لوگوی کاردون

بررسی علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری + نکات آن

The reason for the washing machine not working after draining
فهرست محتوا

علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری

آیا با این اتفاق آزاردهنده روبرو شده‌اید که ماشین لباسشویی شما پس از آبگیری متوقف شود و شروع به شستشو نکند؟ این یک مشکل فوق‌العاده رایج است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. اما به راستی علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری چیست، چرا رخ می‌دهد و چه راه‌حل‌هایی دارد؟

دلایل مختلف کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری

Technical defect of the electric valve of the washing machine

مشکل عدم عملکرد ماشین لباسشویی پس از آبگیری می‌تواند به عوامل متعددی برگردد. اولا، پارگی تسمه یا قرارگیری نادرست آن می‌تواند عامل به وجود آورنده مشکل باشد. خرابی هیدروستات هم از جریان آب به داخل دستگاه جلوگیری می‌کند.

از طرف دیگر، نقص فنی شیر الکتریکی هم مانع از رسیدن آب به ماشین لباسشویی و کار نکردن آن می‌شود. یکی دیگر از دلایل احتمالی می‌تواند قطعی سیم رابط موتور تایمر و هیدروستات باشد که منجر به خوانش نادرست و درنتیجه، اختلال در چرخه شستشو می‌شود. در ادامه سعی می‌کنیم هرکدام از این مشکلات را به صورت مفصل مورد بررسی قرار دهیم.

۱) پارگی تسمه یا قرارگیری نادرست آن

پارگی تسمه یا قرارگیری نادرست آن را باید یکی از دلایل عدم کار ماشین لباسشویی پس از آبگیری دانست. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی در چرخه شستشو ایجاد شود.

اول از همه، پاره شدن تسمه می‌تواند مانع از چرخش درام دستگاه شود. چرا که تسمه وظیفه انتقال قدرت موتور به درام را بر عهده دارد. هرگونه آسیب یا پارگی تسمه می‌تواند عملکرد آن را مختل کند و توقف چرخش درام یا چرخش نامناسب آن را در پی داشته باشد. این امر مانع از چرخیدن درام و فرآیند شستشو خواهد شد.

قرارگیری نادرست تسمه هم می‌تواند منجر به عواقب مشابه شود. اگر تسمه به درستی تراز نشده باشد یا از موقعیت تعیین شده خود خارج شود، درام به هیچ وجه قادر به چرخش نخواهد بود. در این صورت، ماشین لباسشویی آبگیری می‌کند، اما در عمل بلااستفاده است.

پاره شدن تسمه یا قرارگیری نادرست آن می‌تواند باعث آسیب به خود ماشین لباسشویی هم بشود. زیرا درام به دلیل آسیب‌دیدگی یا جابجایی تسمه به طور ناهموار نمی‌تواند به درستی بچرخد و به موتور و سایر اجزای دستگاه فشار وارد می‌شود. این افزایش فشار روی قطعات داخلی منجر به مشکلات جدی‌تر مانند سوختگی موتور یا آسیب به یاتاقان‌های دستگاه خواهد شد.

۲) خرابی هیدروستات و آبگیری نکردن لباسشویی

عدم چرخش ماشین لباسشویی پس از آبگیری می‌تواند به خرابی هیدروستات برگردد. هیدروستات قطعه مهمی در ماشین لباسشویی است که مسئولیت تنظیم سطح آب دستگاه در طول چرخه شستشو را بر عهده دارد. بنابراین اگر این مکانیسم از کار بیفتد، ماشین لباسشویی نمی‌تواند با آب پر شود. درنتیجه، فرآیند آبگیری کردن لباسشویی بی‌اثر خواهد بود.

دلایل مختلفی می‌تواند پشت خرابی هیدروستات باشد. مهم‌ترین دلیل مربوط به عملکرد نادرست دریچه ورودی آب است که وظیفه ورود آب به دستگاه را بر عهده دارد. اگر این دریچه خراب یا مسدود شود، از جریان مناسب آب به لباسشویی جلوگیری خواهد شد.

یکی دیگر از دلایل احتمالی خرابی هیدروستات می‌تواند سوئیچ فشار معیوب باشد که عملکرد هیدروستات را تنظیم می‌کند. اگر سوئیچ فشار از کار بیفتد، دستگاه نمی‌تواند سطح آب مناسب را تشخیص دهد و درنتیجه، از پر شدن آب جلوگیری خواهد کرد.

رسیدگی سریع به این موضوع با درخواست کمک از یک تکنسین حرفه‌ای برای تشخیص دقیق مشکل و جایگزینی اجزای معیوب ضروری است. با انجام اقدامات فوری، می‌توان عملکرد ماشین لباسشویی خود را بازیابی کرد.

۳) نقص فنی شیر الکتریکی

علت عدم عملکرد ماشین لباسشویی بعد از آبگیری احتمال دارد ناشی از نقص فنی شیر الکتریکی هم باشد. شیر برقی در ماشین لباسشویی وظیفه کنترل جریان آب به داخل دستگاه را بر عهده دارد. وقتی این شیر از کار می‌افتد، ماشین لباسشویی از آبگیری درست ناتوان خواهد بود.

نقص فنی شیر الکتریکی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند فرسودگی در طول زمان، مشکلات الکتریکی یا گرفتگی بر اثر رسوبات معدنی یا زباله‌های عادی باشد. صرف نظر از علت بروز این مشکل، باید آن را به‌سرعت برطرف کرد تا از آسیب بیشتر به ماشین لباسشویی شما جلوگیری شود.

در عین حال، عدم آبگیری ماشین لباسشویی را می‌توان به وجود مشکل در خود منبع آب نیز نسبت داد. مشکلاتی مانند فشار کم آب یا مسدود شدن لوله‌ها و شیر پیسوار می‌توانند منجر به جریان ناکافی آب به داخل ماشین لباسشویی شوند. پس باید منبع آب را هم بررسی کرد تا مشکلات اساسی آن برطرف شوند.

۴) قطعی سیم رابط موتور تایمر و هیدروستات

هیدروستات در ماشین لباسشویی شما یک قطعه مهم است که جریان آب را کنترل می‌کند. این قطعه یک شیلنگ دارد که به قسمت پایین دیگ ماشین لباسشویی و محل ذخیره آب متصل می‌شود. هنگامی که سطح آب بالا می‌رود، هیدروستات به ماشین لباسشویی می‌گوید که اجازه ورود آب بیشتر را ندهد. اگر هیدروستات به درستی تنظیم نشده باشد، می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. تنظیم این قطعه باید بر اساس ارتفاع محل نصب و فشار آب در منطقه شما باشد.

یکی از مشکلات رایج کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری زمانی است که دستگاه در ابتدا خوب کار می‌کند، اما بعد از آن در وسط یک چرخه متوقف می‌شود. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که هیدروستات خراب شود. معمولا قطعی سیم رابط موتور تایمر و هیدروستات علت بروز این خرابی است.

با دمیدن در لوله متصل به هیدروستات می‌توان بررسی کرد که آیا سیم رابط موتور تایمر و هیدروستات کار می‌کنند یا خیر. اگر مشکل وجود داشت، باید نسبت به تعویض هیدروستات توسط تکنسین واجد شرایط اقدام شود.

۵) شایع ترین دلیل کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری

common reason for the washing machine not working after draining

شایع ترین دلیل کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری اغلب به خرابی دریچه یا شیر الکتریکی ورودی آب برمی‌گردد. این شیر ورودی، جریان آب را در چرخه‌های مختلف به داخل دستگاه کنترل می‌کند. اگر دریچه مسدود یا فرسوده شده باشد، ممکن است بعد از آبگیری ماشین لباسشویی به درستی بسته نشود. این امر می‌تواند منجر به ورود آب به طور مداوم به داخل دستگاه شود که باعث سرریز شدن آن به اطراف لباسشویی خواهد شد.

خراب شدن شیر الکتریکی نیز می‌تواند سطح آب مناسب و مورد نیاز برای چرخه‌های مختلف شستشو را دچار اختلال کند که بر عملکرد و کارایی کلی ماشین لباسشویی تاثیر مخرب دارد.

یکی دیگر از دلایل رایج عدم چرخش ماشین لباسشویی پس از آبگیری، خرابی سوئیچ فشار است. سوئیچ فشار وظیفه تشخیص سطح آب داخل دستگاه و ارسال سیگنال به برد کنترل برای شروع یا توقف فرآیند پر کردن را بر عهده دارد. اگر سوئیچ فشار آسیب ببیند یا نتواند سطح آب صحیح را تشخیص دهد، ماشین لباسشویی بیش از ظرفیت خود با آب پر می‌شود.

این امر علاوه بر احتمال سرریز آب به کف آشپزخانه، با خطر آسیب به اجزای داخلی ماشین لباسشویی روبرو است. بنابراین دستگاه به طور خودکار چرخه را متوقف می‌کند تا از این خطرات جلوگیری شود.

نحوه رفع کردن مشکل کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری

fix the problem of washing machine not working after draining

کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری می‌تواند بسیار دردسرساز باشد، اما لزومی ندارد که لباس‌های خود را دوباره با دست بشویید. با بررسی منبع تغذیه، شیلنگ‌های آب و دریچه ورودی، رفع گرفتگی زهکشی‌ها و درخواست کمک حرفه‌ای در صورت نیاز می‌توانید این مشکل را حل کنید و ماشین لباسشویی خود را در کمترین زمان به حالت اولیه برگردانید.

۱) بررسی منبع تغذیه

اولین قدم برای رفع مشکل عدم عملکرد ماشین لباسشویی پس از آبگیری، بررسی منبع تغذیه است. باید مطمئن شوید که دستگاه به درستی به برق وصل شده است و پریز برق کار می‌کند. اگر منبع تغذیه خوب مشکلی ندارد، به مرحله بعدی بروید.

۲) بررسی منبع آب

مطمئن شوید که شیلنگ‌های آب به درستی به ماشین لباسشویی و منبع آب متصل شده‌اند. علاوه بر این، آسیب یا نشتی قابل مشاهده در شیلنگ‌ها را بررسی کنید. در صورت وجود هرگونه مشکل، باید شیلنگ‌ها را تعویض کنید.

۳) شیر ورودی آب

اگر منبع تغذیه برق و شیلنگ‌های آب سالم هستند، باید بررسی شیر ورودی آب را در دستور کار قرار دهید. نخست، شیر فلکه آب را قطع کنید و شیلنگ‌ها را از پشت دستگاه جدا کنید. سپس شیر را به‌دقت بررسی کنید و در صورت وجود رسوب یا زباله، آن را تمیز کنید.

۴) گرفتگی زهکشی

در مرحله بعد، هرگونه گرفتگی و انسداد، تجمع پرز، مو یا زباله را از شیلنگ تخلیه برطرف کنید. هنگامی که شیلنگ تخلیه پاک شد، آن را دوباره به ماشین لباسشویی وصل کنید. سپس دستگاه را تست کنید تا ببینید آیا مشکل حل شده است یا خیر.

۵) تماس با تکنسین‌ها

Failure of the hydrostat and not draining the washing machine

اگر هیچ یک از مراحل ساده قبلی مشکل را حل نکرد، لازم است ماشین لباسشویی شما توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای بررسی شود. ماشین لباسشویی بسیار پیچیده است و تلاش برای تعمیر آن بدون دانش و ابزار مناسب بسیار خطرناک است. اما یک تکنسین حرفه‌ای، تخصص لازم را برای تشخیص و رفع مشکل در اسرع وقت دارد.

جمع‌بندی

مشکل کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری می‌تواند ناشی از مسائل گوناگونی باشد. عملکرد نادرست شیر الکتریکی، سنسور تشخیص سطح آب معیوب و مسدود شدن سیستم تخلیه لباسشویی همگی می‌توانند مانع تخلیه آب از دستگاه و درنتیجه، از کار افتادن آن باشند. بنابراین شناسایی و رسیدگی به مشکل خاصی که باعث خرابی شده است، باید در اولویت باشد. در صورتی که مشکل لباسشویی شما پابرجا بود، می توانید از سرویس تعمیر ماشین لباسشویی کاردون استفاده کنید.

سوالات متداول

پارگی تسمه یا قرارگیری نادرست آن، نقص فنی شیر الکتریکی و بروز مشکل در هیدروستات را باید از شایع ترین دلایل کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری دانست.

بررسی منبع برق و آب، شیر ورودی آب، گرفتگی زهکشی و تماس با تکنسین‌های واجد شرایط، بهترین روش‌ها برای عیب یابی از کار افتادن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری هستند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها