لوگوی کاردون

دلایل کم نور شدن صفحه تلویزیون و روش‌های رفع آن

Reasons for the dimming of the TV screen

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تلویزیون از جمله وسایلی است که به علت پرمصرف بودن، احتمال بروز اختلال در آن بالا خواهد بود. این خرابی‌ها می‌توانند دلایل ساده یا پیچیده داشته باشند. در صورتی که با مشکلات پیچیده در تلویزیون روبه‌رو هستید، بهتر است این مشکلات را با متخصصین در میان بگذارید. برای این منظور می‌توانید با کارشناسان تعمیرات لوازم خانگی کاردون تماس بگیرید. کم نور شدن تصویر تلویزیون از جمله مشکلات رایجی است که شما می‌توانید با پیاده کردن چند راه‌حل، اقدام به رفع آن کنید. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی علت کم شدن ناگهانی نور صفحه تلویزیون و راه‌حل‌های موجود برای آن بپردازیم.

دلایل کم نور شدن صفحه تلویزیون

Reasons for the dimming of the TV screen

صفحه تلویزیون‌های ال‌ای‌دی و ال‌سی‌دی به ‌خودی‌خود نوری تولید نمی‌کنند. آن‌ها برای نمایش تصویر نیاز به نور سفید دارند. تأمین این نور معمولاً از طریق لامپ‌های ال‌ای‌دی و فلورسنت انجام می‌شود. زمانی که بخش تأمین نور با مشکل روبه‌رو گردد، کم شدن نور صفحه تلویزیون را به همراه خواهد داشت. البته این مشکل ممکن است یا بر اثر خرابی صفحه ال‌سی‌دی ایجاد شود یا مشکل از دستگاه‌های متصل به تلویزیون مثل رسیورها و دستگاه‌های دیجیتالی دیگر باشد و باعث افت کیفیت تصویر شوند.
توجه داشته باشید که در صورت برخورد با این مشکل، هر چه زودتر نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید. زیرا بروز این اختلال باعث آسیب در بخش‌های دیگر دستگاه می‌شود و ممکن است در آینده مجبور شوید هزینه بالایی برای تعمیر دستگاه خود پرداخت کنید.

۱) وضعیت تنظیمات روشنایی تلویزیون

نکته اول که در تنظیمات نور صفحه تلویزیون باید به آن توجه داشته باشید، تنظیمات بک لایت (Backlight) است. در این بخش شما می‌توانید به تنظیمات بک لایت در تلویزیون خود بروید و نور لامپ‌های فلورسنت و ال‌ای‌دی را که وظیفه تأمین نور صفحه را دارند، زیاد یا کم کنید. برای این کار کافی است، وارد منو تلویزیون شوید و به تنظیمات تصویر بروید؛ در مرحله بعد، گزینه نور زمینه یا بک لایت را انتخاب کنید.
توجه داشته باشید که اگر تنظیمات نور زمینه را تا گزینه آخر افزایش دهید، موجب کم شدن عمر لامپ تصویر و پس از مدتی کم شدن نور صفحه تلویزیون شما می‌شود. نور زمینه را تا حدی افزایش دهید که به کیفیت مناسبی از تصویر تلویزیون دست پیدا کنید.

۲) سنسور ECO تلویزیون

عصر جدید تلویزیون‌ها از سیستم ذخیره انرژی یا Energy saving برخوردار هستند. با فعال ‌بودن این گزینه به طور خودکار، نور صفحه تلویزیون با نور محیط سازگار خواهد شد. به این قابلیت در بعضی از دستگاه‌ها Eco نیز گفته می‌شود. حتماً در گوشی‌های هوشمند خود با قابلیت اکو مواجه شده‌اید. در زمانی که این قابلیت فعال است، هنگام روز و نور زیاد محیط، نور صفحه نمایش افزایش پیدا می‌کند و در هنگام تاریکی و شب، نور صفحه به حداقل می‌رسد.
اما نکته حائز اهمیت این است که گاهی این قابلیت درست عمل نمی‌کند. بدین صورت که ممکن است در صورت وجود نور زیاد در محیط، نور صفحه را زیاد کند و حین شب در نور کم، نور تصویر را کاهش دهد. بهتر است اول با ورود به بخش تنظیمات تلویزیون، این سیستم را غیر فعال کنید.

۳) کابل و گیرنده دیجیتال تلویزیون

از دیگر علل کم شدن ناگهانی نور صفحه تلویزیون می‌توان به عدم سلامت کابل‌های متصل به دستگاه اشاره کرد. اهمیت این موضوع را نباید نادیده گرفت که اغلب کاربران توجه کمی به این موضوع می‌کنند. برخی کابل‌هایی که امروز در بازار موجود هستند، از کیفیت پایینی برخوردار می‌باشند و خیلی زود از کار می‌افتند. در هنگام بروز مشکل ممکن است نرم‌افزار دستگاه هیچ مشکلی نداشته باشد و ایراد از کابل فرسوده و خرابی باشد که به دستگاه متصل است. اگر مدت زیادی است که از یک کابل استفاده کرده‌اید، بهتر است اول وضعیت کابل را بررسی نمایید و اگر مشکل دستگاه شما برطرف نشد، موارد دیگر را امتحان کنید.

۴) سوختگی پیکسل تلویزیون

توجه داشته باشید که تصویر تلویزیون نباید برای یک زمان طولانی ثابت بماند. مدت‌زمان پخش تصاویر ثابت که باعث سوختگی پیکسل می‌شود، از برندهای متفاوت و از اندازه‌ای به اندازه دیگر و حتی از یک پنل به پنل دیگر تفاوت دارد. پخش تصویر ثابت هنگامی اتفاق می‌افتد که مثلاً شما در حال گوش دادن به شبکه‌های رادیویی از طریق تلویزیون باشید. در این حالت، تصاویر ثابتی در مدت‌زمان زیاد از تلویزیون پخش می‌شوند که می‌تواند آسیب‌زننده باشد.
تلاش کنید شدت نور تصویر را مناسب و ثابت نگاه دارید. اغلب صفحه نمایش تلویزیون‌ها کالیبره نیستند و حداکثر تنظیمات کنتراست و روشنایی تصویر، به بالاترین حد خود تنظیم می‌شوند. توجه کنید در اینجا منظور از کنتراست پایین، ثابت نگه ‌داشتن یکنواختی نور تصویر است. تا حدی که در مناطق خاص صفحه نمایش، فشار کمتری ایجاد کنیم. رعایت استانداردهای موجود باعث پیشگیری از خرابی و کم نور شدن تصویر تلویزیون می‌شود.

۵) خرابی قطعه بک لایت تلویزیون

از مهم‌ترین دلایل کم شدن نور صفحه تلویزیون خرابی قطعه بک لایت است. توجه داشته باشید که بک‌لایت‌ها قبل از خرابی کامل، شروع به چشمک زدن می‌کنند و با خاموش و روشن شدن آن‌ها شما در جریان وضعیت غیرعادی تصویر، قرار می‌گیرید. خرابی یک لامپ باعث فشار بر لامپ‌های سالم نیز می‌شود و ایجاد خرابی مجدد بر بک‌لایت‌های دیگر می‌کند. در صورت مشاهده این وضعیت، بهتر است با یک متخصص کاردون در این زمینه مشورت نمایید.

۶) خرابی پنل تلویزیون

به طور کلی، پنل مهم‌ترین قطعه تلویزیون است که باعث نمایش تصاویر روی صفحه نمایش می‌شود. توجه داشته باشید که پنل تلویزیون دارای طول عمر مشخصی است. علت کم نور شدن ناگهانی تلویزیون می‌تواند به خرابی و ایجاد اشکال در پنل دستگاه ارتباط داشته باشد. به دلیل استفاده بیش از حد از تلویزیون ممکن است پنل دستگاه از کار بیفتد و عمرش به پایان برسد. هنگامی که عمر پنل تمام شود، یک لکه تیره ابر مانند روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود. در صورت بروز چنین مشکلی، بهتر است موضوع را با نمایندگی‌ها و افراد خبره در این زمینه در میان بگذارید.

دلیل کم نور شدن لامپ تصویر تلویزیون چیست؟

What is the reason for the dimming of the TV picture lamp

همان‌طور که اشاره شد، مشکل کم شدن ناگهانی نور صفحه تلویزیون به عوامل فنی و غیرفنی بستگی دارد. برهم خوردن تنظیمات تلویزیون، از کار افتادن کابل‌های فرسوده، سوختن لامپ تصویر و پنل تلویزیون، بروز مشکل در بک‌لایت‌ها و برهم ‌خوردن تنظیمات ذخیره انرژی می‌توانند از عوامل مهم در کم نور شدن تصویر تلویزیون باشند. چنانچه تمامی موارد بالا را بررسی کردید و مشکل رفع نشد، بهتر است با متخصصین و تعمیرکاران حرفه‌ای کاردون تماس بگیرید.

روش‌های جلوگیری از کمرنگ شدن نور تصویر تلویزیون

جالب است بدانید عمر مفید تلویزیون تا صد هزار ساعت برآورد شده است. به طور میانگین، استفاده از تلویزیون را بین پنج تا هشت ساعت روزانه تخمین زده‌اند. در این صورت می‌توان از این دستگاه الکتریکی حدود پنجاه سال با رعایت نکات مهم در نگهداری، استفاده کرد.
شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا روشن گذاشتن مداوم تلویزیون باعث تیره شدن و کم رنگ شدن نور صفحه تلویزیون می‌شود؟ نکته اول این است که به ‌مرورزمان، لامپ‌هایLed و Lcd و پلاسما کیفیت خود را از دست می‌دهند و با اختلال مواجه می‌شوند. در این صورت تلویزیون بعد از مدتی استفاده، با همان میزان برق مصرفی اولیه، نور کمتری تولید می‌کند. برای جلوگیری از این حالت، بهتر است نور تلویزیون را در همان ابتدای استفاده، کم کنید.
مورد بعدی که باید به آن توجه کنید، کنتراست تصویر است. امکان دارد علت کم نور شدن ناگهانی تلویزیون تنظیم کنتراست تلویزیون باشد. کنتراست صفحه نمایش درواقع اختلاف میان تاریک‌ترین نقطه و روشن‌ترین نقطه است. کنتراست تصویر هر چقدر افزایش یابد، به همان میزان تفکیک رنگ‌ها و وضوح تصویر نیز بالا می‌رود. همچنین هر چه وضوح رنگ‌ها بیشتر شود و بتوان ساده‌تر رنگ‌ها و سایه‌ها را تفکیک کرد، با تصویر واقعی‌تری روبه‌رو خواهیم شد. حتماً به تنظیمات کنتراست تلویزیون خود توجه کنید و مطمئن شوید که در بازه‌ی مناسب تنظیم شده باشد. اگر ساکن تهران هستید و قصد تعمیر تلویزیون خود را دارید، می توانید از خدمات تعمیر تلویزیون کاردون استفاده کنید. 

علت تاریک شدن صفحه تلویزیون

گاهی پیش می‌آید که در هنگام تماشای یک برنامه، صفحه تلویزیون تاریک یا سیاه می‌شود؛ اما همچنان صدای آن به گوش می‌رسد. این مشکل بیشتر در تلویزیون‌های ال‌ای‌دی رخ می‌دهد. برای پیدا کردن علت این مشکل، بهتر است به صورت زیر عمل کنید.
۱) در وهله اول از روی ریموت تلویزیون، دکمه منو (MENU) را بزنید. اگر منو ظاهر شد، پس مشکل از تلویزیون نیست و احتمالاً اختلالی در دیگر دستگاه‌های گیرنده‌ای وجود دارد که به تلویزیون متصل است.
۲) تمامی دستگاه‌های جانبی و کابل‌هایی را که به تلویزیون متصل هستند، برای چند دقیقه جدا کنید و بعد دوباره وصل نمایید.
۳) ممکن است این مشکل به دلیل خرابی یا پیچ‌خوردگی کابل HDMI یا دیگر کابل‌هایی که به دستگاه اتصال دارند، پیش آمده باشد. بهتر است کابل‌ها را چک کنید.
۴) در مرحله آخر اگر پس از تمامی این کارها باز هم تصویر سیاه بود، سیستم‌عامل تلویزیون را به‌روز کنید تا این مشکل رفع شود.

علت کم نور شدن صفحه تلویزیون سونی

گاهی وقت‌ها در تلویزیون‌های سونی حس می‌کنیم قسمتی یا تمام تصویر کم‌ نور تر از قبل شده است. انگار هاله‌ای تیره روی صفحه نمایش دیده می‌شود. در این حالت بهتر است چند راهکار ساده را امتحان کنیم. اگر این راهکارها به نتیجه نرسیدند، به احتمال زیاد مشکل اصلی از بک لایت تلویزیون خواهد بود. بک لایت قطعه‌ای است که تأمین نور تلویزیون به عهده آن می‌باشد.
دلیل دیگر کم شدن ناگهانی نور صفحه تلویزیون می‌تواند به فسفر استفاده شده در تلویزیون‌های LCD و پلاسما مربوط باشد. در این تلویزیون‌ها مقادیر مختلفی فسفر استفاده می‌شود که طول عمر متفاوتی دارند. بعد از مدتی که از استفاده کردن از تلویزیون بگذرد، فسفر موجود از بین می‌رود و باعث کم شدن نور صفحه تلویزیون می‌شود.
پیش از این که با تعمیرکار کاردون تماس بگیرید، بهتر است راهکارهای زیر را امتحان کنید:
۱) روشنایی صفحه تلویزیون را از طریق منو تنظیم نمایید. روی گزینه روشنایی بروید و مطمئن شوید که ایراد از آن نیست.
۲) کابل‌ها و دستگاه‌های جانبی را امتحان کنید. ممکن است دلیل اصلی خرابی، کابل‌ها یا مشکلات مربوط به دستگاه‌های جانبی باشند.
۳) کنتراست تصویر را تنظیم کنید. به این ترتیب که نسبت کنتراست را جوری تنظیم نمایید که رنگ سفید کاملاً سفید و رنگ سیاه کاملاً سیاه (نه خاکستری) دیده شود. هر چقدر عدد مربوط به کنتراست تصویر بالاتر باشد، تصویر واضح‌تر و واقعی‌تری خواهید داشت.

علت کم نور شدن صفحه تلویزیون ایکس ویژن

کم نور شدن تصویر تلویزیون ایکس ویژن نیز مانند دیگر تلویزیون‌ها به بک لایت تلویزیون بازمی‌گردد. در تلویزیون‌های ایکس ویژن نیز بهتر است اول کنتراست تصویر، میزان روشنایی صفحه تلویزیون و کابل‌ها و دستگاه جانبی متصل به تلویزیون را بررسی کنید. چنانچه مشکل کم شدن نور صفحه تلویزیون حل نشد، با تعمیرکار کاردون تماس بگیرید تا مشکل بک لایت صفحه را رفع کند.

علت کم نور شدن تلویزیون اسنوا

The reason for the dimming of Snowa TV

علت کم نور شدن ناگهانی تلویزیون اسنوا نیز می‌تواند به بک لایت یا نور پس‌زمینه آن بستگی داشته باشد. دلیل خرابی نور پس‌زمینه می‌تواند موارد زیر باشند:
۱) افزایش ناگهانی جریان برق
۲) معیوب بودن لامپ‌های LED بک لایت
۳) اختلال در برد درایور LED
۴) ایراد پاوربرد / برد اصلی
۵) آسیب‌های فیزیکی یا آبی

از کجا بدانیم نور پس زمینه تلویزیون اسنوا خراب شده است؟

از نشانه‌هایی که با بروز آنها می‌توان به خرابی نور پس زمینه تلویزیون اسنوا پی برد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) با این که تلویزیون روشن است، اما تصویری نشان داده نمی‌شود.
۲) کم نور بودن صفحه تلویزیون (احتمال وجود مشکل در لامپ‌های LED).
۳) سوسو زدن صفحه نمایش (عمر LEDها دارد به پایان می‌رسد).
۴) تیره شدن بخشی از صفحه تلویزیون
۵) وجود نقاط روشن روی صفحه تلویزیون
۶) خروج نور از لبه‌های تصویر تلویزیون یا نشت نور که نشان‌دهنده حرکت لامپ‌های LED درون تلویزیون است.

علت کم نور شدن صفحه تلویزیون تی سی ال

شرکت تی سی ال یک شرکت چندملیتی چینی است که در سال 2010 موفق شد در بین تولیدکنندگان بزرگ لوازم الکترونیکی مصرفی در جهان رتبه 25 را به دست بیاورد. این شرکت در سال 2013 به سومین تولیدکننده بزرگ تلویزیون در جهان تبدیل شد.
کم نور شدن تصویر تلویزیون تی سی ال جزء معایب متداول این محصول به حساب می‌آید. در تلویزیون‌های تی سی ال نیز مانند دیگر برندها، علت عمده این اختلال به خرابی بک لایت یا نور پس زمینه بازمی‌گردد. البته به یاد داشته باشید که قبل از تماس با تعمیرکاران کاردون، راهکارهای زیر را تست کنید. چرا که ممکن است علت کم نور شدن ناگهانی تلویزیون شما عوامل زیر باشند.
۱) روشنایی تصویر را چک کنید تا تصادفاً کم نشده باشد.
۲) کابل‌ها یا دستگاه‌های جانبی را چک کنید.
۳) از طریق منو، کنتراست تصویر را بالا ببرید. احتمال دارد پایین بودن کنتراست تصویر صفحه را کم نور نشان دهد.

سوالات متداول

اگر به دلیل تنظیمات تلویزیون نور صفحه کم شود، با تغییرات آن مشکل برطرف می‌شود. در صورتی که به دلیل بک لایت یا پنل نور صفحه کم شده باشد، باید تکنسین دستگاه شما را بازدید و رفع عیب کند.

قراردادن نور پشت زمینه تلویزیون در بالاترین حالتش در بلند مدت ممکن است عمر آن را کاهش دهد.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
منوچهر
11 ماه قبل

با سلام و خداقوت متاسفانه من سنسور eco تلویزیون ال جی که داشتم رو تعویض کردم اما همچنان مشکل پابرجاست باید چیکار کنم؟!

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  منوچهر
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
برای پاسخ دقیق به این موضوع پیشنهاد می کنیم از تعمیرکاران کاردون کمک بگیرید، به صفحه تعمیر تلویزیون ال جی مراجعه کنید.