لوگوی کاردون

دلایل چشمک زدن چراغ تلویزیون چیست؟

What are the reasons for flashing TV lights

آنچه در این مطلب خواهید خواند

آیا تا به حال متوجه چشمک زدن چراغ تلویزیون شده‌اید؟ اگر این‌طور بوده است، طبیعتا نمی‌دانسته‌اید که چرا این اتفاق می‌افتد. حتما سعی می‌کنید تلویزیون را خاموش و دوباره روشن کنید که معمولا جواب می‌دهد، اما ممکن است چراغ پاور تلویزیون باز هم چشمک بزند. این مشکل می‌تواند به سادگی و با ریست کردن تلویزیون رفع شود، اما دلایل سخت‌تری هم می‌توانند باعث چشمک زدن چراغ تلویزیون شما شوند. در این مطلب از وب‌سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون دلایلی را بررسی می‌کنیم که باعث چشمک چراغ پاور یا سوسو زدن صفحه تلویزیون می‌شوند.

علت چشمک زدن چراغ تلویزیون چیست؟

What is the cause of flashing TV lights

چشمک زدن چراغ پاور یا OPC (کنترل تصویر نوری) یک پیام خطا یا کد خطا در تلویزیون‌های مختلف است. اما تشخیص مشکلی که باعث بروز این خطا می‌شود، آسان نیست. ممکن است تنظیماتی در تلویزیون به هم ریخته باشند. احتمال دارد مشکل از سیستم‌عامل تلویزیون باشد یا شاید هم یک مشکل مکانیکی است که نیاز به سرویس و تعمیر دارد.

چشمک زدن چراغ تلویزیون ال ای دی

فناوری کنترل روشنایی تصویر در تلویزیون‌های مدرن می‌تواند روشنایی صفحه را به طور خودکار تنظیم کند. هنگامی که OPC یا تنظیم خودکار روشنایی صفحه را روشن می‌کنید، چراغ پاور LED به رنگ سبز در می‌آید. اما چراغ OPC چشمک‌زن هشداری است مبنی بر اینکه مشکلی در تلویزیون شما وجود دارد.
بنابراین چشمک زدن چراغ تلویزیون ال ای دی (LED) می‌تواند نتیجه عملکرد نادرست فناوری کنترل روشنایی تصویر باشد. در این صورت می‌توانید این عملکرد را از منوی تلویزیون خاموش کنید و روشنایی تصویر را به صورت دستی تنظیم کنید. در عین حال، می‌توانید از تکنسین‌های کاردون نیز برای رفع این مشکل کمک بخواهید.

چراغ پاور روشن نمی‌شود

مطمئن شوید که سیم برق از تلویزیون شل یا جدا نشده باشد. سیم برق باید از یک طرف محکم به پریز یا محافظ وصل شده باشد و از طرف دیگر هم کاملا به تلویزیون متصل شود. جایگاه سیم برق تلویزیون‌های مختلف معمولا در نیمه پشت دستگاه و نزدیک به پایین پانل پشتی قرار دارد. اگر اتصال کابل به خوبی برقرار است، امکان دارد که مشکل به برق نداشتن پریز برگردد. در این صورت، پریز را با وسایل برقی دیگری که از سالم بودن آن‌ها اطمینان دارید، امتحان کنید.
اگر مشکل از پریز نبود، امکان دارد که کابل تلویزیون دچار مشکل شده باشد. تلویزیون را با یک کابل مشابه و جدید امتحان کنید؛ اگر مشکل رفع نشد، برای دریافت خدمات حرفه‌ای با کاردون تماس بگیرید. متخصصان ما سریعا در محل شما حاضر خواهند شد و به عیب‌یابی و رفع دلایل چشمک زدن چراغ تلویزیون یا روشن نشدن چراغ پاور آن خواهند پرداخت.

چراغ پاور روشن است، اما تلویزیون روشن نمی‌شود

The power light is on, but the TV does not turn on

اگر چراغ پاور تلویزیون شما روشن است اما تلویزیون روشن نمی‌شود، باید آن را ریست کنید. برای این کار باید تلویزیون خود را از برق جدا کنید و سپس حدود 60 ثانیه صبر کنید. در حالی که برق تلویزیون را قطع کرده‌اید، دکمه پاور تلویزیون را به مدت 30 ثانیه فشار دهید و نگه دارید. تلویزیون خود را بعد از انجام این کار دوباره به برق وصل کنید و احتمالا مشکل باید رفع شده باشد. این ریست کردن در انواع تلویزیون‌های مختلف کار می‌کند. اما اگر جواب نداد، بهتر است از خدمات فنی تکنسین‌های حرفه‌ای کاردون بهره ببرید.
البته دلیل بروز این مشکل گاهی بسیار ساده است. مثلا اینکه باتری ریموت کنترل دستگاه تمام شده است و نمی‌تواند تلویزیون را روشن کند. در این صورت، دکمه پاور تلویزیون به رنگ قرمز خواهد بود اما ریموت نمی‌تواند آن را روشن کند. باور کنید که این مشکلات کوچک ممکن است رخ دهند، اما ذهن شما فورا به دنبال رفع مشکلات بزرگ‌تر می‌گردد.

3 مرتبه چشمک زدن چراغ تلویزیون

اگر چراغ قرمز تلویزیون شما در زمان روشن کردن آن 3 بار چشمک می‌زند و هیچ تصویری روی صفحه‌نمایش داده نمی‌شود، به احتمال زیاد مشکل خاموش شدن ریل LED دارد. در چنین شرایطی ممکن است برخی از لامپ‌های بک لایت آسیب دیده باشند که در این صورت، نیاز به تعویض دارند. این مشکل می‌تواند ناشی از ورود جریان اضافی برق ناشی از افزایش ناگهانی ولتاژ برق باشد. به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌کنیم از یک محافظ ولتاژ استاندارد و باکیفیت در سر راه سیم برق تلویزیون استفاده کنید. در واقع تلویزیون خود را نباید به صورت مستقیم به پریز دیواری برق متصل نمایید.
در برخی موارد دیگر، چشمک زدن چراغ تلویزیون به میزان 3 مرتبه می‌تواند به دلیل معیوب بودن برد منبع تغذیه باشد. گاهی اوقات نیز این مشکل فقط یک نقص نرم‌افزاری است که باعث می‌شود تلویزیون در حالت آماده به کار، گیر کند. با این حال، اگر با این مشکل در تلویزیون خود مواجه هستید، برای رفع آن می‌توانید از خدمات کاردون کمک بگیرید. اگر ساکن تهران هستید و قصد تعمیر تلویزیون خود را دارید، می توانید از سرویس تعمیر تلویزیون در تهران کاردون استفاده کنید.

چشمک زدن چراغ تلویزیون در زمان روشن بودن آن

هنگام روشن بودن تلویزیون ممکن است یک چراغ سبز یا سفید چشمک بزند. این طبیعی است و پس از روشن شدن تلویزیون متوقف می‌شود. اما شاید چراغ همچنان به چشمک زدن ادامه می‌دهد و تلویزیون روشن نمی‌شود. یا شاید تلویزیون روشن می‌گردد و سپس خاموش می‌شود و فرآیند دوباره تکرار می‌گردد. در این صورت باید تلویزیون را به مدت 3 دقیقه از برق بکشید، سپس آن را دوباره به برق وصل و امتحان کنید. اگر مشکل ادامه داشت، احتمالا به تعمیر و عیب‌یابی حرفه‌ای نیاز دارد که از عهده شما خارج است. در این صورت می‌توانید با کاردون تماس بگیرید و از خدمات ما بهره ببرید.

چراغ پاور به صورت ممتد چشمک می‌زند

اکثر تلویزیون‌ها دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند و این ویژگی‌ها بسته به نیازهای کاربران ممکن است منحصر به فرد باشند. احتمال دارد چراغ پاور تلویزیون شما مدام چشمک بزند و از این کار متوقف نشود. ممکن است تعجب کنید که چرا این چشمک زدن از بین نمی‌رود. اما این مورد در تلویزیون‌های مدرن، به ویژگی تنظیم خودکار روشنایی تصویر برمی‌گردد. در واقع این چراغ، نوعی سنسور دارد که می‌تواند روشنایی صفحه تلویزیون را بسته به نور محیط تنظیم نماید.
البته چشمک زدن چراغ تلویزیون به صورت ممتد شاید نشان‌دهنده این موضوع باشد که دستگاه شما دچار خطا یا ارور شده است. این خطاها گاهی اوقات می‌توانند مشکلات نرم‌افزاری جزیی و ناشی از تنظیمات اشتباه باشند که با یک ریست کردن رفع می‌شوند. در حالی که برخی دیگر در نتیجه مشکلات نرم‌افزاری سنگین رخ می‌دهند و رفع آن‌ها به یک مهندس قابل اعتماد نیاز دارد.
به طور کلی، این چشمک زدن ممتد خوب است. زیرا به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که چه زمانی تلویزیون شما ایراد دارد. بهتر است علت این مشکلات را در مراحل اولیه تشخیص دهیم تا اینکه اجازه دهیم به مرور زمان بدتر شوند. اگر خطای تلویزیون شما جزیی به نظر می‌رسد، می‌توانید آن را بازنشانی کارخانه کنید تا خطا برطرف شود. در غیر این صورت، به خدمات تکنسین‌های حرفه‌ای نیاز خواهید داشت.

تعمیر چشمک زدن تصویر و چراغ تلویزیون

در این بخش به راهکارهای ساده رفع و تعمیر چشمک زدن تصویر و چراغ تلویزیون می‌پردازیم. در این بخش بیشتر به نکاتی می‌پردازیم که توسط خود شما قابل انجام دادن باشند. در واقع شما باید راهکارهای زیر را امتحان کنید و اگر مشکل تلویزیون رفع نشد، از خدمات فنی تکنسین‌های کاردون بهره ببرید.

۱) ریست کردن تلویزیون

دلیل چشمک زدن چراغ تلویزیون می‌تواند با یک ریست کردن ساده رفع شود. برای ریست کردن تلویزیون باید آن را از برق بکشید و دوباره به برق وصل کنید. سعی کنید تلویزیون خود را از پریز برق جدا کنید و بگذارید حدود یک دقیقه برق آن تخلیه شود. بنابراین تلویزیون شما قبل از راه‌اندازی مجدد، تمام توان خود را تخلیه می‌کند. حالا دوباره آن را به برق وصل نمایید و تلویزیون خود را روشن کنید. اگر سوسو زدن متوقف شود، ممکن است علت، یک مشکل جزئی چرخه برق باشد که می‌تواند در مدل‌های قدیمی تلویزیون اتفاق بیفتد.
در برخی موارد، ممکن است نیاز به تنظیم مجدد تلویزیون خود داشته باشید. این کار را می‌توانید با دنبال کردن دستورالعمل موجود در دفترچه راهنمای تلویزیون خود انجام دهید. اگر تلویزیون شما دارای دکمه تنظیم مجدد است، از یک گیره کاغذ استفاده کنید و آن را برای حدود 15 ثانیه نگه دارید تا تلویزیون شما تنظیم مجدد شود. اگر مدل قدیمی‌تری از تلویزیون ال‌سی‌دی یا ال‌ای‌دی دارید، ممکن است لازم باشد هر چند ماه یک بار تلویزیون خود را تنظیم مجدد کنید.

۲) بررسی کابل‌های شل

شل بودن اتصال کابل‌ها به تلویزیون را بررسی کنید. علت چشمک زدن تلویزیون شما می‌تواند به اتصال شل یا کابل‌های آسیب دیده مربوط شود. بنابراین پورت‌های تلویزیون را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز به طور کامل وصل شده است و هیچ یک از اتصالات تلویزیون آسیب دیده یا فرسوده نشده باشند.
همچنین می‌توانید کابل‌های فرسوده را تعویض کنید، چرا که شاید آسیب داخلی به کابل‌ها وارد شده باشد. اگر هم نیاز به خرید کابل‌های جدید دارید، مطمئن شوید که کابل‌های باکیفیت انتخاب می‌کنید. زیرا با استاندارد بالاتری تولید می‌شوند و در عین حال که عملکرد خوبی دارند، عمر طولانی‌تری خواهند داشت.

۳) بررسی تداخل الکتریکی

وجود چندین دستگاه الکترونیکی در نزدیکی یکدیگر می‌تواند باعث تداخل الکتریکی و علت چشمک زدن تصویر تلویزیون باشد. این موضوع در مورد تلویزیون‌ها بیشتر صدق می‌کند و می‌تواند باعث لرزش صفحه و تصاویر مخدوش شود. شما می‌توانید این مشکل را با جدا کردن دستگاه‌های نزدیک به تلویزیون و بررسی یک به یک آن‌ها برطرف کنید تا ببینید کدام دستگاه باعث تداخل می‌شود.
اگر هر یک از دستگاه‌های الکترونیکی شما مانند اندروید باکس، وای فای، پلیر و غیره باعث این مشکل شده است، باید آن‌ها را به مکان دیگری منتقل کنید. همچنین می‌توانید از یک برق‌کار کاردون برای بررسی مشکلات مربوط به تداخل الکتریکی کمک بخواهید. زیرا افراد متخصص ما می‌توانند راه‌حل طولانی‌مدت تری به شما ارائه دهند.

۴) بررسی مشکلات منبع ویدیو

اگر در حال پخش یک ویدیوی ضبط شده یا استریم هستید و به نظر می‌رسد صفحه‌نمایش شما در حال چشمک زدن است، باید منبع ویدیو را بررسی کنید. ویدیو را روی رایانه شخصی یا تلفن خود پخش کنید و اگر چشمک زدن ادامه داشت، مشکل از خود فایل ویدیویی است.

۵) غیرفعال کردن ویژگی بهره‌وری انرژی

اکثر تلویزیون‌های LCD و LED دارای حالت بهره‌وری انرژی یا «حالت سبز» هستند. این ویژگی، تنظیمات تلویزیون را بهینه می‌کند تا کمترین میزان برق مصرف شود. اما گاهی اوقات، خود این موضوع می‌تواند باعث مشکلاتی شود، به خصوص در مکان‌هایی که ممکن است ولتاژ برق در نوسان باشد.
برای غیرفعال کردن ویژگی بهره‌وری انرژی باید به بخش «تنظیمات» در تلویزیون خود بروید و به دنبال گزینه‌ای به نام «صرفه‌جویی در انرژی» باشید. در اینجا باید گزینه‌ای به نام «حالت سبز»، «حالت بهره‌وری انرژی» یا «حالت ذخیره انرژی» باشید. این قابلیت را در تلویزیون خود خاموش کنید. پس از یک دقیقه، دوباره آن را روشن کنید تا احتمالا علت چشمک زدن تصویر تلویزیون رفع شود. اگر نشد، به خواندن ادامه دهید.

۶) مسئله گرمای بیش از حد

اگر تلویزیون شما قدیمی است، امکان دارد مشکل از گرمای بیش از حد آن هم باشد. در تلویزیون‌های LCD، گرمای بیش از حد می‌تواند باعث چشمک زدن و ناهنجاری تصویر شود و اگر آن را تعمیر نکنید، می‌تواند منجر به خرابی کامل دستگاه شود. گرمای بیش از حد برای تلویزیون‌های ال‌ای‌دی می‌تواند باعث اختلال در عملکرد دیودهای قدیمی شود. این امر به آرامی باعث از کار افتادن تصویر تلویزیون و در نتیجه، مردن پیکسل‌ها خواهد شد.
اگر مشکل فقط پس از چند ساعت استفاده مداوم شروع می‌شود، می‌توانید به نصب سیستم خنک‌کننده در سرویس تلویزیون نگاه کنید. اگر چشمک زدن بلافاصله یا در فاصله کوتاهی از روشن کردن دستگاه شروع شد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که یک تلویزیون جدید بخرید.

۷) تماس گرفتن با یک متخصص

اگر هیچ یک از راه‌حل‌های بالا برای رفع مشکل چشمک زدن چراغ تلویزیون یا صفحه آن کار نکرد، بهتر است با یک تکنسین مجاز کاردون تماس بگیرید تا تلویزیون شما را بررسی کند. تلویزیون‌های مدل جدید معمولا اجزای پیچیده‌تری دارند و توصیه می‌شود تعمیر آن را به یک تکنسین حرفه‌ای بپردازید. در بیشتر موارد، قطعات تلویزیون به مادربرد لحیم می‌شوند که نیاز به ابزار و دانش مناسب برای لحیم کردن قطعات آسیب دیده دارد.

رفع چشمک زدن چراغ تلویزیون ال جی

Fix flashing LG TV light

اگر تلویزیون ال جی شما دچار مشکل شده باشد، چراغ LED جلو (آماده به کار) آن در یک الگوی تکراری چشمک می‌زند. ابتدا مطمئن شوید که دوشاخه برق هم به تلویزیون و هم به طرف پریز دیواری محکم وصل شده باشد و سپس مراحل زیر را دنبال کنید.

۱) تلویزیون را ریست کنید

همه کابل‌ها، لوازم جانبی و دستگاه‌ها را از تلویزیون جدا کنید. این دستگاه‌های جانبی در صورت وجود ماژول دوربین شامل آن هم می‌شود. بعد از خاموش شدن چراغ LED تلویزیون حداقل یک دقیقه صبر کنید. سپس کابل برق را بدون وصل کردن مجدد هیچ یک از کابل‌ها، لوازم جانبی و دستگاه‌های جدا شده به برق وصل نمایید. وقتی چراغ LED روشن می‌ماند و تلویزیون به طور خودکار روشن نمی‌شود، تلویزیون را می‌توان با دکمه استند بای روی کنترل از راه دور، روشن کرد. اگر تلویزیون راه‌اندازی نشد، چرخه ریست کردن را دوباره تکرار کنید.
اگر تلویزیون راه‌اندازی شد، نرم‌افزار تلویزیون را برای بهبود عملکرد آن به‌روز کنید. در منو تلویزیون روی گزینه به‌روزرسانی نرم‌افزار کلیک نمایید تا تلویزیون به صفحه پشتیبانی ال جی وصل شود و آخرین نسخه نرم‌افزار را نصب کند. اگر تلویزیون بعد از چرخه دوباره هم روشن نشد، به مرحله 2 بروید.

۲) یک سوکت برق متفاوت را تست کنید

از هر نوع چندراهی برقی برای این تلویزیون استفاده نکنید. محافظ تلویزیون را به پریز برق دیواری دیگری بزنید تا مطمئن شوید که پریز مورد استفاده برای تلویزیون، بهینه است. مطمئن شوید که سوکت‌های تست شده معیوب نباشند. برای بررسی اینکه مثلا ولتاژ منبع تغذیه کافی است یا خیر، دستگاه الکترونیکی دیگری را با آن امتحان کنید. اگر تلویزیون راه‌اندازی شد، اطمینان حاصل کنید که از این به بعد، برق تلویزیون از منبع تغذیه مناسبی تامین شود. اگر هم مشکوک به خرابی پریز برق هستید، می‌توانید با یک برق‌کار تماس بگیرید.

۳) با کاردون تماس بگیرید

اگر چراغ LED روی تلویزیون ال جی شما همچنان چشمک می‌زند و تلویزیون پس از انجام مراحل بالا روشن نمی‌شود، با بخش تعمیرات لوازم خانگی کاردون تماس بگیرید.

علت چشمک زدن چراغ تلویزیون سامسونگ

اگر تلویزیون سامسونگ شما روشن نمی‌شود اما چراغ قرمز پاور چشمک می‌زند، ممکن است وحشت کنید. این امر گاهی اوقات می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل سخت‌افزاری جدی در تلویزیون شما باشد. با این حال، همچنان ممکن است بتوانید این مشکل را به سادگی برطرف کنید. چشمک زدن چراغ تلویزیون سامسونگ معمولا نشان‌دهنده خرابی منبع تغذیه است. اما همچنین می‌تواند یک نقص در اتصال کابل‌هایی نظیر HDMI یا یک نقص فنی اجزای داخلی تلویزیون باشد. عیب‌یابی مشکل ممکن است شامل تعویض منبع تغذیه تلویزیون در صورت خرابی آن یا تنظیم مجدد اتصال کابل‌هایی نظیر HDMI باشد. برای عیب‌یابی چراغ چشمک‌زن قرمز در تلویزیون سامسونگ موارد زیر را انجام دهید.

۱) تلویزیون را بررسی کنید

اگر اخیرا تلویزیون سامسونگ خود را جابه‌جا کرده‌اید، ممکن است در نقطه‌ای ضربه خورده باشد و اجزای داخلی آن آسیب دیده باشند. نفوذ آب هم می‌تواند باعث از کار افتادن تلویزیون شود. بنابراین تلویزیون خود را به‌دقت بررسی نمایید تا آسیب‌های احتمالی آن را پیدا کنید. همچنین اتصال تلویزیون به منبع برق را بررسی نمایید تا از سالم و ایمن بودن آن اطمینان حاصل شود.

۲) صفحه‌نمایش را بررسی کنید

اگر هیچ آسیب آشکاری روی تلویزیون سامسونگ خود پیدا نکردید، قدم بعدی بررسی صفحه‌نمایش آن است. اگر صفحه‌نمایش سالم باشد، فشار دادن ملایم آن با نوک انگشتان باعث ایجاد یک اثر موجی بصری در صفحه خواهد شد. اگر صفحه‌نمایش پاسخ نمی‌دهد، ممکن است مشکل چشمک زدن چراغ تلویزیون از صفحه‌نمایش آن باشد.

۳) دستگاه‌های متصل به تلویزیون را بررسی کنید

اگر هر گونه کنسول بازی، پلیر یا سایر دستگاه‌های متصل به پورت HDMI سامسونگ خود دارید، آن‌ها را جدا کنید و تلویزیون را هم از برق جدا نمایید. پس از ده دقیقه انتظار، دوباره تلویزیون را روشن کنید. اگر چراغ قرمز چشمک‌زن نتیجه یک خطا در درگاه‌های HDMI باشد، مشکل برطرف خواهد شد.

۴) به‌روزرسانی نرم‌افزار را بررسی کنید

اگر نرم‌افزار تلویزیون سامسونگ شما به‌روز نیست، آن را از طریق تنظیمات منو به‌روزرسانی کنید. از دست دادن به‌روزرسانی نرم‌افزار به طور بالقوه باعث بروز مشکلات ارتباطی بین نرم‌افزار و سخت‌افزار تلویزیون شما می‌شود. بنابراین همیشه باید از جدیدترین نسخه نرم‌افزار تلویزیون خود استفاده کنید.
اگر صفحه‌نمایش کار می‌کند اما تلویزیون هنوز کار نمی‌کند و راه‌حل‌های بالا را امتحان کرده‌اید، به احتمال زیاد با مشکل جدی‌تری روبه‌رو هستید. در این صورت می‌توانید مشکل خود را با کاردون در میان بگذارید.

سوالات متداول

 چشمک زدن تلویزیون در برندهای مختلف معنای متفاوتی می‌تواند داشته باشد. اما معمولا می‌تواند نشان دهنده خرابی برد تغذیه، مشکلات نرم‌افزاری یا خرابی‌های دیگر باشد.

در بسیاری از تلویزیون‌ها زمانی که تلویزیون خاموش است، چراغ پاور آن روشن می‌شود و در زمانی که تلویزیون روشن می‌شود، چراغ پاور آن خاموش می‌شود. در صورتی که چراغ پاور همیشه خاموش است، تلویزیون شما مشکلی دارد که باید توسط تکنسین بازدید و عیب‌یابی شود.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رادین
11 ماه قبل

خسته نباشید
ببخشید من تمام موارد گفته شده در قسمت رفع چشمک زدن چراغ تلویزیون ال جی رو انجام دادم اما بازم تلویزیون چشمک میزنه، باید چیکار کنم؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  رادین
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
پیشنهاد می کنیم از تعمیرکاران کاردون کمک بگیرید، به صفحه تعمیر تلویزیون ال جی مراجعه کنید.