دارد. حتی در صورت سوختن پنل تلویزیون LED نیز می توانید به کمک تعمیر کاران حرفه ای کاردون تلویزیون خود را تعمیر کنید. به کمک تعمیر کاران حرفه ای می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید و با یک بار تعمیر خیال خود را از بابت تلویزیون راحت کنید و جلوی هزینه های اضافی را بگیرید.

۲) وجود دوره گارانتی

یکی از مزایای بسیار خوب شرکت ها و تعمیر کاران حرفه ای این است که به شما ضمانت عدم خرابی بعد از تعویض پنل تلویزیون را می دهند. برای مثال یک مرکز تعمیر پنل تلویزیون معتبر تا سی روز بعد از تعمیر خرابی پنل تلویزیون به شما ضمانت می دهد که در این مدت زمان پنل دچار مشکل نخواهد شد. در طول این زمان می توانید در صورت خرابی پنل به تعمیر کار مورد نظر مراجعه کنید و پنل تلویزیون خود را به طور رایگان یا با هزینه کمتر دوباره تعمیر کنید.

۳) وجود افراد حرفه ای

در مورد این که پنل تلویزیون قابل تعمیر است یا خیر، توضیح دادیم که بله پنل تلویزیون در اکثر اوقات قابل تعمیر است و در صورت قابل تعمیر نبودن به راحتی می توان با تعویض پنل تلویزیون مشکل را حل کرد. اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد؛ این است که اگر می خواهید بهترین نتیجه را بگیرید؛ باید وظیفه تعمیر تلویزیون خود را به یک مرکز تعمیر پنل تلویزیون معتبر بسپارید. شرکت های معتبر از تعمیر کاران حرفه ای و با تجربه استفاده می کنند و به شما ضمانت بهترین تعمیر را می دهند.

۴) قیمت دهی درست

یکی از مواردی که ممکن است پس از سوختن پنل تلویزیون LED در تعمیرگاه های نامعتبر با آن رو به رو شوید؛ هزینه های پنهان است. برخی از تعمیر کاران و شرکت های نامعتبر تعمیر تلویزیون هزینه های اضافی را برای شما به وجود می آورند که به عنوان هزینه های پنهان شناخته می شوند. اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید؛ بهترین راه این است که به تعمیر کاران و شرکت های معتبر و مورد اطمینان مراجعه کنید و از آن ها بخواهید که تلویزیون شما را تعمیر کنند. شرکت ها و افراد معتبر تمامی ریز هزینه ها را نیز در اختیار شما می گذارند و هیچ مبلغ اضافی تری دریافت نمی کنند.

اگر تلویزیون شما از برند سامسونگ است و دچار مشکل شده، نگران نباشید! چرا که می توانید از سرویس تعمیر تلویزیون سامسونگ کاردون استفاده کنید.

سوالات متداول

Is the TV panel repairable

با پنل خراب تلویزیون چه کار کنیم؟

یکی از رایج ترین مشکلات در بین خرابی های تلویزیون، خرابی پنل تلویزیون است. تلویزیون های صفحه تخت به خصوص مدل های LCD و LED پنل های بسیار نازکی دارند و مقرون به صرفه ترین تلویزیون های بازار هستند. به همین خاطر است که در بازار امروزی بسیار رایج هستند. تعمیر آن ها نیز در اکثر اوقات ممکن است و به راحتی می توان پنل تلویزیون را تعمیر یا تعویض کرد.

آیا پنل تلویزیون صفحه تخت را می توان تعمیر کرد؟

همان طور که توضیح دادیم بله، در صورت سوختن پنل تلویزیون LED در اکثر اوقات می توان آن را تعمیر کرد. چه تلویزیون LED داشته باشید و چه تلویزیون LCD، تعمیر کاران حرفه ای در مرکز تعمیر پنل تلویزیون به راحتی می توانند به کمک ابزار مناسب تلویزیون شما را تعمیر کنند. خوب است بدانید در صورت خرابی پنل تلویزیون حتی اگر امکان جا به جایی آن تا مرکز تعمیر را ندارید؛ بسیاری از شرکت های تعمیر تلویزیون خدمات جا به جایی را نیز به شما ارائه می دهند.

آیا تعمیر تلویزیون ارزش دارد؟

این سوال نیز یکی از رایج ترین سوالاتی است که هر فرد قبل از تعمیر تلویزیون از خود می پرسد. این که تلویزیون ارزش تعمیر دارد یا خیر، بستگی به میزان خرابی دارد. اگر هزینه تعمیر تلویزیون به طور قابل توجهی از خرید یک تلویزیون جدید کمتر باشد؛ قطعا تعمیر خرابی تلویزیون ارزش دارد. اما اگر هزینه تعمیر بالا بود و با کمی هزینه بیشتر می توانستید تلویزیون جدید خریداری کنید؛ بهتر است که از تعمیر تلویزیون خود منصرف شوید.

چگونه می توان مشکل خرابی پنل تلویزیون را رفع کرد؟

همان طور که در این مقاله توضیح دادیم سوختن پنل تلویزیون LED و خرابی پنل تلویزیون در دو صورت اتفاق می افتد. در حالت اول اگر مشکل تلویزیون به خودی خود ظاهر شده است؛ می توانید در صورت وجود گارانتی، از خدمات ارائه شده توسط شرکت ضمانت کننده استفاده کنید. اما در حالت دوم که معمولا شامل گارانتی نمی شود؛ خرابی پنل تلویزیون به خاطر ضربه اتفاق می افتد. در این مواقع باید از تعمیر کاران حرفه ای کمک بگیرید و ببینید که آیا تلویزیون ارزش تعمیر دارد یا خیر تا در صورتی که تلویزیون ارزش تعمیر داشت بتوانید به راحتی به کمک تعمیر کاران حرفه ای به تعمیر پنل تلویزیون اقدام کنید.

پنل تلویزیون های صفحه تخت کیفیت تصویر بسیار بهتری دارند.

اگر گرد وغبار از درز پنل وارد تلویزیون شود و روی برد‌های تلویزیون بنشیند، در عملکرد آن ایراد وارد می‌کند.

 هنگامی که منبع تغذیه تلویزیون آسیب دیده باشد؛ تلویزیون حتی روشن نیز نمی شود. در این مورد بهترین راه معمولا تعویض قطعه است.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها