لوگوی کاردون

بررسی اهمیت تراز بودن یخچال در کارایی + نحوه تراز کردن یخچال

The importance of refrigerator alignment in efficiency
فهرست محتوا

 اهمیت تراز بودن یخچال

اگر به تراز بودن یخچال خانه خود اهمیت ندهید، باید انتظار وقوع مشکلات زیادی چون، نشت آب از یخچال و بروز برفک و یخ زدگی باشید. تراز بودن یخچال برای عملکرد بهتر آن اهمیت دارد. در این مقاله می خواهیم به بررسی اهمیت تراز بودن یخچال در کارایی و نحوه تراز کردن یخچال بپردازیم و با آن اشنا شویم. همراه ما باشید!

تراز بودن یخچال و تاثیر در کارایی آن

همان طور که اشاره شد، اهمیت تراز بودن یخچال تا جایی است که، برای کارایی بهتر یخچال و جلوگیری از نوسانات دما و در نتیجه خرابی و فاسد شدن مواد غذایی، باید ان را انجام داد.

از مهم ترین مراحل در نصب یخچال این است که تراز بودن آن الویت داشته باشد و به آن اهمیت داده شود. از مشکلات رایجی که در اثر تراز نبودن یخچال ایجاد می شود، موارد زیر است.

  • بسته نشدن درب های یخچال
  • فعال نشدن سوئیچ درب یخچال
  • ایجاد رطوبت و یخ زدگی در کویل های یخچال
  • لرزش دستگاه و عقب و جلو رفتن آن

چرا تراز بودن یخچال مهم است؟

Why is the level of the refrigerator important

در اهمیت تراز بودن یخچال به مشکلاتی که در اثر تراز نبودن آن ایجاد می شود، اشاره شد. در این قسمت از مطلب هم می خواهیم مزیت تراز بودن آن اشاره ای داشته باشیم. از مزیت های تراز بودن یخچال می‌توان به گزینه های زیر اشاره داشت.

  • بهبود کارایی فریزر و خنک کننده یخچال با تراز بودن
  • کاهش مصرف انرژی با تراز بودن یخچال
  • جلوگیری از لرزش یخچال با تراز بودن یخچال

اگر یخچال خانه تراز نباشد، لوله های فلزی یخچال که گاز در آنها قرار دارد و یا مواد شیمیایی سردساز هستند، دچار اختلال می شود و در اثر ایجاد گرفتگی، کارکرد درستی ندارد و سردسازی محفظه یخچال را نمی تواند انجام دهد و در نتیجه به موتور یخچال و فریزر فشار وارد می شود.

در ادامه باعث می شود که بر کمپرسور هم فشار بیشتری وارد آید و کار کردن بیش از اندازه آن، تولید سر و صدا می کند.

با تراز نبودن یخچال، آب در کف آن جمع می شود و با گذر زمان باعث می شود که یخچال زنگ بزند و فرسوده شود.

اگر یخچال خانه شما تراز نباشد، عمر یخچال کوتاه می شود و بیشتر به تعمیرات و تعویض قطعات نیاز پیدا می کند.

تراز کردن یخچال کار ساده ای است که در ادامه با نحوه تراز کردن یخچال آشنا می شویم. ساکن تهران هستید و یخچال شما نیاز به تعمیر دارد؟ شما می توانید به راحتی از سرویس تعمیر یخچال در تهران استفاده کنید.

نحوه تراز کردن یخچال

همان طور که اشاره شد، تراز کردن یخچال کار راحتی است و با کمک یک نفر و ابزار لازم می‌توانید این کار را انجام دهید. ابزار لازم برای تراز کردن یخچال، به شرح زیر است.

  • آچار
  • پیچ گوشتی
  • دفترچه راهنما
  • دستگاه تراز

دفترچه راهنما از این جهت برای نحوه تراز کردن یخچال لازم است که، هر مدل یخچالی روش خاص خود را می تواند داشته باشد و باید جزئیات در نظر گرفته شود.

مرحله اول تراز کردن یخچال

در مرحله اول برای تراز کردن یخچال، اگر در قسمت زیر یخچال توری یا صفحه‌ای قرار دارد که جلوی پایه‌های یخچال را گرفته است،  باید آن را بردارید. در برخی از مدل های یخچال باید از پیج برای برداشتن مشبک استفاده نمود. در برخی از مدل های یخچال هم برای انجام این کار باید درب های یخچال باز شود و زاویه 90 درجه داشته باشد.

اگر در باز کردن شبکه جلوی یخچال دچار مشکل شدید، می توانید، از کارشناسان کمک بخواهید. هر یخچالی با توجه به مدل خود، روش باز شدن متفاوتی دارد.

مرحله دوم تراز کردن یخچال با پایه های تراز

در این مرحله از نحوه تراز کردن یخچال، از پایه های تراز استفاده می شود. با برداشتن شبکه جلو یخچال می توان پایه ها را مشاهده نمود.

  1. باید شخصی کمک کند و یخچال را به سمت عقب و کج نگه دارد.
  2. با پیچاندن پایه ها با پیچ گوشتی به سمت چپ، پایه ها را تنظیم نمایید.
  3. برای کوتاه کردن پایه ‌های یخچال باید پایه ‌های تراز در جهت مخالف عقربه‌های ساعت چرخانده شود و اگر نیاز است که پایه ها بلندتر شود، حتما باید پایه ‌ها در سمت چرخش عقربه‌ های ساعت، بچرخد.

مرحله سوم استفاده از سطح برای تنظیم ارتفاع یخچال

برای اینکه مشخص شود که پایه ها و یا غلطک های تراز جلویی را بالا و پایین بیاورید، دستگاه تراز را در بالای یخچال گذاشته و اندازه گیری دقیقی از جلو به عقب و پهلوها داشته باشید.

برخی از مدل های یخچال هم دارای پایه های تراز می باشد که، باید از آچاری برای بالا و پایین آوردن یخچال استفاده شود. باید مطمئن باشید که یخچال در محل نصب خود قرار گرفته است. دقت داشته باشید که پایه ها ترمز دار هستند و پس از نصب آن نمی توانید یخچال را به حرکت در بیاورید.

تراز یخچال با غلطک و پایه تنظیم

Refrigerator level with roller and adjustment base

برای تراز کردن یخچال خود می توانید، از پایه تراز و غلطک های تنظیم استفاده نمایید. می توان از هر دو آن ها برای تراز کردن یخچال و فریزر استفاده نمود؛ فقط توجه داشته باشید که، ارتفاع یخچال را درست تنظیم نمایید و بیشتر از 13 میلی متر ارتفاع نداشته باشد. اگر اندازه ارتفاع از این مقدار بالاتر بود، حتما پایه های عقب را هم بررسی نمایید.

بهترین حالت برای تنظیم پایه های یخچال این است که تا اندازه ای بالا برود که بتواند وزن یخچال را به خوبی تحمل کند. غلطک ها هم باید به اندازه ای مناسب از زمین فاصله داشته باشند. برای در نظر داشتن اهمیت تراز بودن یخچال به معیارهای استاندارد توجه داشته باشید.

چطور یخچال را در سطح شیب دار تراز کنیم؟

از چالش های نحوه تراز کردن یخچال این است که، چطور یخچال را در سطحی شیب دار تراز کنیم؟

بیشتر آشپزخانه ها دارای شیب ملایمی هستند که برای شستشوی راحت آشپزخانه می باشد. در این صورت برای تراز کردن یخچال باید موارد و نکات زیر را در نظر داشته باشید.

برای اینکه یخچال خود را به خوبی در یک سطح شیب دار تراز نمایید، حتما از پایه های کوچک مسطح استفاده نمایید. با این پایه ها، خیلی راحت می توانید یخچال را در شیب، تراز نمایید. می توانید از یک شئ صاف هم برای تراز یخچال استفاده نمایید.

چک کردن درستی تراز یخچال با ابزار

برای اینکه از درستی نحوه تراز کردن یخچال خود اطمینان پیدا نمایید، از ابزار تراز استفاده کنید و تراز یخچال خود را تست نمایید.

  • باید ابزار تراز را روی یخچال و یا یکی از طبقات آن قرار دهید.
  • اگر یخچال شما تراز درست و اصولی داشته باشد، حباب درون ابزار، بین دو خطوط قرار خواهد گرفت و در غیر اینصورت بهتر است آموزش نحوه تراز کردن یخچال را در این مطلب بیاموزید و اجرا نمایید.

تست تراز بودن یخچال با درب آن

اگر ابزار تراز برای تست تراز یخچال در اختیار ندارید، خیلی راحت و ساده می توانید از درب یخچال این تست را انجام دهید.

  • در ابتدا درب یخچال را باز کرده و به آن دست نزنید.
  • اگر درب یخچال شما به آرامی بسته شد، خیالتان از بابت تراز بودن یخچال راحت باشد. در غیر اینصورت باید پایه ها را درست تنظیم نمایید تا یخچال تراز شود.

سوالات متداول

برای کارایی بیشتر و بهتر یخچال و جلوگیری از اسیب به آن باید تراز یخچال انجام شود.

بهترین راه این است که از یک دستگاه تراز برای پیدا کردن مکان صحیح تراز یخچال استفاده کنید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
9 ماه قبل

آیا میشه با قرار دادن وسیله زیر پایه یخچال در صورت ناتراز بودن، ترازش کرد؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  حسین
9 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
در یخچال های قدیمی ممکن هست اما در یخچال های جدید به دلیل حساس بودن آن ها معمولا یخچال باید فقط بر روی پایه اصلی خود تراز شود.