لوگوی کاردون

آشنایی با طرز کار جاپودری لباسشویی

Getting to know how to work laundry japodri
فهرست محتوا

جاپودری ماشین لباسشویی یا محل ریختن پودر ماشین لباسشویی یکی از قطعات مهم و حیاتی در ماشین لباسشویی است. این محفظه در مدل‌های مختلف ماشین لباسشویی، ظاهر متفاوتی دارد. البته کارکرد آن در تمامی مدل‌ها، یکسان است. جاپودری محلی است که در آن پودر لباسشویی، مایع لباسشویی و مایع نرم‌کننده لباس در آن ریخته می‌شود. آشنا نبودن با نحوه استفاده از جاپودری لباسشویی می‌تواند به دستگاه آسیب وارد کند. در این مطلب از تعمیرات لوازم خانگی کاردون قصد داریم با جاپودری، اجزاء مختلف آن، نحوه استفاده و نگهداری از آن آشنا شویم.

معرفی قسمت‌های مختلف جاپودری ماشین لباسشویی

همان‌طور که گفته شد، طراحی و ساختار جاپودری در مدل‌های مختلف ماشین لباسشویی، متفاوت است. به طور کلی، ماشین‌های لباسشویی دو نوع جاپودری دارند: جاپودری سه قسمتی و چهار قسمتی. در این بخش به سراغ معرفی بخش‌های مختلف هر کدام از آن‌ها و نحوه ریختن پودر در ماشین لباسشویی می‌رویم.

۱) جاپودری 3 قسمتی

۱. در این نوع از جاپودری ها، محل ریختن پودر پیش شستشو در لباسشویی با علامتI نمایش داده شده است.
۲. علامتII نشان دهنده محل ریختن پودر شستشوی اصلی در ماشین لباسشویی می‌باشد.
۳. علامت * نشان دهنده محل ریختن مایع نرم‌کننده لباس است.

۲) جاپودری 4 قسمتی

۱. قسمت اول جاپودری لباسشویی، مخصوص شستشوی مقدماتی لباس‌ها یا پیش شستشو است.
۲. قسمت دوم جاپودری، مخصوص شستشوی اصلی لباس‌ها می‌باشد.
۳. قسمت سوم جاپودری، مخصوص ریختن مایع نرم‌کننده در ماشین لباسشویی است.
۴. قسمت چهارم، مخصوص اضافه کردن مایع نرم‌کننده‌های رنگی می‌باشد.

نحوه استفاده از جاپودری ماشین لباسشویی

How to use washing machine detergent

تا اینجا با قسمت‌های مختلف محفظه جاپودری ماشین لباسشویی آشنا شدیم. حالا به سراغ نحوه استفاده از جاپودری لباسشویی می‌رویم.

۱) محفظه اصلی شستشو

این بخش، محل ریختن مایع یا پودر لباسشویی است. علاوه بر مایع یا پودر برای شستشوی اصلی، سفیدکننده و پاک‌کننده لکه هم در این قسمت ریخته می‌شوند. توجه داشته باشید که پودر یا مایع لباسشویی را بیش از مقدار مشخص شده نریزید.

۲) محفظه نرم‌کننده

این محفظه مخصوص ریختن نرم‌کننده لباس است.

۳) محفظه پیشخوان

این قسمت در کشوی جاپودری لباسشویی برای افزودن مواد شوینده جهت شستشوی مقدماتی می‌باشد.

به خاطر داشته باشید که بیش از حد مجاز از مواد شوینده استفاده نکنید. استفاده صحیح از جاپودری ماشین لباسشویی می‌تواند باعث کارکرد بهتر دستگاه ماشین لباسشویی شود.

پودر یا مایع ماشین لباسشویی باید در کدام قسمت جاپودری ریخته شود؟

نحوه ریختن پودر در ماشین لباسشویی به این شکل است که پودر شوینده در بزرگ‌ترین بخش کشو، معمولاً در سمت چپ ریخته می‌شود. اگر شک دارید، دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود را بررسی کنید.
نحوه ریختن مایع لباسشویی در ماشین لباسشویی نیز همانند ریختن پودر در ماشین لباسشویی است. مایع لباسشویی را در بزرگ‌ترین کشو که معمولاً در سمت چپ جاپودری است، بریزید.
نرم‌کننده مایع با نماد گل به قسمت نیمه پوشیده شده کشو ریخته می‌شود. بسته به مدل ماشین لباسشویی شما، این قسمت یا در مرکز یا سمت راست کشو قرار دارد.
بخش سوم کشو مربوط به مواد شوینده قبل از شستشو است. بنابراین اگر عملکرد پیش شستشو را برای برنامه شستشو خود انتخاب کرده‌اید، باید مواد شوینده پیش شستشو مربوطه را به این قسمت اضافه کنید.

نحوه بیرون آوردن جاپودری ماشین لباسشویی

طراحی محفظه جاپودری یا محل ریختن پودر ماشین لباسشویی در مدل‌های مختلف، تفاوت دارد. اما با این حال، درآوردن این محفظه کار چندان سختی نیست. برای خارج کردن جاپودری، کافی است محفظه را به سمت جلو بکشید و پس از آزاد کردن قفل، آن را خارج کنید. عموماً بالای کشوی جاپودری یک ضامن قرار دارد که اگر آن را به سمت پایین بکشید، قفل آزاد می‌شود.

نحوه تمیز کردن جاپودری ماشین لباسشویی

How to clean washing machine lint

همواره باید به تمیز نگه داشتن کشو و محفظه جاپودری توجه داشته باشید. پس از استفاده مکرر از ماشین لباسشویی ممکن است مواد شوینده در محفظه جاپودری انباشته شوند. به همین دلیل، باید هرچند وقت یک‌بار آن را تمیز کنید. مراحل جرم‌گیری و تمیز کردن محفظه جاپودری لباسشویی به ترتیب زیر است:
۱. برای تمیز کردن جاپودری، اول از خاموش بودن ماشین لباسشویی اطمینان حاصل کنید.
۲. در داخل یا بالای محفظه جاپودری لباسشویی، کلید یا ضامنی وجود دارد؛ آن را به پایین فشار دهید تا جاپودری به راحتی خارج شود.
۳. سپس قطعات محفظه جاپودری را جدا کنید و آن‌ها را با آب گرم و مسواک تمیز نمایید.
۴. هر گونه جرم و مواد شوینده باقی مانده را پاک کنید.
۵. محفظه داخلی را که در بخش ورود و خروج کشویی قرار گرفته است را نیز تمیز نمایید.
۶.  قطعات محفظه را سوار کنید و کشو را سر جایش بگذارید.

نحوه استفاده از شوینده در جاپودری لباسشویی

برای استفاده صحیح از جاپودری ماشین لباسشویی اول اطمینان حاصل کنید که مقدار درست مواد شوینده و نرم‌کننده را به محفظه اضافه کرده‌اید. راهنمای میزان استفاده که روی بسته‌بندی مواد شوینده و نرم‌کننده درج‌شده است را بررسی نمایید. به نشانگرهایی که حداکثر مقدار برای ریختن مواد شوینده را نشان می‌دهند، توجه کنید. ممکن است در مناطقی که آب شهری نرم است، به مواد شوینده کمتری نیاز باشد.
پر کردن بیش از اندازه جاپودری یا محل ریختن پودر ماشین لباسشویی با مواد شوینده، می‌تواند منجر به کف کردن بیش از حد در هنگام شست شو شود. این مورد ممکن است به ماشین لباسشویی و لباس‌ها آسیب وارد کند.
اطمینان حاصل نمایید که مواد شوینده و نرم‌کننده‌ها را به شکل ایمن نگهداری می‌کنید. اگر می‌خواهید مواد شوینده خود را در ظرفی غیر از بسته‌بندی اصلی نگهداری کنید، مطمئن شوید که ظرف کاملاً مهر و موم شده و ضد آب باشد و به وضوح روی آن برچسب بزنید.شما می توانید برای تعمیر ماشین لباسشویی خود از متخصصین حرفه ای و باتجربه کاردون کمک بگیرید.

چه میزان پودر یا مایع ماشین لباسشویی باید استفاده کرد؟

برای بسیاری از افراد سؤال است که میزان دقیق پودر یا مایع لباسشویی برای شستشوی لباس در ماشین چقدر می‌باشد؟ برای پاسخ باید گفت خیلی به خودتان سخت نگیرید. برخی از افراد گمان می‌کنند اگر از مقدار بیشتری مواد شوینده استفاده کنند، نتیجه بهتری می‌گیرند و لباس‌ها تمیزتر می‌شوند. اما در واقعیت چنین اتفاقی نمی‌افتد. در واقع، استفاده بیش از حد از مواد شوینده نه تنها هدر دادن پول است، بلکه می‌تواند باعث آسیب به لباس‌های شما شود. استفاده بیش از حد از مواد شوینده به این معنی است که ماده شوینده چه مایع باشد چه پودر، نمی‌تواند در مقدار آبی که برای یک چرخه شستشوی استاندارد استفاده می‌گردد، حل شود. به این ترتیب، ماده شوینده روی لباس باقی می‌ماند و در نهایت، خشک می‌شود و لباس را سفت و خشک می‌کند.
تولیدکنندگان مواد شوینده، آزمایش‌های زیادی را برای یافتن میزان شویند لازم در محل ریختن پودر ماشین لباسشویی انجام داده‌اند. به طور کلی، بسته به میزان کثیفی لباس‌ها و همین‌طور سخت یا نرم بودن آب، این مقدار بین 2 تا 4 پیمانه خواهد بود.

مقدار دقیق استفاده از پودر یا مایع لباسشویی برای هر بار شستشو

The exact amount of washing powder or liquid used for each wash

۱. توصیه می‌شود که حدود 110 میلی‌لیتر پودر برای یک‌بار شستشو در ماشین ایده‌‌آل است. اگر لباس‌هایتان خیلی کثیف می‌باشد یا اگر قصد دارید از تنظیمات پیش شستشو روی ماشین لباس‌شویی خود استفاده کنید، 100 میلی‌لیتر دیگر پودر اضافه نمایید.
۲. برای مایع لباسشویی، دوز توصیه‌شده فقط 35 میلی‌لیتر است (برای لباس‌های خیلی کثیف تا 52 میلی‌لیتر افزایش می‌یابد) زیرا غلظت آن بسیار بیشتر از پودر است.
۳. برای کپسول‌ها، یک کپسول در هر شستشو و برای قرص‌های شستشو، بسته به سختی آب بین یک تا چهار قرص می‌باشد.

نحوه صحیح نگهداری از جاپودری به چه شکل است؟

برای نگهداری صحیح از محل ریختن پودر ماشین لباسشویی باید چند مورد دقت داشته باشید:
۱. به هیچ وجه از مواد شوینده بیشتر از مقدار مشخص شده، استفاده نکنید.
۲. توجه داشته باشید که مواد شوینده و نرم‌کننده را در محفظه مخصوص خود بریزید.
۳. پس از چند بار استفاده از ماشین لباسشویی، کشوی جاپودری را بیرون بیاوردید و اجزای مختلف آن را تمیز کنید.

چگونه می‌توان محفظه جاپودری را تمیز کرد؟

برای تمیز کردن محفظه جاپودری یا محل ریختن پودر ماشین لباسشویی اول باید ماشین لباسشویی را خاموش کرد. بعد باید کشوی جاپودری را بیرون آورد. برای این کار، ضامن یا کلیدی که بالای کشو قرار دارد را به پایین بکشید. سپس قطعات جاپودری را از یکدیگر جدا نمایید و آن‌ها را به دقت تمیز کنید. نباید هیچ اثری از جرم یا مواد شوینده روی آنها باقی بماند. در نهایت، قطعات را متصل کنید و محفظه را سر جای خود قرار دهید.

آیا می‌توان مایع لباسشویی را داخل دیگ ماشین لباسشویی ریخت؟

کارشناسان ریختن مایع لباسشویی داخل دیگ ماشین لباسشویی را توصیه نمی‌کنند. چون ماشین لباسشویی در مراحل شست‌وشو، مرحله‌ به مرحله از مایع داخل جاپودری برمی‌دارد و برای شست‌وشوی لباس‌ها از آن استفاده می‌کند. به این ترتیب اگر مایع لباسشویی را به طور کامل داخل دیگ بریزید، کل مایع در همان ابتدا وارد چرخه شست‌وشو می‌شود و ممکن است تأثیرگذاری لازم را از دست بدهد.

سوالات متداول

مایع ماشین لباسشویی را باید در قسمت مخصوص پودر ماشین لباشسویی ریخت. این محل معمولا در قسمت سمت چپ جاپودری قرار گرفته است.

برای نظافت جاپودری، جاپودری را با استفاده از دکمه ضامن آن از دستگاه جدا کنید و آن را با آب گرم، مواد شوینده و مسواک تمیز کنید.

جاپودری ماشین لباسشویی پاکشوما معمولاً در سمت چپ یا راست پنل جلویی دستگاه قرار دارد. این یک کشوی پلاستیکی یا محفظه ای است که برای نگهداری مواد شوینده، نرم کننده و سایر مواد شوینده استفاده می شود.

جاپودری ماشین لباسشویی پاکشوما معمولاً به چندین محفظه تقسیم می شود که هر کدام برای نوع خاصی از مواد شوینده طراحی شده است. محفظه بزرگتر معمولاً برای پودر شوینده اصلی استفاده می شود، در حالی که محفظه های کوچکتر برای پیش شستشو، نرم کننده و سفید کننده استفاده می شود.

  • محفظه اصلی: برای پودر شوینده یا مایع شوینده اصلی استفاده می شود.
  • محفظه پیش شستشو: برای مواد شوینده ای که برای خیساندن یا پیش شستشو لباس ها استفاده می شود، استفاده می شود.
  • محفظه نرم کننده: برای نرم کننده لباس استفاده می شود.
  • محفظه سفید کننده: برای سفید کننده لباس استفاده می شود.
  • محفظه شروع خودکار: برای مواد شوینده ای که برای برنامه شروع خودکار استفاده می شود، استفاده می شود.

محل قرارگیری پودر ماشین لباسشویی در جاپودری ماشین لباسشویی شما بستگی به مدل دستگاه شما دارد. با این حال، به طور کلی، پودر شوینده باید در محفظه اصلی ریخته شود. این محفظه معمولاً بزرگترین محفظه در جاپودری است و با علامت های مختلفی مانند “II” یا “** اصلی**” مشخص می شود.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
nazanin
1 سال قبل

جاپودری ماشین لباسشویی که جرم گرفته رو چطوری میشه تمیز کرد؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  nazanin
1 سال قبل

با سلام و وقت بخیر
شما برای تمیز کردن جرم جاپودری ماشین لباسشویی میتونید از محلول سرکه و آب استفاده کنید.