لوگوی کاردون

مقایسه سولاردام و ماکروفر، کدام بهتر است؟

مقایسه سولاردام و ماکروفر
فهرست محتوا

استفاده از ماکروفر برای پخت و گرم کردن غذا به جای اجاق گاز معمولی، مدت‌ها است که رواج دارد. اما با ورود محصولی به نام سولاردام به بازار، سؤالات زیادی در ذهن افراد نسبت به این وسیله شکل گرفته است. در عین حال داشتن پیشوند ماکروفر برای سولاردام بر ابهامات افراد می‌افزاید. آیا این دو وسیله پخت و پز یکی هستند؟ اگر این‌گونه نیست، چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ کدام‌یک، از امکانات و مزایای بیشتر و بهتری نسبت به دیگری برخوردار است؟ ما در تعمیرات لوازم خانگی کاردون بر آن شدیم تا یک راهنمای جامع و کامل برای پاسخ به تمامی این سؤالات تهیه کنیم. در این مطلب به معرفی و مقایسه سولاردام و ماکروفر به صورت کامل و دقیق خواهیم پرداخت.

کارایی سولاردام چیست؟

سولاردام تا 3 برابر سریع‌تر از اجاق‌های معمولی، پخت و پز می‌کند. این دستگاه اولین وسیله پخت و پز در جهان است که فناوری‌های معمولی اجاق گاز و ماکروفر را ترکیب می‌نماید. سولاردام درواقع عملکرد و طراحی عالی هر دو این وسایل پخت و پز را به صورت هم‌زمان ارائه می‌دهد. درنتیجه پخت با سولاردام از کیفیت بالای اجاق گاز و سرعت بالای ماکروفر برخوردار است. سولاردام برای اولین بار اجازه می‌دهد تا طعم غنی یک اجاق معمولی را با سرعت مثل برق یک ماکروفر به دست آورید.
برای مقایسه سولاردام و ماکروفر باید بگوییم که سولاردام با کاهش زمان پخت و افزایش دما، رطوبت و مواد مغذی غذا را از بین نمی‌برد. درنتیجه غذایی مغذی، لطیف و آبدار به شما ارائه می‌کند. فر نور فشرده سولاردام از یک سیستم گرم‌کن مگا استفاده می‌نماید که از امواج نور ایجادشده توسط ترکیبی از انواع مختلف بخاری هالوژن، غلاف و سرامیک برخوردار است. هر کدام از این فناوری‌ها با عمق حرارت متفاوتی که دارند، از پخت یکنواخت و سریع غذا اطمینان حاصل می‌کنند. گرمای سولاردام به دلیل حفره گرد و بازتابنده که امواج نور را روی غذا متمرکز می‌نماید، کارآمدتر به گردش در می‌آید.
سولاردام را می‌توان تنها در پنج دقیقه به حرارت باورنکردنی 320 درجه سانتی‌گراد رساند و نیاز به پیش گرم کردن دستگاه را از بین برد. این دستگاه‎ها معمولاً با نمایشگر راهنمای هوشمند یا Smart Guide ارائه می‌شوند. آیکون‌های رنگی روی نمایشگر دستگاه، شما را از وضعیت پخت و پز و همچنین ارائه دستورالعمل‌های گام به گام مطلع می‌کند. محفظه گرد ماکروفر سولاردام نیز به راحتی قابل تمیز شدن اس

کارایی ماکروفر چیست؟

اجاق‌های ماکروفر با گرم کردن مستقیم آب موجود در غذا، گرما را با کارایی بیشتری انتقال می‌دهند. این نرخ انتقال انرژی گرمایی حدود 30 تا 80 درصد بیشتر از یک اجاق معمولی است. زمان انتقال حرارت در اجاق گاز و از مشعل آن، بسیار کمتر خواهد بود. بنابراین تنها حدود 12 تا 14 درصد انرژی گرمایی اجاق گاز به غذای در حال پخت وارد می‌شود. با پخت و پز در ماکروفر می‌توانید در زمان و مصرف انرژی صرفه‌جویی نمایید.
اجاق‌های ماکروفر به اندازه سایر وسیله‌های آشپزی، آلاینده‌های داخلی تولید نمی‌کنند. آلاینده‌های داخلی ناشی از پخت و پز به ویژه در خانه‌های جدیدتر، مهم هستند. زیرا خانه‌های آپارتمانی و مدرن، از تبادل هوای کمتری با محیط بیرون از خانه برخوردار هستند. درنتیجه، سمومی مانند دی‌اکسید نیتروژن (NO2)، مونوکسید کربن (CO)، فرمالدئید (HCHO) و ذرات بسیار ریز محرک ریه می‌توانند تا 24 ساعت در خانه باقی بمانند. چرخه تمیز کردن فر نیز نسبت به ماکروفر، مقادیر بیشتری فرمالدئید آزاد می‌کند.

Comparison of Solardam and Macrofer

تفاوت اصلی ماکروفر و سولاردام

در واقع تفاوت اصلی این دو به فنّاوری برتر سولاردام نسبت به نسل قبلی خود یعنی ماکروفر برمی‌گردد. سولاردام و ماکروفر دو محصول کاملاً جدا از یکدیگر نیستند و استفاده از عبارت ماکروفر سولاردام، دقیق‌تر خواهد بود.

سولاردام با تلاش متخصصان شرکت‌هایی نظیر ال جی و سامسونگ توانسته است تا نواقص ماکروفرها را تا حدود زیادی برطرف کند. در ادامه به مقایسه سولاردام و ماکروفر و 3 تفاوت اصلی بین آن‌ها طبق بررسی‌های وب‌سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون خواهیم پرداخت.

۱) هیتر نوری

هیتر نوری تعبیه‌شده در سولاردام به غذا امکان می‌دهد گرما را سریع‌تر و عمیق‌تر جذب کند. در حالی‌که بیرون غذا ترد می‌شود و داخل آن آبدار می‌ماند. فرایند پخت در سولاردام درست مانند کباب کردن زغال طبیعی در باربکیو فضای باز خواهد بود. اما در ماکروفر به دلیل عدم وجود هیتر نوری نمی‌توان به چنین کیفیت پخت بسیار بالایی دست یافت. غذای پخته‌شده در ماکروفر معمولاً طعم واقعی خود را از دست می‌دهد و نمی‌توان لذت حقیقی غذای پخته‌شده روی اجاق گاز را به دست آورد.
همچنین به لطف وجود هیتر نوری در سولاردام، به فرایند پیش گرم کردن دستگاه نیازی نخواهد بود. هیتر نوری می‌تواند با سرعتی بسیار زیاد به دماهای بالا دست پیدا کند که در ماکروفر امکان‌پذیر نخواهد بود. سولاردام با فناوری هیتر نوری خود می‌تواند تا 30 درصد در زمان پخت و تا 20 درصد نیز در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند.

در صورتی که از سولاردوم استفاده می کنید، می توانید از سرویس تعمیر سولاردام برای رفع مشکلات آن استفاده کنید.

۲) گریل پایین

گریل پایین در مقایسه سولاردام و ماکروفر یک جنبه بسیار اساسی محسوب می‌شود. سولاردام با گریل پایین خود می‌تواند کیفیت واقعی پخت غذا در فر را به شما ارائه دهد. این دستگاه برخلاف ماکروفرهای کانوکشن معمولی، گرما را نه تنها از پشت، بلکه از پایین نیز به غذا اضافه می‌کند. برخورداری از گریل پایین در پخت و پز موجب می‌شود تا طعم و مزه غذا درست مانند پخت در فرهای سنتی باشد. سولاردام برای غذاهایی که نیاز به کباب کردن از پایین دارند، بهترین انتخاب ممکن به شمار می‌رود.
ماکروفرهای معمولی از گریل پایین برخوردار نیستند، به همین دلیل از ارائه یک پخت همه‌جانبه و یکنواخت برخوردار نخواهند بود. پخت همه‌جانبه و یکنواخت، چیزی است که در فرهای سنتی ارائه می‌شود. به همین دلیل، شاهد مزه بهتر و طبیعی‌تر غذای فر نسبت به ماکروفر هستیم.

۳) محفظه گرد

نکته آخر در مقایسه سولاردام و ماکروفر به شکل محفظه داخلی آن‌ها برمی‌گردد. همان‌طور که می‌دانید، اکثریت قریب به اتفاق ظروف موجود در آشپزخانه، گرد هستند. پس چرا ساختار داخلی فر یا ماکروفر گرد نباشد؟. ساختار گرد و منحصر به فرد سولاردام موجب می‌شود تا ظروفی با حداکثر قطر بزرگ‌تر، درون آن جای بگیرند. احتمالاً شما نیز هنگام قرار دادن برخی ظروف بزرگ‌تر در داخل ماکروفر با نواقص و ساختار کمتر منعطف آن روبه‌رو شده‌اید. این مشکل تا حدود زیادی در سولاردام حل شده است و دیگر نیازی به خرید ظروف مستطیلی شکل نخواهید داشت.
سولاردام بدون گوشه‌های داخلی، یک مزیت اضافی هم دارد و آن تمیز کردن آسان‌تر نسبت به ماکروفر خواهد بود. مطمئناً گوشه‌های گرد را راحت‌تر می‌توان نسبت به گوشه‌های متقاطع تمیز نمود. در عین حال، آشغال‌ها و زباله‌ها نمی‌توانند در گوشه‌های کور تجمع کنند. سولاردام همچنین انرژی را مستقیماً روی غذا متمرکز می‌نماید و حرارت را نسبت به ماکروفر به طور مساوی‌تری توزیع می‌کند. این ساختار گرد باعث بهره‌وری انرژی و توزیع یکنواخت حرارت در حدود 25 درصد فشرده‌تر خواهد بود.

فرق سولاردام با سرخ کن بدون روغن چیست؟

سولاردام و سرخ کن بدون روغن هر دو از وسایل محبوب آشپزخانه هستند که برای پخت غذا استفاده می‌شوند. با این حال، فرآیند پخت در هر یک از این ابزارها به شکل متفاوتی انجام می‌شود.

سولاردام یک دستگاه  قابلمه شکل است که با استفاده از انرژی خورشیدی غذا را می‌پزد. در واقع، سولاردام یک نوع کوکر خورشیدی است که در آن غذا درون یک قابلمه شیشه‌ای قرار می‌گیرد و توسط یک پنل خورشیدی انرژی گرفته و پخت می‌شود.

سرخ کن بدون روغن از تکنولوژی جدیدی بهره می‌برد که به شما این امکان را می‌ دهد تا غذا را بدون استفاده از روغن سرخ کنید. این ابزار شامل یک سبد سرخ کننده است که با استفاده از هوای داغ و یکپارچه، غذا را سرخ می‌کند.

بنابراین، فرق اصلی بین سولاردام و سرخ کن بدون روغن در فرآیند پخت غذا و استفاده از منابع انرژی است که هر یک به شکل متفاوتی عمل می‌کنند.

برای انجام انواع تعمیرات ماکروفر، می توانید از سرویس تعمیر ماکروفر در محل کاردون استفاده کنید.

سرعت پخت سولاردام و ماکروفر

سولاردام یک ماکروفر چندمنظوره است که در سرعت پخت نیز بسیار بهتر از ماکروفر معمولی شما عمل می‌کند. این دستگاه از انرژی امواج نوری یا امواج میکرو برای گرم کردن و پختن غذا استفاده می‌نماید. سولاردام با اتخاذ یک حالت پخت ترکیبی از کانوکشن و ماکروویو و همچنین گریل، برای سرعت بخشیدن به پخت و پز بهره می‌برد. سولاردام از هر وسیله پخت و پز دیگری ازجمله ماکروفر، یک قدم فراتر می‌رود. حرارت بسیار بالای تولیدشده در سولاردام می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی بر سرعت پخت و پز داشته باشد.
سولاردام از عنصر زغال چوب برای گرم کردن غذای شما استفاده می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که اشعه‌ی گرما به اعماق گوشت نفوذ کنند و داخل آن نرم و آبدار بماند. درست مانند زمانی که روی زغال کباب می‌کنید. حالت گرمایش زغالی نسبت به یک ماکروفر معمولی، در زمان و انرژی شما صرفه‌جویی می‌کند و تا 30 درصد سریع‌تر و تا 40 درصد مقرون به صرفه تر خواهد بود.

Solardam and microwave cooking speed

برنامه‌های پخت سولاردام و ماکروفر

برنامه های پخت سولاردام نسبت به ماکروفر بسیار متنوع‌تر خواهد بود، چراکه از فناوری پیشرفته‌تری برخوردار می‌باشد. تمامی روش‌های پخت نظیر کانوکشن، گریل و هیتر نوری در سولاردام جمع شده است. شما با خرید سولاردام می‌توانید ویژگی‌های مثبت ماکروفر و فر را با همدیگر ترکیب کنید. بسته به مدل سولاردام دارای دو المنت گرمایشی یکی در بالا و دیگری در پایین است. این یعنی پختن کیک، طبخ پیتزا، کباب کردن مرغ یا بخارپز کردن سبزی‌ها به وسیله سولاردام به راحتی انجام می‌شوند. با سولاردام غذاهای شما با سرعت و به طور بی‌سابقه‌ای باکیفیت بالا آماده می‌گردند.
سولاردام با طراحی و رنگ براق عرضه می‌شود و در آشپزخانه بسیار زیبا به نظر خواهد رسید. این وسیله پخت و پز با درب مخصوص خود راحتی بارگیری غذا در فر را ارائه می‌دهد. نمایشگر LED هوشمند و کنترل‌های بالای درب نیز کاملاً جلوی چشم قرار گرفته‌اند تا تنظیمات برنامه‌های پخت را انجام دهند. در مقایسه سولاردام و ماکروفر علاوه بر سایر عملکردها، سولاردام تخمین دقیق‌تری از زمان باقی‌مانده برای اتمام پخت غذا نسبت به ماکروفر ارائه می‌دهد.

برندهای معروف سولاردام

سولاردام اولین بار توسط گروه تولید لوازم خانگی ال جی به بازار معرفی شد. این شرکت معتبر کره جنوبی بهترین سولاردام‌های موجود در بازار را تولید می‌کند. با سولاردام زمانی که افراد بعد از یک روز کاری طولانی استرس تهیه یک شام سریع را دارند، به سرعت غذا حاضر خواهد شد. سولاردام یکی از نادیده گرفته‌ترین روش‌هایی است که از طریق آن می‌توانیم در زندگی روزمره خود، راحتی بیشتری باشیم. با انتخاب ساده‌ترین روش‌های پخت و پز سولاردام می‌توانید در مصرف برق خود نیز صرفه‌جویی کنید.
ال‌جی در بخش لوازم خانگی هوشمند تکامل‌یافته است. سولاردام 28 لیتری آن با 1 سال گارانتی و 5 سال ضمانت برای واحد پخت دستگاه ارائه می‌شود. سولاردام‌های شرکت ال جی با منوی از پیش بارگذاری‌شده طبخ بیش از 120 نوع غذا، پخت سبک کانوکشن و روش پخت دوگانه به بهترین سولاردام‌های موجود در این بخش تبدیل شده‌اند. بعد از ال‌جی، شرکت‌های سامسونگ، بوش و پاناسونیک در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

برندهای معروف ماکروفر

در مقایسه سولاردام و ماکروفر ماکروفرهای موجود در بازار از تنوع و گستردگی بسیار بیشتری برخوردار هستند. شرکت‌های ال جی، سامسونگ، بوش، پاناسونیک و اسنوا از بهترین ماکروفرهای موجود در بازار به شمار می‌روند. رتبه‌بندی مصرف انرژی، برنامه‌های پخت، دستور پخت خودکار و ظرفیت بالاتر از 27 لیتر از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ماکروفر درجه‌یک محسوب می‌شوند.
اگر فضای محدودی برای ماکروفر به اضافه اجاق دارید، مثلاً در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنید، یک ماکروفر کانوکشن ممکن است برای شما انتخاب مناسب‌تری باشد. اجاق ماکروفر با ظرفیت مناسب 20 لیتر و کنترل‌های خودکار فعال دستگیره‌ها و صفحه‌ها، برای خانواده‌های کوچک‌تر عالی است. ماکروفر برای گرم کردن مجدد، یخ‌زدایی و پخت و پزهای محدود استفاده می‌شود. محصولات سامسونگ، ال جی و پاناسونیک در این زمینه، سرآمدهای بازار به شمار می‌روند. ماکروفرهای وطنی اسنوا و هاردستون نیز از کیفیت خوبی برخوردار هستند و می‌توانند جایگزین برندهای خارجی شوند.

ماکروفر یا سولاردام، کدام ارزان تر است؟

سولاردام از لحاظ فناوری، یک رده بالاتر از ماکروفر قرار می‌گیرد. بنابراین از لحاظ قیمت نیز یک سر و گردن بالاتر خواهد بود. محصولات سولاردام از قدمت کمتری در بازار برخوردار هستند و هر محصول جدیدی مطمئناً گران‌تر از مدل قدیمی یعنی ماکروفر است.
همچنین کفه ترازوی خدمات ارائه‌شده در مقایسه سولاردام و ماکروفر به نفع سولاردام سنگینی می‌کند. بنابراین از این لحاظ نیز ارزش خرید بالاتری دارد. مثلاً سولاردام شما را از خرید برخی وسایل پخت و پز مانند سرخ‌کن بدون روغن یا آرام‌پز، بی‌نیاز می‌کند که این نیز خود یک نوع صرفه‌جویی به شمار می‌رود.

به ‌طور کلی، هرچه امکانات و عملکردهای بیشتری وجود داشته باشد، قیمت دستگاه بیشتر است. بنابراین، نحوه استفاده و انتظارات خود از ماکروفر را در نظر بگیرید. اگر فقط می‌خواهید چند فنجان قهوه یا باقیمانده غذای دیشب را دوباره گرم کنید، به سولاردام با مجموعه‌ای از برنامه‌های خودکار نیاز نخواهید داشت و همان ماکروفر کفایت می‌کند.

آیا ماکروفر و سولاردام ضرر دارند؟

برخی افراد با سطوح تابش ماکروویو در غذای خود مشکل دارند، اما نباید نگران باشید. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مواد غذایی در ماکروفر یا سولاردام تحت تأثیر منفی فرآیند پخت قرار می‌گیرند، وجود ندارد. با این ‌حال، ممکن است از نوع پخت و پز غذا به سبک ترکیبی در اجاق سولاردام، لذت بیشتری ببرید. سولاردام و ماکروفر به ایجاد سرطان منجر نخواهند شد. اجاق‌های سولاردام از تشعشعات ماکروویو برای گرم کردن غذا استفاده می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که آن‌ها غذا را رادیواکتیو خواهند کرد. امواج ماکروویو با ایجاد ارتعاش مولکول‌های آب، غذا را گرم می‌کنند و درنتیجه غذا پخته می‌شود. طبق مقایسه سولاردام و ماکروفر، اولی برای گرم کردن غذا از تابش امواج الکترومغناطیسی هم استفاده می‌کند و در پخت و پز بسیار سریع‌تر است.
اطمینان داشته باشید که سولاردام یکی از ایمن‌ترین لوازم خانگی شما خواهد بود. مثلاً هنگامی‌که درب آن باز می‌شود، تولید امواج ماکروویو را به طور خودکار متوقف می‌کند. انرژی مایکروویو سولاردام هنگام ورود به غذا به طور کامل به انرژی گرما تبدیل می‌شود. بنابراین هیچ‌گونه رد منفی از خود بر جای نخواهد گذاشت که هنگام خوردن غذا به سلامتی شما آسیب برساند. توصیه می‌شود هرگونه زباله یا تکه‌های سوخته غذا را از سولاردام خارج کنید. سپس 1 فنجان آب را با 1 قاشق غذاخوری آب‌لیمو یا سرکه در ظرفی مناسب مخلوط نمایید. درنهایت فضای داخلی آن را با یک اسفنج یا دستمال‌کاغذی آغشته به محلول ذکر شده پاک کنید.

در صورتی که از ماکروفر برند ال جی استفاده می کنید، می توانید از سرویس تعمیرات ماکروفر ال جی کاردون برای رفع مشکلات آن استفاده کنید.

جمع‌بندی

وقتی صحبت از تطبیق‌پذیری به میان می‌آید، سولاردام بسیاری از عملکردهای ماکروفر مانند کنترل دمای گریل، حس‌گر طبخ خودکار، پخت با بخارپز، سرخ کردن سالم و بدون روغن را ارائه می‌کند. دکمه‌های کنترل سولاردام نیز قادر هستند تا چندین سطح قدرت را برای پخت به شما ارائه دهند. بنابراین، سولاردام یک مایکروویو کانوکشن پیشرفته است که می‌تواند چندین دستور غذایی از سبزیجات تازه گرفته تا برنج را بپزد. همچنین گرم کردن مجدد، طبخ پیتزا، عملکرد یخ‌زدایی و برشته کردن گوشت، مرغ، ماهی و نان را به بهترین شکل انجام می‌دهد. در مقایسه سولاردام و مایکروویو سولاردام مطمئناً پیروز میدان است. پس اگر بین این دو مردد هستید، در خرید سولاردام شک به دل راه ندهید!

به لطف فناوری هیتر نوری مایکروویو سولاردام می‌توانید طیف متنوعی از غذاها را داخل سولاردام بپزید.

اگر می‌خواهید با اجاق خود انواع غذاها را بپزید، سولاردام انتخاب مناسبی است. اما با توجه به قیمت بالاتر آن نسبت به مایکروویوهای معمولی، اگر فقط برای گرم کردن غذا و استفاده‌های معمولی به اجاق نیاز دارید، مایکروویو‌ها معمولی کار شما را راه می‌اندازد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نجیبه
10 ماه قبل

با سلام به نظرتون ماکروفر اقتصادی تره خریدش یا سولاردام؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  نجیبه
10 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
هیچ تفاوتی در کارایی و استفاده از سولاردام و ماکروفر وجود نداره و هر دو در یک رنج قیمتی هستن.