لوگوی کاردون

تلویزیون oled یا lcd کدام بهتر است؟

OLED or LCD TV

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تلویزیون oled یا lcd؟

بسیاری از خریداران تلویزیون‌های هوشمند امروزی به‌دلیل تنوع زیاد این نوع محصولات در بازار، همواره با چالش «مقایسه» مواجه هستند، به همین علت هنگام خرید یک تلویزیون جدید سؤالاتی مانند؛ تفاوت های تلویزیون OLED و LCD چیست؟ تلویزیون oled  یا lcd کدام بهتر است؟ و … دائما در ذهنشان می‌چرخد و آن‌ها را دچار وسواس و سردرگمی می‌کند! بدین منظور ما با علم به این دست نگرانی‌های کاربران، تصمیم گرفتیم ضمن بررسی مزایا و معایب تلویزیون oled و lcd ، به همه سؤالات شما درباره این دو تلویزیون پاسخ دهیم تا با آرامش خاطر خریدی آگاهانه، رضایت‌بخش و بی‌دغدغه را تجربه کنید پس با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

تلویزیون oled بهتر است یا lcd

OLED TV is better or LCD

همه ما می‌دانیم که خرید یک تلویزیون هوشمند جدید چقدر می‌تواند برایمان جذاب و هیجان‌انگیز باشد، اما گاهی همین هیجان پیش از خرید، روی تصمیم نهایی ما تأثیر گذاشته و باعث می‌شود تا فاکتورهای مهم و ضروری  انتخاب یک تلویزیون مطلوب و مناسب را نادیده بگیریم.

حقیقت آن است که جدای از تکنولوژی به‌کار رفته در تولید تلویزیون و میزان هوشمندی آن، آنچه هنگام خرید تلویزیون بیش از هرچیز دیگری قابل اهمیت است سطح نیاز و توقع کاربر از تلویزیون مدنظرش است. به‌طور مثال؛ بهترین تلویزیون از نظر کسی که هدفش از خرید این دستگاه تنها تماشای برنامه‌های سرگرم‌کننده و فیلم‌های سینمایی است با کسی که قصد انجام گیمینگ و بازی‌های دیجیتالی را دارد کاملا متفاوت است. بنابراین بودجه، برند، سایز تلویزیون، کیفیت صدا و تصویر، متراژ محیط، نوع نیاز کاربری و… از جمله عوامل مهمی هستند که روی انتخاب بهترین تلویزیون OLED  و LCD تأثیر دارند.

نام‌گذاری تلویزیون OLED  و LCD بر مبنای تکنولوژی به‌کار رفته در صفحه نمایش آن‌ها انجام شده‌است. تلویزیون LCD مخفف؛ صفحه نمایش کریستال مایع و تلویزیون OLED مخفف؛ دیود‌های ساطع کننده نور ارگانیک است. در تلویزیون ال سی دی صفحه نمایش طی روندی پیچیده از طریق چراغ‌های ال ای دی نور سفید را به فیلترهای رنگی می‌تاباند تا به کمک کریستال‌های مایع انواع رنگ‌ها تولید شوند، بنابراین تلویزیون‌های ال‌سی‌دی برای روشن کردن پیکسل‌ها و آنچه مخاطب می‌بیند نیاز به یک‌ نور پس زمینه دارند.

اما این مسئله در تلویزیون‌های مدرن OLED کاملا برعکس است. در این نوع تلویزیون‌ها نیازی به نور پس زمینه نیست چرا که به کمک فناوری برای روشن کردن پیکسل‌ها احتیاجی به یک منبع جداگانه نیست و هر پیکسل خود نور ارگانیک را تولید و ساطع می‌کند به همین علت است که در تلویزیون OLED می‌توان نور را پیکسل به پیکسل کنترل کرد. همین مسئله باعث ایجاد تفاوت‌هایی در سطح کیفیت تصویر، روشنایی و … این دو نوع تلویزیون شده‌است که در ادامه مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت های تلویزیون OLED و LCD چیست؟

همانطور که اشاره کردیم بزرگ‌ترین تفاوت تلویزیون ال سی دی با OLED در منبع نور صفحه نمایش آن‌ها است‌ اما اگر همچنان به دنبال پاسخ سؤال؛ تفاوت های تلویزیون OLED  و LCD  چیست؟ هستید باید بگوئیم که؛ تلویزیون‌ LCD میزان روشنایی بیشتری نسبت به تلویزیون‌ اولد دارد، اما این ویژگی در مورد کنتراست تصویر کاملا برعکس بوده و در این گوی رقابت این تلویزیون‌های OLED هستند که کنتراست بهتری نسبت به تلویزیون‌های ال سی دی دارند.

زاویه دید پارامتر مهم دیگری است که تفاوت تلویزیون ال‌سی‌دی را با تلویزیون اولد مشخص می‌کند. تلویزیون OLED نسبت به تلویزیون LCD زاویه دید بهتری دارد بنابراین می‌توانید مبل و راحتی منزل‌تان را با هر چیدمانی که دوست دارید مقابل تلویزیون اولد قرار دهید چرا که مخاطب از هر زاویه‌ای می‌تواند تصویری درست و واضح را تماشا کند.

همچنین صفحه نمایش تلویزیون‌های اولد دارای قطر کمتری بوده و بسیار نازک‌تر از تلویزیون‌های ال‌سی‌دی هستند و وزن کمتری نیز دارند. این موضوع به‌دلیل همان تفاوت در تکنولوژی پنل آن‌ها است. در تلویزیون ال سی دی دو تا سه لایه طراحی شده‌است تا نور پس از گذر از این لایه‌ها و تابیده شدن به پیکسل‌ها رنگ‌های متنوع را ایجاد نماید همین مسئله سبب شده‌است تا تلویزیون ال سی دی دارای قطر پنل بیشتری باشد.

آیا کیفیت تصاویر تلویزیون OLED بهتر از LCD است؟

میزان کنتراست، رزولوشون، گستره رنگ، روشنایی و کیفیت تصویر از جمله عوامل مهم در انتخاب یک تلویزیون مطلوب با استانداردهای بالا است، به همین دلیل است که کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده تلویزیون همواره سعی دارند تا با اتکا به فناوری روز، سطح‌ کیفی تصاویر را بیش از پیش ارتقا داده و تصاویری زنده‌تر و شارپ‌تر را ایجاد نمایند، نمونه بارز آن هم ورود تلویزیون‌ اولد به بازار بود که توانست در این مورد به خوبی عمل کند.

تجربه بصری کاربران از آنچه در تلویزیون‌های اولد و ال سی دی تماشا می‌کنند تحت تأثیر عوامل مختلفی است. کنتراست تصویر از جمله همین موارد است. منظور از نسبت کنتراست توان یک تلویزیون در تولید روشنایی روشن‌ترین رنگ نسبت به روشنایی تاریک‌ترین رنگ است. هرچقدر عدد این نسبت بالاتر باشد تصاویر زنده‌تری ایجاد خواهد شد. از این نظر تلویزیون‌های اولد با اتکا به قابلیت خود تابشی پیکسل‌ها می‌توانند رنگ مشکی واقعی را با درصد خطای کمتر تولید کرده و تصاویری خارق العاده را به نمایش بگذارند، به‌طوری که حتی تلویزیون نسل بعد از اولد که با تکنولوژی qled  وارد بازار شده‌است نتوانسته در این مورد به خوبی تلویزیون‌های OLED عمل کند!

گستره رنگ یا HDR دیگر فاکتور مهم در تولید تصاویری جذاب و خیره‌کننده است. تلویزیون اولد نسبت به تلویزیون ال سی دی توانایی بالاتری در تولید انواع رنگ‌ها دارد بنابراین تصاویر در تلویزیون اولد واقعی‌تر و خوش رنگ و لعاب‌تر به‌نظر می‌آیند. در صورتی که ساکن تهران هستید می توانید از سرویس تعمیرات تلویزیون در تهران مجموعه کاردون بهره مند شوید.

مزایا و معایب تلویزیون oled و lcd

Advantages and disadvantages of OLED and LCD TV

حال که با تفاوت‌های بارز تلویزیون oled  و lcd آشنا شدید وقت آن است که به‌طور مختصر به بررسی مزایا و معایب این دو نوع تلویزیون بپردازیم.

مزایا و معایب تلویزیون oled

تلویزیون‌های اولد توان بالایی در تولید انواع رنگ داشته و نسبت کنتراست تصاویر در آن‌ها بی‌نهایت است در نتیجه قادر هستند تا مشکی تقریبا بی‌نقصی را تولید کرده و تصاویر خارق‌العاده‌ای را خلق کنند. عملکرد عالی در بازی، زاویه دید گسترده، زمان پاسخ فوق‌العاده سریع، توان خودتابشی پیکسل‌ها، قابلیت منحنی و نازک بودن از مهم‌ترین مزایای تلویزیون اولد است اما در مقابل قیمت بالا، خطر سوختگی، عملکرد ضعیف در تولید روشنایی از معایب این نوع تلویزیون‌ها است.

مزایا و معایب تلویزیون lcd

توان بالای تلویزیون ال سی دی در ایجاد روشنایی و مقاومت بالاتر در برابر رطوبت جزو مهم‌ترین مزایای این تلویزیون است اما عدم توان تولید رنگ مشکی بی‌نقص، طول عمر نسبتا کوتاه، مشکل در پخش تصاویر با حرکات سریع جزو معایب تلویزیون lcd  به‌شمار می‌آید.

OLED یا LCD؛ کدام یک برای بازی های ویدئویی مناسب تر است؟

با پیشرفت تکنولوژی روز‌به‌روز به طرفداران بازی‌های گیمینگ اضافه می‌شود، بنابراین یکی از ملاک‌های جدید در خرید تلویزیون، توان دستگاه در خلق تصاویر خارق‌العاده پلی استیشن‌ها و کنسول‌های بازی است. حداقل بودن میزان افت سرعت، پشتیبانی کامل از تصاویر، نرخ بالا در تازه سازی تصویر، نمایش جزئیات با دقت زیاد و … از جمله مهم‌ترین فاکتورها در خرید تلویزیون مناسب گیمرهای حرفه‌ای است.

حال سؤال این است که؛ تلویزیون oled یا lcd کدام یک برای بازی کردن مناسب تر است؟ در پاسخ باید بگوئیم؛ اگر مشکل بودجه ندارید بدون اغراق باید بگوئیم که تلویزیون اولد برندهایی مانند ال‌ جی، سامسونگ و … به‌د‌لیل؛ نرخ بالای تازه‌سازی تصاویر، داشتن درگاه HDMI، قابلیت تنظیم تصویر روی حالت گیم، گستره رنگ بالا و ایجاد مشکی بی‌نقص، عدم تأخیر و سرعت بالا می‌توانند تمام نیاز کاربران برای تجربه‌ای لذت بخش هنگام انجام انواع بازی‌ها را به خوبی رفع کنند اما اگر به‌دنبال خرید تلویزیون‌های اقتصادی‌تر هستید بد نیست بدانید که نسل نو تلویزیون‌های ال سی دی نیز می‌توانند تصاویر مطلوبی را برای تجربه بازی‌های گیمینگ به‌نمایش درآورند.

بازه عمر صفحه نمایش تلویزیون OLED چگونه است؟

Is the picture quality of OLED TV better than LCD

ال جی به‌عنوان یکی از معروف‌ترین و اصلی‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده تلویزیون‌های OLED مدعی است که این تلویزیون‌ها حدود 100000 ساعت عمر می‌کنند! اما این تلویزیون‌ها با مشکل عمده پیکسل سوختگی یا burn in  شدن مواجه هستند. در واقع پیکسل‌ها در تلویزیون اولد حساسیت بیشتری نسبت به پیکسل‌های مایع در تلویزیون ال سی دی دارند، بنابراین زمانیکه تصویر به‌مدتی طولانی روی صفحه با روشنایی بالا استپ می‌کند احتمال پیکسل سوختگی وجود دارد.

به‌طور کلی طبق گفته سازندگان تلویزیون‌اولد این دستگاه‌ها دارای طول عمر بالا و کیفیت مطلوب هستند و ۵۴ سال طول می‌کشد تا روشنایی آن‌ها به نصف کاهش یابد، بنابراین اگر نکات استاندارد هنگام استفاده از تلویزیون را رعایت کنید می‌توانید تا سال‌ها از تماشای برنامه‌های مورد علاقه خود در تلویزیون‌های اولد لذت ببرید.

بازه عمر صفحه نمایش تلویزیون lcd چگونه است؟

از آنجائیکه نور پس زمینه در تلویزیون ال سی دی توسط لامپ‌های CCFL و یا ال ای دی تأمین می‌شود، این دستگاه‌ها با مشکل پیکسل سوختگی مواجه نیستند. در واقع تلویزیون‌های ال سی دی می‌توانند به‌طور میانگین حدود 30 تا 60 هزار ساعت بدون افت کیفیت کار کنند. حال که طول عمر دو‌ تلویزیون ال سی دی و اولد را مقایسه کردیم شاید این سؤال برایتان بوجود آمده باشد که؛ آیا تلویزیون های oled عمر کمتری نسبت به تلویزیون های lcd دارند؟

در واقع پاسخ قطعی برای این پرسش وجود ندارد زیرا از یک سو طول عمر تلویزیون تا حد زیادی به نوع استفاده و نحوه مراقبت از آن بستگی دارد و از سوی دیگر هنوز زمان زیادی از تولید تلویزیون‌های اولد نگذشته و این نوع دستگاه‌ها همچنان تحت آزمایش‌های فنی گوناگون هستند.

سوالات متداول

اگر در بازار لوازم خانگی قدم بزنید خواهید دید که تلویزیون‌های oled از قیمت بسیار بالاتری نسبت به تلویزیون‌های lcd برخوردار هستند.  در واقع تکنولوژی به‌کار رفته در تلویزیون‌های هوشمند اولد سبب شده‌است که اختلاف قیمت بین اولد و ال سی دی تفاوت قابل توجهی داشته‌باشد. اگرچه نبود مدل‌های پائین رده در این نوع تلویزیون‌ها نیز در این تفاوت قیمت بی‌تأثیر نیست اما به‌طور کلی باید گفت که اگر به‌دنبال خرید تلویزیونی مقرون‌به‌صرفه هستید بهتر است از خرید تلویزیون اولد چشم‌پوشی کنید.

یکی از چالش‌های مهمی که خریداران با آن مواجه هستند این است که؛ مصرف انرژی تلویزیون oled بیشتر است یا lcd ؟ در واقع در تلویزیون‌های اولد به‌دلیل اینکه پیکسل‌ها به‌صورت خودکار از خود نور ساطع می‌کنند مصرف انرژی در آن‌ها بسیار کمتر از سایر رقبا است چرا که این پیکسل‌ها به‌صورت هوشمند در نقاط تاریک خاموش شده و تنها پیکسل‌های روشن از نیروی برق استفاده می‌کنند. البته این مسئله تا حد زیادی وابسته به تعداد پیکسل‌های صفحه نمایش تلویزیون اولد است. در هر صورت در شرایط یکسان تلویزیون اولد دارای بهینگی بالاتری در مصرف انرژی برق است.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
9 ماه قبل

عمر صفحه lcd بیشتره یا led؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  امیر
9 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
به دلیل تکنولوژی استفاده شده در ساخت پنل های lcd، این پنل ها عمر بیشتری دارند.