لوگوی کاردون

ماکروفر وسیله پخت‌وپزی بسیار مفید و جمع‌وجور اما فوق‌العاده کاربردی است. میزان علم و مهندسی که در پشت امواج ماکروفر قرار دارد، باوردکردنی نیست. اما همه آن‌ها را می‌توان به بخش‌های قابل درک و آسان تقسیم کرد و شرح داد. اجاق‌های ماکروفر غذا را به طرزی باورنکردنی سریع می‌پزند و مواد غذایی باقی‌مانده در یخچال را در چند دقیقه یا کمتر گرم می‌کنند. اما این اختراع بزرگ چگونه کار می‌کند؟ پخت غذا در ماکروفر به چه شکل است؟ در این مطلب وب‌سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون قصد داریم این وسیله پخت‌وپز قرن بیستم را بررسی کنیم.

ماکروفر چیست؟

مایکروویوها امواج الکترومغناطیسی هستند که با سرعت نور در فضا پرواز می‌کنند. ما نمی‌توانیم امواج مایکروویو را ببینیم، اما اگر می‌توانستیم، می‌دیدیم که محفظه پخت ماکروفر با درخشش شدید روشن می‌شود.
امواج مایکروویو کوتاه‌تر از امواج رادیویی و طولانی‌تر از امواج مادون‌قرمز هستند. در واقع طول امواج ماکروفر مورد استفاده برای پخت‌وپز حدود 12 سانتی‌متر می‌باشند. امواج ماکروفر در این طول‌موج می‌توانند به‌راحتی توسط اکثر غذاها جذب گردند. اما ذرات موجود در ماکروفر که فوتون نامیده می‌شوند، انرژی کافی برای آسیب رساندن به مولکول‌ها و مانند اشعه ماوراءبنفش یا اشعه ایکس ایجاد سرطان را ندارند.
طرز پخت غذا در ماکروفر عمدتاً با تولید تشعشعات ماکروفر و عبور آن‌ها از غذا صورت می‌گیرد. مایکروویوها مختص اجاق‌های ماکروفر نیستند، بلکه شکلی از امواج الکترومغناطیسی با طول‌موج در محدوده فرکانسی 300 مگاهرتز تا 300 گیگاهرتز (طول‌موجی در حدود 1 متر و 1 میلی‌متر) هستند. اجاق‌های ماکروفر معمولاً از فرکانس 2450 مگاهرتز (طول‌موج 12.24 سانتی‌متر) استفاده می‌کنند.

ماکروفر چگونه کار می‌کند؟

امواج مایکروویو در داخل اجاق‌های ماکروفر با استفاده از دستگاهی به نام مگنترون ایجاد می‌شوند. مگنترون‌ها در هسته خود موتورهایی با ولتاژ بالا هستند که انرژی را به شکل مایکروویو و نه مکانیکی، تولید می‌کنند.
یک ترانسفورماتور برق در داخل ماکروفر، برق 120 یا 220 ولت ورودی را به حدود 4000 ولت افزایش می‌دهد. این ولتاژ افزایش‌یافته برای تغذیه مگنترون مورد نیاز است و باعث گرم شدن یک رشته در هسته دستگاه می‌شود. الکترون‌ها با گرم شدن این رشته آزاد می‌گردند و توسط ماکروفر برای پخت‌وپز به کار می‌روند.
در نزدیکی رشته گرم‌شده نیز یک آهنربای دایره‌ای قرار دارد. به ‌طور معمول، الکترون‌هایی که توسط رشته آزاد می‌گردند، جذب آند می‌شوند. اما به دلیل موقعیت آهنربا، الکترون‌ها به خود رشته برمی‌گردند. این حلقه شدن الکترون‌ها همان چیزی است که در واقع امواج مایکروویو را ایجاد می‌کند.
همه این‌ها ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، پس بیایید یک‌راست به سراغ نحوه پخت غذا در ماکروفر برویم!

Cooking with a microwave

چه غذاهایی را می‌توان با ماکروفر پخت؟

ماکروفر اغلب به یک گرم‌کن ساده برای باقیمانده غذا تنزل می‌یابد، اما کارهای بسیار بیشتری از عهده آن برمی‌آید. همچنین یک تله مرگ سرطان‌زا هم نیست. هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که تشعشعات اجاق‌های ماکروفر برای آسیب رساندن به انسان‌ها کافی باشند.
ما فهرستی از وعده‌های غذایی کاملاً لذیذ اعم از صبحانه، میان وعده، شام و دسر را گردآوری کرده‌ایم. پخت‌وپز در ماکروفر موجب می‌شود تا تمام پیتزاهای ناامیدکننده، شل یا خشک پخته‌شده در فر را فراموش کنید. در ادامه به برخی از غذاها و دسرهای پرمصرفی اشاره خواهیم کرد که می‌توانند در ماکروفر پخته شوند.
۱. تخم‌مرغ آب پز و تخم‌مرغ نیمرو
۲. چیپس سیب‌زمینی، پاپ کورن خانگی و ذرت بلال
۳. شیر داغ، قهوه و کاپوچینو
۴. ماهی، گوشت و مرغ
۵. انواع سبزیجات، ماکارونی و پیتزا
۶. و بسیاری غذاهای دیگر

What foods can be cooked with a microwave oven

برنامه‌های پخت ماکروفر

مایکروویو دیگر فقط یک دستگاه گرم کردن مجدد غذا نیست. بلکه یک دستگاه چندکاره است که می‌تواند برنامه‌های پخت مختلفی را به صورت خودکار اجرا کند. برنامه‌های پخت ماکروفر می‌توانند همه نیازهای شما برای پخت غذا در ماکروفر را به صورت خودکار برآورده کند. در اینجا به نحوه انتخاب و انواع برنامه‌های پخت ماکروفر اشاره خواهیم کرد.

۱) حس‌گرهای خودکار

یک حس‌گر خودکار که به آن حسگر رطوبت نیز گفته می‌شود، با اندازه‌گیری بخار یا رطوبت در ماکروفر، زمان پخته شدن غذا را تعیین می‌کند. وقتی پختن غذا تمام شد، ماکروفر به طور خودکار خاموش می‌شود. حس‌گر، زمان پخت را تنظیم می‌کند تا از پخت بیش‌ از حد غذا جلوگیری نماید. این حس‌گر، مقدار غذا را بدون نیاز به محاسبه آن در نظر می‌گیرد.

۲) پخت چندمرحله‌ای

Microwave cooking programs

پخت چندمرحله‌ای یک ویژگی بسیار مفید است که به شما امکان می‌دهد تا تنظیمات قدرت و مراحل مختلف چرخه پخت غذای خود را تعیین کنید. بنابراین، مانند پختن غذا روی اجاق معمولی نیازی به قطع کردن فرآیند پخت برای نظارت و تغییر سطح قدرت گاز نخواهد بود. شما می‌توانید ماکروفر را در شروع چرخه پخت برنامه‌ریزی کنید تا پس از بازه‌های زمانی مشخص، به طور خودکار دما را تغییر دهد.

۳) یخ‌زدایی خودکار و بخارپز

همه ماکروفرها می‌توانند مواد غذایی را یخ‌زدایی کنند. اما بهتر است دستگاهی را بخرید که دارای برنامه یخ‌زدایی خودکار باشد تا فقط نیاز به تعیین نوع و وزن غذا داشته باشید. گجت ماکروفر به طور خودکار، زمان و سطوح قدرت را برای بهترین حالت یخ‌زدایی انتخاب می‌کند.

طرز پخت غذا در ماکروفر با روش بخارپز کردن نیز ویژگی جدیدی است که در ماکروفرهای مدرن‌تر دیده می‌شود.

برای پخت‌وپز با بخار است باید مخزن ماکروفر را با آب پر کنید. همان‌طور که آب مخزن بخار می‌شود، غذا هم می‌پزد و دستگاه به طور خودکار آب اضافه می‌کند.

۴) حالت پخت سریع یا ترکیبی

حالت پخت سریع علاوه بر گرمایش لامپ‌های همرفت یا هالوژن، از انرژی امواج ماکروفر نیز برای پخت سریع‌تر غذا نسبت به اجاق‌های سنتی استفاده می‌کند. علاوه بر این، بیشتر اجاق‌های ماکروفر دارای قفسه‌هایی هستند که امکان پخت دو یا چند غذا را به طور مجزا فراهم می‌کنند. به ‌این ‌ترتیب گرمای واردشده به هر طبقه را می‌توان به صورت مجزا تعیین کرد که یک ویژگی بسیار کاربردی به شمار می‌رود.

پخت کیک و شیرینی در ماکروفر

پخت شیرینی و کیک نباید به کار بسیار پیچیده‌ای تبدیل شود و در واقع، حتی نیازی به فر هم ندارد. کیک و شیرینی‌های مختلف را می‌توان با استفاده از ماکروفر، آسان‌تر و سریع‌تر از فر پخت. اگر به دنبال روش ساده‌تری برای پخت شیرینی و کیک هستید، فر را با ماکروفر عوض کنید و نکات زیر را در نظر داشته باشید.

Multi-stage cooking in the microwave

۱) استفاده از مواد آماده

پخت شیرینی و کیک را بیش ‌از حد پیچیده نکنید. استفاده از پودرهای آماده به ‌سادگی منجر به ریختن، هم زدن، مخلوط کردن و پختن خواهد شد. فقط محتویات بسته را در ظرفی بریزید و با موادی مانند تخم‌مرغ، روغن و شیر مخلوط کنید. خمیر را با قاشق در ظرف مخصوص ماکروفر بریزید و آن را در ماکروفر قرار دهید تا هنگام چک کردن اینستاگرام بپزد!
حتماً دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی کیک و شیرینی را به ‌دقت دنبال کنید و خمیر را دقیقاً طبق دستور آماده نمایید. اگر خمیر خود را خیلی غلیظ کنید، باعث پخت ناهماهنگ می‌گردد. یعنی روی آن کمی بیش‌ از حد پخته می‌شود و در وسط خام می‌ماند که اصلاً ایده‌آل نیست.

۲) دما مهم است

وقتی از یک ماکروفر معمولی با قدرت کامل برای درست کردن کیک استفاده می‌کنید، ابتدا تابه سیلیکونی را کمی چرب نمایید. سپس آن را با خمیر پر کنید و 8 تا 12 دقیقه بپزید. زمانی که یک خلال‌دندان تمیز به‌راحتی در کیک فرو برود و خشک بیرون بیاید، کیک شما آماده است. البته سر زدن و بررسی مخلوط نیز مهم می‌باشد زیرا زمان‌بندی پخت غذا در ماکروفر بسته به مدل ماکروفر می‌تواند کمی متفاوت باشد.

ماکروفرهای کانوکشن دار مانند اجاق‌های معمولی کار می‌کنند، بنابراین زمان پخت را کاهش نمی‌دهند. همچنین باید ماکروفر خود را طبق دستورالعمل، از قبل گرم کنید.

ماکروفر خود را روی دمای لازم برای پخت تنظیم نمایید و وقتی به دمای مناسب رسید، قالب کیک یا شیرینی خود را در مرکز ماکروفر قرار دهید. سپس زمان پخت را تنظیم کنید و دکمه استارت یا شروع را فشار دهید. زمان پخت ممکن است بسته به وات ماکروفر شما متفاوت باشد. بنابراین کیک خود را به‌ دقت کنترل کنید و دما را بر اساس آن تنظیم نمایید.

پخت مرغ در ماکروفر

شما می‌توانید یک مرغ کامل را در ماکروفر بپزید. فقط کافی است مرغ و یک ظرف مخصوص ماکروفر را مزه‌دار کنید. تنظیمات ماکروفر خود را روی دمای متوسط رو به بالا تنظیم نمایید، سپس مرغ را داخل آن قرار دهید و دکمه استارت یا شروع را فشار دهید. مرغ پخته‌شده در ماکروفر به اندازه مرغ پخته‌شده در فر ترد نخواهد بود، اما کاملاً پخته خواهد شد. شما می‌توانید گوشت مرغ را به صورت تکه‌تکه یا فیله و با دستور غذاهای مختلف نیز در ماکروفر بپزید. طرز پخت غذا در ماکروفر برای مرغ کامل شامل مراحل زیر است.

Cooking chicken in the microwave

مرحله ۱

کل مرغ را با آب خنک بشویید، داخل مرغ را تمیز کنید و با دستمال آن را خشک نمایید. پوست مرغ می‌تواند به دلیل کلسترول بالای آن باقی بماند یا برداشته شود.

مرحله ۲

2 قاشق غذاخوری از نمک، فلفل و پودر سیر را در یک کاسه مخلوط کنید. مخلوط را روی تمام مرغ بپاشید و بمالید. مخلوط چاشنی را در حفره داخلی شکم مرغ نیز بمالید.

مرحله ۳

مرغ مزه‌دار شده را در کیسه مخصوص فر یا یک ظرف مخصوص ماکروفر با درب بگذارید و آن را در مرکز ماکروفر قرار دهید.

مرحله ۴

تنظیمات مایکروویو را به 70 درصد تغییر دهید. هر ماکروفر متفاوت است، اما به ‌طور کلی دکمه تنظیم قدرت را فشار دهید تا به عدد مورد نظر شما برسد.

مرحله ۵

زمان مورد نیاز مرغ برای پختن را وارد کنید و دکمه شروع را فشار دهید. هر کیلوگرم مرغ به حدود 20 دقیقه زمان برای پخته شدن نیاز دارد. به ‌عنوان‌ مثال، اگر وزن مرغ شما 2.5 کیلوگرم باشد، باید آن را به مدت 50 دقیقه بپزید.

مرحله ۶

با تنظیم دمای درست، اطمینان حاصل کنید که مرغ در مدت‌زمان تعیین‌شده پخته می‌شود. دمای پخت غذا در ماکروفر باید تقریباً 70 درجه سانتی‌گراد باشد.

مرحله ۷

قبل از بریدن یا خوردن مرغ، 10 دقیقه به آن استراحت دهید. این کار از خشک شدن مرغ شما هنگام برش جلوگیری می‌کند. پخت غذا در ماکروفر و مخصوصاً مرغ کامل، بسیار آسان‌تر از فر خواهد بود.

طرز تهیه ته چین در سولاردام

ته چین را می‌توان هم در فر و هم در سولاردام پخت. روش پخت ته‌چین در ماکروفر سولاردام شامل مراحل زیر خواهد بود.
مرحله اول
ابتدا باید برنج را از قبل در آب بخیسانید و بعد آبکشی کنید.
مرحله دوم
سپس مرغ را خرد نمایید و قسمت‌های مختلف آن را با چاقو سوراخ کنید. آن‌ها را با 2 قاشق غذاخوری روغن و نمک مخلوط نمایید. سپس به مدت 20 دقیقه و با قدرت 80 درصد سولاردام بپزید. در نهایت، استخوان‌های مرغ را از گوشت‌ها جدا کنید.
مرحله سوم
زعفران را در کمی آب جوش حل کنید و با تخم‌مرغ و ماست مخلوط نمایید. سپس برنج آبکش‌شده را به آن‌ها اضافه کنید.
مرحله چهارم
کف یک ظرف مسطح و مخصوص ماکروفر را چرب کنید و نصفی از مخلوط برنج را در آن بریزید. روی آن را با پشت قاشق صاف کنید و با مرغ خردشده بپوشانید. سپس مابقی مخلوط برنج را روی مرغ بریزید.
مرحله پنجم
ظرف را با درپوش آن و به مدت 15 دقیقه با قدرت 60 درصدی سولاردام بپزید. سپس در ظرف را بردارید و روی برنج را به روغن و زعفران حل‌شده در آب جوش، آغشته کنید. سپس ظرف ته‌چین را بدون درب و روی سه‌پایه سولاردام به مدت 15 الی 20 دقیقه با قدرت 60 درصد ماکروفر و گریل (کلید ترکیبی) طبخ نمایید. پخت غذا در ماکروفر و مخصوصاً ته چین موجب صرفه‌جویی در زمان شما خواهد شد.

طرز تهیه لازانیا در ماکروفر

مراحل زیر را برای تهیه لازانیا در ماکروفر دنبال کنید.
مرحله اول
گوشت چرخ‌کرده را به مدت 4 تا 6 دقیقه روی حرارت زیاد ماکروفر بپزید. گوشت را در ظرفی بریزید و با چنگال خرد کنید. سس اسپاگتی را اضافه نمایید و خوب مخلوط کنید. در ظرف دیگری پنیر ریکوتا، تخم‌مرغ، جعفری، پودر سیر و 2 قاشق غذاخوری پارمزان را با هم مخلوط نمایید.
مرحله دوم
حدود یک فنجان از سس گوشت را در کف یک ظرف پخت بریزید. روی آن را با 5 ورق لازانیا بپوشانید. ورق‌ها را در صورت نیاز بشکنید تا به‌خوبی جا بیفتند. این ورق‌ها را با یک فنجان دیگر از سس گوشت بپوشانید و به طور مساوی روی ورق‌ها پخش کنید.
مرحله سوم
نیمی از مخلوط ریکوتا را روی سس بمالید و سپس یک فنجان موزارلا روی آن‌ها بپاشید. یک فنجان دیگر از سس گوشت را روی موزارلا و یک لایه دیگر از ورق‌ها را اضافه کنید. باقیمانده مخلوط ریکوتا و سپس بقیه سس را برای لایه آخر موزارلا اضافه کنید.
مرحله چهارم
روی ظرف لازانیا را با پلاستیک مخصوص فر بپوشانید و به مدت 15 دقیقه در ماکروفر قرار دهید. اگر مایکروویو شما صفحه گردان ندارد، ظرف را در نیمه 15 دقیقه یک دور بچرخانید.
سپس پلاستیک را بردارید، روی لازانیا را پارمزان بپاشید و بدون پوشش به مدت 1 تا 2 دقیقه روی حرارت بالای ماکروفر قرار دهید تا پنیر ذوب شود.

اگر ماکروفر شما دچار مشکل شده و زمان مراجعه کردن به تعمیرگاه را ندارید، می توانید از سرویس تعمیر ماکروفر در محل کاردون استفاده کنید.

طرز تهیه پیتزا در ماکروفر

درست کردن پیتزا در ماکروفر کار نسبتاً آسانی است. آنچه شما نیاز دارید، یک ماکروفر با عملکرد پیش‌گرمایش است. سپس فرآیند چهار مرحله‌ای زیر برای پخت غذا در ماکروفر را دنبال کنید تا یک پیتزای عالی نصیب شما شود.

How to make pizza in the microwave

مرحله ۱: آماده‌سازی خمیر پیتزا

شما می‌توانید خمیر پیتزا را خودتان آماده کنید یا از خمیرهای آماده در بازار استفاده نمایید. برای طرز تهیه خمیر پیتزا می‌توانید به دستورالعمل‌های آنلاین مراجعه کنید. یک ظرف پخت بردارید و نصف قاشق غذاخوری روغن روی آن بمالید. خمیر پیتزا را روی آن قرار دهید و چند برش سطحی روی آن ایجاد کنید تا پنیر بتواند در آن نفوذ کند. هنگامی‌که خمیر پیتزای شما آماده شد، یک قدم به تهیه پیتزا در ماکروفر نزدیک‌تر شده‌اید.

مرحله ۲: ماکروفر را از قبل گرم کنید

پیش گرم کردن، بخش مهمی از طرز پخت غذا در ماکروفر است. زیرا غذایی مثل پیتزا برای شروع فرآیند پخت خود هم به دمای بالا نیاز دارد. برای پیتزا، می‌توانید ماکروفر را به 200 درجه سانتی‌گراد برسانید. در اینجا نیازی به تنظیم زمان نیست، زیرا با رسیدن به دمای پیش‌گرمایش، ماکروفر به طور خودکار خاموش می‌شود. این زمانی است که شما باید پیتزای خود را در ماکروفر قرار دهید که ما را به مرحله بعدی می‌رساند.

مرحله ۳: تاپینگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید

پس از تهیه خمیر پیتزا، باید نوع پیتزا و موادی را که می‌خواهید اضافه کنید، در نظر داشته باشید. فهرستی از موادی مانند گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، زیتون، ذرت، قارچ یا گوشت تهیه کنید. علاوه بر این، نوع سس و پنیر خود را برای پخش روی خمیر پیتزا انتخاب نمایید. اگر پنیر زیاد دوست دارید، می‌توانید آن را روی مواد و زیر آن‌ها بریزید.

مرحله ۴: پخت پیتزا در ماکروفر

حالا پیتزای شما آماده قرار گرفتن در ماکروفر است. هنگامی‌که ماکروفر شما کاملاً گرم شد، پیتزا را با دقت داخل آن قرار دهید و زمان را روی 20 دقیقه تنظیم کنید. بعد از اتمام 20 دقیقه، یک پیتزای خوشمزه منتظر است که از ماکروفر خارج و کاملاً داغ سرو شود!

اگر از ماکروفر برند ال جی استفاده می کنید، می توانید برای انجام تعمیرات آن از سرویس تعمیر ماکروفر ال جی کاردون استفاده کنید.

جمع‌بندی

پخت غذا در ماکروفر آسان‌تر از چیزی خواهد بود که به نظر می‌رسد. متأسفانه اکثر افراد از تمامی توانایی‌های ماکروفر خود خبر ندارند و فقط برای گرم کردن غذا از آن استفاده می‌کنند. برای شکستن این کلیشه همین امروز دست‌ به ‌کار شوید و یک پیتزای خوشمزه را در ماکروفر خود بپزید و همراه خانواده نوش جان کنید!.

بله با رعایت اصول پخت با ماکروفر و انجام پیش گرمایش در ماکروفر می‌توان پیتزا با ماکروفر پخت.

پاسخ کاملاً به انتظار شما از دستگاه بستگی دارد. اگر طیف وسیعی از غذاها را می‌خواهید بپزید،‌ فر گزینه‌ی مناسب‌تری است. چون با ماکروفر غذاهای محدودی می‌شود پخت.