لوگوی کاردون

بررسی علت گشاد شدن لباس در لباسشویی + راهکار آن

Investigating the cause of the expansion of clothes in the washing machine
فهرست محتوا

علت گشاد شدن لباس در لباسشویی

مشکل گشاد شدن لباس در ماشین لباسشویی معضل رایجی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. زیرا اغلب ما شستن لباس‌های خود را بدون در نظر گرفتن عوامل مختلفی انجام می‌دهیم که منجر به این نتیجه ناگوار می‌شود. اما با شناخت علل گشاد شدن لباس‌ها در لباسشویی می‌توان از وقوع آن در آینده جلوگیری کرد. انجام اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از دمای مناسب آب و چرخه ملایم می‌تواند به حفظ یکپارچگی لباس‌های شما در ماشین لباسشویی کمک شایانی کند.

چگونه از گشاد شدن لباس ها در لباسشویی جلوگیری کنیم؟

How to prevent clothes from expanding in the washing machine

همه ما این ناامیدی را تجربه کرده‌ایم که پیراهن یا شلوار مورد علاقه‌مان در ماشین لباسشویی گشاد شده است. این مشکل می‌تواند واقعا آزاردهنده باشد؛ به‌خصوص اگر لباس گشاده شده گران‌قیمت یا دارای ارزش احساسی باشد. با این حال، اقدامات متعددی وجود دارند که می‌توانید برای جلوگیری از این اتفاق انجام دهید. با توجه دقیق به راهکارهای زیر می‌توانید از ثابت ماندن شکل و اندازه اصلی لباس‌های خود اطمینان حاصل کنید.

۱) دقت به برچسب لباس

از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از گشاد شدن لباس در لباسشویی این است که به دستورالعمل‌های مراقبت روی برچسب لباس اهمیت بدهید. این دستورالعمل‌ها اغلب اطلاعات ارزشمندی را در مورد روش شستشوی مناسب، دمای آب و روش خشک کردن لباس ارائه می‌دهند. لباس‌ها با رعایت این دستورالعمل‌ها به بهترین شکل در لباسشویی شسته می‌شوند و خطر گشاد شدن آن‌ها کاهش می‌یابد.

۲) جداسازی لباس‌ها

جدا کردن انواع مختلف لباس برای جلوگیری از گشاد شدن آن‌ها در ماشین لباسشویی بسیار مهم است. زیرا مخلوط کردن لباس‌های سنگین‌تر مانند شلوار جین با اقلام ظریف‌تر مانند بلوزهای ابریشمی، به دلیل توزیع نابرابر وزن آن‌ها منجر به گشاد شدن لباس ظریف‌تر می‌شود. بنابراین شستن پارچه‌های دارای وزن مشابه با هم، پتانسیل کشیدگی و گشاد شدن لباس‌ها را به حداقل می‌رساند.

۳) استفاده از آب سرد

استفاده از آب سرد به جای آب گرم می‌تواند به جلوگیری از کشیدگی لباس‌ها کمک فراوانی کند. آب سرد همیشه ملایم‌تر است و خطر انقباض و کشیدگی لباس‌ها را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، آب داغ باعث انبساط نخ و الیاف لباس‌ها و درنتیجه، گشاد شدن آن‌ها می‌شود. پس با تنظیم دمای مناسب آب می‌توانید به طور موثری از لباس‌های خود در برابر سایش غیرضروری محافظت کنید.

۴) استفاده از چرخه شستشو ملایم

توصیه ما برای محافظت بیشتر از لباس‌های شما، استفاده از چرخه‌های ملایم یا ظریف ماشین لباسشویی است. زیرا استفاده از چرخه‌های سنگین و داغ، از عوامل مؤثر در گشاد شدن لباس در ماشین لباسشویی به شمار می‌رود. اما چرخه‌های ملایم به طور خاص طراحی شده‌اند تا فشار کمتری روی پارچه بیاورند و خطر کشش آن را کاهش دهند. علاوه بر این، به حداقل رساندن مدت زمان چرخه شستشو نیز به جلوگیری از هم زدن بیش از حد و کشش احتمالی لباس‌ها کمک می‌کند.

۵) عدم بار بیش از حد ماشین لباسشویی

یکی دیگر از نکات ضروری این است که از بار کردن بیش از حد لباس‌ها در ماشین لباسشویی خودداری کنید. زیرا هنگامی که دستگاه بیش از حد پر شده است، لباس‌ها فضای کافی برای حرکت ندارند و ممکن است کشیده یا درهم و برهم شوند. اما وجود فضای کافی برای چرخش آزادانه لباس‌ها می‌تواند از کشش بی‌رویه آن‌ها جلوگیری کند و لباس‌های شما را در شرایط مطلوب نگه دارد. اگر لباسشویی شما دچار مشکل شده، می توانید از خدمات تعمیر ماشین لباسشویی در تهران کاردون استفاده کنید.

۶) احتیاط در بیرون آوردن لباس‌ها

هنگامی که چرخه شستشو کامل شد، بسیار مهم است که لباس‌ها را با احتیاط کامل از لباسشویی خارج کنید. زیرا بیرون کشیدن بدون ملاحظه لباس‌ها از دستگاه می‌تواند آن‌ها را کشیده کند. در عوض، هر لباس را به آرامی تکان دهید و سپس آن را با دستان خود صاف کنید. این روش، هرگونه گشاد شدن یا اعوجاج احتمالی ناشی از حمل خشن لباس‌ها را به حداقل می‌رساند.

۷) خشک کردن به روش صحیح

درنهایت، انتخاب روش خشک کردن مناسب هم به اندازه فرآیند شستشو در نحوه حفظ اندازه لباس در ماشین لباسشویی بسیار مهم است. زیرا خشک کردن لباس‌ها مخصوصا در حرارت زیاد موجب چروک شدن یا کشیدگی آن‌ها خواهد شد. بنابراین بهتر است لباس‌های خود را حتی‌الامکان با آویزان کردن آن‌ها روی بند رخت یا قرار دادن آن‌ها روی یک سطح تمیز در هوای آزاد خشک کنید. این روش به لباس‌ها اجازه می‌دهد تا شکل اصلی خود را حفظ کنند و به صورت ناخواسته گشاد نشوند.

آیا آب سرد لباس را تنگ می کند؟

اعتقادی قدیمی وجود دارد که آب سرد باعث تنگ شدن لباس‌ها می‌شود. با این حال، این فرضیه کاملا دقیق نیست. زیرا عامل مهمی که تنگ شدن لباس‌ها با آب سرد را تعیین می‌کند، ترکیب پارچه و نحوه مراقبت از آن‌ها است. در حالی که گرما می‌تواند باعث تنگ شدن انواع خاصی از پارچه‌ها مانند پنبه یا پشم شود، اما آب سرد به‌تنهایی اثر مشابهی ندارد.

درواقع، آب سرد اغلب برای شستن پارچه‌های ظریف کاملا مناسب است، زیرا احتمال آسیب یا جمع شدن آن‌ها را به حداقل می‌رساند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آب سرد لباس‌ها را تنگ نمی‌کند. در عوض، گرمای تولید شده در طول فرآیند شستشو یا خشک کردن است که می‌تواند منجر به انقباض لباس‌ها شود.

نحوه مراقبت از لباس‌ها پس از شستشو نیز بر تناسب آن‌ها تاثیرگزار است. به عنوان مثال، زمانی که لباس‌های سنگین مانند شلوار جین یا ژاکت را آویزان می‌کنیم تا خشک شوند، وزن طبیعی آن‌ها می‌تواند باعث کشیدگی و گشادتر شدن آن‌ها شود.

از سوی دیگر، خشک کردن لباس‌ها در خشک‌کن ممکن است به دلیل حرارت زیاد باعث تغییر شکل لباس شود. بنابراین نحوه خشک کردن و دست زدن به لباس‌ها پس از شستن می‌تواند عامل تعیین‌کننده در نحوه حفظ اندازه لباس در ماشین لباسشویی باشد.

دلایل گشاد شدن لباس بافتنی، نخی، پارچه ای و پنبه ای در ماشین لباسشویی

پارچه پنبه‌ای و بافتنی به دلیل عوامل متعددی در ماشین لباسشویی گشاد می‌شود. اولا ساختار پارچه‌های بافتنی به گونه‌ای است که آن‌ها را مستعد کشیدگی می‌کند. پارچه‌های بافتنی با حلقه‌های به هم پیوسته نخ تولید می‌شوند که به آن‌ها خاصیت کشسانی و انعطاف‌پذیری می‌دهد. با این حال، این ساختار، آن‌ها را مستعد گشاد شدن می‌کند؛ به‌خصوص زمانی که در معرض نیروهای خارجی مانند آب و چرخش در لباسشویی قرار می‌گیرند.

ترکیب آب، مواد شوینده و حرکت در ماشین لباسشویی باعث سنگین شدن پارچه‌ها می‌شود. درنتیجه، همراه شدن وزن زیاد و عملکرد مکانیکی لباسشویی می‌تواند پارچه را بکشد و باعث شود شکل و اندازه اصلی خود را از دست بدهد. علاوه بر این، الیاف پنبه دارای خواص ذاتی کشسانی است که به گشاد شدن آن‌ در لباسشویی کمک می‌کند. پنبه که یک الیاف طبیعی است، نسبت به پارچه‌های مصنوعی آب را بیشتر به خود جذب می‌کند.

هنگامی که پارچه‌های پنبه‌ای در ماشین لباسشویی قرار می‌گیرند، تمایل به جذب رطوبت دارند که منجر به افزایش وزن آن‌ها می‌شود. رطوبت اضافه شده باعث متورم شدن الیاف پنبه می‌شود که گاهی انبساط و کشیدگی پارچه را در پی دارد. بنابراین استفاده از حالت دلیکات در لباسشویی برای جلوگیری از گشاد شدن چنین پارچه‌هایی، بسیار راهگشا است.

علت آب رفتن پارچه در لباسشویی

یکی از دلایل اصلی آب رفتن پارچه در ماشین لباسشویی، گرمای بیش از حد است. هنگامی که لباس‌ها در طول فرآیند شستشو در معرض آب داغ و با دمای بالا قرار می‌گیرند، الیاف پارچه تمایل به انقباض و جمع شدن پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند به‌ویژه در مورد پارچه‌های طبیعی مانند پنبه و پشم صادق باشد. چرا که در مقایسه با پارچه‌های مصنوعی تمایل بیشتری به انقباض دارند.

تحریک زیاد هم می‌تواند به کوچک شدن لباس‌ها منجر شود. حرکت و مالش مداوم لباس‌ها به یکدیگر، موجبات سفت شدن و انقباض الیاف و کاهش سایز آن‌ها را فراهم می‌آورد. بنابراین انتخاب دوره شستشو مناسب برای حفظ اندازه لباس اهمیت زیادی دارد.

مراقبت و شستشوی نامناسب یکی دیگر از عواملی است که به‌اصطلاح موجب آب رفتن پارچه در لباسشویی می‌شود. استفاده از دمای آب و مواد شوینده نامناسب برای یک پارچه خاص به طور قابل توجهی به کوچک شدن آن منجر می‌شود.

به عنوان مثال، استفاده از آب داغ برای شستن پارچه‌های ظریف مانند ابریشم یا توری می‌تواند فورا باعث آب رفتن آن‌ها شود. پس توجه به دستورالعمل‌های شستشوی توصیه شده روی برچسب لباس برای جلوگیری از کوچک شدن اقلام لباس و حفظ اندازه و تناسب آن‌ها بسیار مهم است.

چگونگی کوچک کردن سر شانه لباس پس از شستشو

How to shrink the shoulders of clothes after washing

اگر متوجه شده‌اید که سر شانه لباس شما بعد از شستن کاملا کشیده و به‌اصطلاح آب رفته است، نگران نباشید! زیرا راهکارها و گزینه‌هایی برای رفع این مشکل وجود دارد. یکی از گزینه‌ها این است که لباس خود را در لباسشویی قرار دهید و آن را چند دقیقه با آب گرم بشویید. اما به یاد داشته باشید، هرگز زمانی که لباس خود را با آب گرم می‌شویید از نرم‌کننده استفاده نکنید.

اگر شستن به‌تنهایی کارساز نیست، همیشه می‌توانید لباس آب رفته خود را به خیاطان حرفه‌ای بسپارید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا لباس خود را دقیقا به اندازه دلخواه تغییر وضعیت دهید. بنابراین استرس نداشته باشید، راه‌حل‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا لباس خود را مطابق با سر شانه آن تغییر وضعیت دهید.

سوالات متداول

بله استفاده از آب سرد می‌تواند از گشاد شدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی جلوگیری کند. زیرا آب داغ حالت تهاجمی‌تری دارد و فشار بیشتری بر پارچه لباس وارد می‌کند.

اصلی ترین دلیل گشاد شدن لباس در ماشین لباسشویی را باید به استفاده از آب داغ و چرخه شستشوی طولانی و شدید نسبت داد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها