لوگوی کاردون

رله استارت یخچال چیست و چه کاربردی دارد؟

What is the refrigerator start relay
فهرست محتوا

رله استارت یخچال چیست؟

۷) به هم خوردن جای آنتن

رله استارت یک جزء حیاتی در یخچال است که کار آن کمک به راه‌اندازی کمپرسور خواهد بود. این رله یک کلید الکترومکانیکی است که وظیفه کنترل جریان الکتریکی به موتور کمپرسور را بر عهده دارد. رله استارت با ایجاد تقویت الکتریکی لازم برای شروع کار کمپرسور، نقش حیاتی در چرخه تبرید یخچال دارد. چگونگی عملکرد رله استارت یخچال به این شکل است که ابتدا سیگنال نیاز به خنک کردن توسط ترموستات ارسال می‌شود. سپس رله فعال می‌شود و نیرو را به کمپرسور می‌فرستد. با این کار، فشرده‌سازی گاز مبرد شروع می‌شود که خنک شدن یخچال را در پی دارد.

چگونگی عملکرد رله استارت یخچال

رله استارت نقش مهمی در فرآیند خنک‌سازی یک یخچال دارد. با روشن شدن یخچال، رله استارت به تامین جریان الکتریکی لازم برای راه‌اندازی موتور کمپرسور می‌پردازد. این قطعه اساسا به عنوان یک کلید عمل می‌کند که جریان الکتریکی را از طریق موتور عبور می‌دهد.

رله استارت از یک سیم‌پیچ و مجموعه‌ای از کنتاکت‌ها تشکیل شده است. هنگامی که یخچال به برق وصل شد و دمای داخل آن از نقطه تنظیم مطلوب فراتر رفت، رله استارت فعال خواهد شد. در اینجا، سیم‌پیچ داخل رله یک میدان مغناطیسی می‌سازد که باعث بسته شدن کنتاکت‌ها می‌شود. این کار اجازه می‌دهد جریان الکتریکی از منبع تغذیه به کمپرسور جریان یابد.

هنگامی که کمپرسور به مدت کافی فعال بود و دما را تنظیم کرد، رله استارت کنتاکت‌ها را باز می‌کند تا جریان الکتریکی قطع شود. بنابراین کمپرسور فقط در مواقع ضروری روشن می‌شود و از کار مداوم و هدررفت انرژی جلوگیری خواهد شد. به طور کلی، با دانستن چگونگی عملکرد رله استارت یخچال می‌توان بخش مهمی از اشکالات دستگاه را رفع کرد.

وظیفه رله استارت یخچال

Refrigerator start relay function

وظیفه اصلی رله استارت یخچال، کنترل و تامین جریان الکتریکی لازم برای راه‌اندازی کمپرسور است. کمپرسور به عنوان قلب یخچال، وظیفه حفظ دمای مطلوب در داخل دستگاه را بر عهده دارد. بنابراین، کمپرسور یخچال بدون رله استارت قادر به کارکرد صحیح نیست و نمی‌تواند غذاها را به طور موثر خنک یا منجمد کند. به طور کلی، دلیل استفاده از رله استارت یخچال به چند مورد اساسی برمی‌گردد.

  • اولا از آسیب دیدن کمپرسور به دلیل کارکرد مداوم آن جلوگیری می‌کند.
  • در عین حال، کمپرسور برای شروع به کار خود به یک جریان الکتریکی نیاز دارد. رله استارت این موج را تامین می‌کند.
  • از کمپرسور در برابر جریان‌های الکتریکی بیش از حد محافظت خواهد کرد.
  • درنهایت، از فرسودگی کمپرسور جلوگیری می‌کند و از این طریق، طول عمر آن را افزایش می‌دهد.

علل خرابی رله استارت یخچال

رله استارت معیوب می‌تواند کمپرسور را در راه‌اندازی با مشکل مواجه کند یا به طور کلی از کار بیفتد و درنتیجه، یخچال کاملا خراب شود. بنابراین، دانستن علل خرابی رله استارت یخچال برای طول عمر و کارایی یخچال بسیار مهم است.

  • نوسانات برق شبکه می‌تواند بار الکتریسیته بیش از ظرفیت عملیاتی رله استارت یخچال تولید کند.
  • با گذشت زمان، سیم‌پیچ رله به‌خصوص در یخچال‌های قدیمی فرسوده می‌شود که خرابی رله استارت را در پی دارد.
  • یخچال‌ها دائما در معرض لرزش و حرکت هستند که ممکن است به مرور زمان اتصالات الکتریکی را شل کند. این امر، عملکرد صحیح رله را مختل خواهد کرد و منجر به خرابی آن می‌شود.
  • خرابی رله استارت را می‌توان به گرمای بیش از حد نیز نسبت داد که به دلیل خرابی فن خنک‌کننده، گرفتگی دریچه‌ها یا عدم جریان هوا رخ می‌دهد.
  • اگر یخچال به منبع تغذیه با ولتاژ ناکافی یا اتصالات الکتریکی معیوب وصل شود، عملکرد صحیح رله استارت مختل می‌شود.
  • رطوبت نیز با نفوذ در سیستم الکتریکی یخچال باعث خوردگی اجزای داخلی رله استارت می‌شود.
  • استفاده نادرست از یخچال مانند وارد کردن بار بیش از حد به کمپرسور یا تمیز کردن نامناسب کویل‌های کندانسور نیز فشار غیرضروری به رله استارت وارد خواهد کرد.

تفاوت بین رله استارت یخچال و رله قطع برق

رله استارت یخچال و رله قطع برق دو جزء مهم و شبیه به هم در سیستم الکتریکی یخچال هستند. اما تفاوت بین رله استارت یخچال و رله قطع برق چیست؟ همانطور که قبلا اشاره شد، رله استارت وظیفه شروع کار کمپرسور را بر عهده دارد. اما رله قطع برق برای محافظت از یخچال در برابر نوسانات برق طراحی شده است.

درواقع، رله قطع برق به عنوان محافظی در برابر آسیب افزایش ولتاژ، قطع برق یا هر گونه بی‌نظمی الکتریکی دیگر به یخچال عمل می‌کند. هنگامی که منبع تغذیه ناپایدار باشد یا قطع شود، رله قطع برق به طور خودکار جریان الکتریسیته به یخچال را قطع می‌کند. این کار برای جلوگیری از آسیب به اجزای الکتریکی یخچال و اطمینان از عملکرد ایمن آن صورت می‌گیرد. برای تعمیر یخچال خود، می توانید از سرویس تعمیرات یخچال کاردون استفاده کنید.

روش تست سالم بودن رله استارت یخچال

How to test if the refrigerator start relay is healthy

تست سلامت رله استارت یخچال برای اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه توصیه می‌شود. برای انجام این آزمایش، ابتدا باید یخچال را از برق بکشید. سپس رله استارت را که معمولا در کنار یا پشت دستگاه قرار دارد، پیدا کنید. یک رله استارت سالم در هنگام تست توسط مولتی‌متر باید مقدار مقاومتی بین 200 تا 500 اهم داشته باشد.

از دیگر روش‌های تست چگونگی عملکرد رله استارت یخچال آزمایش لرزش است. این آزمایش با تکان دادن آرام رله استارت صورت می‌گیرد. یک رله استارت یخچال سالم نباید هنگام تکان دادن هیچ صدایی تولید کند یا قطعات شلی درون آن وجود داشته باشد. هرگونه صدا یا شل بودن قطعات، نشان‌دهنده خرابی رله استارت است که باید آن را تعویض کرد.

تفاوت بین رله استارت یخچال و ترموستات یخچال

رله استارت یخچال و ترموستات یخچال دو قطعه ضروری در سیستم خنک‌کننده یخچال هستند، اما عملکردهای کاملا متفاوتی دارند. رله استارت وظیفه شروع کار کمپرسور را بر عهده دارد. اما ترموستات، تنظیم دمای داخل یخچال را انجام می‌دهد. این قطعه، دمای داخل یخچال را حس می‌کند و سپس سیگنال‌هایی را به رله استارت می‌فرستد تا کمپرسور را فعال یا غیرفعال سازد.

هنگامی که دمای یخچال از نقطه تنظیم شده بالاتر برود، ترموستات سیگنال روشن کردن کمپرسور را ارسال می‌کند تا فضای داخلی خنک شود. وقتی که دما به سطح مورد نظر برسد، ترموستات سیگنال خاموش کردن کمپرسور را به رله استارت ارسال می‌کند. بنابراین دلیل استفاده از رله استارت یخچال و ترموستات، به نظارت و تنظیم مداوم عملکرد کمپرسور برای در سطح مطلوب نگه داشتن دما برمی‌گردد.

نحوه تعویض رله استارت یخچال

برای تعویض رله استارت یخچال باید مراحل زیر را طی کرد. خواهشمندیم بدون داشتن دانش و صلاحیت فنی لازم، دست به این کار نزنید.

  • یخچال را از برق جدا کنید.
  • کمپرسور را در پشت یخچال پیدا کنید و پوشش آن را با باز کردن پیچ بردارید.
  • رله استارت یک جعبه مستطیلی کوچک است که با دو یا سه سیم به کمپرسور متصل می‌شود.
  • سیم‌ها را از رله جدا کنید و موقعیت و ترتیب آن‌ها را یادداشت فرمایید.
  • رله قدیمی را با کشیدن مستقیم از کمپرسور خارج کنید.
  • رله جدید را روی کمپرسور قرار دهید تا به خوبی در جای خود محکم شود.
  • طبق یادداشت قبلی، سیم‌ها را به رله استارت جدید وصل کنید.
  • درپوش کمپرسور را با احتیاط به سر جای خود بگذارید و آن را دوباره پیچ کنید.
  • یخچال را به برق متصل کنید. اکنون یخچال شما باید آماده استفاده باشد.

نحوه تعمیر رله استارت یخچال

How to repair the refrigerator start relay

رله استارت با گذشت زمان ممکن است معیوب شود یا به طور کلی از کار بیفتد. خبر خوب این است که می‌توان آن را تعمیر یا تعویض کرد. اگر رله استارت یخچال شما معیوب شده است، توصیه می‌شود برای عیب‌یابی و رفع مشکل از متخصصان واجد شرایط کمک بگیرید. یک تکنسین ماهر می‌تواند تشخیص دهد که آیا رله واقعا مشکل دارد یا خیر. همچنین در صورت لزوم می‌تواند آن را با یک مدل جدید جایگزین کند.

تلاش برای تعمیر رله استارت بدون داشتن دانش و تخصص کافی ممکن است به دستگاه آسیب بیشتری وارد کند. بنابراین، برای تشخیص دقیق علل خرابی رله استارت یخچال و رفع آن، حتما یک تکنسین حرفه‌ای را استخدام کنید که تجربه و ابزار لازم را دارد. تعمیر رله استارت توسط یک متخصص می‌تواند عملکرد بهینه یخچال را تضمین کند و شما را از هزینه برای خرید یک دستگاه جدید نجات دهد.

سوالات متداول

هزینه تعمیر رله استارت یخچال معمولا 150 تا 300 هزار تومان خواهد بود. به این مبلغ باید هزینه ایاب و ذهاب و خرید قطعه جدید نیز اضافه شود.

خیر. زیرا رله استارت یخچال مسئول برق‌رسانی به کمپرسور دستگاه است و بدون آن نمی‌توان از عملکرد کمپرسور بهره برد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نبی
8 ماه قبل

هزینه تعمیر رله استارت یخچال چقدر هست؟

حامد
7 ماه قبل

خسته نباشید
با روش گفته شده رله استارت یخچالم رو تست کردم اما حس میکنم که کمی جریان برق خروجی زیاد هست و انگار یخچال اتصالی داره، دقیقا چطوری میتونم مطمئن بشم که یخچال مشکلی نداره؟