لوگوی کاردون

چگونه زیرنویس تلویزیون را فعال کنیم؟

How to enable TV subtitles

آنچه در این مطلب خواهید خواند

احتمالا طرفدار فیلم و سریال هستید و شاید هم به تازگی یک تلویزیون نو خریده‌اید. اگر از آن دسته طرفداران فیلم باشید که فیلمی از نظرشان پنهان نمی‌ماند حتما به سراغ فیلم‌های با زبان اصلی کشور تولید کننده نیز می‌روید. معمولا همه افراد نمی‌توانند بدون زیرنویس فارسی متوجه داستان فیلم‌ها شوند، متناسب با این نیاز گزینه‌هایی در تلویزیون‌های هوشمند وجود دارد که می‌توانید زیرنویس را به تصویر فیلم اضافه کنید و از دیدن فیلم لذت ببرید. در این متن از تعمیرات لوازم خانگی کاردون به چگونگی فعال کردن پخش زیرنویس در تلویزیون پرداخته‌ایم. پس اگر دنبال راه حل هستید در ادامه متن با کاردون همراه باشید.

علت پخش نشدن زیرنویس فارسی در تلویزیون

The reason why Persian subtitles are not broadcast on TV

عدم نمایش زیرنویس در تلویزیون ممکن است به خاموش بودن زیرنویس در تنظیمات تلویزیون شما بازگردد. نشان ندادن زیرنویس فارسی در فیلم‌ها بیشتر به خاطر ناسازگاری زبان فارسی با دستگاه است؛ یعنی زبان فارسی را به خوبی پشتیبانی نمی‌کنند. ممکن است زیرنویس برای دستگاه شما فعال باشد اما به صورت علامت سوال یا دیگر کاراکترها به نمایش درآید یا تمامی حروف برعکس به نمایش درآیند. مشکل پخش زیرنویس در تلویزیون به فرمت فایل فیلم و زیرنویس نیز مربوط می‌شود. که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

مراحل تنظیم زیرنویس در تلویزیون

به طور کلی قبل از اینکه هرکاری در خصوص زیرنویس تلویزیون انجام بدهید بهتر است ابتدا مراحل فعال سازی زیرنویس در تلویزیون را چک کنید. برای اطمینان بیشتر در خصوص زیرنویس در تلویزیون مراحل درج شده در دفترچه راهنمای دستگاه را نیز بررسی کنید.

۱) روی ریموت کنترل دکمه Home را فشار دهید.

۲) به قسمت تنظیمات یا settings رفته و گزینه‌ی Accessibility را انتخاب کنید.

۳) در این قسمت با دقت گزینه Subtitle را پیدا کنید.

۴) گزینه Subtitle را روی روشن یا On قرار دهید.

۵) تمامی تغیرات را نهایی کرده و خارج شوید.

حالا تنظیمات زیرنویس در تلویزیون شما فعال یا روشن است، تنها ممکن است بر اثر فرمت فایل فیلم، زیرنویس یا زبان زیرنویس با مشکل بهم خوردگی در حروف و یا هماهنگ نبودن زمان پخش رو به رو باشید.

مراحل تنظیم زیر نویس در تلویزیون‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. در بسیاری از تلویزیون‌ها نیز هنگام پخش فیلم می‌توانید تنظیمات مربوط به آن را انجام دهید.

راه حل‌ های رفع مشکل پخش نشدن زیرنویس فارسی در تلویزیون

پس از آنکه مطمئن شدید زیرنویس در تلویزیون شما فعال یا روشن است اگر مشکلی در پخش زیرنویس فیلم در تلویزیون داشتید ما در کاردون تعدادی از راه حل‌های کاربردی آموزش رفع مشکل نمایش زیرنویس فارسی در تلویزیون را گردآوری کرده‌ایم.

۱) هماهنگ‌سازی فایل‌ها در کامپیوتر

اگر زیرنویس فیلم و سریال در تلویزیون شما به درستی اجرا نمی‌شود. یکی از راه حل‌ها این است که فایل زیرنویس و فایل فیلم را باهم در کامپیوتر هماهنگ کرده و سپس در تلویزیون اجرا کنید. قبل از اینکه شروع به انجام این کار کنید باید بدانید که فایل‌ها باید هر دو در یک پوشه یا فولدر واحد قرار گیرند. این کار باعث می‌شود فیلم به سرعت فایل‌ها را شناسایی کرده و پخش کند.
ابتدا نام هر دو فایل یعنی فایل زیرنویس و فیلم را با یک نام ذخیره کنید. برای سهولت در این کار می‌توانید یکی از نام‌ها را کپی کرده و در قسمت تغییر نام فایل دیگر کپی کنید تا هر دو از یک نام واحد پیروی کنند. دقت کنید فرمت فایل زیرنویس حتما از txt به srt تبدیل شده باشد.
برای تبدیل فایل زیرنویس به srt، فایل زیرنویس را به وسیله برنامه‌ی Notepad اجرا کنید. به گزینه File بروید و بی هیچ تغییری Save as را انتخاب کنید. به قسمت Encoding بروید، بر گزینه Unicode کلیک کرده و فایل زیرنویس را در محل فایل ویدیویی ذخیره کنید سپس با تغییر نام فایل از txt به srt فرمت آن را تغییر دهید.
معمولا مشکل با این روش‌ها حل می‌شود اما اگر زیرنویس در تلویزیون اجرا نشد شاید تلویزیون شما از فرمت این فایل‌ها پشتیبانی نمی‌کند. در این صورت می‌توانید دیگر راه‌های جایگزین را امتحان کنید.

۲) چسباندن زیرنویس به فیلم به وسیله نرم افزار

با استفاده از این نرم افزارها که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم شما می‌توانید یک فایل فیلم، با زیرنویس چسبیده داشته باشید. یعنی فایل فیلم را که اجرا می‌کنید شامل زیرنویس آن نیز می‌شود. زیرنویس‌ها معمولا به دو صورت softcoded و hardcoded هستند. زیرنویس‌های softcoded را می‌توان روشن و خاموش کرد، اما hardcoded به فیلم چسبیده است. اگر نتوانستید فایل زیرنویس خود را در تلویزیون بیاورید، یک راه harcoded یا چسباندن زیرنویس به فیلم است. این فایل به راحتی در تلویزیون، لپ تاپ وکامپیوتر پخش می‌شود. اگر مقصود شما فعال سازی زیرنویس در تلویزیون با فرمت های MP4 ،MKV و AVI است، بهتر است از نرم افزارهای زیر کمک بگیرید که در ادامه به بررسی و معرفی می‌پردازیم. برای تعمیر تلویزیون خود می توانید از متخصصین کاردون کمک بگیرید.

۱) MKV Merge

این نرم افزار بین هم ترازهای خود یکی از بهترین‌ها است. قبل از هر چیزی بدانید در این نرم افزار شما قادر خواهید بود فیلم‌های با فرمت AVI را با زیرنویس تنظیم کنید. پس قبل از هر چیزی فایل فیلم خود را به AVI تبدیل کنید.

۱) Format factory یکی از نرم افزارها در این زمینه است که می‌تواند در تبدیل فایل فیلم شما به AVI کمک کند.

۲) Any Video Converter نیز از دیگر نرم افزارها در این حوزه است.

در ادامه وقتی یک فایل AVI داشتید مراحل زیر را اجرا کنید:

۱) فایل فیلم و زیرنویس خود را پیش از شروع کار آماده داشته باشید. مهم است بدانید برای پیشگیری از مشکل فایل زیرنویس باید با فرمت srt باشد.

۲) در نرم افزار یک صفحه اصلی دارید که هر دو فایل زیرنویس و فیلم را باید در آن قرار دهید و یک مقصد مشخص را برای ذخیره آن مد نظر بگیرید. 

۳) گزینه Start muxing را انتخاب کنید تا نرم افزار زیرنویس را به فیلم بچسباند.

۴) حالا با مراجعه به مقصدی که مشخص کرده بودید یک فایل فیلم با زیرنویس چسبیده دارید که در اکثر سیستم‌ها قابل اجرا است.

۲) MKVToolnix

این نرم افزار بسیار پر طرفدار است و زیرنویس را به فیلم می‌چسباند. علاوه بر زیرنویس فارسی به وسیله این نرم افزار می‌توانید چندین زیرنویس مجزا به فایل اضافه یا آنها را حذف کنید. از فرمت‌های گوناگون و متنوعی برای زیرنویس پشتیبانی می‌کند و با زبان فارسی نیز بسیار سازگار است. پس در نتیجه یکی از نرم افزرهای کاربردی و جامعی است که برای پخش زیرنویس فیلم و سریال در تلویزیون می‌توانید از آن کمک بگیرید. برای اجرای درست مراحل زیر را دنبال کنید.
۱) در نرم افزار هم فایل فیلم و هم فایل زیرنویس را وارد کنید.
۲) از بین گزینه‌ها Start multiplexing را پیدا کرده و انتخاب کنید.
۳) یک پوشه خروجی از پیش تعیین شده وجود دارد، اگر در نظر دارید تا آن را تغییر دهید: برای تغییر آن از گزینه Output استفاده کنید.
۴) در این مرحله به راحتی می توانید فولدر یا پوشه خود را در یک مقصد معیین ذخیره کنید تا بعدا به راحتی در دسترس شما باشد.
پس از انجام این مراحل فیلم با زیرنویس چسبیده در اختیار شماست و پخش زیرنویس در تلویزیون به راحتی انجام می‌گیرد.

رفع مشکل برعکس شدن زیرنویس در تلویزیون

Fixing the problem of inverting subtitles on TV

حالا که توانستید با موارد ذکر شده زیرنویس در تلویزیون را اجرا کنید احتمال می‌رود یک مشکل اساسی نیز داشته باشید. آن هم برعکس شدن متن زیرنویس در تلویزیون است.
۱) فیلم را پخش کنید و به قسمت تنظیمات یا settings وارد شوید
۲) گزینه Set Video Play را پیدا کرده و انتخاب کنید
۳) در قسمت Code Page زبان Arabic را انتخاب کنید
به این ترتیب زبان مورد نظر زیرنویسی که مدنظر دارید به درستی اجرا خواهد شد.

چرا زیرنویس فیلم به صورت حروف ناخوانا به نمایش درمی‌آید؟

حتما این تجربه را داشته‌اید که زیرنویس فیلم شما هنگام پخش در تلویزیون یا حتی در کامپیوتر به صورت علائمی ناخوانا یه نمایش درآیند. در این حالت زیرنویس شما در پخش کننده به درستی رمزگشایی یا Encode نمی‌شود. برای برطرف کردن این مشکل چندین راه وجود دارد. اولین راه آن همان روشی است که در بالا به آن اشاره کردیم. یعنی در برنامه Notepad ویندوز فایل زیرنویس را اجرا کنید و در قسمت Encoding، Unicode را انتخاب کنید.
روش دیگر استفاده از برنامه Subtitle Edit است. شما به وسیله نرم افزار Subtitle Edit می‌توانید فایل زیرنویس خود را به encoding مورد نظر خود دربیاورید. همچنین در این نرم افزار می‌توانید هر تغییری که خواستید روی زیرنویس خود اعمال کنید.

نحوه فعال کردن زیرنویس تلویزیون ال جی

معمولا فعال کردن گزینه زیرنویس در تمامی تلویزیون‌ها با اندک تغییری در زبان سیستم آن مشابه به هم است و از یک مسیر پیروی می‌کند با این حال فعال سازی زیرنویس فیلم در تلویزیون‌های ال جی به صورت زیر است.

۱) از طریق دکمه Home ریموت کنترل و وارد شدن به تنظیمات دستگاه (که پیش‌تر توضیح داده شد)

۲) با تبدیل کردن فرمت فایل زیرنویس به srt می‌توانید کمک به فعال کردن زیرنویس تلویزیون‌های برند ال جی کنید.( که پیش‌تر توضیح داده شد)

نحوه فعال کردن زیرنویس تلویزیون سامسونگ

پخش زیرنویس در تلویزیون سامسونگ در تمامی مدل‌ها معمولا به یک شکل است.

۱) به قسمت Menu دستگاه بروید

۲) گزینه setup یا Function را پیدا کنید و دکمه Enter را بزنید.

۳) به قسمت گزینه Caption رفته و Enter را بزنید.

حالا زیرنویس در تلویزیون سامسونگ شما فعال است.

فعال کردن زیرنویس تلویزیون سونی

تمامی موارد، در روش‌های گفته شده در ابتدای متن برای تلویزیون سونی نیز کاربرد دارد. در نظر می‌گیریم که قبل از هر تغییری در فرمت فایل‌ها می‌خواهید تا بررسی کنید و ببینید آیا گزینه زیرنویس در تلویزیون سونی شما روشن است یا نه. 

۱) با رفتن به گزینه تنظیمات یا Settings دستگاه 

۲) با رفتن به گزینه subtitle می توانید از روشن یا خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنید

چگونه فونت زیرنویس را در تلویزیون تغییر دهیم؟

How to change the subtitle font on TV

حالا که زیرنویس فیلم را اجرا کردید و در خواندن آن مشکلی ندارید ممکن است که با اندازه حروف آن مشکل داشته باشید که می‌توانید آن را تغییر دهید.

۱) فیلم را پخش کنید.

۲) به قسمت تنظیمات پخش فیلم رفته و گزینه تنظیمات زیرنویس را انتخاب کنید.

۳) بر روی گزینه Font Size را کلیک کنید و یکی از حالات مورد نظر را برگزینید.

تنظیم زمان زیرنویس تلویزیون

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در پخش زیرنویس فیلم و سریال در تلویزیون با این مشکل رو به رو شوید که زیرنویس زودتر از زمان معین یا دیرتر از آن پخش می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل که ممکن است در روند فیلم دیدن شما تداخل ایجاد کند مراحل زیر پیشنهاد می‌شود.

۱) به قسمت تنظیمات یا setting دستگاه وارد شوید.

۲) ابتدا از روشن بود گزینه زیرنویس یا subtitle اطمینان حاصل کنید.

۳) پس از روشن شدن این گزینه همزمانی زیرنویس برای شما فعال می‌شود که این شماره باید روی 0:0 ثانیه باشد. اگر زمانی بیشتر یا کمتر از این عدد را نشان دهد. با مشکل زودتر یا دیرتر پخش شدن زیرنویس مواجه خواهید شد.

سوالات متداول

خاموش بودن گزینه زیرنویس در تلویزیون اولین دلیل عدم نمایش زیرنویس در تلویزیون است. هماهنگ نبودن زیرنویس با فایل فیلم، عدم ذخیره شدن هر دو فایل در یک پوشه، enode متفاوت زیرنویس، عدم پشتیبانی تلویزیون از فایل زیرنویس از جمله دلایل عدم نمایش زیرنویس فیلم در تلویزیون است.

ابتدا از روشن بودن گزینه زیرنویس در تلویزیون خود مطمئن شوید. فایل زیرنویس شما باید در همان پوشه فایل فیلم باشد و بهتر است نام فایل فیلم و زیرنویس یکی باشد. در صورتی که پس از این مراحل زیرنویس پخش نشد، یک زیرنویس دیگر را از اینترنت دانلود کنید و آن را امتحان کنید.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hamid
1 سال قبل

من تلویزیون ال جی دارم اما همه روش ها رو انجام دادم و باز هم زیرنویس رو نمیاره چیکار کنم؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  hamid
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
احتمالا مشکل از تنظیمات تلویزیونتون هست
پیشنهاد می کنیم که یک بار تلویزیونتون رو به تنظیمات کارخانه برگردونید و مجدد آموزش فعال کردن زیرنویس تلویزیون رو مشاهده کنید.

بردیا
10 ماه قبل

چرا زیرنویس توی کامپیوتر سالمه ولی توی تلویزیون ناخواناست؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  بردیا
10 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر به احتمال زیاد encode زیرنویس شما utf_8 نیست. باید سعی کنید اینکود زیرنویس رو به این فرمت دربیارین.