لوگوی کاردون

دلایل نچرخیدن سینی مایکروفر و راه برطرف کردن آن

The reasons for the microwave tray not rotating and how to fix it
فهرست محتوا

همه ما مایکروفرها را دوست داریم، چرا که زندگی ما را بسیار آسان‌تر از گذشته کرده‌اند. کاهش زمان پخت، گرم کردن آسان غذاهای باقی مانده و موارد دیگر از خدمات این وسایل منزل کاربردی هستند. بنابراین بروز مشکل در آن‌ها می‌تواند وقت و انرژی زیادی را از افراد خانواده بگیرد. مثلا وقتی سینی مایکروفر آن‌طور که باید نمی‌چرخد یا اصلا نمی‌چرخد، چه کاری باید انجام داد؟ تعمیرات لوازم خانگی کاردون اینجا است تا به شما در یافتن متداول‌ترین دلایل نچرخیدن سینی مایکروفر و راه‌حل آن‌ها کمک کند.

وظایف و نحوه کار سینی مایکروفر

Duties and how the microwave tray works

بهتر است ابتدا نگاهی به نحوه کار سینی مایکروفر بیندازیم و ببینیم چگونه کار می‌کند. اولا باید بدانید که سینی مایکروفر به خودی خود حرکت نمی‌کند. در واقع، این سینی شیشه‌ای و ایمن مایکروفر روی مجموعه کوچکی از چرخ‌ها قرار می‌گیرد که در مرکز مایکروفر شما قرار دارند. در قسمت وسط و زیرین این سینی شیشه‌ای، شیارهایی هستند که در دندانه‌های یک جفت موتور محرک قرار می‌گیرند. این چرخ‌دنده‌ها به وسیله یک موتور می‌چرخند، در حالی که غلتک (Roller Guide) یا همان چرخ‌های کوچک، سینی را به آرامی می‌چرخانند.
گاهی اوقات غلتک کوچک است و دقیقا نزدیک مرکز سینی قرار می‌گیرد. این موضوع برای متعادل کردن سینی و حفظ تعادل آن در هنگام چرخش کافی خواهد بود. اما گاهی اوقات نیز محافظ غلتکی بزرگ‌تر است و بیشتر به سمت مرکز سینی یا به سمت لبه‌های بیرونی آن قرار می‌گیرد.
این مجموعه کوچک از چرخ‌دنده‌ها برای حرکت و چرخش مناسب سینی مایکروفر شما اهمیت بسیار زیادی دارد. خرابی آن‌ها به نچرخیدن درست سینی مایکروفر منتهی خواهد شد. بنابراین زمانی که می‌خواهید از مایکروفر خود استفاده کنید، متوجه نچرخیدن سینی کف مایکروفر و مایکروویو خواهید شد. در این زمان، مهم است که برای بررسی آن زمان بگذارید و بفهمید مشکل چیست تا شروع به پیدا کردن راه‌حل‌ها کنید.

علت نچرخیدن سینی مایکروفر چیست؟

بخشی از طراحی کاربردی مایکروفر به میز چرخان در وسط آن برمی‌گردد. این چرخش فقط برای نشان دادن غذای شما در حین پخت نیست. بلکه به توزیع یکنواخت گرمای مایکروویو در سراسر ظرف کمک می‌کند. بنابراین وقتی صفحه گردان مایکروویو شما از چرخش باز می‌ماند، با یک مشکل اساسی روبه‌رو خواهید شد. خوشبختانه، حل این مشکل نسبتا آسان است و در بیشتر مواقع می‌توانید آن را به سرعت و خودتان در خانه حل کنید.
چرخش صفحات مایکروویو احتمالا به یکی از 5 دلیل زیر متوقف می‌شود. ما به شما کمک می‌کنیم دلیل اصلی را پیدا کنید و به ساده‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. البته این مشکلات را باید رایج‌ترین‌ها دانست و علت نچرخیدن سینی مایکروفر فقط محدود به آن‌ها نیست.
هشدار! اول ایمنی بعد کار
قبل از برداشتن هرگونه پیچ‌گوشتی یا کنجکاوی درباره سینی مایکروویو، به یاد داشته باشید که سیم برق را بکشید. هرگز تعمیرات لوازم خانگی را با برق وصل انجام ندهید. یک قانون کلی خوب این است که اگر یک پیچ‌گوشتی در دست دارید، سیم دستگاه باید حتما از پریز جدا باشد!
با این حال، اگر بخواهید دستگاه را با مولتی متر تست کنید، مایکروفر باید به برق وصل باشد. اما باید با احتیاط کامل عمل کنید. اما اگر دانشی در این زمینه ندارید، کار را به کاردون بسپارید! همچنین پوشیدن دستکش مخصوص کار را از یاد نبرید که می‌تواند برخی از آسیب‌ها را برطرف کند.
چرخش صفحات مایکروویو احتمالا به یکی از 5 دلیل زیر متوقف می‌شود. ما به شما کمک می‌کنیم دلیل اصلی را پیدا کنید و به ساده‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. البته این مشکلات را باید رایج‌ترین‌ها دانست و علت نچرخیدن سینی مایکروفر فقط محدود به آن‌ها نیست.

۱) گیر کردن غلتک مایکروفر

Microwave roller stuck

اولین علت نچرخیدن سینی مایکروویو این است که چیزی در مسیر چرخش آن قرار گرفته باشد. می‌دانیم که این موضوع ساده به نظر می‌رسد و احتمالا خودتان آن را بررسی کرده‌اید. اما حتی کوچک‌ترین خرده غذا هم می‌تواند غلتک مایکروفر را از مسیر آن خارج کند. بنابراین چرخش سینی داخل مایکروفر شما را با مشکل روبه‌رو می‌سازد یا حتی کار آن را به کلی متوقف خواهد کرد.
این غلتک درون یک شیار فرو رفته است و در مرکز مایکروویو قرار دارد. این شیار می‌تواند بسیار بزرگ باشد و بیشتر کف داخلی مایکروفر را اشغال کند. در عین حال، می‌تواند شیار کوچک‌تری باشد که غلتک به خوبی در آن قرار می‌گیرد.
راه‌حل
ابتدا باید سینی مایکروفر و غلتک را بیرون بیاورید. سپس تکه‌های زباله، غذا یا سایر اشیا احتمالی را از سر راه حرکت این چرخ‌دنده‌ها خارج کنید. غلتک دارای چرخ‌های بسیار کوچک و با مشخصات کم است تا با سینی مایکروفر جفت شود.
بنابراین این چرخ‌های کوچک می‌توانند به راحتی از مسیر خود خارج شوند و به اصطلاح هرز بچرخند. سعی کنید غلتک و سینی را بیرون بیاورید و داخل مایکروفر را پاک کنید. هر گونه زباله، کثیفی یا آلودگی که ممکن است در مسیر حرکت چرخ‌دنده‌ها وجود داشته باشد را از بین ببرید. در نهایت، کف خود سینی را هم بررسی کنید، زیرا ممکن است قطعاتی نیز روی خود سینی وجود داشته باشند.

۲) آسیب در غلتک مایکروفر

مشکل دیگری که ممکن است علت نچرخیدن سینی کف مایکروفر باشد، این است که غلتک به کلی آسیب دیده باشد. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، این غلتک دارای چرخ‌های بسیار کوچکی است که به مرور زمان کثیف می‌شوند و تقریبا از کار باز می‌ایستند. این غلتک در بیشتر مواقع، از پلاستیک ساخته شده است. مایکروفرهای قدیمی دارای غلتک‌های قدیمی‌تری هم هستند که ممکن است چرخ‌ها و قاب‌های آسیب‌دیده و مشکلات دیگری داشته باشند که در نتیجه سن بالای محصول رخ می‌دهند.
اگرچه ممکن است فکر کنید این چرخ آن‌قدرها هم مهم نیست، اما این قطعه برای حرکت سینی و حفظ تعادل آن بسیار ضروری خواهد بود. حتی یک چرخ‌دنده آسیب دیده هم می‌تواند باعث شود کل سینی به طور ناگهانی بچرخد و در برخی موارد، چرخش آن متوقف شود.
راه‌حل
برای تعمیر این مشکل باید ابتدا سینی مایکروفر و غلتک را با دقت از سر جای آن‌ها بردارید. برای این کار، از نزدیک به غلتک نگاه کنید، سپس هر چرخ را جداگانه بچرخانید. بدین ترتیب متوجه خواهید شد که آیا همه چرخ‌ها به خوبی می‌چرخند یا به کدامیک از آن‌ها آسیب وارد شده است.
اگر غلتک تنها کثیف شده باشد، مقداری آب صابون گرم، خیساندن و تمیز کردن سریع آن برای حرکت دوباره چرخ‌ها کافی است. اما اگر غلتک آسیب دیده باشد، بهترین گزینه، تعویض آن خواهد بود. زیرا غلتک‌های آسیب دیده را نمی‌توان به درستی تعمیر کرد.
تا آنجایی که به ما مربوط می‌شود، این قطعات نسبتا ارزان هستند و اغلب می‌توانید آن‌ها را بر اساس شماره قطعه ذکرشده در داخل مایکروفر (معمولا نزدیک بالای حفره) خریداری کنید. اگر هم شماره قطعه را پیدا نکردید، می‌توانید قطعه معیوب را به لوازم‌یدکی ببرید و مشابه آن را بخرید.

۳) آسیب به کوپلر سینی مایکروفر

در ادامه بررسی دلایل نچرخیدن سینی مایکروفر به وجود آسیب در کوپلر سینی می‌رسیم. این کوپلر (جفت) کوچک دارای دندانه‌ها یا برجستگی‌هایی است که به کف سینی می‌چسبند و در شیارهای مربوطه در پایین سینی مایکروفر شما قرار می‌گیرند. این شیارها جفت هستند، زیرا یک طرف در مایکروفر و طرف دیگر در کف سینی آن قرار دارند.
دندانه‌ها یا شیارهای روی کوپلر از جنس پلاستیک نسوز هستند؛ همان‌طور که بیشتر قطعات داخلی مایکروفر شما برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از پلاستیک ساخته می‌شوند. این دندانه‌ها با افزایش سن فرسوده می‌شوند، خم می‌گردند یا دچار شکستگی، ترک‌خوردگی یا هرگونه آسیب دیگری خواهند شد. بنابراین نمی‌توانند به درستی روی سینی مورد استفاده شما نصب شوند. اگر دندانه‌های کوپلر در مایکروویو آسیب دیده‌اند، ممکن است نیاز به تعویض کوپلر داشته باشید.
راه‌حل
اگر کوپلر فقط کثیف شده است، می‌توانید آن را به راحتی تمیز کنید و این کار در اکثر موارد به رفع مشکل کمک خواهد کرد. کوپلر در حرکت و چرخیدن سینی مایکروفر شما، مهم‌تر از آن چیزی است که احتمالا تصور می‌کنید. اگر کوپلر به سینی نچسبد یا محکم نشود، ممکن است بدون چرخاندن کامل سینی از جا بپرد و به اطراف ضربه بزند.
اگر آسیب قابل مشاهده در کوپلر وجود دارد، باید آن را با یک کوپلر جدید تعویض کنید، زیرا تعمیر این قطعه از مایکروفر امکان‌پذیر نیست. تکنسین‌های کاردون می‌توانند مشکلات مربوط به غلتک یا کوپلر مایکروفر را به راحتی و در اسرع وقت برطرف نمایند. اگر ماکروفر شما دچار مشکل شده است، می توانید از خدمات تعمیر ماکروفر در محل کاردون استفاده کنید.

۴) مشکلات موتور صفحه گردان مایکروفر

Microwave turntable motor problems

مشکل دیگری که شاید با آن دست و پنجه نرم کنید و عامل نچرخیدن سینی مایکروفر باشد، موتور گردان خراب و آسیب دیده است. اگر موتور صفحه گردان در حال خراب شدن است، اما به طور کامل خراب نشده باشد، برای مدتی خوب کار می‌کند، اما هر از چند گاهی متوقف می‌شود.
در بیشتر موارد، یک موتور صفحه گردان به مرور زمان خراب می‌شود و یک روز خوب کار نمی‌کند و روز بعد ناگهان از کار می‌افتد. این قسمت از مایکروفر شما به دلیل فرسودگی، استهلاک و افزایش سن از بین می‌رود. اگر اغلب از مایکروویو خود استفاده می‌کنید، احتمال این هست که زودتر از موعد خراب شود.
راه‌حل
اگر موتور صفحه گردان مایکروفر دیگر کار نمی‌کند، تنها راه‌حل این است که آن را با مدل مشابه و جدید تعویض کنید. احتمالا می‌توانید موتور صفحه گردان را در بازار پیدا کنید و آن را در مایکروویو خود نصب کنید. مگر اینکه یک مایکروویو شما خیلی قدیمی باشد که پیدا کردن قطعات آن بسیار سخت خواهد بود.
اگر اطلاعات فنی کافی در مورد تعویض موتور دارید، پس می‌توانید موتور صفحه گردان مایکروفر خود را نصب کنید و این کار را به تنهایی انجام دهید. اگر هم دانش فنی در این زمینه ندارید، توصیه ما استفاده از خدمات تکنسین‌های پرتجربه تعمیرات لوازم خانگی کاردون در این زمینه است. در نهایت، تعویض موتور صفحه گردان مطمئنا ارزان‌تر از تعویض قطعات اصلی مایکروفر مانند مگنترون خواهد بود.

۵) استفاده از غلتک یا سینی اشتباه

داشتن سینی یا غلتک اشتباه، مشکل دیگری است که به عدم چرخش سینی مایکروفر منجر خواهد شد. این مشکل اغلب زمانی روی می‌دهد که مایکروویوهای دست‌دوم را خریداری می‌کنید که ممکن است قطعات جایگزین داشته باشند.
همان‌طور که قبلا گفتیم، سینی‌ها و موتور صفحه گردان دارای الگوهای دندانه‌ بسیار خاصی هستند که باید با یکدیگر مطابقت داشته باشند. اگرچه در صورت شکستن سینی مایکروویو می‌توانید از هر سینی دیگری استفاده کنید، اما این بدان معنا نیست که سینی با دندانه‌های موتور شما مطابقت دارد یا آزادانه خواهد چرخید. اگر سینی خود را با هر سینی قدیمی تعویض کرده‌اید، ممکن است آن‌طور که باید نچرخد. همچنین اگر غلتک خود را تعویض کرده‌اید، ممکن است با همین مشکل روبه‌رو شوید.
راه‌حل
غلتک و سینی مایکروفر، اگرچه به راحتی قابل جابجایی هستند، اما مشخصات خاصی برای هر دستگاه دارند. شما می‌توانید سینی‌هایی را در بازار پیدا کنید که با طیف وسیعی از مایکروفرها مطابقت دارند. اگر در حال تعویض هر قطعه‌ای در مایکروویو خود هستید، همیشه باید مطمئن شوید که قطعات خریداری شده به طور خاص برای دستگاه شما ساخته شده باشند یا با دستگاه شما سازگار هستند. صرف این زمان اضافی برای اطمینان از جا افتادن قطعات تعویضی و سازگاری آن‌ها با دستگاه شما، می‌تواند تفاوت بزرگی در نحوه حرکت و چرخش سینی مایکروفر ایجاد کند.

چرا باید سینی مایکروفر هنگام کار بچرخد؟

Why should the microwave tray rotate while working

همان‌طور که می‌دانید، مایکروفر شما کار پخت و پز یا گرم کردن غذا را به وسیله امواج مایکروویو انجام می‌دهد. این امواج انرژی از یک قطعه اصلی مایکروفر با نام مگنترون ساطع می‌شوند و سپس توسط موج‌بر به طرف محفظه فلزی اجاق مایکروفر حرکت می‌کنند. اما این انرژی به تمام قسمت‌های داخل مایکروویو نمی‌رود و در عوض، روی غذا متمرکز می‌شود. بنابراین سینی مایکروفر باید بچرخد تا پرتوهای انرژی به تمامی قسمت‌های غذا برخورد کنند.
رسیدن این انرژی بسیار قوی به غذا برای سرعت بخشیدن به تحرک مولکول‌های آب در داخل آن ضروری است. افزایش سرعت تحرک مولکول‌ها در هر غذایی که می‌پزید یا گرم می‌کنید، همان چیزی است که به آن نیاز دارید. زیرا همان‌طور که مولکول‌های آب در غذا سریع‌تر و بیشتر حرکت می‌کنند، غذا هم گرم‌تر خواهد شد.
چرخش سینی، دلیل بزرگی است که باعث می‌شود غذای خارج شده از مایکروفر دارای پختی مطلوب، یکنواخت و خوشمزه باشد. زیرا اگر با عدم چرخش سینی مایکروفر روبه‌رو شوید، احتمال بیشتری وجود دارد که غذایی خشک، نپخته و حتی با اثرات سوختگی در برخی جاهای آن به دست شما برسد.

نحوه عیب یابی و تعمیر علت نچرخیدن سینی کف مایکروفر

عیب یابی و تعمیر قطعات مایکروفر و حتی نچرخیدن سینی آن می‌تواند یک کار تخصصی باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم بدون داشتن دانش فنی، خود را درگیر این مسئله نکنید. زیرا ممکن است ناخواسته به قطعات بیشتری آسیب بزنید و هزینه تعمیرات را دو برابر کنید. همچنین مایکروفر یک وسیله برقی با ولتاژ بسیار بالا است که خطر برق‌گرفتگی را افزایش می‌دهد. این وسیله حتی پس از کشیدن از برق نیز می‌تواند خطرآفرین باشد.
وب‌سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون در خدمت شما است تا دلایل نچرخیدن سینی مایکروفر شما را در کمترین زمان ممکن و با هزینه منصفانه برطرف کند. کافی است با ما تماس بگیرید تا تکنسین‌های کاردون در اسرع وقت به محل زندگی شما بیایند. آن‌ها تجربه زیادی در تعمیرات برندهای مختلف مایکروفر دارند. همچنین هیچ کاری را بدون صلاحدید شما انجام نمی‌دهند و قبل از هر اقدامی با شما مشورت خواهند کرد.

سوالات متداول

ابتدا چک کنید که تکه‌های مواد غذایی جلوی حرکت غلتک سینی کف مایکروفر را نمی‌گیرد. سینی کف مایکروفر به دلیل خرابی غلتک سینی و گیرکردن آن، خرابی کوپلینگ سینی کف و خرابی موتور کف مایکروفر نچرخد.

هنگامی که مایکروفر با امواج غذا را گرم می‌کند، سینی کف مایکروفر می‌چرخد تا همه‌جای غذا به صورت یکنواخت گرم شود.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها