لوگوی کاردون

دلایل پاره شدن لباس در لباسشویی چیست؟

What are the reasons for clothes tearing in the washing machine
فهرست محتوا

امروزه ماشین لباسشویی اتوماتیک را باید عضو جدایی‌ناپذیر یک خانه مدرن دانست. اکثر مردم نمی‌توانند زندگی خود را بدون این وسیله مفید تصور کنند. ماشین لباسشویی لباس‌ها را می‌شوید، آبکشی می‌کند و از چروک شدن آن‌ها جلوگیری می‌نماید. در برخی موارد حتی لباس‌ها را خشک می‌کند و به ما این فرصت را می‌دهد که به کارهای دیگرمان برسیم. اما چه می‌شود اگر ماشین لباسشویی به جای مراقبت از لباس‌ها، آن‌ها را پاره یا خراب کند. دلایل پاره شدن لباس در لباسشویی چیست؟ با وب‌سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون همراه باشید تا این مشکل را مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل پارگی لباس‌ها در ماشین لباسشویی

Reasons for clothes tearing in the washing machine

دلیل بروز این مشکل اغلب از ماشین لباسشویی شما نیست. چرا که این مشکل می‌تواند به نحوه استفاده از ماشین لباسشویی یا اینکه چه لباس‌هایی و چه مقدار در آن شسته می‌شوند هم برگردد. اضافه‌بار عمدتا عامل شماره یک پارگی لباس‌ها در ماشین لباسشویی خواهد بود. این امر باعث نارضایتی مردم می‌شود. زیرا تکنسین تعمیرات لوازم خانگی می‌تواند ماشین لباسشویی شما را از نقطه نظر الکتریکی و مکانیکی تعمیر کند. اما نمی‌تواند مشکلات نامربوط به خود دستگاه را حل کند. به طور کلی مهم‌ترین دلایل خراب شدن لباس در لباسشویی اتوماتیک به شرح زیر هستند.

۱. بارگذاری بیش از حد ماشین لباسشویی

بارگذاری بیش از حد ماشین لباسشویی می‌تواند علاوه بر پایین آوردن کیفیت شستشوی دستگاه، خطر آسیب قابل توجه به لباس‌ها و همچنین خود ماشین لباسشویی را در پی خواهد داشت. بارگذاری بیش از حد به یاتاقان‌ها، دیگ و موتور که گران‌ترین قطعات برای تعویض هستند هم فشار می‌آورد. اما این کار می‌تواند لباس‌ها را بین لاستیک دور درب و دیگ گیر بیندازد یا روی شیشه درب ماشین لباسشویی خش بندازد. لباس‌ها در چنین حالتی به احتمال زیاد آسیب می‌بینند و دچار پارگی می‌شوند. زیرا ماشین لباسشویی در مرحله خشک کردن با سرعت ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دور در دقیقه می‌چرخد و لباس‌های به دام افتاده هرگز پایان خوبی نخواهند داشت.
به همین دلیل است که درب لباسشویی‌ها با شیب روی آن‌ها به سمت داخل دیگ شکل می‌گیرند تا لباس‌ها را به منطقه امن باز گردانند. اما اگر ماشین لباسشویی شما خیلی پر شده باشد، این اتفاق نمی‌افتد. راه‌حل ساده این است که ماشین لباسشویی خود را به درستی بارگیری کنید تا هرگز پاره شدن لباس در لباسشویی شما رخ ندهد.

۲. تنظیم برنامه شستشوی نامناسب

استفاده نادرست از چرخه شستشو و تنظیم دور تند نامناسب هم باعث آسیب به لباس‌ها خواهد شد. برچسب‌های مراقبتی لباس‌ها به مردم کمک می‌کنند تا لباس‌های خود را با دور مناسب بشویند و از آسیب ماشین لباسشویی به آن‌ها جلوگیری شود. اما بیشتر مردم به برچسب‌های مراقبتی روی لباس‌هایشان نگاه نمی‌کنند.
امروزه ماشین‌های لباسشویی بین ده تا بیست برنامه دارند تا پارچه‌های مختلف و ملزومات شستشوی آن‌ها را در نظر بگیرند. با این حال، از هر فردی که بپرسید به شما خواهد گفت که فقط از دو یا شاید سه برنامه در ماشین لباسشویی خود استفاده می‌کند. بسیاری از پارچه‌های مدرن در صورت شستن با برنامه اشتباه بسیار مستعد آسیب و پارگی هستند. زیرا شدت شستشو، طول چرخه و سرعت چرخش مورد استفاده در برنامه‌های مختلف باید متناسب با پارچه‌هایی باشد که در لباسشویی می‌ریزید.
بنابراین اگر یک پارچه لطیف را با یک برنامه خشن شستشو دهید، این احتمال کاملا وجود دارد که پارچه تحت فشار قرار بگیرد و دچار پارگی شود. به طور کلی، ماشین لباسشویی فقط دستور شما را انجام می‌دهد. پس اگر برای لباس‌های قرار گرفته در آن، برنامه اشتباهی انتخاب کنید، باید انتظار خراب شدن لباس در لباسشویی را داشته باشید. راه‌حل این است که برنامه صحیح را برای پارچه‌های داخل ماشین انتخاب کنید تا احتمال بیرون آمدن لباس‌ها با سوراخ یا پارگی به شدت کاهش یابد.

علت پرز گرفتن لباس در لباسشویی چیست؟

What is the cause of lint in the laundry

پرز گرفتن لباس‌ها در حین شستشو ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مشکلات لباسشویی، نوع پارچه لباس، میزان و نوع مواد شوینده و … باشد. در زیر به برخی از این دلایل پرز گرفتن لباس‌ها اشاره می‌کنیم:

  • نوع پارچه لباس: لباس‌هایی که از پارچه‌های نرم و پنبه‌ای ساخته شده‌اند، به دلیل نرمی و لطافت پارچه، به‌طور معمول بیشتر از سایر پارچه‌ها پرز می‌گیرند.
  • مواد شوینده: استفاده از مواد شوینده با کیفیت پایین، می‌تواند از نرمی پارچه لباس کمکرده و باعث پرز گرفتن آن شود. همچنین، استفاده از مواد شوینده بیش از حد و به مقدار ناکافی، نیز می‌تواند به پرز گرفتن لباس‌ها منجر شود.
  • مشکلات لباسشویی: مشکلاتی مانند انداختن لباس‌ها با هم و در کنار یکدیگر، می‌تواند باعث پرز گرفتن آن‌ها شود. همچنین، استفاده از دمای بالا و زمان شستشوی طولانی نیز می‌تواند به پرز گرفتن لباس‌ها منجر شود.
  • محیط زیست: برخی از پارچه‌ها مانند الیاف مصنوعی، به دلیل خاصیت الکترواستاتیکی، نسبت به سایر پارچه ها بیشتر به خود پرز می گیرند.
  • نوع لباس‌شویی: استفاده از ماشین لباسشویی با سرعت چرخش بالا، می‌تواند باعث پرز گرفتن لباس‌ها شود. همچنین، استفاده از برنامه‌های شستشوی نامناسب مانند برنامه‌هایی که برای لباس‌های سفید تنظیم شده‌اند، برای لباس‌های رنگی، می‌تواند باعث پرز گرفتن آن‌هاشود.

۳. وجود اجسام تیز در میان لباس‌ها

هر خانم خانه‌دار به خوبی می‌داند که قبل از قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی، باید مطمئن شود که تمام فلزات و سایر اشیا پنهان تیز را از لباس‌ها درآورده باشد. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که جیب لباس‌ها را به بیرون برگردانید. اگر برخی اشیا تیز را نمی‌توان جدا کرد، لازم است آن‌ها را در کیسه محافظ لباسشویی قرار دهید. زیرا حتی بی‌ضررترین اشیا در نگاه اول مانند دکمه، بدلیجات، سگک و غیره می‌توانند آسیب جدی به لباس‌های دیگر وارد کنند.
شما باید جیب لباس‌ها را به دقت بررسی نمایید و تمام اشیا یا حتی زباله‌های کوچکی نظیر پوست تخمه را هم از آن‌ها بیرون بیاورید. هر پیچ خودکار، گیره کاغذ یا سنجاقی که در حین شستشو به طور تصادفی در دیگ ماشین لباسشویی گیر کند، می‌تواند ده‌ها سوراخ در لباس‌ها ایجاد نماید.

اجسام سخت و تیز کوچک ممکن است برای مدت طولانی در دیگ دستگاه گیر کنند و موجب پاره شدن لباس در لباسشویی شوند.

در این مورد چه باید کرد؟ فقط یک راه وجود دارد. باید به بررسی دقیق داخل دیگ برای یافتن و خارج کردن اشیا خارجی بپردازید. همچنین باید با دقت به صدای دستگاه گوش دهید، زیرا اجسام کوچک اغلب حضور خود را با ضربه به دیگ و صدایی شبیه به جغجغه نشان می‌دهند.

۴. استفاده از شوینده نامناسب و بی‌کیفیت

به نظر می‌رسد که این امر چندان باعث ایجاد پارگی یا سوراخ بر روی لباس‌ها نشود. اگرچه استفاده مکرر از یک شوینده ارزان‌قیمت یا مایع سفیدکننده می‌تواند به الیاف لباس‌ها آسیب برساند. اما این آسیب بیشتر در مورد جمع شدن لباس‌ها و تغییر شکل آن‌ها خواهد بود. لباس‌های با الیاف طبیعی مانند پشم یا ابریشم را نمی‌توان و نباید با هر ماده شوینده معمولی یا سفیدکننده شست. اگر این کار را به اشتباه و حتی فقط یک بار انجام دهید، احتمالا آسیب جبران‌ناپذیری به لباس وارد خواهید کرد. این امر شامل لباس‌های الیاف مخلوط هم می‌شود که در اجزای آنها از الیاف طبیعی هم استفاده می‌گردد.
اینجا دقیقا به مسئله نخواندن برچسب‌های مراقبت روی لباس‌های برمی‌گردیم که باعث انتخاب مواد شوینده و برنامه شستشوی اشتباه خواهد شد. اگر هم هر دو اشتباه را به طور هم‌زمان انجام دهید، خروج لباس‌ها به شکل آسیب‌دیده از ماشین لباسشویی تقریبا تضمین خواهد شد. این موضوع در لباس‌های با الیاف طبیعی حتی می‌تواند سریع‌تر رخ دهد و شدیدتر هم باشد.
اغلب مردم تصور می‌کنند که علت آسیب دیدن لباس‌، داغ شدن بیش از حد ماشین لباسشویی است، اما اگر ماشین لباسشویی شما بیش از حد گرم شده باشد، به همه لباس‌ها و نه فقط برخی از آن‌ها آسیب خواهد زد.

بنابراین یک شوینده با کیفیت خوب بخرید و به درستی از آن استفاده کنید تا هرگز با مشکل خراب شدن لباس در لباسشویی روبه‌رو نشوید.

۵. وجود زائده تیز در دیگ لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی شما جدید می‌باشد اما لباس‌های شسته شده شما را بلافاصله پاره کرده است، باید به دنبال عیوب کارخانه در دستگاه باشید. شما باید بلافاصله سطح داخلی دیگ را بررسی کنید. احتمالا یک زائده فلزی یا چیزی شبیه آن روی سطح داخلی دیگ وجود دارد. اگر بازرسی چشمی نتیجه نداد، از یک جوراب‌شلواری قدیمی استفاده کنید. دست خود را درون جوراب‌شلواری قرار دهید و دست خود را به دقت و سانتی‌متر به سانتی‌متر روی سطح داخلی درام بکشید. جوراب ‌شلواری باعث می‌شود که دست شما آسیبی نبیند.
اگر یک لبه تیز روی سطح داخلی دیگ ماشین لباسشویی وجود داشته باشد، باید آن را از بین برد. اگر دستگاه نو است و تحت گارانتی قرار دارد، پس بهتر است آن را با مدل دیگری تعویض کنید یا پول خود را پس بگیرید. اگر هم دستگاه قدیمی است، می توان با سنباده زدن دیگ با کاغذ سنباده ریز، زائده داخل درام را از بین برد. سطح داخلی دیگ باید با دقت و ظرافت صاف گردد تا سوراخی روی سطح داخلی درام ایجاد نشود.

اشتباهات رایج در هنگام شستن لباس‌ها

همه ما ممکن است اشتباهات رایجی را در هنگام شستن لباس‌ها مرتکب شویم. انجام این اشتباهات می‌تواند به شستشوی ناکافی لباس‌ها و حتی پاره شدن لباس در لباسشویی منجر شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این اشتباهات رایج در هنگام شستشوی لباس‌ها با استفاده از ماشین لباسشویی اشاره خواهیم کرد.

۱. استفاده بیش از حد از مواد شوینده

استفاده از مواد شوینده بیشتر، به تمیزتر شدن لباس‌های شما هیچ کمکی نمی‌کند. در واقع افزودن بیش از حد مواد شوینده به ایجاد کف اضافی می‌انجامد که کامل از روی لباس‌ها آبکشی نمی‌شود. این کار می‌تواند رسوبات چسبنده‌ای ایجاد کند که باعث جذب آلودگی، گرد و غبار و باکتری‌های بیشتری به لباس‌ها می‌شود. بنابراین هنگام ریختن مواد شوینده در محفظه لباسشویی به خط پر کردن آن دقت کنید و فقط از مقدار توصیه شده استفاده نمایید.

۲. جدا نکردن لباس‌ها بر اساس جنس پارچه

احتمالا لباس‌های رنگ روشن را جدا از لباس‌های تیره می‌شویید، اما این هم ایده خوبی است که لباس‌ها را بر اساس جنس پارچه آن‌ها دسته‌بندی کنید. مثلا برای جلوگیری از پاره شدن لباس در لباسشویی می‌توانید لباس‌های سنگین‌تر مانند شلوار جین و ژاکت را جدا از بلوزهای سبک و پیراهن‌ها بشویید. حوله‌ها، ملافه‌ها و سایر وسایل حجیم را هم همیشه جدا از دیگر لباس‌ها در دیگ لباسشویی بریزید.
دسته‌بندی لباس‌ها بر اساس پارچه می‌تواند به خشک شدن یکنواخت لباس‌های شما هم کمک کند، زیرا لباس‌های سنگین برای خشک شدن به زمان بیشتری نیاز دارند. برای جلوگیری از کدر کردن شلوارها توسط ژاکت هم می‌توانید لباس‌هایی که پرز می‌ریزند را جدا از لباس‌های جذب‌کننده پرز بشویید.

۳. نبستن زیپ لباس‌ها قبل از شستن

زیپ‌ها دارای دندانه‌هایی فلزی هستند که می‌توانند به پارچه لباس‌های دیگر در ماشین لباسشویی گیر کنند. برای جلوگیری از آسیب دیدن و پاره شدن سایر لباس‌ها باید زمانی را قبل از آغاز شستشو، به بستن زیپ‌ها اختصاص دهید. همچنین باید بست‌های روی سوتین و سایر لباس‌ها را هم ببندید تا از گیر کردن و پارگی سایر لباس‌ها جلوگیری شود.

۴. بستن دکمه پیراهن‌ها قبل از شستن

برخلاف لباس‌های زیپ‌دار، دکمه‌های پیراهن‌ها هنگام شستن باید باز گذاشته شوند. این کار به محافظت از آن‌ها در برابر پارگی سوراخ دکمه‌ها کمک می‌کند. همچنین از نخ‌های دکمه‌ها در برابر کشیده و شل شدن در هنگام شستشو محافظت خواهد کرد. همچنین فراموش نکنید که دکمه‌های آستین و یقه پیراهن را هم باز بگذارید.

۵. بستن درب لباسشویی بعد از اتمام چرخه

ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک به جذب رطوبت و باکتری‌ها در اطراف درب خود معروف هستند که می‌تواند منجر به کپک زدن و ایجاد بوی نامطبوع شود. برای اینکه لباسشویی خود را عاری از هر گونه باکتری و بو نگه دارید، باید درب آن را پس از هر چرخه شستشو باز بگذارید تا دیگ آن کاملا خشک شود. بعد از چند ساعت یا زمانی که واشر لاستیکی و درام لباسشویی کاملا خشک شدند، می‌توانید درب دستگاه را ببندید. این کار از خراب شدن لباس در لباسشویی و بو گرفتن آن‌ها در هنگام چرخه بعدی جلوگیری می‌کند.

۶. تمیز نکردن پرزگیرهای ماشین لباسشویی

ایجاد پرز در ماشین لباسشویی شما می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. بنابراین پس از هر بار شستشو، صفحه پرز یا فیلتر را بردارید و از یک برس برای تمیز کردن پرزها استفاده نمایید. همچنین باید حفره نگه‌دارنده فیلتر پرز گیر را هم به طور منظم تمیز کنید. این قسمت، پرزهای اضافی را در خود جای می‌دهد و با مسدودسازی جریان هوا، تا حد زیادی از کارکرد درست لباسشویی شما جلوگیری خواهد کرد.
هر چند ماه یک‌بار یا در صورت نیاز، هر ماه با یک برس بلند و لاغر به پاک‌سازی این ناحیه، از انواع پرزها و آلودگی‌ها بپردازید. علاوه بر این، مجرای تخلیه لباسشویی خود را هم سالانه چک کنید تا از عدم گرفتگی آن مطمئن شوید. برای تمیز کردن مجرا باید شیلنگ تخلیه را از پشت لباسشویی خود جدا کنید و هر گونه پرز یا رسوبات درون مجرا و شیلنگ را کاملا پاک‌سازی نمایید.

۷. عدم تمیزکاری لباسشویی به شکل منظم

Failure to clean the laundry regularly

ماشین لباسشویی لباس‌ها و ملحفه‌های شما را تمیز می‌کند، اما خود ماشین نیز باید گهگاه تمیزکاری و سرویس شود. کثیفی لباس‌ها، باقی‌مانده مواد شوینده، رسوبات آب سخت و کپک و باکتری به مرور زمان در داخل ماشین لباسشویی جمع می‌گردند. برای تمیز کردن ماشین لباسشویی خود باید از چرخه خود تمیزکاری استفاده کنید. اگر این عملکرد در دستگاه شما وجود ندارد، باید یک چرخه خالی آب گرم را با سرکه به جای مواد شوینده اجرا نمایید. حتما اطراف درب و واشر لاستیکی آن را هم تمیز کنید، چرا که می‌تواند رطوبت و باکتری را در خود جای دهد و باعث ایجاد لباس‌های کپک‌زده شود. برای تعمیر ماشین لباسشویی به صورت تخصصی با کاردون تماس بگیرید

سوالات متداول

خیر. خراب شدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی بیشتر مواقع به نحوه استفاده شما از دستگاه مربوط می‌شود. میزان لباس، استفاده از برنامه مناسب در این مورد تأثیر مستقیم دارند.

شست‌وشو با آب داغ لباس‌ها را پاره نمی‌کند. آب داغ می‌تواند به الیاف لباس‌های طبیعی آسیب جدی وارد کند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها