لوگوی کاردون

علت خاموش و روشن شدن پکیج؟

Why is the package turned on and off
فهرست محتوا

اختلال و ایراد در عملکرد صحیح پکیج مساوی است با در دسترس نبودن آب گرم و یا گرم نشدن رادیاتورها در زمستان. خاموش و روشن شدن مداوم پکیج یک ایراد کلی است که گریبانگیر کسانی می‌شود که از سیستم پکیج استفاده می‌کنند و بسیار کلافه کننده است. معمولا وقتی حرف از خاموش و روشن شدن به میان می‌آید یعنی در هیچ حالتی دستگاه دیگر به کار خود ادامه نمی‌دهد. در این قسمت از مطالب تعمیرات لوازم خانگی کاردون به مشکلات خاموش و روشن شدن پکیج خواهیم پرداخت؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما باشید.

علت خاموش و روشن شدن مداوم پکیج

The reason for turning the package on and off continuously

به طور کلی ایراد خاموش و روشن شدن دستگاه پکیج به دو دلیل ایجاد می‌شود. یکی دلیل فشار آب و دیگری مشکل و خرابی در قطعات پکیج است. این دستگاه برای افزایش راندمان خود نیاز به نگهداری اصولی و سرویس شدن به صورت دوره‌ای دارد. روشن و خاموش شدن پکیج نشان از بروز مشکلی نسبتا جدی در آن است که باید به سرعت پیگیری شود. در ادامه به بررسی علل احتمالی خاموش و روشن شدن مداوم پکیج می‌پردازیم.

۱. گرفتگی در لوله‌ها

رسوبات ته نشین شده در لوله‌ها موجب می‌شود تا آب درون لوله‌ها به درستی جریان پیدا نکند. این مشکل که با تولید صدای زیاد در پکیج همراه است باعث خواهد شد تا پکیج به ناچار برای چند لحظه خاموش شده، سپس با دستور برد دوباره روشن شود. با توجه به سختی آب منطقه‌ میزان شکل گرفتن این رسوبات در لوله‌ها متفاوت است. در صورت بروز چنین مشکلاتی باید لوله‌ها تعویض یا اینکه توسط تکنسین لوله‌ها رسوب‌گیری شوند.

۲. اختلال در برد پکیج

برد در پکیج شبیه به مغز دستگاه عمل است. این مغز کامپیوتری کوچک در پکیج با ارسال فرمان‌های خود به دیگر قطعات از طریق اتصالات الکتریکی، نقش مهمی در عملکرد درست پکیج ایفا می‌کند. خرابی در برد و سوختن خازن‌های موجود در آن می‌تواند منجر به ارسال فرمان‌های اشتباه به پکیج شود و دستگاه را خاموش و روشن کند. یکی از دلایل خاموش و روشن شدن مداوم پکیج ممکن است به علت آسیب در سنسورهای برد باشد. در صورت خرابی برد پکیج متناسب با میزان تخریب این قطعه تعمیر می‌شود؛ در غیر این صورت راه حل تعویض برد پکیج است.

۳. اختلال در عملکرد پمپ

پمپ وظیفه به گردش درآوردن آب در سیستم پکیج را به عهده دارد. این قطعه با کمک موتوری که به آن متصل است آب سرد شده در لوله‌های رادیاتور پکیج را خارج می‌کند. این آب برای گرم شدن مجدد، توسط پمپ به سمت مشعل فرستاده می‌شود تا رادیاتورها گرم نگه داشته شوند. اختلال در عملکرد پمپ باعث می‌شود تا آب از داخل رادیاتور خارج نشود و دستگاه خود به خود خاموش شود.

برای بررسی این امر باید با کمک پیچ ‌گوشتی روی پمپ را باز کنید تا در حین کار از درست بودن پمپ مطمئن شوید. ممکن است علت ضعف پمپ قطعی یکی از سیم‌ها باشد و یا موتور آن مشکل پیدا کرده باشد. در این صورت اغلب می‌توان موتور را تعمیر کرد. دقت کنید برای بررسی این مشکل و علت خاموش و روشن شدن پکیج باید از متخصص کمک بگیرید.

۴. خراب شدن یا تنظیم نبودن الکترودیون

تشخیص تشکیل شعله در پکیج به عهده الکترودیون است. اگر به هر دلیلی این قطعه در دستگاه خراب باشد یا تنظیم نباشد توانایی تشخیص تشکیل شعله را ندارد و دستور روشن شدن پکیج را صادر نمی‌کند. بنابراین یکی از دلایل خاموش شدن پکیج خرابی یا عدم تنظیم درست الکترودیون است.

۵. تجمع هوا در تاسیسات پکیج

وقتی هوا در داخل پکیج جمع شود و آب درون دستگاه وجود نداشته باشد به احتمال خیلی زیاد علت خاموش و روشن شدن مداوم پکیج دیواری است. چنانچه مقدار هوای پخش شده در مدار گرمایش بیش از اندازه باشد، پکیج قادر به روشن شدن نیست. زیرا هوای موجود در مدار مانع از چرخش آب شده و در نتیجه در روند کار دستگاه اختلال ایجاد می‌شود. توجه کنید هوای داخل تاسیسات پکیج با هوای داخل رادیاتورها متفاوت است. چنانچه در داخل تاسیسات پکیج هوا باشد به یک میزان مشخصی این هوا را خود پکیج خارج می‌کند. با باز کردن شیر پرکن پکیج هوای داخل پکیج به سمت مدار رادیاتورها سرازیر می شود و می توانید هوا را خارج کنید.

۶. کاهش میزان آب داخل مدار گرمایش

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که فشار آب لوله‌کشی بسیار کم است و یا قطعی مکرر آب دارید، احتمالا تا به حال خاموش و روشن شدن مداوم پکیج دیواری خود را تجربه کرده‌اید. این مشکل تنها با تقویت فشار آب ساختمان حل می‌شود و نیازی به تعمیرات پکیج نیست. در واقع پکیج برای روشن کردن شعله خود نیاز به یک میزان استانداردی ورودی آب دارد اگر این میزان از حدی که باید کمتر باشد پکیج روشن نمی‌شود و یا مخزن آب گرم به سرعت خالی شده و تا دوبار پر شود پکیج فوراً خاموش می‌شود. معمولا در ساختمان‌هایی که پمپ آب وجود ندارد در طبقات بالا فشار آب بسیار کم است از این رو با مشکل خاموش و روشن شدن پکیج و سرد شدن ناگهانی آب رو به رو هستند.

۷. هوا گرفتن مدار گرمایش

در صورتی درون مدار گرمایش رادیاتورها هوا باشد پکیج خود به خود خاموش می شود. اما این میزان از هوا اگر کم باشد دستگاه به کار خود ادامه می دهد، ولی تمامی نقاط رادیاتورها گرم نمی شوند. اگر میزان هوای داخلی زیاد باشد باید به وسیله شیر تخلیه هوای رادیاتورها هوا را خالی کنید. در این صورت است که میزان هوای داخل مدار کم شده و پکیج به درستی کار می‌کند. به این نکته توجه کنید که در صورت تخلیه هوای داخلی مدار پکیج و رادیاتورها بهتر است آب ورودی را نیز کنترل کنید تا میزان کمبود آب نیز در دستگاه کنترل شود.

۸. کم بودن فشار گاز پکیج یا ساختمان

یکی دیگر از دلایل روشن و خاموش شدن مکرر پکیج، کاهش فشار گاز شهری یا دستگاه است. با نبود گاز به اندازه کافی، روشن ماندن مشعل و منبع حرارتی غیرممکن خواهد شد و عمل گرم کردن مکرر آب با مشکل روبرو می‌شود. لذا خاموش شدن پکیج ناگزیر است و تا رسیدن گاز به اندازه مورد نیاز خاموش باقی می‌ماند. هرگاه گاز به خوبی به شعله نرسد قطعاً تشکیل شعله‌ای هم در کار نخواهد بود. در زمانی که فشار گاز کم است شعله بصورت ضعیف تشکیل می‌شود، اما اگر گاز تنظیم نباشد باعث خاموش و روشن شدن پکیج می‌شود. اگر میزان هوای گاز پکیج تنظیم نبود بهتر است از کارشناس و یا تکنسین خبره پکیج برای تعمیر آن کمک بگیرید. با تنظیم ورودی هوای گاز این مشکل حل شدنی است، اما اگر حل نشد باید تنظیمات مربوط به ژیگلور گاز را هم چک کنید.

۹. جوش آوردن پکیج

دلایل مختلفی برای جوش آوردن پکیج وجود دارد که از میان آنها می‌توان به خراب بودن پمپ، بسته بودن شیرهای رفت و برگشت، سوختن شیر موتوری، کثیف بودن توری صافی برگشت، جرم گرفتن مبدل ثانویه و مبدل اصلی، خراب بودن بایپاس دستگاه، بسته بودن شیرهای بالا و پایین رادیاتورها، خراب بودن برد کنترل و غیره اشاره کرد. امکان دارد مسیر جریان آب مسدود شده باشد و آب قادر به گردش در مدار نباشد. زمانی که در پکیج آب به گردش در نیاید باعث می‌شود تا پکیج شروع به ایجاد سر و صداهای غیر عادی نموده و پس از تشکیل بخار دچار خاموشی شود که به اصطلاح گفته می‌شود پکیج جوش آورده است. همچنین نیاز است تا میزان فشار و دمای پکیج با تغییر فصل و گرم و سرد شدن ها مجددا تنظیم شده، چرا که عدم تنظیم دما و فشار در پکیج می‌تواند به جوش آوردن دستگاه منجر شود.

۱۰. سوختن فن پکیج

در اکثر پکیج‌ها، قطعه ای به نام فن وجود دارد که در مسیر دودکش قرار گرفته و وظیفه تخلیه دود از محفظه‌ی پکیج به بیرون و هوای آزاد را برعهده دارد. انتقال دود ناشی از اشتعال به هوای باز و جایگزینی آن با هوای تازه از مهمترین مواردی است که به صورت مستمر در پکیج انجام می‌شود. پکیج‌ نیز بر اساس تکنولوژی استفاده شده در خود از روش خاصی برای جایگزینی دوده‌ها با هوای تازه استفاده می‌کند. تفاوت پکیج فن‌دار و بدون فن نیز از نحوه تهویه هوا در پکیج نشات می‌گیرد. مدل‌های فن‌دار با استفاده از نیروی برق پروانه‌های تعبیه شده در دودکش را روشن کرده و به جا به ‌جایی هوا کمک می‌کند این عمل در مدل‌های بدون فن به صورت طبیعی انجام می‌شود. وجود هرگونه گرفتگی در مسیر دودکش و یا خرابی فن باعث می‌شود که انتقال دود با مشکل روبه‌رو شود و پکیج به ناچار تا باز شدن مسیر تهویه خاموش بماند.

۱۱. خرابی در جرقه زن

جرقه زن یا یون پکیج به روشن شدن شعله دستگاه کمک می‌کند. معمولا دلایل خرابی در جرقه زن می‌تواند به علت زنگ زدگی یون، ترک خوردن یون، معیوب بودن ترانس جرقه زن، پارگی یا قطعی سیم برق متصل به ترانس باشد. این قطعه با دریافت فرمان از سوی برد پکیج، جرقه زده تا پکیج شروع به گرم ‌سازی لوله‌های خود ‌کند و آب را به دمای مورد نظر برساند.

علت خاموش و روشن شدن پکیج بوتان

The reason for turning off and turning on the Bhutan package

برای اینکه علت خاموش و روشن شدن پکیج بوتان را متوجه بشوید باید از سلامت یون لیتیوم تشخیص شعله، سیستم تهویه، پرشر سوئیچ هوا، رسوب نداشتن مبدل حرارتی، سنسور حرارتی، تنظیم صحیح شعله پکیج و اکسیژن کافی اطمینان حاصل کنید. ابتدا باید مشخص کنید آیا خاموش و روشن شدن مکرر پکیج بوتان باعث عدم عملکرد پکیج در حالت آبگرم و شوفاژ می‌شود یا خیر. اگر پکیج مرتب خاموش و روشن شده و بالاخره بعد از چندین بار روشن و خاموش شدن عملکرد پکیج متوقف شود، مطمئناً پس از توقف عملکرد در مانیتور پکیج کد خطای خاصی را مشاهده خواهید کرد و می‌توانید با بررسی کدهای خطای پکیج بوتان این مشکل را شناسایی و رفع عیب کنید. قبل از هر اقدامی اگر پکیج بوتان شما مرتب خاموش و روشن می‌شود و در ضمن هیچ خطایی جهت شناسایی مشکل ظاهر نمی‌شود، این موارد را بررسی کنید:
۱. باز کردن دریچه پلاستیکی اطراف دودکش
۲. جدا کردن دودکش از پکیج و راه اندازی دوباره دستگاه (ری استارت)
۳. یون تشخیص شعله را بررسی کنید که فاصله استاندارد تا برنر یا مشعل حفظ شود.
۴. فشار گاز ورودی به شیر کنترل گاز و همین طور خروجی از شیر کنترل گاز را با دستگاه فشارسنج میلی بار چک کنید
باید دقت کنید اگر روشن و خاموش شدن پکیج بوتان فقط در حالت آب مصرفی به مشکل خورده است ولی در عوض شوفاژ‌ها کاملا گرم هستند و در حالت زمستان مشعل خاموش و روشن نمی‌شود، به احتمال قوی مبدل حرارتی رسوب گرفته است و می‌بایست توسط تعمیرکار جرمگیری از مبدل ثانویه و گاها مبدل حرارتی اصلی انجام شود. بهتر است برای عیب یابی اولیه توسط کاربر در هر پکیج به خطای دستگاه توجه کنید. به تمامی خطاهایی که در مانیتور پکیج نشان داده می‌شود در دفترچه‌ی راهنما توضیح مشخصی داده شده است. متناسب با شناسایی این خطاها می‌توانید مشکل را با تکنسین در میان بگذارید.

علت روشن و خاموش شدن مداوم پکیج ایران رادیاتور

اگر پکیج ایران رادیاتور مدام خاموش و روشن می‌شود ممکن است به علت گرفتگی مجاری دودکش، معیوب بودن پرشر هوا، گرفتگی شیلنگ پرشر و یا مشکل در ونتوری فن و یا خرابی سنسور آب مصرفی و گرمایش باشد. برای شناخت علت خاموش شدن پکیچ ایران رادیاتور باید دقت شود هنگام استارت اولیه فن روشن می‌شود یا خیر، اگر فن روشن باشد که سراغ پرشر هوا بروید ولی اگر فن روشن نشد مطمئنا ایراد از برد الکترونیک است. البته مسلما در این حالت با اعلام کد خطا بر روی مانیتور و مراجعه به دفترچه راهنمای پکیج می‌توانید علت خاموش روشن شدن پکیج را پیدا کنید. با این حال اولین و شایع ترین علت روشن نشدن پکیج ایران رادیاتور کم شدن فشار بار پکیج است. مطابق با اکثر پکیج ها عقربه‌ی فشار باید بین عدد 1 تا 2 باشد معمولا وقتی روی عدد 1/5 باشد یعنی تنظیم درست است. در صورتی که ملاحظه شد عقربه فشار بار کمتر از 1 شده است باید از شیر پرکن که به همین منظور در پکیج قرار داده شده و در زیر پکیج است برای بازگشت فشار پکیج استفاده کرد. این شیر پرکن دارای ولوم گرد به رنگ آبی یا مشکی است و باید آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و به محض اینکه درجه بار روی 1/5 آمد کامل ببندید. برای تعمیر پکیج خود می توانید از تکنسین های کاردون کمک بگیرید.

راه حل‌های مشکل خاموش و روشن شدن پکیج

همانطور که در قسمت مشکلات شایع و علل خاموش و روشن شدن مداوم پکیج دیواری بررسی کردیم این اختلال به علت‌های متفاوتی مربوط می‌شود همچنین با اینکه اکثر برندهای دستگاه‌های پکیج از یک سیستم کلی و مشابه پیروی می‌کنند ولی به علت تفاوت در طراحی آن ممکن است برخی برندها دارای ایرادات شایع و بارزتری باشند که معمولا گزارش می‌شود. بهترین راه حل این است که ایراد پکیج خود را از مواردی که ذکر کردیم پیدا کنید. اگر مانیتور دستگاه ارور خاصی را نمایش می‌دهد، مطابق با همان پیش بروید. مطمین شوید تا مشکل از این موارد نباشد:
۱. دودکش
۲. جریان فشار گاز
۳. فشار آب
۴. هوای داخل مدار
۵. اتصالات برقی دستگاه
۶. شیرهای ورودی و خروجی آب پکیج
اگر مشکل پکیج به این موارد مربوط نبود، بهتر است برای تعمیر یا عیب یابی تخصصی از یک تکنسین ماهر کمک بگیرید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها