لوگوی کاردون

همه چیز درباره پردازنده تلویزیون های هوشمند +‌ بررسی انواع آن

Smart TV processor

آنچه در این مطلب خواهید خواند

پردازنده تلویزیون های هوشمند

با انتخاب تلویزیونی هوشمند و دارای پردازنده قدرتمند، فیلم‌های اکشن و ورزش‌های سریع مانند اتومبیلرانی را با وضوح کامل تجربه کنید. این تراشه مانند یک پردازنده کامپیوتری است که در داخل تلویزیون هوشمند شما قرار می‌گیرد. پردازنده تلویزیون هوشمند و تکنولوژی‌های مرتبط آن اغلب به عنوان مغز تلویزیون شما شناخته می‌شود. این پردازنده اساسا فیلم یا برنامه مورد مشاهده شما را پردازش می‌کند تا کوچک‌ترین جزییات تصاویر را هم روی صفحه تلویزیون نمایش دهد.

نقش پردازنده در تلویزیون هوشمند

The role of the processor in smart TV

پردازنده تاثیر مستقیمی بر کیفیت تصویر تلویزیون هوشمند شما دارد. درواقع تصاویر با سرعت بالا در تلویزیون‌های بدون پردازنده کاملا کند به نظر می‌رسند. این تصاویر سریع به صورت پاره پاره، با نویز زیاد و رنگ‌های کسل‌کننده و فاقد واقع‌گرایی به نمایش در می‌آیند. به همین دلیل، انتخاب تلویزیون‌هایی با پردازنده قدرتمند نسل دوم تا پنجم Alpha 9 روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

نقش پردازنده در تلویزیون هوشمند کاهش تاری در محتواهای سریع مانند ورزش‌ها و بازی‌های ویدیویی است. مثلا یک ورزشکار هاکی را در حال چرخیدن روی یخ با سرعت 80 کیلومتر در ساعت تصور کنید. یا یک ماشین اسپرت که در عرض کمتر از دو ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. حتی وقتی در حال بازی روی کنسول هستید، زمانی که دشمنان در یک چشم به هم زدن به شما حمله می‌کنند، باید آن‌ها را به وضوح ببینید.

چنین تصاویری شامل فریم‌های زیادی هستند که بسیار سریع حرکت می‌کنند. تلویزیون‌های معمولی فقط می‌توانند بین 30 تا 60 فریم در ثانیه را نمایش دهند؛ اما یک تلویزیون هوشمند با پردازنده می‌تواند تا 120 فریم در ثانیه را پردازش کند که افزایش بسیار چشمگیری است. بنابراین حتی هیجان‌انگیزترین فیلم‌های اکشن ورزشی نیز فوق‌العاده شفاف و بدون تاری به نمایش در می‌آیند.

ویژگی‌ها و عملکرد پردازنده تلویزیون هوشمند

پردازنده‌های تلویزیون هوشمند به اجزای جدایی‌ناپذیر تلویزیون‌های مدرن تبدیل شده‌اند که ویژگی‌های پیشرفته و عملکرد برتری را ارائه می‌کنند. این پردازنده‌ها وظیفه اجرای برنامه‌ها، پخش با کیفیت محتوا و اتصال به اینترنت را بر عهده دارند. در ادامه، ویژگی‌ها و عملکرد پردازنده تلویزیون هوشمند را بررسی خواهیم کرد.

۱) سرعت کلاک

یکی از ویژگی‌های کلیدی پردازنده‌های تلویزیون هوشمند، سرعت کلاک آن‌ها است. سرعت کلاک تعیین می‌کند که پردازنده با چه سرعتی می‌تواند دستورالعمل‌ها را اجرا کند و درنتیجه، عملکرد نرم‌تر و زمان بارگذاری سریع‌تری را ارائه دهد. پردازنده‌هایی با سرعت کلاک بالاتر (650 تا 1000 مگاهرتز) می‌توانند وظایف سخت‌تری مانند پخش ویدیوهای با کیفیت بالا (K4 و K8) یا اجرای بازی‌های گرافیکی فشرده را بهتر انجام دهند.

۲) تعداد هسته‌ها

تعداد هسته‌ها است که توان پردازشی پردازنده تلویزیون Smart را مشخص می‌کند. یک پردازنده تلویزیون هوشمند با هسته‌های بیشتر، می‌تواند چندین دستورالعمل را به طور همزمان اجرا کند که منجر به افزایش قابلیت‌های آن می‌شود. کاربران با یک تلویزیون 4 هسته‌ای، می‌توانند برنامه‌ها را اجرا و محتواها را پخش کنند. ضمنا به طور همزمان و بدون هیچ گونه تاخیر یا کاهش سرعت به اینترنت متصل باشند.

۳) پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه

پردازنده‌های تلویزیون هوشمند همچنین از واحدهای پردازش گرافیکی یکپارچه (GPU) برای رسیدگی به نیازهای بصری محتواهای با وضوح بالا استفاده می‌کنند. این پردازنده‌های گرافیکی برای ارائه گرافیک سنگین و تجربه گیمینگ همه‌جانبه طراحی شده‌اند. گنجاندن پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند در پردازنده‌های تلویزیون هوشمند، پخش ویدیویی روان، ارائه تصاویری نفس‌گیر و انجام بازی بدون تاخیر را تضمین می‌کند.

۴) حافظه کش

پردازنده‌های تلویزیون هوشمند دارای سیستم‌های حافظه کش پیشرفته هستند. کش مقدار کمی از حافظه پرسرعت است (معمولا یک مگابایت) که داده‌های پراستفاده را در خود ذخیره می‌کند. پردازنده تلویزیون هوشمند با سیستم کش کارآمد خود اطلاعات حیاتی را به‌سرعت بازیابی می‌کند و درنتیجه، عملکرد بالا و زمان بارگذاری کم را ارائه می‌دهد.

۵) یادگیری ماشین

پردازنده‌های تلویزیون هوشمند از قابلیت‌های خلاقانه یادگیری ماشین (ML) نیز برخوردار هستند که به عنوان موتورهای عصبی شناخته می‌شوند. این موتورهای عصبی وظایفی مانند توصیه خودکار محتوا و کنترل صدا را بر عهده دارند. آن‌ها رفتار و ترجیحات کاربر را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا پیشنهادها و تنظیمات شخصی‌سازی‌شده ارائه دهند.

۶) اندازه پردازنده

توان پردازشی پردازنده تلویزیون Smart در پردازنده‌های تولید شده با استفاده از تکنیک‌های ساخت پیشرفته مانند فرآیندهای ۷ نانومتری یا ۱۰ نانومتری بالاتر است. علاوه بر این، پردازنده‌هایی با اندازه کوچک‌تر هستند گرمای کمتری تولید می‌کنند. بنابراین امکان طراحی تلویزیون باریک‌تر و با عملکرد بی‌صداتر را فراهم می‌سازند.

۷) نرخ رفرش یا تازه‌سازی

Smart TV processor features and performance

تصویر تلویزیون شما از فریم‌های زیادی تشکیل شده است؛ مجموعه‌ای از تصاویر که با سرعت فوق‌العاده بالایی نمایش داده می‌شوند. هر بار که یک تصویر به فریم بعدی خود می‌رود، صفحه نمایش تازه می‌شود که به آن نرخ رفرش یا تازه‌سازی می‌گویند. هرچقدر این عدد بیشتر باشد، تعداد دفعات رفرش تصویر در هر ثانیه بیشتر می‌شود.

همان‌طور که قبلا اشاره شد، تلویزیون‌های دارای پردازنده می‌توانند به نرخ رفرش 120 فریم در ثانیه برسند. این نرخ، دو برابر بهترین تلویزیون‌های بدون پردازنده است. بنابراین تصویر به نمایش درآمده در تلویزیون‌های هوشمند و دارای پردازنده، بسیار باکیفیت‌تر است و چشمان شما را خسته نخواهد کرد.

۸) بهبود کیفیت تصویر

تکنولوژی پردازش تصویر در تلویزیون هوشمند برای بهبود کیفیت تصاویر طراحی شده است و بنابراین چیزی فراتر از ثبت ورزش‌های سریع خواهد بود. این تلویزیون‌ها می‌توانند کاهش نویز، افزایش جزییات و بافت، ایجاد تصویر با عمق بیشتر و بازسازی رنگ‌های دقیق‌تر را عرضه کنند. پردازنده‌های تلویزیون‌های پیشرفته از چندین روش موازی، به این عملکرد دست پیدا می‌کنند. برای تعمیر تلویزیون خود می توانید از متخصصین کاردون کمک بگیرید.

 

۹) کاهش نویز چهار مرحله‌ای

کاهش نویز چهار مرحله‌ای به میزان دو برابر قدرتمندتر از استاندارد فعلی کاهش نویز در تلویزیون‌ها است. اما این دقیقا چه معنایی دارد؟ به زبان ساده، تصویر تلویزیون واضح‌تر خواهد بود و با جزییات بیشتری ظاهر می‌شود. موارد زیر می‌توانند تصور بهتری از فناوری کاهش نویز چهار مرحله‌ای به شما بدهند.

  • تصویر تلویزیون تند و تیزتر می‌شود تا جزئیات و واقع‌گرایی بیشتری به اشیا و شخصیت‌ها بدهد.
  • اشیا را از پس‌زمینه خود جدا می‌کند تا عمق بیشتری ایجاد شود و جزییات پنهان تصویر کاملا آشکار شود.
  • رنگ واقعی و شفاف با پالت 7.3 برابر بیشتر از یک تلویزیون معمولی به دست می‌آید.
  • محتوا را می‌توان با نرخ رفرش 120 فریم در ثانیه پخش کرد تا پخش تصاویر سریع، کاملا روان باشد.

تأثیر پردازنده بر عملکرد تلویزیون هوشمند

تأثیر پردازنده بر عملکرد تلویزیون هوشمند کاملا حیاتی و بی‌بدیل است. تلویزیون‌های هوشمند مدرن صرفا یک گیرنده نیستند، بلکه به عنوان پلتفرم‌های چندرسانه‌ای، رابط کنسول‌های بازی حرفه‌ای و مرورگرهای اینترنتی نیز عمل می‌کنند. بنابراین وجود یک پردازنده قدرتمند برای انجام کارهای پیچیده و ارائه یک تجربه کاربری روان، ضرورت دارد.

یک پردازنده سریع‌تر تضمین می‌کند که برنامه‌ها و بازی‌ها به سرعت بارگیری شوند و تاخیر و لگ به حداقل ممکن برسد. همچنین قابلیت چندوظیفه‌ای یا مولتی تسکینگ فعال شود تا به کاربران فرصت جابجایی بدون تاخیر محسوس بین چند برنامه یا محتوا را پیدا کنند. علاوه بر این، یک پردازنده قدرتمند، قابلیت‌های پردازش تصویر را افزایش می‌دهد. بنابراین کیفیت تصویر بهتر، رنگ‌های پویاتر و حرکت بدون افت فریم را به ارمغان می‌آورد.

ضمنا پردازنده‌ها نقش حیاتی در توانایی تلویزیون هوشمند برای پردازش و ارتقای محتوای با رزولوشن پایین دارند. یک پردازنده قوی برای ارتقای کیفیت و بهبود بافت تصویر در محتواهای با کیفیت پایین‌تر و مطابقت آن‌ها با وضوح اصلی تلویزیون تلاش می‌کند. علاوه بر این، پردازنده وظیفه مدیریت سیستم‌عامل و رابط کاربری تلویزیون هوشمند را بر عهده دارد. بنابراین یک پردازنده کند، مساوی با یک رابط کاربری کند و ملال‌آور است شود که کاربران را ناامید خواهد کرد.

انواع پردازنده تلویزیون هوشمند

Types of smart TV processors

یکی از مولفه‌های کلیدی که تأثیر پردازنده بر عملکرد تلویزیون هوشمند را برجسته می‌سازد، نوع پردازنده به کار رفته در آن است. در ادامه مطلب، برخی از رایج‌ترین انواع پردازنده تلویزیون هوشمند موجود در بازار را بررسی خواهیم کرد.

۱) پردازنده مبتنی بر ARM

پردازنده مبتنی بر ARM معمولا فقط در تلویزیون‌های هوشمند سطح پایه یافت می‌شود. زیرا مقرون به صرفه و کم‌مصرف هستند. اگرچه این پردازنده‌ها ممکن است بالاترین قدرت پردازشی را در مقایسه با انواع دیگر پردازنده‌ها نداشته باشند، اما همچنان قادر به اجرای برنامه‌های ضروری و انجام وظایف اساسی یک تلویزیون هوشمند هستند.

۲) پردازنده هوش مصنوعی

پردازنده‌های هوش مصنوعی (AI) کاملا تخصصی هستند و فقط در مدل‌های گران‌تر و رده بالا یافت می‌شوند. این پردازنده‌ها برای بهبود ویژگی‌های تلویزیون هوشمند طراحی شده‌اند. بنابراین مجهز به فناوری‌هایی مانند تشخیص صدا و توصیه‌های شخصی‌سازی‌شده هستند.

۳) پردازنده کوانتوم دات

یکی از انواع پردازنده‌های تلویزیون هوشمند که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، پردازنده کوانتوم دات است. پردازنده‌های کوانتوم دات از فناوری نقاط کوانتومی استفاده می‌کنند که امکان افزایش دقت رنگ، نسبت کنتراست بالاتر و کیفیت تصویر بهتر را در پی دارد.

این پردازنده‌ها از نانو کریستال‌ها برای فیلتر کردن طول موج‌های مختلف نور استفاده می‌کنند. درنتیجه، رنگ‌های زنده‌تر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شوند. پردازنده‌های کوانتوم دات اغلب با صفحه نمایش‌هایی با نرخ رفرش یا تازه‌سازی بالا همراه می‌شوند.

نحوه کارکرد پردازنده تلویزیون Smart

How the Smart TV processor works

کارکرد یک تلویزیون هوشمند، در پردازنده آن نهفته است که به عنوان مغز دستگاه عمل می‌کند. پردازنده با دریافت ورودی از کاربر، مانند انتخاب یک برنامه خاص یا پخش یک ویدیو و سپس اجرای عملیات مورد نیاز کار می‌کند.

این عملیات توسط «مدار مجتمع درون پردازنده» انجام می‌شود که شامل چندین هسته و حافظه کش است. هسته‌ها مسئول انجام همزمان وظایف مختلف مانند رمزگشایی پخش ویدیویی یا پردازش تعاملات کاربران با سیستم‌عامل دستگاه هستند.

از سوی دیگر، حافظه نهان داده‌هایی را که به طور مکرر در دسترس هستند، به طور موقت ذخیره می‌کند. با این کار، نیاز دسترسی به حافظه خارجی کاهش می‌یابد و درنتیجه، سرعت و پاسخگویی کلی تلویزیون افزایش خواهد یافت.

نحوه کارکرد پردازنده تلویزیون Smart شامل ادغام اجزای مختلف سخت افزاری مانند RAM، واحد پردازش گرافیکی (GPU) و فناوری‌های رمزگشایی ویدیو است. وقتی کاربران ویدیویی را برای پخش انتخاب می‌کنند، پردازنده اطلاعات لازم را آماده می‌کند و سپس به GPU منتقل می‌سازد. پردازنده گرافیکی وظیفه رندر فیلم و تولید تصاویر نمایش داده شده را بر عهده دارد.

به طور همزمان، این پردازنده رمزگشایی صدا را هم انجام می‌دهد. پردازنده‌های تلویزیون هوشمند اغلب از فناوری‌های رمزگشایی ویدیویی پیشرفته مانند کدگذاری ویدیویی با کارایی بالا (HEVC) یا VP9 برای بهینه‌سازی کیفیت پخش بهره می‌برند.

پردازنده تلویزیون‌های هوشمند برندهای مختلف چیست؟

برندهای بزرگ تلویزیون‌های هوشمند همگی پردازنده‌های مخصوص به خود را دارند. ال جی دارای پردازنده‌های a9 Gen5، فیلیپس دارای پردازنده‌های P5 Gen5، سامسونگ دارای پردازنده‌های Neo Quantum 8K و سونی دارای پردازنده‌های Cognitive XR هستند.

پردازنده تلویزیون‌های هوشمند برندهای مختلف از فناوری‌های خاص خود بهره می‌برند، اما عملکردهای تقریبا مشابهی با یکدیگر دارند. این پردازنده‌ها برای پشتیبانی از فناوری‌های جدید، هر سال بهبود و ارتقا می‌یابند. زیرا با ظهور تلویزیون‌های K8، پردازنده‌ها باید قادر باشند تصاویر را به شکل مناسب به رزولوشن نجومی 4320 × 7680 ارتقا دهند.

تعداد هسته های پردازنده تلویزیون

The number of TV processor cores

اولین نوع پردازنده تلویزیون‌های هوشمند، دو هسته‌ای نام دارد که گزینه مقرون به صرفه موجود در بازار به شمار می‌روند. اگرچه این پردازنده‌ها عملکرد مناسبی برای کارهای عمومی دارند، اما ممکن است با برنامه‌های کاربردی و سنگین دچار مشکل و تاخیر شوند.

سطح بعدی پردازنده‌ها، چهار هسته‌ای ها هستند که عملکرد بهبود یافته و زمان پاسخگویی سریع‌تری دارند. بنابراین برای انجام چند کار، بازی و پخش محتوای با کیفیت بالا انتخاب می‌شوند.

با حرکت رو به جلوتر، با پردازنده‌های هشت هسته‌ای روبرو می‌شویم. این پردازنده‌ها برای مدیریت چند وظیفه سنگین، پردازش ویدیوهای پیچیده و برنامه‌های کاربردی پرحجم طراحی شده‌اند. پردازنده‌های هشت هسته‌ای فقط در تلویزیون‌های هوشمند سطح بالا وجود دارند.

بهترین پردازنده های تلویزیون هوشمند چه هستند؟

چندین گزینه در بازار وجود دارند که قدرت پردازش قابل توجهی را ارائه می‌دهند. یکی از بهترین پردازنده‌های تلویزیون هوشمند موجود در بازار، MediaTek MT9638 نام دارد. این پردازنده دارای یک CPU چهار هسته‌ای قدرتمند ARM Cortex-A55 و یک پردازنده گرافیکی کارآمد ARM Mali-G52 MC1 است. این پردازنده با پشتیبانی از فرمت‌های صوتی و تصویری مختلف، صفحه‌نمایش خیره‌کننده و کیفیت صدای فراگیر را تضمین می‌کند.

یکی دیگر از پردازنده‌های تلویزیون هوشمند عالی Qualcomm Snapdragon 835 است. شرکت Qualcomm که به خاطر ساخت پردازنده‌های گوشی‌های پرچمدار شناخته شده است، عملکرد استثنایی با این تراشه نیز ارائه می‌دهد. اسنپدراگون 835 دارای پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای Kryo 280 و پردازنده گرافیکی Adreno 540 است. این اجزا نه‌تنها سرعت و پاسخگویی چشمگیر را ارائه می‌دهند، بلکه قابلیت‌های گرافیکی درجه یک را نیز ارائه می‌کنند.

اسنپدراگون 835 با پشتیبانی از پخش ویدیوی K4 و محتوای محدوده دینامیکی بالا (HDR) تصاویری خیره‌کننده و تجربه سینمایی همه‌جانبه دارد. علاوه بر این، گزینه‌های اتصال و بهره‌وری انرژی آن به گزینه‌ای ایده‌آل برای تلویزیون‌های هوشمند تبدیل شده است. به طور کلی، MediaTek MT9638 و Qualcomm Snapdragon 835 به عنوان دو گزینه برتر پردازنده تلویزیون هوشمند و تکنولوژی‌های مرتبط آن شناخته می‌شوند.

سوالات متداول

بهترین پردازنده های تلویزیون هوشمند، از تعداد هسته‌های بالاتر و قدرت پردازشی بیشتر برخوردار هستند. پردازنده‌های نسل پنجم a9 در ال جی و پردازنده نئو کوانتومی K8 سامسونگ از این دسته هستند.

اهمیت پردازنده تلویزیون در پخش تصویر تلویزیون به پردازش تصاویر برمی‌گردد. درواقع تلویزیون شما دیگر یک گیرنده صرف نیست و می‌تواند کیفیت تصاویر را بالا ببرد.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها