لوگوی کاردون

برای جرم‌ گیری و رسوب زدایی ماشین لباسشویی چه باید کرد؟

What should be done to scale and descale the washing machine
فهرست محتوا

ماشین لباسشویی به دلیل کار کردن با آب و مواد شوینده نیاز دارد هر شش ماه نهایتالی یک بار حتما رسوب زدایی و جرم گیری شود. البته جرم گیری به سختی آب محل زندگی شما نیز بستگی دارد اگر در محله یا شهری زندگی می کنید که سختی آب بالایی دارد نیاز است هر سه ماه یک بار دستگاه را رسوب زدایی و جرم گیری کنید.

جرم گیری لباسشویی برای همه ی برند ها یکسان است و تفاوتی ندارد که برند دستگاه شما ال جی یا سامسونگ یا پاکشوما یا هر برند دیگری باشد. در این مقاله از وب سایت کاردون با ما همراه باشید تا با نحوه جرم گیری ماشین لباسشویی آشنا شوید.

چرا ماشین لباسشویی نیاز به جرم گیری دارد؟

Why does the washing machine need descaling

ماشین لباسشویی نیاز دارد هر چند وقت یکبار رسوب و جرم زدایی شود که ما به این کار سرویس نگهداشت لباسشویی می گوییم. سرویس لباسشویی به علت سختی آب و تاثیرات مواد شوینده انجام می شود.با گذشت زمان رسوب داخل دیگ و فیلتر تخلیه و صافی های دستگاه به وجود می آید که در صورت جرم گیری و رسوب زدایی نکردن دستگاه، عملکرد آن مختل می شود و ممکن است لاستیک که از قطعات پر هزینه

سرویس لباسشویی کاردون شامل چه مواردی است؟

  • جرم گیری داخل دیگ یا درام و لاستیک با محلول مخصوص تمیز می شود
  • بررسی و تمیز کردن فیلتر یا صافی شیر برقی
  • تمیز کردن فیلتر پمپ آب
  • تمیز کردن جاپودری یا محفظه مواد شوینده
  • تست QC یا عملکرد صحیح دستگاه
  • تراز کردن دستگاه 

سرویس کردن ماشین لباسشویی چه مزایایی دارد؟

What are the benefits of servicing a washing machine
  • با سرویس دستگاه که همان رسوب زدایی و جرم گیری است از بوی نامطبوع دستگاه جلوگیری می شود همچنین سرویس موجب افزایش طول عمر و بهینه کردن عملکرد دستگاه و جلوگیری از خرابی می شود.
  • لباسشویی اگر به مرور زمان سرویس نشود لاستیک دور درش حالت پوسیدگی پیدا می کند که تعویض لاستیک هزینه نسبتا بالایی دارد.
  • اگر دستگاه تراز نباشد باعث لرزش می شود و امکان دارد بلبرینگ لباسشویی به صدا بیفتد و به پایه های دستگاه نیز فشار وارد می شود.

سرویس لباسشویی در خانه

اگر بخواهید خودتان سرویس دستگاه را انجام دهید فقط موارد اندکی را می توانید انجام دهید و بهتر است برای سرویس بهتر دستگاه، از تکنسین متخصص لباسشویی کمک بگیرید.در موارد بالا تنها دو مورد وجود دارد که خود فرد می تواند آن را انجام دهد جرم گیری داخل دیگ یا درام و تمیز کردن فیلتر پمپ آب دستگاه.

جرم گیری داخل دیگ یا درام

جرم گیری می تواند با مواد طبیعی و صنعتی زیر انجام شود:

  • قرص
  • پودر
  • جوش شیرین
  • وایتکس
  • سرکه سفید

جرم گیری با قرص یا پودر

امروزه قرص ها و پودرهای زیادی با برندهای متفاوت وارد بازار شده است که مخصوص جرم گیری لباسشویی است با توجه به دستورالعمل نوشته شده روی هر قرص یا پودر می توان آن ها را داخل دیگ یا محوظه جاپودری قرار دهید و دستگاه را روشن کنید لازم است بدانید برای جرم گیری بهتر و سریع‌تر، دمای آب باید بین ۷۰ تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد باشد. دکمه جرم گیری ماشین لباسشویی را فعال کنید برای این کار لازم است دو دکمه Rinseو temp را برای چند ثانیه نگه دارید تا علامت TCL که مربوط به جرم گیری دستگاه است فعال شود یا می توانید دستگاه را در حالت شستشو با Drum Clean یا cotton قرار دهید.

جرم گیری با جوش شیرین و سرکه سفید

ترکیب سرکه سفید و جوش‌شیرین یک پاک‌کننده موثر برای هر سطح یا وسیله‌ای محسوب می‌شود. خواص پاک‌کنندگی و ضد باکتری سرکه، آن را به یک محلول پاک‌کننده با ارزش تبدیل کرده است.
همیشه از سرکه سفید ساده یا مقطر و نه هر نوع دیگری، در داخل ماشین لباسشویی خود استفاده کنید. در حالی که انواع سرکه‌ها برای تمیز کردن مفید هستند، اما می‌توانند پسماندهایی از خود به جای بگذارند. سرکه سفید یک خوشبوکننده عالی است.

روش های جرم گیری با جوش شیرین و سرکه  

دو فنجان سرکه را به محفظه شوینده و نصف فنجان جوش‌شیرین را به محفظه نرم‌کننده اضافه کنید.

 دو فنجان سرکه را مستقیما داخل دیگ دستگاه بریزید و آب را با نصف فنجان جوش‌شیرین مخلوط کنید تا خمیر شلی به دست آید و آن را در محفظه شوینده بریزید.

سرکه و جوش‌شیرین را مستقیما به دیگ لباسشویی اضافه کنید.
نصف فنجان جوش‌شیرین را به دیگ اضافه نمایید و چرخه را شروع کنید. سپس دو فنجان سرکه را در محفظه شوینده بریزید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که محصولات خانگی که شامل اسید یا سرکه هستند، ممکن است باعث آسیب به قسمت های لاستیکی ماشین لباسشویی مانند لاستیک دور درب شوند بنابراین بیش از حد معمول، این کار را انجام ندهید.

جرم گیری با وایتکس

Scamming with Vitex

سوالی که بسیار پرسیده می شود این است که آیا می توان از وایتکس در ماشین لباسشویی استفاده کرد؟ باید بگوییم استفاده کردن از وایتکس برای جرم گیری و شستشوی لباس در ماشین لباسشویی به خود شما بستگی دارد. اما باید بدانید که از آن جایی که وایتکس یک گندزدا و ضدعفونی کننده قوی است پس خاصیت اسیدی بالایی دارد که اگر دیگ ماشین لباسشویی و قسمت هایی که فلزی هستند در معرض آن قرار بگیرند، قطعا دچار زنگ زدگی می شوند. پس پیشنهاد ما این است که نه برای شستشوی لباس های خود و نه جرم گیری کردن ماشین لباسشویی از وایتکس استفاده نکنید.

اگر از وایتکس برای جرم گیری استفاده می کنید در آخر، درب را باز بگذارید تا بوی وایتکس به کل از بین برود.

هشدار: قبل از استفاده از وایتکس دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود را مطالعه کنید و مطمئن شوید که استفاده از وایتکس به دستگاه شما آسیب نمی‌رساند و این مورد در دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی شما مجاز شمرده شده است.

تمیز کردن فیلتر پمپ تخلیه

قسمت راست و پایین لباسشویی محفظه مستطیل شکلی قرار دارد که به آن فیلتر پمپ تخلیه می گویند که پرزهای لباس، رسوبات و انواع آلودگی ها در آن جمع می شود.
برای تمیز کردن آن کافی است درب آن را باز و شلنگ داخل آن را آزاد کنید تا آب و جرم هایی که داخل آن است خارج شود.

به این نکته توجه داشته باشید که نباید زیر دستگاه فرش باشد چون امکان خیس شدن آن زیاد است می توانید از قبل سینی یا ظرفی زیر آن قرار دهید که آب خارج شده روی زمین یا فرش نریزد.

با مایع شوینده لباس و یک برس نرم و مناسب می توانید، فیلتر را جرم گیری و تمیز نمایید. در ادامه فیلتر باید خشک شود و در جای قبلی خود گذاشته شود.

نحوه جرم گیری جا پودری ماشین لباسشویی

How to scale the powder compartment of the washing machine

چنانچه از محفظه‌ ماشین لباسشویی شما بوی نامطبوعی به مشام می رسد، می تواند نشان دهنده جرم گرفتن دستگاه باشد که باید رفع شود.

با تجمع رسوبات و جرم حاصل از مواد شوینده، این کثیفی ها در دستگاه باقی مانده و محلی برای تولید و تکثیر باکتری ها و قارچ ها می شود. به همین دلیل بوی بد ایجاد می کند و در نهایت لباس ها به طور کامل تمیز نمی شوند و ممکن است به کسانی که آلرژی و حساسیت پوستی دارند و همچنین نوزادان آسیب برساند. برای تمیز کردن جا پودری آن را از محفظه خارج و با کمک یک مسواک و محلول ضد عفونی کننده آن را تمیز کنید.

 

تراز کردن دستگاه

تراز کردن دستگاه یکی از موارد مهم انجام سرویس است که برای جلوگیری از حرکت و لرزش دستگاه نیاز است هر شش ماه نهایت سالی یکبار تراز شود تا به پایه ها فشار وارد نشود.

چگونه بدنه‌ی ماشین لباسشویی را جرم گیری کنیم؟

How to scale the body of the washing machine

تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی هم به مانند جرم گیری اهمیت دارد. بوی بد ممکن است از بدنه دستگاه باشد بهتر است برای تمیز کردن آن دستگاه را از برق بکشید سپس با یک اسفنج نرم و دستکش و ماده ضد عفونی کننده بدنه را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن درب ماشین لباسشویی

این قسمت با اسفنج و سرکه یا مواد شوینده به‌ راحتی قابل ضدعفونی است و بهتر است این کار با پارچه میکروفایبر انجام شود.

جرم گیری لاستیک ماشین لباسشویی

یک واشرلاستیکی، دور در ماشین لباسشویی اتوماتیک قرار دارد. این لاستیک به مرور زمان کپک و جرم را به خود جذب می کند برای تمیز کردن و جرم‌زدایی لاستیک ماشین لباسشویی، از یک پارچه میکرو فایبر و محلول تمیزکننده مانند سرکه سفید یا پاک‌کننده چندمنظوره استفاده کنید. اگر نمی‌توانید به تمام لاستیک دسترسی داشته باشید یا رسوب زیادی دارد، از یک برس نرم استفاده نمایید تا به آرامی رسوب‌ها را پاک کند. پس از هر بار شستشو نیز لاستیک لباسشویی را خشک نمایید و درب آن را باز بگذارید تا آب‌ها بخار شوند.

سوالات متداول

تفاوتی ندارد و می توانید از هر کدام که خواستید استفاده داشته باشید.

برای جرم گیری می توان از دکمه های Cotton یا Drum clean استفاده کنید.

بهترین دما برای جرم گیری بین 70 تا 90 درجه است.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ehsan
11 ماه قبل

ببخشید ماشین لباسشویی من خیلی رسوب میبنده، راهی برای جلوگیری از رسوب کردن ماشین لباسشویی وجود داره؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  ehsan
10 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
پیشنهاد می کنیم به صورت ماهانه از جرم گیر برای تمیز کردن لباسشویی استفاده کنید. اگر همچنان مشکل پابرجا بود حتما از سرویس تعمیر ماشین لباسشویی کاردون استفاده کنید.

مسیح
9 ماه قبل

سلام برای جرم گیری میشه از مایع تمیزکننده من استفاده کرد؟

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  مسیح
9 ماه قبل

سلام. پاک کننده های قوی ممکن است به دستگاه آسیب بزنند. توصیه می کنیم از مواد ملایم استفاده کنید.