لوگوی کاردون

دلایل افت فشار پکیج ایران رادیاتور و بوتان

The reasons for the pressure drop in Iran radiator and Bhutan package
فهرست محتوا

استفاده از پکیج در ساختمان‌های امروزی برای گرم کردن فضا و آب مصرفی یکی از مقرون به صرفه‌ترین راه‌ها است. این دستگاه در برندهای مختلفی تولید می‌شود، گرچه که کارکردهای همگی آنها با هم مشابه است اما در نوع طراحی ساخت و قطعات و تعدادی گزینه برای رفاه حال کاربران باهم متفاوت هستند. از این رو امکان این وجود دارد که ایراداتی مثل افت فشار پکیج یا خطاهای نمایان شده بر روی نمایشگر هر دستگاه باهم متفاوت باشد. افت فشار در پکیج امری بسیار متداول است اما گاهی دردسر ساز می‌شود. در این بخش از مطالب تعمیرات لوازم خانگی کاردون به علت افت فشار پکیج ایران رادیاتور و بوتان پرداخته‌ایم.

فشار پکیج چند باید باشد؟

What should be the package pressure

منظور از فشار در پکیج مقدار آبی است که در داخل مدار بسته این وسیله در حال جریان است. چرا که آب نیز همانند هوا اگر در یک مکان محبوس شود، باعث ایجاد فشار خواهد شد. در جواب به این سوال مهم باید گفت، فشار بار پکیج باید همیشه بر روی 1.5 تنظیم شود و این مقدار فشار مناسب پکیج است. البته یک تا دو دهم پایین‌تر و یا بالاتر از این میزان مشکلی را برای پکیج ایجاد نمی‌کند، ولی مهم این است که فشار استاندارد پکیج را بین بازه 1.5 تا 2 بار نگه دارید.

علت افت فشار پکیج چیست؟

برای اینکه دستگاه پکیج به خوبی کار خود را انجام دهد، میزان فشار مناسب در دستگاه بسیار اهمیت دارد. بنابراین تنظیم فشار پکیج موضوع مهمی است که به کیفیت کارکرد دستگاه کمک می‌کند. در همین راستا سعی کرده‌ایم تا مشکلات برهم خوردن فشار دستگاه یا افت فشار در پکیج را بررسی کنیم.

۱. وجود نشتی آب در رادیاتور و پکیج

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است آب از پکیج نشت کند و علت اصلی آن را می‌تواند اغلب از محل تأمین آب و اتصالات زیر دستگاه تعیین کرد. خوردگی لوله‌ها یا مخازن دستگاه ممکن است در نهایت شروع به ضعیف شدن مقاومت آنها شود، که منجر به نشتی آب در طول زمان می‌شود. اگر خوردگی بیش از یک لوله یا شیر نباشد، با تعویض یا ترمیم قسمت فرسوده عمدتا مشکل حل می‌شود. در صورت گسترش خوردگی در سیستم، احتمال تعمیر وجود ندارد و به این معنی است که باید دستگاه خود را تعویض کنید. خوردگی مسئله‌ای است که بنابر عمر، شرایط استفاده و نوع نگهداری دستگاه ممکن است به طور مکرر در پکیج دیده شود؛ خوردگی به این دلیل اتفاق می‌افتد که اجزای دستگاه به دلیل قرار گرفتن مکرر در دماهای مختلف آب، استحکام خود را نسبت به آن از دست می‌دهند.
کاملاً روشن است که دستگاه در طول سالیان استفاده، دوام همیشگی را ندارد و می‌تواند با گذشت زمان فرسوده شود.اگر دستگاه شما بیش از 10 سال عمر کرده است، احتمالاً دچار مشکلاتی خواهد شد و وقت آن رسیده است که تصمیم بگیرید یا از طریق تعمیرات دستگاه مشکلات متداول پیش آمده را برطرف کنید یا یک پکیج دیواری یا زمینی جدید نصب کنید که نه تنها احتمال نشت کمتری دارد، بلکه باعث افزایش کارایی انرژی خانه شما می‌شود.
قسمت‌های داخلی دستگاه که باید مورد بررسی قرار گیرند شامل لوله هایی است که وظیفه انتقال آب را برعهده دارند. از دیگر علت‌های نشتی آب در این دستگاه و مخصوصاً افت فشار پکیج ایران رادیاتور نیم سوز شدن و ایراد در پمپ سیرکولاتور می‌تواند باشد که به صورت آبریزی از قسمت زیرین پکیچ بروز پیدا می‌کند. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده اگر سوزن فشار سنج در هر نقطه بالاتر از 2 باشد، فشار پکیج خیلی زیاد تشخیص داده می‌شود. برخی از نشتی‌ها به این دلیل ایجاد می‌شوند، سوپاپ‌های این دستگاه برای جلوگیری از انفجار با نشتی هدفمند آب طراحی شده‌اند. تنظیم فشار پکیج را باید جدی گرفت؛ اگر با هرکدام از دلایلی که ذکر کردیم دستگاه شما دچار نشتی شد حتماً تعمیرات آن را جدی بگیرید.

۲. باز گذاشتن شیر پر کن پکیج

تنظیم افت فشار در پکیج مخصوصا افت فشار پکیج ایران رادیاتور و بوتان به وسیله شیر پرکنی که در زیر دستگاه قرار دارد صورت می‌گیرد. در صورت پایین آمدن فشار بار پکیج دیواری می‌توان با باز کردن شیر پر کن آب ورودی به دستگاه را کنترل کرد و فشار را به حالت استاندارد رساند، در برخی مواقع کاربران در هنگام استفاده از این شیر فراموش می‌کنند که آن را باز گذاشته‌اند. این اتفاق باعث می شود میزان آب گرم دستگاه افت پیدا کرده و دستگاه خاموش شود و یا به اندازه‌ای درجه فشار دستگاه بالا برود که جوش بیاورد. در باز و بسته کردن شیر پرکن دقت لازم را اعمال کنید.

۳. نشتی از لوله‌های آب

هرگونه نشتی در لوله‌های مدار رادیاتورها و پکیج حتی کم و نامحسوس به مرور زمان سبب پایین آمدن بار پکیج می‌شود. وقتی میزان آب لازم در مدار دستگاه کم می‌شود این یعنی اینکه ممکن است دستگاه از تنظیم خارج شود. زمانی که شما یک پکیج خریداری می‌کنید، تکنسینی که برای نصب و تحویل این دستگاه فرستاده شده است، حتما یادآوری می‌کند که همیشه حواستان به عقربه فشار پکیج باشد زیرا که عملکرد صحیح این دستگاه به فشار صحیح آن در مدار مربوط می‌شود. پس زمانی که نشتی در لوله‎‌ها وجود داشته باشد و متوجه آن نباشید با افت فشار تدریجی پکیج رو به رو می‌شوید. اگر افت فشار دستگاه شما زود به زود اتفاق می‌افتد، حتما از عدم نشتی در تمامی لوله‌ها اطمینان حاصل کنید. برای تعمیر پکیج می توانید از کاردون کمک بگیرید.

۴. سوراخ بودن یا باد نداشتن منبع انبساط

یکی از مهمترین قطعات بکار رفته در انواع پکیج، منبع انبساط است که نیمی از آن آب و نیمی دیگر آن را هوا تشکیل داده است. با کمک منبع انبساط فشار مضاعف ایجاد شده به دلیل افزایش دمای آب در پکیج کنترل خواهد شد. معمولاً بعد از مدتی باد منبع انبساط پکیج کم می‌شود. در سرویس پکیج باید به میزان باد منبع انبساط پکیج توجه ویژه داشت، چرا که باد نداشتن منبع انبساط پکیج یکی از دلایل سوراخ شدن منبع انبساط و عدم کارکرد صحیح پکیج است. برای مطمئن شدن از اینکه خرابی پکیج از منبع انبساط است روش ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید به ‌وسیله آن مطمئن شوید که منبع مشکل دارد. بعد از تست و بررسی باز بودن شیلنگ و یا لوله رابط منبع انبساط با مدار گرمایش باید سوزن والو منبع انبساط را با سرپیچ گوشتی کمی فشار دهید. اگر هوا از آن خارج شد به ‌احتمال زیاد منبع انبساط سالم است. اما اگر آب از آن خارج شود قطعاً منبع انبساط خراب شده و باید تعویض شود. اما اگر آب ‌و هوا هیچکدام خارج نشد، احتمال دارد که هوای منبع انبساط تخلیه شده است. به دلایل زیادی می‌تواند باد مخزن تخلیه شود. افت فشار در پکیج و پایین آمدن بار پکیج می‌تواند به دلیل سوراخ بودن یا باد نداشتن منبع انبساط باشد. تعمیر و تعویض منبع انبساط کار بسیار تخصصی است و پیشنهاد می‌شود حتما از یک تکنسین مجرب کمک بگیرید.

۵. سوراخ بودن مبدل حرارتی

مبدل حراراتی قطعه‌ است که وظیفه انتقال حرارت از یک سیال به سیال دیگر را دارد و در سیستم‌های گرمایشی به دو گروه مبدل تک منظوره و مبدل دو منظوره تقسیم می‌شود. این قطعه بر روی مشعل قرار گرفته و به صورت مستقیم حرارت ایجاد شده از سوی مشعل را به آب ورودی دستگاه یا آب مدار گرمایشی انتقال می‌دهد. تفاوت میان این دو نوع مبدل در تعداد ورودی و خروجی لوله‌های آب آن و نحوه گرمایش آب مصرفی است. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای مبدل حرارتی پکیج رخ بدهد، سوراخ شدن آن است. این مشکل می‌تواند به علت عدم رسوب زدایی به موقع به وسیله اسید شویی پکیج باشد. اسید شویی پکیج را جهت رسوب زدایی از لوله‌های مختلف پکیج و مبدل حرارتی انجام می‌دهند و این کار باید به صورت دوره‌ای و منظم انجام گیرد. اما در صورتی که مبدل پکیج شما سوراخ شد نیازی به نگرانی نسیت، چرا که در اکثر مواقع این سوراخ قابل تعمیر است. در برخی مواقع هم ممکن است مبدل‌های دو منظوره پکیج سوراخ شوند که این مشکل می‌تواند به دلیل این باشد که اسیدشویی از داخل به درستی و با روش صحیح انجام نگرفته است. به همین دلیل گفته می‌شود که برای رسوب زدایی و اسید شویی پکیج حتما از تکنسین متخصص کمک بگیرید. از جمله علائمی که نشان دهنده سوراخ بودن و معیوب بودن مبدل حرارتی پکیج است افت فشار در پکیج و یا افزایش غیر عادی فشار پکیج است. زمانی که مبدل از قسمت بیرونی سوراخ شده باشد باعث می‌شود تا آب از داخل مبدل خارج شده و ریزش پیدا کند. در این صورت مبدل نیاز به تعمیر دارد.

چگونه فشار پکیج را بالا ببریم؟

همانطور که گفتیم فشار پکیج باید چیزی بین اعداد 1.5 تا 2 را نشان دهد. اگر فشار کم باشد باعث افت فشار در پیکج شده و اگر زیاد باشد سبب خاموش شدن ناگهانی دستگاه یا جوش آوردن آن می‌شود پس حتما اقدام به تنظیم فشار بار پکیج کنید. بهترین روش این است که به دفترچه راهنمای دستگاه پکیج خود مراجعه کنید. داخل این دفترچه توضیحاتی در مورد تنظیم فشار پکیج و کنترل افزایش غیر عادی فشار پکیج داده شده است. اما نگران نباشید اگر به دفترچه راهنمای دستگاه دسترسی ندارید. در این قسمت شما را راهنمایی می‌کنیم که اگر دچار افت فشار در پکیج شدید چگونه فشار آن را بالا ببرید. در زیر دستگاه پکیج شما یک شیر وجود دارد که معمولاً به رنگ آبی است البته شیر کنترل افت فشار پکیج ایران رادیاتور معمولا آبی رنگ است. در هر صورت به دقت که زیر پکیج را نگاه کنید یک شیر کوچک را مشاهده خواهید کرد. هنگامی که متوجه عدم تنظیم فشار پکیج شدید تنها کافی است تا این شیر را که موسوم به شیر پرکن دستگاه است خلاف عقربه‌های ساعت باز کنید. به محض ورود آب به دستگاه مشاهده خواهید کرد که عقربه تکان می‌خورد و درجه بالا می‌رود. (خیلی دقت کنید که عقربه بیشتر از عدد 2 بالا نرود)

افت بار یا فشار پکیج ایران رادیاتور

علائم افت فشار معمولا در تمامی پکیج‌ها دارای شناسه‌های مشخصی است؛ اما اگر می‌خواهید از افت فشار پکیج ایران رادیاتور اطمینان حاصل کنید، این علل می‌تواند سبب افت بار در دستگاه باشند.
۱. آب گرم مصرفی مدام گرم و سرد می‌شود.
۲. عقربه درجه فشار روی کمتر از 1 قرار گرفته است.
۳. رادیاتورها حرارت مناسبی برای گرم کردن فضا ندارند.
۴. پکیج روشن نمی‌شود.
۵. پکیج پس از روشن شدن سریع خاموش می‌شود.
واضح ترین علامت مبنی بر اینکه فشار پکیج ایران رادیاتور کم شده در این است که درجه مانومتر دستگاه به جای آنکه بین عدد 1.5 تا 2 بار باشد، زیر 1 بار و در بدترین حالت خود بر روی عدد 0/5 بار قرار گرفته است. اگر فشار بار در پکیج کم باشد، فلوسوئیچ دستگاه نمی‌تواند بعد از باز کردن شیر آب مصرفی در ساختمان جریان آب در پکیج را تشخیص داده و در نتیجه اصلاً برد پکیج فرمان تشکیل شعله را صادر نخواهد کرد و پکیج ایران رادیاتور امکان روشن شدن ندارد. اگر افت فشار بار پکیج در زمان روشن بودن دستگاه اتفاق افتاده باشد، به یک باره جریان آب در مدار کم می‌شود و برد دستگاه به گمان اینکه شیر آب مصرفی بسته شده، فرمان خاموش شدن شعله را صادر می‌کند. البته این در صورتی است که پکیج ایران رادیاتور بر روی وضعیت تابستانه تنظیم شده باشد. در یک حالت دیگر ممکن است شعله تشکیل شده باشد، اما چون فشار بار پکیج پایین است، شدت جریان آب در پکیج کم شده و با نوسان حرارت در آب گرم مصرفی و گرم نشدن رادیاتورهای شوفاژ مواجه می‌شویم. هر یک از این دلایل به خودی خود کافی هستند تا عملکرد پکیج ایران رادیاتور را شدیداً تحت تاثیر قرار دهند تا حدی که این وسیله دیگر نتواند بازدهی مناسبی داشته باشد. شایع‌ترین علت افت فشار در پکیج ایران رادیاتور نشتی در مدار دستگاه و یا اتصالات و لوله‌ها است. دقت کنید که چون از پکیج نشتی مشاهده نمی‌شود، نمی‌توانید مطمئن باشید که علت افت فشار پکیج ایران رادیاتور نشت آب نیست. زیرا که گاهی در لوله هایی که آب را به رادیاتور می‌رسانند نیز نشتی وجود دارد و شما مشاهده نمی‌کنید. پس از دیدن پایین آمدن فشار بار پکیج دیواری باید محل نشتی را سریع پیدا کنید.

افت بار یا فشار پکیج بوتان

علت افت فشار پکیج بوتان نیز از تمامی موارد گفته شده پیروی می‌کند. تا اینجا متوجه شدیم که شیر پرکن پکیج در کنترل فشار یا بار پکیج بسیار اهمیت دارد. با بررسی گزارش‌های افت فشار در پکیج بوتان یا عدم تنظیم فشار پکیج به نظر می‌رسد مهمترین علت افت بار این دستگاه به علت خرابی شیر پرکن یا شیر اطمینان است که وظیفه تخلیه فشار اضافی در دستگاه را دارد. فشار استاندارد در پکیج بوتان معمولاً ببینه 0.7 تا 1.5 تنظیم شده است. یکی دیگر از دلایل افت فشار پکیج بوتان که باعث افت بار سیستم می‌شود، وجود هوا در داخل سیستم گرمایشی است. با هواگیری سیستم می‌توان مشکل را حل کرد. اگر سیستم رسوب گرفته باشد علاوه بر افت فشار آب گرم مصرفی، باعث می‌شود آب توسط پکیج گرم نشود و یا زمان زیادی برای گرم شدن آب نیاز باشد. بهتر است به صورت سالانه پکیج دیواری را رسوب گیری کرده تا با مشکل افت فشار پکیج بوتان مواجه نشوید. برای اینکار می‌توانید از تکنسین متخصص کمک بگیرید.

علت بالا رفتن فشار پکیج چیست؟

بالارفتن فشار می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که گاهی تشخیص آن‌ها سخت است. معمولاً در بین انواع متداول پکیج‌های دیواری، برخی دلایل به طور مشترک در بین همه وجود داشته و بیشتر به چشم می‌خورند. موارد زیر علت بالا رفتن فشار پکیج است.
۱. خرابی یا سوراخ شدن مبدل
۲. خرابی شیر پرکن
۳. خرابی برد دستگاه
۴. اختلال در شیر تخلیه
۵. مشکل در منبع انبساط
۶. معیوب شدن پمپ
به‌ طورکلی بالا رفتن بار یا فشار پکیج مشکل خطرناکی نیست؛ زیرا شیر تخلیه اطمینان باعث می‌شود آب خارج شود و فشار به محدوده مناسب برگردد؛ اما معمولاً مقاومت پکیج در برابر فشار زیاد نیست و توصیه می‌شود اقدامات لازم انجام گیرد. درگذشته پکیج‌ها خطر انفجار هم داشتند که امروزه به دلیل نصب سیستم‌های مختلف امنیت آن‌ها تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کرده است. با وجود این، توصیه می‌شود در صورت مشاهده این مشکل آن را برطرف کنید.

سوالات متداول

به طور کلی فشار پکیج بهتر است روی ۱.۵ تنظیم شود. فشار پکیج نباید بیشتر از ۲ و کمتر از ۰.۷ باشد.

با بازکردن شیرپرکن پکیج در زیر آن می‌توانید فشار پکیج را تنظیم کنید. اما در صورتی که پکیج مدام افت فشار پیدا کند و فشار آن تنظیم نباشد باید از متخصص بخواهید تا دستگاه شما را بازدید کند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
naser
1 سال قبل

بالا رفتن فشار پکیج میتونه باعث ترکیدن لوله ها هم بشه؟!

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  naser
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
بله امکانش هست و باید بسیار مراقب بود.