لوگوی کاردون

چگونه خط و خش روی صفحه تلویزیون را برطرف کنیم؟

How to fix scratches on the TV screen

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تکنیک‌ها و روش‌هایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید خش های ریز صفحه تلویزیون را با خیال راحت از بین ببرید. این خراش‌ها به علت برخی از بی‌ضررترین و روزمره‌ترین اقلام مانند یک تکه روزنامه، ناخن‌های پنجه‌ای کوچک حیوانات خانگی و حتی ناخن‌های کودکان ایجاد می‌شوند. این خراش‌هایی که ناخواسته بر جای می‌مانند، معمولا در هنگام روشن یا خاموش بودن تلویزیون هم قابل مشاهده هستند. در این مطلب با تعمیرات لوازم خانگی کاردون همراه شوید تا راهکارهای رفع خط و خش روی صفحه تلویزیون را بررسی کنیم. اما یادتان باشد که از این روش‌ها باید با احتیاط بالایی استفاده کنید، وگرنه اوضاع ممکن است بدتر شود.

چرا تلویزیون خط و خش می‌گیرد؟

علت ایجاد خط و خش روی تلویزیون را باید به دو دسته از اقدامات سهوی نسبت داد. اولا حیوانات خانگی مانند سگ و گربه ممکن است پنجه‌های تیز خود را روی صفحه تلویزیون بکشند. همچنین کودکان نیز احتمال دارد که با اشیا مختلفی مانند مداد روی صفحه تلویزیون ایجاد خط و خش کنند. بنابراین مراقبت از عدم وقوع چنین مواردی بسیار مهم است. علت دوم به تمیز کردن نادرست صفحه نمایش تلویزیون با استفاده از ملزومات غیرمتناسب برمی‌گردد.
بنابراین هرگز از چندمنظوره، شیشه‌پاک‌کن، یا سایر محلول‌های تمیز کردن پنجره و آینه برای تلویزیون صفحه تخت خود استفاده نکنید. در عین حال، دستمال‌کاغذی را هم روی صفحه تلویزیون خود نکشید. این کار می‌تواند یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای آسیب دائمی به صفحه تخت و خط افتادن روی صفحه تلویزیون ال ای دی و ال سی دی باشد. استفاده از دستمال‌کاغذی حتی روی عینک مطالعه نیز مضر است.
اکثر مردم با همین اشتباهات کوچک موجب آسیب به صفحه تلویزیون خود می‌شوند. همین توصیه‌ها در مورد صفحه نمایش تلفن‌های همراه، تب لت، لپ تاپ و مانیتورهای دسکتاپ هم صدق می‌کند. تمام این سطوح را باید به آرامی و فقط با یک پارچه میکروفایبر نرم، تمیز کرد.

روش‌های زدودن خط و خش تلویزیون

تاکنون روش‌های مختلفی برای از بین بردن خط و خش صفحه تلویزیون پیشنهاد شده‌اند. در نظر داشته باشید که باید از دستورالعمل‌ها به طور کامل پیروی نمایید تا به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید. همچنین شاید نتوان خط و خش‌ها را به طور کامل از بین برد، بنابراین مهم است که انتظار شما به شکل منطقی باشد. با این حال، انجام روش‌های زیر به کاهش رویت خراش‌ها کمک خواهد کرد و آن‌ها را تقریبا غیر قابل دید می‌کند. در اینجا به معرفی 5 روش برای رفع خط و خش ال سی دی تلویزیون خواهیم پرداخت.

۱) استفاده از وازلین

شما با استفاده از وازلین می‌توانید خراش‌های ریز روی صفحه تخت تلویزیون خود را برطرف کنید. این روش به گونه‌ای است که خطوط و خراش‌های ایجاد شده بر روی صفحه تلویزیون را پر می‌کند تا کمتر به چشم آیند. در این روش برای از بین بردن خطوط روی تلویزیون باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.
ابتدا تلویزیون را خاموش و آن را از منبع برق جدا نمایید. سپس محل خراش و خطوط صفحه تلویزیون را کاملا تمیز کنید. در مرحله بعد، یک لایه ضخیم از وازلین را روی خراش صفحه تلویزیون بمالید. وازلین را به آرامی و با یک پارچه میکروفایبر نرم و کاملا تمیز مالش دهید. حرکات دست شما باید آرام و به صورت دایره‌ای باشند. اگر نشانه‌های بهبود خط و خراش را مشاهده کردید، در صورت لزوم باید این فرآیند را تکرار کنید. تجربه ثابت کرده است که خش های ریز صفحه تلویزیون را می‌توان با استفاده از وازلین از بین برد.

۲) استفاده از موز

آیا می‌دانستید که با استفاده از موز هم می‌توان خطوط و خراش‌های ریز ایجاد شده روی صفحه تخت تلویزیون را برطرف کرد؟ تعجب نکنید زیرا این روش اثبات شده است و می‌تواند چنین نتیجه معجزه‌آسایی را برای شما رقم بزند. در گذشته از موز برای رفع خطوط ایجاد شده بر روی سی دی هم استفاده می‌شد. یعنی سی‌دی‌هایی که به مرور زمان خط و خش گرفته بودند و روی پلیر خوانده نمی‌شدند را با موز قابل خواندن می‌کردند.
در این روش باید ابتدا تلویزیون را خاموش و آن را از منبع برق جدا کنید. سپس محل خراش و خطوط صفحه تلویزیون را با یک پارچه میکروفایبر و کمی محلول تمیزکننده مخصوص تلویزیون کاملا تمیز نمایید. پس از این مرحله، یک عدد موز را بردارید و آن را با چاقو تکه تکه کنید. سپس تکه‌های موز را بردارید و آن‌ها را به آرامی بر روی خراش‌های ایجاد شده روی صفحه تلویزیون بمالید. حرکت دست شما باید به صورت دایره‌ای و به آرامی صورت بگیرد. پس از مدتی شاهد معجزه این روش خواهید بود و خش های ریز صفحه تلویزیون کمرنگ‌تر خواهند شد. در عین حال، پس از اتمام این کار باید تلویزیون را با پارچه و محلول مخصوص کاملا تمیز کنید. زیرا اثر موز بسیار چسبنده است و روی تلویزیون باقی خواهد ماند. اگر ساکن تهران هستید و قصد تعمیر تلویزیون خود را دارید، می توانید از تعمیر تلویزیون در تهران کاردون استفاده کنید.

۳) استفاده از الکل ۹۰ درصد ایزوپروپیل

Why does the TV scratch

برای این روش به یک بطری الکل ۹۰ درصد ایزوپروپیل نیاز دارید که معمولا در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و ابزارفروشی‌ها یافت می‌شود. یادتان باشد که از هیچ نوع الکل دیگری برای این کار استفاده نکنید، زیرا به صفحه نمایش تلویزیون شما آسیب غیر قابل جبران می‌رساند.
نکته بعدی و به همان اندازه مهم، استفاده از یک پارچه تمیزکننده نرم میکروفایبر است. اکثر شرکت‌های خدمات نظافت حرفه‌ای برای تمیز کردن خانه مشتریان، از این نوع از پارچه‌ها استفاده می‌کنند. این پارچه‌ها هم معمولا در فروشگاه‌های بزرگ و پلاسکوها یافت می‌شوند. از هیچ پارچه تمیزکننده دیگری استفاده نکنید، زیرا احتمال آسیب دیدن صفحه تلویزیون وجود دارد.
در نهایت، به آب مقطر هم نیاز دارید که در اکثر داروخانه‌ها عرضه می‌شود. زیرا آب لوله‌کشی معمولی مواد زائد مضری دارد که مشکل تلویزیون را تشدید می‌کند.
قبل از شروع، ابتدا یک محلول 50/50 (نصف ایزوپروپیل الکل و نصف آب مقطر) را در یک ظرف مناسب مخلوط کنید. این ظرف باید از ذرات کوچک کثیفی و هرگونه مواد شیمیایی باقیمانده از استفاده قبلی، عاری باشد. پارچه میکروفایبر خود را به محلول آغشته کنید و آن را فشار دهید تا فقط کمی مرطوب شود. سپس پارچه را به صورت کاملا آرام و به شکل دایره‌ای روی خراش‌های تلویزیون مالش دهید. نباید خیلی سخت مالش دهید، زیرا اصطکاک پارچه و صفحه نمایش می‌تواند خراش‌ها را بدتر کند.
در حالی که پارچه میکروفایبر را با محلول الکل ایزوپروپیل و آب مقطر مرطوب نگه می‌دارید، به حرکات دایره‌ای خود ادامه دهید. پس از مدتی، خراش باید شروع به ناپدید شدن کند، زیرا ایزوپروپیل الکل موجود در محلول تمیزکننده شما تبخیر می‌شود. اگر خش های ریز صفحه تلویزیون ناپدید نشدند یا حتی بدتر شدند، فورا کار خود را متوقف کنید. زیرا ممکن است خراشیدگی صفحه به گونه‌ای باشد که نیاز به بررسی یک متخصص داشته باشد.

هشدار: هیچ گاه مایع را روی صفحه تلویزیون اسپری نکنید. همچنین استفاده از پارچه‌ای که آب از آن می‌چکد نیز به صفحه تلویزیون آسیب می‌رساند.

۴) استفاده از پاک‌کن

استفاده از یک مدادپاک‌کن می‌تواند مکمل روش‌های ذکر شده در بالا باشد. شما پس از کاربرد یکی از سه روش بالا می‌توانید از اثر خوب یک مدادپاک‌کن روی صفحه تلویزیون هم بهره ببرید. ابتدا تلویزیون را خاموش کنید و آن را از پریز برق جدا نمایید. سپس سطح خش‌دار صفحه تلویزیون را با مخلوط الکل ایزوپروپیل 90 درصد و آب مقطر تمیز کنید. سپس سطح خراش‌دار را با یک مدادپاک‌کن نرم مالش دهید. در نهایت، سطح تلویزیون را با یک پارچه نرم میکروفایبر تمیز کنید.

۵) استفاده از خمیردندان

اگر راه‌های بالا برای شما جواب نداده‌اند، خوشبختانه راه دیگری هم برای از بین بردن خش های ریز صفحه تلویزیون وجود دارد. همان ماده‌ای که برای مبارزه با پوسیدگی دندان استفاده می‌کنید. خمیردندان یک ساینده ملایم است که می‌تواند لایه بسیار نازک خراش‌های روی صفحه نمایش تلویزیون شما را از بین ببرد.
مقداری به اندازه یک نخود از خمیردندان را روی یک سواب پنبه قرار دهید. سواب پنبه‌ای حاوی خمیردندان را به آرامی روی صفحه تلویزیون پخش کنید تا تمام خش‌ها پوشانده شوند. از مالیدن خمیردندان روی حاشیه بیرونی و اطراف صفحه نمایش اجتناب کنید. سپس اجازه دهید خمیردندان حدود یک دقیقه روی صفحه تلویزیون باقی بماند. حالا با استفاده از یک پارچه میکروفایبر مانند آن‌هایی که برای تمیز کردن عینک استفاده می‌شوند، خمیردندان را با حرکات دایره‌ای روی صفحه نمایش بمالید. مالش را تا زمان محو شدن خمیردندان ادامه دهید. سپس باقی مانده خمیردندان را با یک پارچه میکروفایبر تمیز پاک‌ کنید.
اگرچه این مورد یک تکنیک رایج برای رفع خش های ریز صفحه تلویزیون است، اما نباید بیش از حد استفاده شود. چرا که موجب شکنندگی و آسیب‌پذیری بیشتر صفحه نمایش تلویزیون خواهد شد. ضمنا فقط از مقدار کمی خمیردندان استفاده کنید. زیرا مقادیر زیادتر آن موجب موثرتر شدن فرآیند خش زدایی نمی‌شود و در عین حال ممکن است به درون تلویزیون هم نفوذ کند. در نهایت یادتان نرود که حتما از خمیردندان معمولی و نه ژلی استفاده کنید.

تمیز کردن صفحه نمایش ال ای دی

اگر یک تلویزیون دیود ساطع‌کننده نور یا ال ای دی دارید، احتمالا می‌توانید یک کیت پاک‌کننده خش تلویزیون برای نوع صفحه خود پیدا کنید. این کیت‌ها معمولا شامل یک پارچه نرم میکروفایبر و کرم پولیش هستند و ظاهر خراش‌دار تلویزیون شما را بهبود می‌بخشند. کیت‌های ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت نخرید و حتما مراقب باشید کیتی که تهیه می‌کنید، با نوع صفحه تلویزیون شما متناسب باشد. شما می‌توانید محصول مشابهی را با استفاده از مخلوط آب مقطر و الکل ۹۰ درصد ایزوپروپیل هم به دست آورید. انواع پارچه‌های میکروفایبر نیز در بازار موجود هستند.

تمیز کردن صفحه نمایش ال سی دی

صفحه‌ نمایش‌های ال سی دی و ال ای دی از لحاظ پنل تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها از لحاظ منبع تولید نور متفاوت هستند و امروز تکنولوژی ال ای دی غالب شده است. برای پاک کردن تلویزیون ال سی دی خود می‌توانید از کیت‌های پاک کننده استفاده کنید. اما برخی از محلول‌های خانگی هم وجود دارند که می‌توانند موثر واقع شوند.
این محلول‌های خانگی می‌توانند صفحه نمایش ال سی دی را به اندازه کافی پاک کنند. استفاده از مخلوط آب مقطر و الکل ۹۰ درصد ایزوپروپیل می‌تواند بهترین روش باشد. این مخلوط را با استفاده از انواع پارچه‌های میکروفایبر موجود در بازار روی تلویزیون ال سی دی خود بمالید و آن را تمیز کنید. همچنین بهتر است از ایجاد خط و خش روی صفحه تلویزیون خود جلوگیری نمایید

افتادن خطوط عمودی یا افقی روی تلویزیون

افتادن خطوط عمودی یا افقی روی صفحه تلویزیون یک اتفاق آزاردهنده است و مشکلات مختلف در تلویزیون می‌توانند باعث وقوع این پدیده باشند. آسیب دیدن قسمتی از نمایشگر تلویزیون یا خرابی صفحه -تواند به نمایان شدن خطوط عمودی یا افقی بر روی صفحه منجر شود. برخی از قطعات تلویزیون مانند پنل LCD، برد T-Con یا درایورهای ال ای دی وجود دارند که خرابی آن‌ها باعث ظاهر شدن خطوط افقی و عمودی بر روی صفحه نمایش می‌شود.
مشکلات مربوط به این قسمت‌ها ممکن است به دلایل زیادی رخ دهند. در واقع ظاهر و شکل این خطوط می‌تواند چیزهای زیادی را در مورد مشکل به شما بگوید. اگر خطوط جدید هستند، احتمالا یکی از این 3 قسمت ذکر شده آسیب دیده است. البته قطعی اتصالات بین قطعات تلویزیون هم ممکن می‎‌باشد باعث ایجاد خطوط افقی و عمودی شود. اگر این خطوط رنگی هستند، ممکن است به خاطر خرابی برد T-Con باشد. البته بروز این مشکل ربطی به دلایل ایجاد خط و خش بر روی صفحه تلویزیون ندارد.

آیا خطوط افقی و عمودی تلویزیون ال جی قابل رفع هستند؟

اگر خطوط افقی و عمودی بر روی تلویزیون ال جی شما ظاهر شده‌اند، ابتدا باید تلویزیون را بررسی کرد. برخی از خطوط افقی و عمودی را می‌توان برطرف کرد، اما گاهی اوقات ممکن است به یک تلویزیون جدید نیاز داشته باشید. برخی از شایع‌ترین علل ایجاد خطوط افقی و عمودی به شرح زیر هستند.

۱. آسیب در صفحه نمایش LCD ال سی دی تلویزیون)

 یک تکنسین حرفه‌ای کاردون می‌تواند این مشکل را حل کند.

۲) شل شدن کابل‌ها که باعث اتصال بد به تلویزیون می‌شود

اگر تلویزیون ال جی خود را به تازگی جابه‌جا کرده‌اید، این مشکل می‌تواند دلیلی برای دیدن خطوط افقی و عمودی باشد. بنابراین اتصال کابل‌های مختلف به تلویزیون را بررسی و محکم کنید

۳) اشکال در سایر دستگاه‌های متصل به تلویزیون

دستگاه‌های خارجی ممکن است مشکلات مخصوص به خودشان را داشته باشند و حتی با تلویزیون شما سازگار نباشند. در این حالت، تکنسین کاردون باید دستگاه‌های دیگر را به جای تلویزیون بررسی کند.

تمامی مشکلات فوق را می‌توان برطرف کرد، اگرچه محدوده دشواری هر یک با دیگری متفاوت است. تعمیرات لوازم خانگی کاردون می‌تواند خطوط افقی و عمودی روی آن و سایر مشکلات تلویزیون شما را به صورت کاملا حرفه‌ای تعمیر کند.

سوالات متداول

خط و خش تلویزیون از بین نمی‌رود، فقط با روش‌هایی می‌توان آنها را به نحوی نامرئی کرد که آزاردهنده نباشند و شما حتی متوجه وجود آنها نشوید.

خط و خش اگر عمیق نباشد به صفحه آسیبی نمی‌رساند، تنها وجود آنها هنگام تماشای تلویزیون می‌تواند آزاردهنده باشد.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمیرا
9 ماه قبل

با سلام
صفحه تلویزیون رو با الکل میشه تمیز کرد؟

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  حمیرا
9 ماه قبل

سلام و روزتون بخیر
خیر. از پاک کننده های مخصوص صفحه نمایش استفاده کنید.