لوگوی کاردون

چرا یخچال بوی بد میده؟ | نحوه از بین بردن بوی بد یخچال

How to remove the bad smell of the refrigerator
فهرست محتوا

چرا یخچال بوی بد میده؟

همه ما دلمان می‌خواهد زمانی‌که درب یخچال را باز می‌کنیم بویی از طراوت و تازگی مشاممان را نوازش دهد، اما گاهی اوقات در اثر غفلت خودمان و یا مشکلات فنی یخچالمان، آن رایحه مطبوع تبدیل به بویی نامطبوع و زننده می‌شود! در واقع رفع بوی بد یخچال یکی از چالش‌های اساسی اغلب کاربران است، بنابراین اگر شما نیز با این مشکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن بررسی علت بوی بد یخچال، راهکارهای لازم جهت رفع آن را نیز به شما آموزش دهیم.

علت بوی ناخوشایند یخچال چیست؟

Why does the refrigerator smell bad

فارغ از اینکه یخچال شما از برند ال جی، سامسونگ و یا هر کمپانی دیگری باشد، ممکن است فضای داخل آن به دلایل مختلف دچار بوی نامطبوع و ناخوشایند شود، در این شرایط مهم‌ترین کار پیدا کردن منبع بو است، بنابراین برای یافتن علت بوی بد یخچال موارد زیر را بررسی کنید.

۱) فاسد شدن مواد غذایی داخل یخچال

یکی از بدیهی‌ترین علت‌های بو گرفتن یخچال، توجه نکردن به سلامت و تاریخ انقضاء مواد غذایی داخل آن است. حتما برایتان پیش آمده که با استشمام بوی بد از مواد غذایی موجود در یخچال متوجه شده‌باشید که یکی از خوراکی‌های داخل آن کپک زده یا فاسد شده‌باشد!  گاهی نیز در اثر تمیز نکردن دوره‌ای یخچال بعد از مدت‌ها با دیدن کاهو، میوه و … مانده در گوشه‌وکنار یخچال یا جامیوه‌ای، تازه می‌فهمید که علت بوی ناخوشایند یخچال از کجا است! در هر صورت توجه نکردن به تاریخ انقضای اقلام خوراکی داخل یخچال و عدم استفاده به‌موقع از مواد غذایی مانده از قبل، موجب ایجاد بوی بد یخچال می‌شود.

۲) ریختن چربی، مایعات و نوشیدنی‌ها در یخچال

گاهی اوقات پیش می‌آید که در اثر عجله و یا چیدمان نادرست اقلام خوراکی داخل یخچال مایعاتی نظیر؛ شیر، نوشابه، آبمیوه، رب انار و … روی سطح طبقات  بریزد. پاک نکردن رد چربی و مایعات، به‌مرور باعث ایجاد بوی بد داخل کابین یخچال می‌شود‌.

۳) قرار دادن مواد غذایی بودار در یخچال بدون درپوش مناسب

بعضی از مواد خوراکی مانند؛ سیر، مرغ، ماهی و … به‌خودی خود دارای بوی تند و تیزی هستند، بنابراین اگر این دسته از مواد را بدون درپوش یا بسته‌بندی مخصوص درون یخچال قرار دهید بوی آن کل فضای کابین را پر خواهد کرد که با گذشت زمان این بوها تبدیل به بویی آزاردهنده و نامطبوع خواهند شد.

۴) مسدود شدن راه گردش هوا

تمامی یخچال‌ها دارای منافذ مخصوصی هستند که هوای تازه و سرد از طریق آن‌ها در درون کابین یخچال به گردش در می‌آید. بسیاری از کاربران بدون توجه به این دریچه‌ها با چیدمان نادرست مواد غذایی درون طبقات یخچال موجب مسدود شدن این راه‌ها می‌شوند که نتیجه اینکار؛ عدم گردش درست هوای تازه، فاسد شدن مواد غذایی و بو گرفتن کابین یخچال است.

۵) رطوبت زیاد

زمانیکه درب یخچال را بازوبسته می‌کنیم هوای محیط همراه با مقداری رطوبت به داخل کابین وارد می‌شود، همچنین با گذاشتن غذاهای داغ و گرم نیز این رطوبت افزایش پیدا می‌کند، نتیجه این امر افزایش سرعت فاسد شدن مواد غذایی و کپک زدن میوه‌ها و سبزیجات است که در نهایت باعث می‌شود فضای داخلی یخچال بوی بدی بگیرد.

۶)‌ جنس کابین و قطعات داخل یخچال

کمپانی‌های معروف تولیدکننده یخچال و فریزر، همواره در تلاش هستند تا از بهترین متریال جهت ساخت بدنه و قطعات داخلی و خارجی آن استفاده کنند اما گاهی اوقات این پارامتر در مورد دیگر برندها صادق نیست. جنس کابین و طبقات اکثر یخچال‌ها از نوع پلاستیک بسیار مقاوم است بنابراین عجیب نیست که در اثر تمیزنکردن طولانی مدت یخچال، این پلاستیک بوی مواد غذایی و اقلام خوراکی به‌خصوص پیاز، سیر و … را به‌خود جذب کند، پس برخی اوقات علت بوی بد یخچال ناشی از اهمال کاری خودمان است.

۷) عدم تنظیم درست دمای یخچال

در حالت کلی معمولا دمای ۲ تا ۳ درجه دمایی استاندارد برای تمامی یخچال‌ها است اما این قاعده نسبت به فصول مختلف سال و حجم مواد غذایی داخل یخچال متغیر است. همین ناآگاهی از دمای مطلوب یخچال باعث ایجاد رطوبت بیشتر و یا ناکافی بودن سرمای داخل آن می شود که این امر منجر به یخ زدن یا خراب شدن مواد غذایی می‌گردد، بنابراین عدم تنظیم درست دما نیز می‌تواند علت بوی ناخوشایند یخچال باشد.

۸) تمیز نکردن سینی تخلیه آب و برفک یخچال

اکثر یخچال‌های جدید ال جی، سامسونگ، شیائومی و … مجهز به سینی تخلیه هستند. این سینی در پشت یخچال قرار دارد و وظیفه آن جمع کردن آب حاصل از برفک زدایی یخچال است. از آنجائیکه سینی تخلیه در فضایی سرد و مرطوب قرار دارد تمیز نکردن آن به‌مدت طولانی، موجب رشد باکتری و قارچ در سطح آن شده که کم‌کم بویی نامطبوع و زننده را متصاعد می‌کند. اگر یخچال شما نیاز به سرویس و یا بررسی دارد، می توانید از خدمات تعمیر یخچال در منزل کاردون استفاده کنید و از مشاورین ما راهنمایی بگیرید.

علت بوی بد یخچال خاموش و نحوه جلوگیری از آن

The cause of the bad smell of the off refrigerator and how to prevent it

کابین یخچال محیط‌ بسته‌ای دارد که ممکن است در اثر عدم استفاده طولانی مدت، گرم شده و بوی بد بگیرد. حالا تصور کنید که به دلایلی مانند خرابی یخچال، رفتن برق و … برای مدتی بیش از ۴۸ ساعت یخچال خاموش شده و مواد غذایی هم داخل آن مانده باشد! مسلم است که در این شرایط به دلیل خراب شدن گاز موجود در فضای پشتی، پلاسیده شدن سبزیجات و میوه‌ها، کار نکردن میله‌های خنک کننده و افزایش روند فاسد شدن برخی مواد غذایی داخل آن، بوی ناشناس و نامطبوعی از یخچال متصاعد شود که پس از باز کردن درب آن حال شما را بد کند!

توصیه ما برای رفع این مشکل این است که اگر به هر دلیل نمی‌توانید بیش از ۴۸ تا ۷۲ ساعت از یخچال خود استفاده کنید حتما مواد غذایی و اقلام خوراکی فاسد شدنی و حساس را از داخل آن خارج کرده و درب یخچال‌تان را نیمه باز بگذارید تا هوا داخل کابین گردش کرده و مانع از ایجاد بوی بد شود. برای از بین بردن این بو نیز می‌توانید طبق روش‌هایی که در ادامه مطلب معرفی خواهیم کرد عمل کنید.

آیا بو دادن یخچال نشان از خرابی موتور یخچال دارد؟

بو دادن یخچال به خودی خود نشانه خرابی موتور آن نیست مگر اینکه این بو شبیه به بوی سوختگی باشد. در واقع خراب شدن موتور یخچال ممکن است باعث اختلال در عملکرد یخچال و کاهش تولید هوای سرد بشود که نتیجه آن خراب شدن مواد غذایی و ایجاد بوی بد در داخل یخچال است.

خراب شدن موتور یا سایر قطعات داخلی یخچال معمولا با بوی سوختگی همراه است که این بو با بوی نامطبوع ناشی از خراب شدن مواد غذایی و یا سایر مواردی که در قسمت‌های قبل این مقاله به آن اشاره کردیم کاملا متفاوت است. در واقع منشأ این بو در پشت یخچال است. اگر متوجه بوی سوختگی از یخچال شدید و این بو تداوم داشت، بهترین کار این است که با سامانه آنلاین تعمیرات تخصصی لوازم خانگی کاردون تماس بگیرید تا در اسرع وقت تکنسین‌های مجرب مجموعه جهت ریشه‌یابی تخصصی مشکل نزد شما بیایند. تأکید می‌کنیم که در موارد این چنینی هرگز خود دست به بررسی ریشه‌ای و یا تعمیرات خانگی نزنید چرا که اینکار نه‌تنها تبعات جانی را در پی خواهد داشت بلکه ممکن است به‌دلیل عدم تخصص و تجربه شما مشکلات بزرگتری را ایجاد نماید.

چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟

How to eliminate the bad smell of the refrigerator

همانطور که گفتیم علت بوی بد یخچال می‌تواند ناشی از پر کردن بیش از ظرفیت استاندارد یخچال، چیدمان نادرست مواد غذایی و مسدود شدن مسیر عبور هوای سرد، ریختن چربی و مایعات، عدم تنظیم مناسب دما، عدم‌ توجه به تاریخ انقضاء اقلام خوراکی، تجمع آب در سینی تخلیه و مواردی از این دست باشد. اکنون که علت را متوجه شدید وقت آن است که با نحوه از بین بردن بوی بد یخچال آشنا شوید‌.

۱) رفع بوی بد یخچال با جوش شیرین یا سرکه

اگر از ما بپرسید که بهترین روش از بین بردن بوی بد یخچال چیست؟ حتما در پاسخ خواهیم گفت بهترین روش، استفاده از مواد در دسترس داخل منزل است. قاعدتا سرکه و جوش شیرین جزو آن دسته از مواد خوراکی هستند که در اکثر آشپزخانه‌ها پیدا می‌شوند. بدین ترتیب می‌توانید دو قاشق غذا خوری جوش شیرین یا نصف لیوان سرکه را در آب ریخته و ظرف مورد نظر را در گوشه‌ای از یخچال قرار دهید. در واقع این دو ماده به‌آسانی مولکول‌های معطر را آزاد کرده و ذرات بوی محیط را به خود جذب می‌کنند ( استفاده از ورقه‌های لیمو ترش نیز می‌تواند کارساز باشد).

۲) از بین بردن بوی بد یخچال با قهوه

قهوه به‌عنوان یکی از پر طرفدارترین دانه‌های خوراکی  دنیا، نه‌تنها برای سلامت بدن مفید است بلکه خاصیت‌های جذاب دیگری نیز دارد. عطر تند و تیز این ماده معمولا بر سایر بوها غالب می‌شود، بنابراین اگر می‌خواهید بوی بد از مواد غذایی در یخچال را از بین ببرید می‌توانید روی این ماده خوش عطر و طعم حساب باز کنید. بدین منظور تنها کافی است پس از پاکسازی یخچال،  مقداری پودر قهوه تازه و استفاده نشده را درون ظرف کوچکی ریخته و به مدت دو تا سه روز داخل یخچال قرار دهید. بعد از این مدت با هر بار باز کردن درب یخچال به‌جای بوهای ناخوشایند، عطر دلپذیر قهوه به مشامتان خواهد خورد.

۳) جذب بوی بد یخچال با زغال

استفاده از زغال یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها جهت رفع بوی بد یخچال است. این ماده به‌دلیل داشتن ساختار کربنی خاصش تا حد زیادی بوی محیط را به خود جذب می‌کند. پس حالا که از علت بوی ناخوشایند یخچال خانه‌تان مطلع شده‌اید می‌توانید با خیالی آسوده یک یا چند تکه زغال را در طبقات مختلف یخچال قرار دهید تا پس از یک تا دو روز نتیجه کار را ببینید.

۴) رفع بوی ناخوشایند یخچال با پنبه و روغن گیاهان معطر

یکی دیگر از روش‌هایی که پس از کشف دلیل بوی نامطبوع یخچال می‌توانید به کمک آن بوهای بد را رفع کنید، استفاده از پنبه و روغن گیاهان معطر است. عصاره وانیل، روغن برگ پرتقال یا نارنج و … همگی بویی مدهوش کننده از خود متصاعد می‌کنند که می‌توانند تأثیر بوهای نامطبوع داخل یخچال را به کلی خنثی کنند، بنابراین برای از بین بردن بوی بد یخچال کافی است مقداری پنبه را به مواد گفته‌شده آغشته کرده و برای چند روز در گوشه و کنار یخچال قرار دهید.

چه کنیم تا یخچالمان بوی بد نگیرد؟

توجه به موارد زیر کمک می‌کند تا از بو گرفتن یخچالتان جلوگیری کنید.

  • تمیزکاری دوره‌ای یخچال نقش مهمی در طراوت و تازگی اقلام داخل آن و حفظ سلامت شما دارد بنابراین حداقل هر یک تا دو هفته یکبار داخل یخچالتان را به‌خوبی تمیز کنید.
  • حین تمیز کردن یخچال از پاکسازی درز لاستیک درب، بین قفسه‌های طبقات و منافذ این چنینی غافل نشوید.
  • سعی کنید مواد خوراکی خود را در بسته‌بندی‌های استاندارد و یا ظروفی با درپوش مناسب قرار دهید.
  • اگر برای مدتی بیش از سه تا چهار روز قصد استفاده از یخچال خود را ندارید حتما مواد فاسد شدنی داخل آن را خارج نمائید.
  • برای پاکسازی و شست‌وشوی داخل یخچال از تمیزکننده‌های مناسب موجود در بازار استفاده کنید.
  • همواره به تاریخ انقضای موادی که قصد گذاشتن آن داخل یخچال را دارید توجه کنید.
  • از گذاشتن مواد غذایی داغ در یخچال خودداری کنید.
  • همیشه سعی کنید داخل یخچال را کمتر از ظرفیت اسمی آن پر کنید.
  • جهت تنظیم دمای یخچال همواره به راهنمای دستگاه، حجم مواد داخل یخچال و فصلی که در آن قرار دارید توجه کنید.
  • هرگز مواد خوراکی و یا ظروف داخل یخچال را به قسمت انتهایی کابین یخچال نچسبانید، اینکار سبب می‌شود تا مسیر گردش هوا مسدود شود.
  • هر چند وقت یکبار سینی تخلیه یخچال را خالی کرده و به خوبی بشوئید.
  • هر چند ماه یکبار قطعاتی مانند کویل‌ها و کندانسور یخچال را به کمک مسواک و یا برس نرم به‌آرامی تمیز و غبارروبی کنید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها