لوگوی کاردون

انواع صداهای ماشین لباسشویی + راه حل آن

Types of washing machine sounds
فهرست محتوا

انواع صدای ماشین لباسشویی

شناخت دلایل انواع صدایی که ماشین لباسشویی می‌تواند تولید کند، در حل موثر مشکلات و افزایش طول عمر دستگاه موثر خواهد بود. صدای کوبیدن بلند معمولا نشان‌دهنده بار نامتعادل است و توزیع مجدد لباس‌ها می‌تواند این مشکل را حل کند. صدای ساییدن یا خراشیدن ممکن است به معنی خرابی پمپ یا فرسوده بودن تسمه لباسشویی باشد که نیاز به تعمیرات فوری دارد. اگر دستگاه صدای جیغ بلندی منتشر کند، به این معنی است که یاتاقان‌ها یا قطعات موتور نیاز به روغن‌کاری یا تعویض دارند. درنهایت، صدای ضربه ریتمیک ممکن است به معنای شل شدن درام یا میله‌های تعلیق آسیب‌دیده باشد که رفع آن نیاز به کمک حرفه‌ای دارد.

انواع صداهایی که ماشین لباسشویی می‌تواند تولید کند

Types of sounds that a washing machine can produce

ماشین لباسشویی یک وسیله ضروری است که در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود. این وسیله در حین عملکرد خود انواع مختلفی از صداها را نیز تولید می‌کند. این صداها به عوامل مختلفی مانند مدل، شرایط و چرخه عملکرد دستگاه بستگی دارند.

۱) صدای زمزمه یا وزوز

صدای زمزمه یا وزوز آشنا، اولین نوع صدایی است که ماشین لباسشویی تولید می‌کند. این صدا معمولا ناشی از کارکرد موتور است. صدای زمزمه معمولا ثابت و مداوم، نشان‌دهنده به‌درستی کار کردن موتور خواهد بود.

۲) صدای هجوم آب

صدای هجوم آب به داخل و خارج از ماشین لباسشویی است. این صدا در هنگام پر شدن و تخلیه آب شنیده می‌شود و کاملا طبیعی است.

۳) صدای تق تق یا کوبیدن

صدای تق تق یا کوبیدن به دلیل توزیع نامناسب و نامتعادل لباس‌ها در داخل دستگاه رخ می‌دهد. ماشین لباسشویی سعی دارد این عدم تعادل را با توزیع مجدد و خودکار بار اصلاح کند که درنتیجه، صداهای تق تق یا کوبیدن ایجاد می‌شوند. با این حال، صدای کوبیدن بیش از حد ممکن است نشان‌دهنده مشکلات جدی‌تری مانند سیستم تعلیق و کمک فنرهای معیوب هم باشد.

۴) صدای جیر جیر

از دیگر انواع صدایی که ماشین لباسشویی می‌تواند تولید کند صداهایی بلند شبیه به جیر جیر را می‌توان ذکر کرد. این صداها می‌توانند ناشی از مشکلات مربوط به تسمه، قرقره یا سیستم بلبرینگ دستگاه باشند؛ قطعاتی که در طول زمان فرسوده می‌شوند و اصطکاک یا ارتعاشاتی منجر به صدای جیرجیر ایجاد می‌کنند.

۵) صدای خراشیدن یا ساییدگی

ماشین لباسشویی خراب ممکن است در حین عملکرد خود، صداهای خراشیدن یا ساییدگی هم ایجاد کند. این صداها را می‌توان در درام یا دیگ لباسشویی ردیابی کرد؛ جایی که وجود اجسام خارجی یا اجزای فرسوده در حین کار می‌تواند صداهای خراشیدن یا ساییدن ایجاد کند. شما می توانید برای تعمیر ماشین لباسشویی خود از سرویس تعمیر ماشین لباسشویی در منزل کاردون استفاده کنید.

۶) صدای کلیک یا تیک تیک

نوع دیگری از صدا در ماشین لباسشویی، صدای کلیک یا تیک تیک است. این صدا معمولا به کنترل پنل یا قطعات الکترونیکی داخل دستگاه مربوط می‌شود. صداهای شبیه به کلیک یا تیک تیک معمولا بی‌ضرر هستند و بخشی عادی از عملکرد دستگاه به شمار می‌روند.

۷) صدای شبیه به غرش

یک ماشین لباسشویی قدیمی ممکن است صدای بلند و مداومی تولید کند که به عنوان صدای شبیه به غرش توصیف می‌شود. این صدا از مشکل یاتاقان یا موتور ناشی می‌شود که نیاز به توجه و عیب‌یابی کارشناس خبره دارد.

روش‌های پیشگیری از صدای بلند ماشین لباسشویی در حین عملکرد

Ways to prevent the loud noise of the washing machine during operation

روش‌های پیشگیری از صدای بلند ماشین لباسشویی در حین عملکرد متعدد هستند.

  • اولا دستگاه باید روی یک سطح کاملا صاف نصب شود. سطوح ناهموار می‌توانند باعث لرزش دستگاه و ایجاد صدای بیش از حد در حین عملکرد شوند. استفاده از یک ابزار تراز در شناسایی هرگونه ناهمواری و انجام تنظیمات لازم موقعیت دستگاه موثر خواهد بود.
  • قرار دادن پدها یا تشک‌های ضد لرزش زیر دستگاه می‌تواند لرزش را بیشتر جذب کند و کاهش دهد. درنتیجه، سطح سروصدای ماشین لباسشویی کاهش خواهد یافت.
  • یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از صدای بلند ماشین لباسشویی را باید متعادل کردن بار آن دانست. زیرا بارگذاری بیش از حد دستگاه منجر به افزایش لرزش و سروصدا در حین عملکرد آن خواهد شد. همیشه از دستورالعمل‌های سازنده لباسشویی برای ظرفیت بار پیروی کنید.
  • لباس‌ها را به طور مساوی در داخل درام یا دیگ لباسشویی توزیع کنید. این کار به تعادل بار و به حداقل رساندن لرزش لباسشویی در حین شستن لباس‌ها کمک خواهد کرد.
  • اجتناب از شستن اقلام سنگین یا حجیم به طور جداگانه نیز می‌تواند به جلوگیری از سروصدای زیاد در لباسشویی منجر شود.

صدای زنگ خطا و نشانگرهای ماشین لباسشویی

صدای زنگ خطا در ماشین لباسشویی به عنوان یک نشانگر مهم وجود هرگونه نقص یا مشکل در دستگاه عمل می‌کند. در صورت بروز و تشخیص عیب، ماشین لباسشویی یک صدای بوق مشخص و تکراری منتشر می‌کند. این صدا به کاربر هشدار می‌دهد که مشکلی در دستگاه وجود دارد و باید برطرف شود. صدای زنگ خطا به عنوان یک سیستم هشدار اولیه عمل می‌کند تا کاربر بتواند قبل از بدتر و حادتر شدن مشکل، آن را شناسایی و حل کند.

هشدار و زنگ خطا اغلب با روشن شدن صفحه‌نمایش دیجیتال یا چراغ‌های نشانگر روی صفحه کنترل لباسشویی همراه است. این نشانگرها اطلاعات بیشتری را در مورد کد خطا یا ارور ارائه می‌کنند. امری که به کاربر کمک می‌کند تا ماهیت مشکل را درک و روند عیب‌یابی را تسهیل کند.

صدای زنگ خطا و نشانگرهای ماشین لباسشویی معمولا شامل نمادها یا چراغ‌هایی مربوط به مراحل مختلف چرخه‌های شستشو مانند آبکشی، چرخش یا تخلیه هستند. این نشانگرهای بصری معمولا در یک رابط کاربرپسند به نمایش درمی‌آیند.

در صورت بروز هرگونه ناهنجاری یا خطا در طول چرخه شستشو، نشانگرهای بصری تغییر می‌کنند. به طوری که کدهای خطای خاص یا چراغ‌های چشمک‌زن، برای نشان دادن ماهیت مشکل نشان داده می‌شوند. این نشانگرهای واضح و شهودی به همراه زنگ در سهولت عیب‌یابی ماشین‌های لباسشویی مدرن کاملا موثر هستند.

صدای لرزش قطعات داخلی ماشین لباسشویی

The sound of the error alarm and indicators of the washing machine

صدای لرزش قطعات داخلی ماشین لباسشویی را می‌توان به عوامل گوناگون نسبت داد. اما یکی از دلایل اصلی را باید وجود بارهای نامتعادل دانست. اگر ماشین لباسشویی شما به طور یکنواخت بارگذاری نشود، چرخش ناهموار درام و درنتیجه صدای لرزش، غیرقابل اجتناب است. این مشکل را می‌توان به راحتی و با توزیع مجدد و یکنواخت لباس‌ها در داخل لباسشویی برطرف کرد.

قطعات فرسوده یا آسیب‌دیده نیز یکی دیگر از عوامل صدای لرزش و ارتعاش هستند. زیرا با گذشت زمان، اجزای داخلی ماشین لباسشویی فرسوده می‌شوند یا آسیب می‌بینند. به عنوان مثال، یاتاقان‌های فرسوده یا تسمه‌های شل، درام لباسشویی را از تراز و بالانس خارج می‌کنند. درنتیجه، صدای لرزش قابل توجه و عذاب‌آوری ایجاد می‌شود. در چنین مواقعی، قطعات معیوب لباسشویی را با کمک یک متخصص واجد شرایط تعویض یا تعمیر کنید تا صدای لرزش از بین برود.

صدای پمپ آب ماشین لباسشویی

صدای پمپ آب در ماشین لباسشویی کاملا آشنا و متمایز است و بسیاری از افراد آن را مربوط به شستن روزمره لباس‌ها می‌دانند. این یک صدای ریتمیک و تکراری است که اغلب مشابه با زمزمه یا وزوز توصیف می‌شود. پمپ آب یکی از اجزای ضروری در ماشین لباسشویی است که وظیفه پمپاژ آب به داخل ماشین و سپس تخلیه آن را بر عهده دارد. فعال شدن این پمپ، جریان ثابتی از آب ایجاد می‌کند که صدایی ثابت و قابل شنیدن در سراسر چرخه خواهد بود.

صدای پمپ آب ماشین لباسشویی با توجه به دیدگاه افراد می‌تواند واکنش‌های مختلفی را برانگیزد. برخی ممکن است سروصدا را کاملا تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش بدانند. اما برخی ممکن است صدا را تحریک‌کننده یا مزاحم تشخیص دهند. صرف نظر از این موارد، صدای پمپ آب در ماشین لباسشویی کاملا طبیعی است، اما نباید بیش از حد باشد. فراتر رفتن این صدا از حد معمول می‌تواند از وجود مشکل در پمپ آب لباسشویی خبر دهد.

صدای موتور و فن ماشین لباسشویی

صدای موتور و فن در ماشین لباسشویی کاملا آشنا است که اغلب در خانه‌ها شنیده می‌شود. صدای زمزمه موتور که دستگاه را به حرکت درمی‌آورد، همراه با ریتم ملایم چرخش فن، سمفونی بی‌نظیری از صداها ایجاد می‌کند! خواه صدای زمزمه ملایم در طول چرخه شستشو یا صدای وزش قوی‌تر در طول چرخه چرخش باشد. بنابراین صدای موتور و فن ماشین لباسشویی را نباید غیرعادی تلقی کرد و درصدد رفع آن برآمد.

سوالات متداول

خیر ماشین لباسشویی یک دستگاه پرسروصدا است که صداهای گوناگون و طبیعی را در حین کار از خود بروز می‌دهد. بنابراین هر صدایی که از ماشین لباسشویی شنیده می شود، نشانه ی خرابی دستگاه نخواهد بود.

خیر ماشین لباسشویی یک دستگاه پرسروصدا است که صداهای گوناگون و طبیعی را در حین کار از خود بروز می‌دهد. بنابراین هر صدایی که از ماشین لباسشویی شنیده می شود، نشانه ی خرابی دستگاه نخواهد بود.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نازی
11 ماه قبل

ببخشید صدای پاشش شدید آب، میتونه به خاطر خرابی پمپ آب ماشین لباسشویی باشه؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  نازی
10 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
بله ممکن هست از خرابی پمپ آب دستگاه شما باشد. اما پیشنهاد می کنیم برای اطمینان بیشتر از کارشناسان کاردون کمک بگیرید.
برای این کار وارد این لینک شوید.