لوگوی کاردون

چرا آبپاش ماشین ظرفشویی نمی چرخد؟

آبپاش ماشین ظرفشویی
فهرست محتوا

آیا اخیراً متوجه شده‌اید که ماشین ظرفشویی شما ظروف را به خوبی تمیز نمی‌کند؟. آیا وقتی ظروف را از ماشین ظرفشویی بیرون می‌آورید، هنوز تکه‌های غذا روی آن‌ها باقی می‌مانند؟. این مشکلات می‌توانند به این معنی باشند که بازوی آب پاش ماشین ظرفشویی شما مشکل دارد. برای اینکه ماشین ظرفشویی کار خود را به درستی انجام دهد، باید به همه جای داخل دستگاه آب بپاشد. ماشین ظرفشویی برای انجام این کار به چرخش بازوی آب پاش در طول چرخه شستشو متکی است. دلایل متعددی می‌توانند باعث بروز مشکل و نچرخیدن آب پاش شوند. رایج‌ترین این دلایل در این مقاله تعمیرات لوازم خانگی کاردون بررسی می‌گردند تا در عیب‌یابی و رفع مشکل نچرخیدن آب پاش ماشین ظرفشویی به شما کمک کنیم.

بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی چیست؟

Why does the dishwasher sprayer not rotate?

بازوی آب پاش یا اسپری پایینی در ماشین ظرفشویی برای پاشیدن آب و تمیز کردن ظروف استفاده می‌گردد. اگر این بازو شکسته شود، آسیب آن قابل مشاهده خواهد بود و ممکن است ظروف شما دیگر به درستی تمیز نگردند. اگر بازوی آب پاش ظرفشویی به دلیل فرسودگی عمومی یا حرارت زیاد شکسته شود، باید تعویض گردد. بازوی آب پاش معمولاً در پایین وان ماشین ظرفشویی شما قرار دارد. راهنمای کاربر و شماره مدل ماشین خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که این بازو در ماشین شما کجا قرارگرفته است.

اغلب اوقات در زمانی که بازوی آب پاش ماشین ظرفشویی شروع به خراب شدن می‌کند، به دلیل فرسوده شدن نیاز به تعویض خواهد داشت. مشکلات مربوط به سایر اجزاء یا مسائل مربوط به مراقبت و استفاده نادرست از ماشین ظرفشویی نیز می‌توانند در بروز این مشکل مقصر باشند. نچرخیدن آب پاش ماشین ظرفشویی از مشکلات رایج و دردسرآفرین برای شستشوی ظروف محسوب می‌شود.

کار کردن ماشین ظرفشویی بدون بازوی آب پاش متصل‌شده، توسط متخصصان کاردون توصیه نمی‌شود. این کار می‌تواند باعث ایجاد مشکل در ماشین ظرفشویی شما شود. همچنین از آنجایی‌ که آب در مسیر موردنیاز برای تمیز کردن ظروف مصرف نخواهدشد، به‌سادگی در کف وان جمع می‌شود. به‌علاوه، باعث تمیز نشدن ظروف شما خواهد نیز می‌گردد.

بازوی آب پاش ماشین ظرفشویی چگونه کار می کند؟

با روشن کردن ماشین ظرفشویی ابتدا باید چرخه تمیز کردن آن شروع شود. برای این کار ابتدا باید پمپ سیرکولاسیون یا گردش، آب را از شیر ورودی بمکد. سپس آن را با مواد شوینده موجود در توزیع‌کننده مواد شوینده، مخلوط کند. در مرحله بعد، این آب از درون سوراخ‌های بازوی آب پاش یا اسپری ماشین ظرفشویی عبور داده می‌شود. نیروی چرخش بازوی آب پاش توسط موتور ماشین ظرفشویی تأمین می‌گردد. این قطعه در حالی‌که آب از سوراخ‌های آن بیرون میزند، می‌چرخد تا ظروف را تمیز و آبکشی کند. در ادامه مطلب به دلایل خرابی و نچرخیدن آب پاش ماشین ظرفشویی و راه‌های تعمیر بازو خواهیم پرداخت.

بسیاری از مدل‌های ماشین ظرفشویی دارای بازوی اسپری دوم نیز هستند که به جای پایین، در قسمت بالایی می‌چرخد. در این حالت، بازوهای آب پاش ماشین ظرفشویی به طور هم‌زمان می‌چرخند. اما آب باید با فشار بیشتری از بین آن‌ها عبور کند. این بازوها همان‌طور که می‌چرخند، آب را به طور یکنواخت به داخل دستگاه اسپری می‌کنند. در نتیجه، هرگونه کثیفی، روغن و ذرات غذا را از بشقاب‌هایی که در دستگاه قرار داده‌اید پاک می‌نمایند.

اگر ساکن تهران هستید و قصد تعمیر ماشین ظرفشویی خود را دارید، می توانید از سرویس تعمیر ماشین ظرفشویی در تهران کاردون استفاده کنید.

دلایل نچرخیدن آب پاش ماشین ظرفشویی

How does the dishwasher spray arm work

بازوی آب پاش یا اسپری برای بالا بردن قابلیت تمیز کردن و عملکرد کلی ماشین ظرفشویی، کاملاً ضروری است. اگر این بازو غیر قابل استفاده شود، ماشین ظرفشویی ظروف را به خوبی تمیز نخواهد کرد. گاهی اوقات مشکل بازوی آب پاش را می‌توان به سادگی و با تعویض یک یا چند قطعه یا تغییر نحوه عملکرد دستگاه برطرف کرد. برای شناخت دلایل بروز این مشکل و یادگیری نحوه تعمیر و رفع آن‌ها با کاردون همراه باشید. در زیر به اصلی‌ترین دلایل نچرخیدن آب پاش ماشین ظرفشویی خواهیم پرداخت.

۱) بررسی شیر ورودی آب

یکی از شایع‌ترین دلایل کار نکردن بازوی آب پاش یا اسپری را می‌توان نبود سطح آب مناسب دانست. اگر آب کافی وارد ماشین ظرفشویی نشود، بازوی آب پاش فعال نخواهد شد. اگر ماشین ظرفشویی شما بیشتر زمان‌ها ساکت و آرام کار می‌کند، سعی نمایید درب ماشین ظرفشویی را بعد از اتمام چرخه شستشو باز کنید. سپس قبل از شروع چرخه آبکشی، آب آن را تخلیه نمایید تا ببینید کف وان ماشین ظرفشویی خیس می‌شود یا خیر.

اگر این‌طور نیست، احتمالاً مشکل شما به تأمین آب کافی و مناسب برمی‌گردد. در این صورت، ممکن است لازم باشد شیر ورودی آب را بررسی کنید. شیر ورودی در واقع جریان آب به داخل ماشین ظرفشویی را کنترل می‌نماید. این شیر معمولاً در سمت چپ پایین ماشین ظرفشویی و در پشت صفحه محافظ یا Kick Plate آن قرار دارد. برای دسترسی به شیر ورودی آب باید پانل درب جلو را بردارید. شما می‌توانید از مولتی‌ متر برای تست تداوم شیر استفاده کنید و در صورت ایراد، آن را با مدل جدید و باکیفیت تعویض نمایید.

۲) بررسی بازوی آب پاش و تعویض آن

از علل اصلی نچرخیدن آب پاش ماشین ظرفشویی می‌توان به خرابی خود بازوی اسپری اشاره کرد. اگر ماشین ظرفشویی اصلاً آب نمی‌پاشد، می‌تواند نشان‌دهنده فرسوده شدن بازوی آب پاش و نیاز آن به تعویض باشد. تعویض بازوی آب پاش نسبتاً ساده است و به دانش فنی زیادی نیاز ندارد.

بازوی آب پاش در پایین ماشین ظرفشویی قرار دارد. این بازو به راحتی و با یک چرخش و بلند کردن ساده، بیرون کشیده خواهد شد. ابتدا بازوی آب پاش را با دست خود بچرخانید تا ببینید آزادانه می‌چرخد یا خیر. اگر این‌طور نیست، پس به احتمال زیاد زمان تعویض آن فرا رسیده است.

هزینه خرید یک بازوی آب پاش جدید، نسبتاً پایین می‌باشد. البته می‌تواند بسته به کیفیت بازو و مدل ماشین ظرفشویی، متغیر باشد. بنابراین اگر مدل ماشین ظرفشویی شما بالاتر و گران‌تر باشد، ممکن است لازم باشد هزینه بیشتری برای تعویض بازوی آب پاش بپردازید.

۳) بررسی سوئیچ شناور

سوئیچ شناور خراب می‌تواند مسئول نچرخیدن آب پاش ماشین ظرفشویی باشد. این سوئیچ مسئول محدود کردن مقدار آب واردشده به ماشین ظرفشویی برای هر چرخه تمیز کردن می‌باشد. گاهی اوقات این قطعه ممکن است به مرور زمان فرسوده شود و عملکرد آن دچار اختلال گردد. سوئیچ شناور معیوب می‌تواند بارگیری آب ماشین ظرفشویی را قبل از پر شدن و رسیدن آن به سطح مناسب، متوقف کند.

سوئیچ شناور یا کلید رله در زیر وان ماشین ظرفشویی قرار دارد. آن را می‌توان با بلند کردن شناور و گوش دادن به صدای کلیک، تست کرد. شناور نیز معمولاً در کف وان و نزدیک جلوی ماشین ظرفشویی قرار دارد. اگر شناور را بالا بیاورید و صدای کلیک بشنوید، پس سوئیچ شناور سالم است و نیازی به تعویض ندارد. اما اگر صدای کلیکی نشنیدید، ممکن است نشان‌دهنده سوئیچ معیوب و نیاز به تعویض آن با سوئیچ جدید باشد.

۴) تمیز کردن بازوی آب پاش

بازوی آب پاش ممکن است با گذشت زمان و به دلیل تجمع مواد معدنی و رسوب آهک آب سخت مسدود شود. چرخش بازوی آب پاش همچنین می‌تواند با چربی، زباله و ذرات غذای باقی‌مانده از چرخه شستشو نیز مختل گردد. اگر بازوی آب پاش برای مدت طولانی مسدود شود، توانایی و عملکرد مناسب خود را از دست خواهد داد. زیرا آب از سوراخ‌های اسپری آن خارج و پرتاب نخواهد شد.

اگر چند سالی است که ماشین ظرفشویی خود را دارید و مرتب از آن استفاده می‌کنید، ممکن است این امر دلیل نچرخیدن آب پاش ماشین ظرفشویی باشد. سعی کنید بازوی آب پاش را از ماشین ظرفشویی خارج نمایید و آن را به دقت بررسی کنید. اگر سوراخ‌های آن مسدود شده‌اند، سعی کنید سوراخ‌های آب پاش را در آب گرم و صابون و به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت بخیسانید. همچنین، از یک خلال‌دندان یا چنگال برای پاک کردن هرگونه زباله مسدودکننده سوراخ‌های بازوی آب پاش استفاده کنید.

۵) بررسی پمپ گردش آب

پمپ گردش آب یا سیرکولاسیون ماشین ظرفشویی از مکانیسم مکش برای پمپاژ آب از لوله به بازوی آب پاش و خارج از آن استفاده می‌کند. این پمپ به دلیل زباله‌های موجود در ماشین ظرفشویی می‌تواند مسدود شود. بنابراین نمی‌تواند آب را به طور مؤثر منتقل کند و باعث نچرخیدن آب پاش ماشین ظرفشویی خواهد شد. بنابراین مهم است که قبل از قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی، آن را کاملاً تمیز کنید. زیرا ذرات غذا می‌توانند در آب‌صابون شناور گردند و باعث ایجاد گرفتگی در اجزای مختلف دستگاه شوند.

شما می‌توانید پمپ گردش را به راحتی پیدا کنید، زیرا درست در زیر بازوی آب پاش قرار دارد. برای دسترسی به این پمپ باید بازوی اسپری و فیلتر را بردارید. سپس پمپ را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و آن را بیرون بیاورید. بسته به برند و مدل ماشین ظرفشویی شما، ممکن است برای دسترسی به پمپ به استفاده از پیچ‌گوشتی هم نیاز پیدا کنید.

پمپ را به دقت بررسی نمایید تا ببینید آیا انسدادی در اطراف شفت یا داخل شیلنگ آب متصل به پمپ وجود دارد یا خیر. هرگونه زباله گیرکرده لای پمپ را با دست بردارید و در سطل زباله بیندازید. تعویض پمپ گردش می‌تواند یک پروژه نسبتاً پیچیده باشد و معمولاً به یک متخصص تعمیرات لوازم خانگی کاردون نیاز دارد. قیمت این پمپ‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد و معمولاً به مدل ماشین ظرفشویی بستگی خواهد داشت.

۶) پروانه پمپ گردش

گاهی اوقات، مشکل از کل پمپ گردش نیست، بلکه فقط به پروانه آن مربوط می‌شود. پروانه یک تیغه پلاستیکی کوچک است که آن‌قدر سریع می‌چرخد ​​تا آب را از خود عبور دهد. پروانه، آب را با چرخش خود مجبور به حرکت به سمت بازوهای آب پاش ظرفشویی می‌کند و آن‌ها را به چرخش در می‌آورد. پروانه بسته به نوع و مدل ماشین ظرفشویی ممکن است مستقل از مجموعه پمپ و موتور عمل کند. این موضوع به شما امکان می‌دهد جدا از سایر قسمت‌ها با آن برخورد کنید.

پروانه شستشو ممکن است به سه دلیل خراب شود. اول اینکه وجود زباله در اطراف پروانه مانع حرکت درست آن خواهد شد. دوم اینکه ممکن است خود پروانه نیز آسیب دیده باشد. یعنی برخی از باله‌های آن دچار شکستگی شده باشند. از کار افتادن پروانه معمولاً به این دو مورد برمی‌گردد، اما مشکل دیگر مربوط به شکستن مهروموم‌های پروانه است. اگر این‌طور باشد، پروانه فشار خود را از دست می‌دهد و آب آن‌قدر قوی نخواهد بود که بازوی آب پاش ماشین ظرفشویی را بچرخاند. بنابراین با مشکل نچرخیدن آب پاش ماشین ظرفشویی روبه‌رو خواهید شد.

همانطور که گفته شد، پروانه شستشو بسته به نوع و مدل ماشین ظرفشویی شما ممکن است مستقل یا بخشی از مجموعه پمپ و موتور باشد. اگر جدا است، می‌توانید فقط پروانه شستشو را تعویض کنید. در غیر این صورت، ممکن است مجبور شوید پمپ و مجموعه موتور را به طور کامل تعویض کنید.

۷) بررسی لوله‌ها، شیلنگ‌ها و قطعات رابط

پمپ سیرکولاسیون یا گردش آب، وظیفه تغذیه بازوی آب پاش ماشین ظرفشویی را بر عهده دارد. با این حال، اگر شلنگ اتصال پمپ گردش یا بازوی آب پاش قطع شود، بازو به هیچ وجه کار نخواهد کرد. برای حل این مشکل بهتر است ابتدا به دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی خود مراجعه کنید. بدین ترتیب می‌توانید مکان و ظاهر دقیق این شیلنگ‌ها را مشخص کنید و بشناسید.

هنگامی که همه لوله‌ها و شیلنگ‌های متصل به بازو اسپری و پمپ را پیدا کردید، مطمئن شوید که آن‌ها به هم وصل باشند. همچنین هرگونه پیچ خوردگی یا پارگی در این شیلنگ‌ها ممکن است باعث انسداد آب و نچرخیدن آب پاش ماشین ظرفشویی شود.

نحوه تست عملکرد بازوی آب پاش

How to test the performance of the sprinkler arm

آزمایش بازوی آب پاش یا اسپری ماشین ظرفشویی شما، یک فرآیند نسبتاً ساده خواهد بود. ابتدا باید ماشین ظرفشویی خود را خاموش نمایید و سیم آن را از پریز و منبع برق جدا کنید. سپس درب ماشین ظرفشویی را باز نمایید و قفسه‌های بالا و پایین را جدا نمایید. در مرحله بعد، دست را به داخل ماشین ظرفشویی ببرید و بازوی آب پاش را با دست خود به سرعت بچرخانید. یک بازوی آب پاش فعال و سالم باید بتواند آزادانه حرکت کند و پس از چرخاندن آن، چند بار بچرخد.

اگر بازوی اسپری به سختی حرکت می‌کند یا عملکرد آن به هر طریقی محدود به نظر می‌رسد، ممکن است معیوب و نیازمند تعویض یا تعمیر باشد. در این صورت شما باید بازوی اسپری را بیرون بکشید و سوراخ‌های آن را بررسی کنید تا ببینید که آیا آن‌ها با ذرات خاک یا مواد غذایی مسدود شده‌اند یا خیر. این مسدودی‌ها با گذشت زمان، شکل می‌گیرند و باعث اختلال در عملکرد و نچرخیدن آب پاش ماشین ظرفشویی خواهند شد. همان‌طور که قبلاً ذکر گردید، شاید سوراخ‌های آب پاش مسدود شده‌اند. بنابراین آن را به مدت نیم ساعت تا یک ساعت در آب‌صابون قرار دهید. اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید این تست را خودتان انجام دهید، می‌توانید از تکنسین‌های کاردون کمک بگیرید.

اگر از ماشین ظرفشویی برند بوش استفاده می کنید که نیازمند تعمیر است، می توانید از سرویس تعمیر ماشین ظرفشویی بوش کاردون استفاده نمایید.

خرابی لولای بازوی آب پاش

Failure of the sprinkler arm hinge

اگر بازو دچار مشکل اساسی باشد، باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد. ماشین ظرفشویی معمولاً دارای دو بازو، یکی برای پاشیدن آب و دیگری برای آبکشی ظروف است. این بازوها با استفاده از مکانیسم لولا به یکدیگر متصل می‌شوند. در صورت خرابی این لولاها، بازوی آب پاش به درستی کار نخواهد کرد. اگر پین لولا به هر دلیلی آسیب ببیند یا فرسوده شود، ممکن است شاهد نچرخیدن آب پاش ماشین ظرفشویی باشیم. در چنین مواقعی لولای بازوی آب پاش ماشین ظرفشویی نیاز به تعویض دارد. یک پین لولای جدید را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم‌ یدکی ماشین ظرفشویی خریداری کنید.

جمع‌بندی

امیدواریم پس از خواندن این مطلب درک بهتری از دلایل نچرخیدن آب پاش ماشین ظرفشویی پیدا کرده باشید. هر یک از دلایل ذکرشده در این مطلب می‌توانند باعث توقف چرخش بازوی آب پاش ماشین ظرفشویی شما شوند. البته دلایل پیش‌بینی نشده و غیرمنتظره دیگری نیز ممکن است باعث بروز این مشکل شوند. اگر خودتان قادر به عیب‌یابی و رفع این مشکل نیستید، می‌توانید با سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون تماس بگیرید تا همکاران ما یک تست تشخیصی برای ظرفشویی شما انجام دهند. مطمئن باشید که یک تکنسین باتجربه و بادانش، بهتر و سریع‌تر می‌تواند عیب ماشین ظرفشویی شما را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

می‌تواند به این معنی باشد که بازوی آب پاش ماشین ظرفشویی شما مشکل دارد.

بازوی آب پاش یا اسپری پایینی در ماشین ظرفشویی برای پاشیدن آب و تمیز کردن ظروف استفاده می‌گردد.

بازوی آب پاش یا اسپری برای بالا بردن قابلیت تمیز کردن و عملکرد کلی ماشین ظرفشویی، کاملاً ضروری است.

به تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز دارید؟ تعمیرات، سرویس، نصب و تمدید گارانتی ماشین ظرفشویی

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها