لوگوی کاردون

علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی چیست؟

What is the reason for the washing machine door not opening
فهرست محتوا

لباسشویی یکی از وسایل کاربردی و حتی روزمره است و در برندهای گوناگون تولید می‌‌شود. اختلال در هر قسمت از این دستگاه سبب خواهد شد که کار کردن با آن مشکل و غیر ممکن شود. از این رو یکی از آزاردهنده ترین خرابی ها عدم باز شدن درب ماشین لباسشویی است. معمولا پس از اینکه ماشین لباسشویی کارش را تمام می‌کند لباس ها را تخلیه می‌کنیم. ناخوشایند ترین حالت این است که پس از پایان کار، درب ماشین لباسشویی باز نشود! البته که ماشین لباسشویی تنها در صورتی درش باز می‌شود که کارش را تمام کرده باشد این یعنی تمامی آب حاصل از شستشو را تخلیه کرده و تمامی چرخه های برنامه را نیز تمام کرده باشد. بنابراین مادامی که ماشین لباسشویی در حال کار کردن است نمی‌توان انتظار داشت تا در آن باز شود. در این بخش از مطالب تعمیرات لوازم خانگی کاردون به علت و عیب یابی باز نشدن درب ماشین لباسشویی می‌پردازیم.

چرا درب لباسشویی باز نمی‌شود؟

Why does the washing machine door not open

به طور معمول درب ماشین لباسشویی کمتر از ۱تا۲ دقیقه پس از اتمام شستن لباس‌ها باز می‌شود. تنها در صورتی امکان باز نشدن وجود دارد که مشکلی به وجود آمده باشد. در این صورت نیاز به کمک گرفتن از یک تکنسین متخصص را دارید در این مواقع خودتان دست به برطرف کردن مشکل نزنید چون ممکن است علت دقیق را ندانید و بیشتر ماشین لباسشویی آسیب ببیند. درب ماشین لباسشویی یکی از قطعاتی است که در عملکرد این دستگاه بسیار تاثیر دارد. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است این اختلال رخ بدهد. تمامی اجزای تشکیل دهنده سیستم ماشین لباسشویی به یکدیگر مرتبط هستند و نمی‌توان خرابی یک قطعه یا قسمت را نادیده انگاشت با این اوصاف اگر یک قطعه خراب شود ممکن است علتی باشد برای باز نشدن درب ماشین لباسشویی و این ممکن است برای ایمنی دستگاه اتفاق افتاده باشد.

دلیل قفل شدن درب لباسشویی

همانطور که گفته شد قفل شدن درب لباسشویی دلایل مختلفی دارد که تشخیص آن در بر عهده تکنسین متخصص است. اگر به دنبال دلیل قفل شدن درب لباسشویی هستید تمامی نکات در قسمت بعد را به درستی باید بررسی کنید. در ادامه این متن از تعمیرات لوازم خانگی کاردون به مهم ترین مشکلات و علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی پرداخته ایم.

علت های باز نشدن درب ماشین لباسشویی چیست؟

حال می‌خواهیم بدانیم چرا درب ماشین لباسشویی باز نمی‌شود و دلایل آن چیست؟

۱. مشکلات تخلیه

گاهی عدم تخلیه کامل آب حاصل از شستشو علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی است. اینکه درب ماشین لباسشویی در هنگام کار کردن قفل می‌شود به دلیل ایمنی در دستگاه است. ممکن است لوله هایی که آب را به درون فاضلاب هدایت می‌کند دچار انسداد و گرفتگی شده باشد، بنابراین مطمئن شوید مشکلی در لوله ها نیست و مسیر تخلیه را بررسی کنید.

۲. خرابی (شکستگی) درب ماشین لباسشویی

خرابی در هر قسمت از درب لباسشویی می‌تواند علتی باشد برای قفل شدن در، بهتر است از سلامتی دستگیره و لولای درب ماشین لباسشویی، دستگیره، لاستیک دور در و میکروسوئیچ اطمینان حاصل کنید و در صورت مشکل در قطعات درب لباسشویی می‌توانید از تکنسین متخصص در خواست کنید تا ایراد درب لباسشویی را برطرف کند. ممکن است نیاز باشد تا قطعه ای تعویض یا تعمیر شود احتمال دارد بر اثر آسیب های جدی تر درب لباسشویی کلا باز شود و تکنسین درب سالم و جدیدی جاگزین کند.

۳. گرمای بیش از حد

هنگامی که دمای داخل ماشین لباسشویی بالا باشد یعنی حرارت زیاد باشد بعد از خنک شدن امکان باز کردن درب ممکن است. معمولا پس از ۵ دقیقه خنک شده و مشکل قفل شدن درب لباسشویی برطرف می‌شود. در غیر اینصورت باید از تکنسین متخصص در این حوزه کمک بخواهید. در بسیاری از مواقع ممکن است علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی به علت اثر گذاشتن حرارت بالا بر روی مدارهای آن باشد.

۴. فعال بودن قفل کودک

کودکان علاقه بسیاری به فشار دادن دکمه‌ های وسایل برقی را دارند؛ مخصوصا اگر با زدن هر دکمه، صدایی از دستگاه بلند شده یا نور چراغی روشن شود. از آنجایی ‌که ماشین‌ های لباسشویی چندین دکمه دارند و در دسترس کودکان هستند، بهترین اسباب سرگرمی برای آنها به شمار می‌روند. تعبیه گزینه قفل کودک در ماشین لباسشویی برای آن است تا کودکان با کنجکاوی خود و با فشار دادن نا به هنگام دکمه ها به ماشین لباسشویی آسیب وارد نکنند. یکی از علل باز نشدن درب ماشین لباسشویی ممکن است فعال بودن قفل کودک باشد تا از باز کردن درب دستگاه توسط کودک جلوگیری کند، پس بهتر است از غیر فعال بودن این گزینه نیز اطمینان حاصل کنید.

۵. قفل درب بر اثر خرابی سوئیچ فشار

Door lock due to pressure switch failure

در دستگاه ماشین لباسشویی سوئیچ های مختلفی برای اندازه گیری سطح آب تعبیه شده است. دلیل اصلی وجود این سوئیچ ها کیفیت در شستشوی لباس ها است یعنی باید به میزان لازم آب برای شستشو داخل دیگ باشد. سوئیچ فشار داخل دیگ ماشین لباسشویی در واقع میزان آب ورودی به دیگ را اندازه گیری می‌کند. این قطعه شامل یک شلنگ کوچک است که با ورود آب به داخل دیگ هوای داخل آن کم کم فشرده شده و به محض رسیدن به حداکثر فشردگی، دستور قطع شدن آب صادر می‌ شود. خرابی سوئیچ فشار باعث می‌شود اطلاعات اشتباهی را درباره میزان آب داخل دستگاه به برد صادر کند، برای مثال با سوراخ بودن شلنگ سوئیچ فشار، هوا به اندازه کافی در هنگام ورود به داخل دیگ فشرده نمی‌شود و آب بیشتر از حد لازم وارد دیگ می‌شود. این روند در هنگام تخلیه آب هم صورت می‌گیرد و به درستی آب داخل دیگ ماشین لباسشویی تخلیه نمی‌شود بنابراین دستور باز شدن درب ماشین لباسشویی به دلیل عدم تخلیه آب داخل دیگ صادر نمی‌شود و درب ماشین لباسشویی قفل می‌ماند.

۶. بار زیاد ماشین لباسشویی

بار زیاد ماشین لباسشویی سبب مشکلاتی در این دستگاه می‌شود. علاوه بر این مشکلات، ماشین لباسشویی در چرخیدن و حرکت با مشکل مواجه می‌شود و نهایتا” یکی از دلایل عمده در علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی است. بنابراین توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی الزامی است. هر ماشین لباسشویی متناسب با ظرفیت خود برای مثال ۴ کیلوگرم و یا ۶ کیلوگرم تحمل بار دارد بعلاوه لباس ها باید آب داخل دیگ را هم محاسبه کنید بنابراین بیش از حد ظرفیت ماشین لباسشویی لباس برای شستشو درون آن قرار ندهید. در هنگام خرید به ظرفیت ماشین لباسشویی دقت کنید.

۷. خرابی میکروسوئیچ لباسشویی

میکرو سوئیچ با جریان الکتریسیته سبب باز شدن درب ماشین لباسشویی می‌شود. یعنی یک قفل برقی است. گاهی علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی می‌تواند اختلال در عملکرد میکرو سوئیچ باشد. میکروسوئیچ بر روی درب ماشین لباسشویی قرار گرفته و وظیفه بسته نگه داشتن درب ماشین لباسشویی در حین کار کردن را بر عهده دارد و مانع از انتشار آب به بیرون و بروز خطرات احتمالی می‌شود. نحوه عملکرد میکروسوئیچ بدین صورت است که با آغاز چرخه شستشو، فرمان بسته نگه داشتن درب ماشین لباسشویی صورت می‌گیرد. با پایان یافتن چرخه شستشو، کنترل کننده اجازه غیر فعال نمودن درب را می‌دهد. در صورت خرابی این قطعه در ماشین لباسشویی، احتمال قفل ماندن درب دستگاه بسیار است.

۸. خرابی برد

یکی از تخصصی ترین مشکلات ماشین لباسشویی همین خرابی برد است. برد در این دستگاه به منزله هسته مرکزی و مغز آن است. برای تعمیر آن دانش تخصصی لازم است. برد دستگاه ماشین لباسشویی از خازن های مختلفی تشکیل شده است و امکان دارد اگر در زمان مناسب به تعمیر آن اقدام کنید از خرابی در باقی قطعات جلوگیری شود. در صورتی که قطعات درونی به درستی عمل نکنند، امکان دارد که آب به درون ماشین نفوذ کرده، سیم پیچی داخلی دچار اتصالی شود و در نتیجه برد بسوزد. یکی دیگر از دلایل خرابی برد خراب شدن فیوز ها است. این مشکل را می‌توان با تعمیر بر طرف کرد.

شکستگی دستگیره درب لباسشویی و علت باز نشدن آن

همانطور که گفته شد ماشین لباسشویی از قطعات و اجزای بسیاری تشکیل شده است یکی از این قطعاتی که بیشتر از سایر اجزای ماشین لباسشویی از آن استفاده می‌کنیم دستگیره درب آن است. درب میکروسويیچ لباسشویی در هنگام شستشو قفل می‌شود تا محتویات داخل ماشین به بیرون نریزد و در این زمان کار نمی‌کند. اگر با زور به این قسمت فشار وارد شود ممکن است آسیب بیند. بعد از شستشوی لباس اگر خراب شود کار دستگاه به درستی انجام نمی‌گیرد. با وارد کردن فشار بسیار در هنگامی که درب باز نمی‌شود امکان دارد دستگیره آن شکسته و نیاز باشد دستگیره را تعویض کنید. اختلال در دستگیره درب ماشین لباسشویی می‌تواند علت قفل شدن درب لباسشویی باشد.

علت قفل شدن درب ماشین لباسشویی سامسونگ

در مواردی که برای علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی ذکر کردیم در واقع شامل حال کلیه برندهای ماشین لباسشویی می‌شود اما گاهی طراحی این دستگاه در برندهای مختلف کمی متفاوت است بنابراین در این قسمت به طور خاص علت قفل شدن درب لباسشویی سامسونگ را بررسی می‌کنیم. مهم ترین علت قفل شدن درب لباسشویی سامسونگ، تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی به درستی است؛ چرا که بعد از گذشت ۱ تا ۲ دقیقه از تمام شدن کار شستشو لباسشویی باید بتوانید به راحتی درب آن را باز کنید. بنابراین اولین کاری که باید در صورت بروز چنین مشکلی انجام دهید این است که مخزن دیگ لباسشویی را بررسی کنید. در صورتی که داخل مخزن دیگ لباسشویی هنوز هم آب وجود داشت به احتمال زیاد علت قفل شدن درب لباسشویی، تخلیه نشدن آب مخزن این دستگاه است. بهترین راهکاری که می‌توانید با تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی انجام دهید این است که یک بار دیگر تنظیمات آبکشی لباسشویی را از سر بگیرید. در صورتی که قفل شدن درب ماشین لباسشویی سامسونگ به علت قفل کودک باشد باید دکمه‌های temp و spin/rinse با هم به مدت ۳ ثانیه نگاه داشته تا غیر فعال شود.

باز کردن قفل ماشین لباسشویی اسنوا

در کلیه ماشین های لباسشویی دو نوع قفل وجود دارد یکی قفل کودک و دیگری قفل دستگیره درب ماشین لباسشویی است. برای باز کردن درب ماشین لباسشویی اسنوا اگر علت از قطعات خازن نباشد می‌توانید پس از ۵ دقیقه از اتمام کار، دستگاه را از برق کشیده و به داخل دیگ دسترسی داشته باشید. اما اگر علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی قفل کودک است برای دستگاه اسنوا بهتر است ابتدا دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید برای غیرفعال کردن قفل کودک ماشین لباسشویی اسنوا، می‌ توانید همزمان دکمه‌های temp و spin را به مدت ۳ ثانیه فشار دهید. به این طریق مجددا لباسشویی فعال و قفل کودک غیرفعال می‌شود. اگر لباسشویی با وجود نگهداشتن دکمه‌ های مذکور فعال نشود، می‌توانید با تکنسین های مجرب تعمیرات لوازم خانگی کاردون مشورت کنید و تعمیر ماشین لباسشویی خود را با بهترین شرایط انجام دهید.

چگونه قفل کودک لباسشویی ال جی را باز کنیم؟

How to unlock the LG washing machine child lock

درب لباسشویی های ال جی که دارای دکمه Child Lock هستند باید این دکمه را به مدت ۳ الی ۵ ثانیه نگاه داشته تا قفل کودک فعال شود. برای غیر فعال کردن قفل کودک هم همین کار را تکرار کنید. در لباسشویی های ال جی جدید فاقد تسمه، دارای اینورتر و دیگ هوشمند باید دکمه Pre Wash/ Child Lock هم همین کار را تکرار کنید تا قفل کودک فعال شود. سپس در زمان دلخواه همین دکمه را مجدداً فشار دهید و نگه دارید تا قفل کودک غیر فعال شود. برخی از مدل های ماشین لباسشویی ال جی که قدیمی‌تر هستند دکمه Child Lock ندارند. در این مدل ها برای فعال و غیر فعال کردن قفل کودک باید دکمه های temp و options را همزمان به مدت ۳ الی ۵ ثانیه فشرده و نگه دارید. در برخی مدل های دیگر که علامت کلید بین دکمه های wash و rinse وجود دارد، لازم است این دو دکمه هم باز به مدت ۳ الی ۵ ثانیه فشرده شوند تا قفل کودک فعال یا غیر فعال شوند.

قفل شدن درب لباسشویی بوش

اگر علت قفل شدن درب لباسشویی بوش قفل کودک باشد:
برای فعال و غیر فعال کردن قفل کودک ماشین لباسشویی بوش ۶ کیلویی یا مدل های WAB کافی است دکمه استارت را فشار دهید و به مدت ۵ ثانیه آن را نگه دارید تا قفل کودک لباسشویی روشن شود. هنگامی که قفل کودک روشن شد، شما بر روی صفحه نمایش لباسشویی خود علامت کلید را مشاهده می‌کنید. برای غیر فعال کردن نیز همین عمل را دوباره تکرار کنید.
در ماشین لباسشویی بوش سری ۴ یا مدل های WAN کافی است دکمه های RPM و Finished را فشار دهید و به مدت ۳ ثانیه نگه دارید تا صدای بوق را بشنوید و به این ترتیب قفل کودک لباسشویی شما فعال می‌شود. در این مدل ها نیز هنگامی که قفل کودک فعال می‌شود، شما بر روی صفحه نمایش لباسشویی خود علامت کلید را مشاهده می‌کنید. تکرار این عمل قفل کودک را غیر فعال می‌کند.
روش فعال کردن و غیر فعال کردن قفل کودک ماشین لباسشویی بوش در برخی دیگر از مدل های سری ۶ و i-dos بسیار ساده تراست. در این مدل ها بر روی صفحه نمایش لمسی ماشین لباسشویی دکمه قفل کودک با آیکن کلید وجود دارد که برای فعال کردن آن کافی است دکمه را به مدت ۳ ثانیه فشار دهید تا علامت کلید بر روی صفحه نمایش ظاهر شود و قفل کودک فعال شود. برای غیرفعال کردن آن نیز کافی است همان دکمه را مجددا به مدت ۳ ثانیه فشار دهید تا علامت کلید از روی صفحه نمایش پاک شود و قفل کودک غیر فعال شود.
در صورتی که دلیل قفل شدن درب قفل کودک نباشد بهتر است با متخصص تماس بگیرید و یا مسیر تخلیه آب را چک کنید. اگر نوعی انسداد در سیستم تخلیه وجود داشته باشد و ماشین لباسشویی بوش در زمان تخلیه آب متوقف شود، درب بسته می‌شود. بروز خرابی و مشکل در میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی بوش یکی از دلایل قفل شدن درب لباسشویی است. میکروسوئیچ باعث می‌شود با شروع برنامه شستشو درب قفل شده و با پایان یافتن فرآیند شستشو قفل درب لباسشویی باز شود. خرابی و بروز هرگونه ایراد در این قطعه یا گیر کردن زبانه میکروسوئیچ باعث می‌شود با اتمام شستشو قفل درب باز نشود. در صورتی که زبانه گیر کرده باشد، با زدن یک ضربه کوچک به درب لباسشویی یا با کمک ضامن دستی می‌توان درب را باز کرد. در هر صورت خرابی میکروسوئیچ باید هرچه سریعتر توسط تکنسین ماهر تعمیر شود.

سوالات متداول

اولین دلیل باز نشدن درب ماشین لباسشویی فعال بودن قفل کودک است. حتما از فعال نبودن آن مطمئن شوید. درب ماشین لباسشویی همچنین می‌تواند به خرابی دستگیره و قفل، مشکل عدم تخلیه آب، خرابی میکروسوئیچ و خرابی برد باز نشود.

بسته به مدل ماشین لباسشویی شما روش‌های مختلفی برای باز شدن درب ماشین لباسشویی وجود دارد. ممکن است دکمه child lock به صورت اختصاصی وجود داشته باشد یا اینکه با نگه داشتن دکمه‌های ترکیبی قفل ماشین لباسشویی باز شود.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hadis
1 سال قبل

برام جالبه که باز نشدن در ماشین لباسشویی ال جی من دلیلش هیچکدوم از این موارد نیست و فقط نمیخواد باز بشه همین!

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  hadis
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
پیشنهاد می کنیم که از سرویس تعمیر ماشین لباسشویی ال جی کاردون استفاده کنید تا ماشین لباسشویی شما توسط کارشناسان کاردون بررسی بشه.

آخرین ویرایش 6 ماه قبل توسط Farid Tashayoee
طاهره
9 ماه قبل

برای تعمیر شکستگی دستگیره در ماشین لباسشویی باید کل در عوض شه؟

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  طاهره
9 ماه قبل

با سلام. بستگی دارد، باید میزان شکستگی بررسی شود.