لوگوی کاردون

علت خاموش شدن ناگهانی تلویزیون چیست؟

What is the reason for the sudden shutdown of the TV

آنچه در این مطلب خواهید خواند

به تماشای تلویزیون مشغولید که به یک باره دستگاه خاموش می‌شود. معمولا اینطور به نظر می‌رسد که ممکن است ریموت کنترل خود به خود تلویزیون را خاموش کرده باشد یا اشتباهی روی دکمه پاور را فشرده باشیم. اما متوجه می‌شویم که ایراد از خود تلویزیون است و خاموش شدن ناگهانی تلویزیون خبر از یک ایراد اساسی در دستگاه را نشان می‌دهد. با توجه به ضرورت این موضوع علت خاموش شدن خودکار تلویزیون را در این متن از مطالب تعمیرات لوازم خانگی کاردون بررسی کردیم و در اختیار شما قرار دادیم. با مطالعه ادامه این متن از علت خاموش شدن تلویزیون آگاه شوید.

چرا تلویزیون به صورت ناگهانی خاموش می‌شود؟

خاموش شدن ناگهانی تلویزیون علل مختلفی دارد که خبر از مشکلات سخت افزاری و بعضا نرم افزاری می‌دهد. باید به یاد داشت که تمامی وسایل برقی دارای یک طول عمر مفید هستند ضمن اینکه تمامی قطعات دستگاه هم با طی کردن عمر خود می توانند خرابی‌های جدی در دستگاه ایجاد کند که کارکرد آن مختل شود. علل مهم بیرونی مثل نوسانات برق یا عدم جریات متناوب برق در پریز ممکن است علت خاموش شدن خودکار تلویزیون باشد اما در ادامه مطالب علل اصلی را بررسی می کنیم.

علت خاموش و روشن شدن تلویزیون چیست؟

What is the reason for the TV turning on and off

ایرادات مربوط به خاموش شدن تلویزیون یا مشکل در تصویر تلویزیون ممکن است منشا مشترک داشته باشند. برای اینکه بتوانیم تمایزی بین علل خاموش شدن ناگهانی تلویزیون و دیگر ایرادات قائل شویم و درست تشخیص بدهیم، مواردی را در خصوص علت خاموش شدن ناگهانی تلویزیون مرور می‌کنیم.

۱) اتصالات کابل برق

احتمال دارد کابل برق تلویزیون شما شل شده باشد و ناگهان جریان برق ورودی به دستگاه قطع و به همین دلیل تلویزیون شما خاموش شود. محافظ های الکتریکی ممکن است به مرور خراب شوند. پس کابل را بدون محاظ مستقیم به پریز وصل کنید و ببینید که تلویزیون همچنان مشکل دارد یا خیر.

۲) تایمر تلویزیون

TV timer

وقتی تایمر روشن و خاموش شدن تلویزیون فعال و روشن باشد، یعنی طوری تنظیم شده باشد که سر یک ساعت خاص خاموش شود می‌تواند به نظر برسد که خاموش شدن تلویزیون به صورت اتفاقی و ناگهانی رخ داده است. برای اطمینان از اینکه تایمر روشن نیست به منوی دستگاه رفته و روشن یا خاموش بودن این گزینه راچک کنید.برای تعمیر تلویزیون خود می توانید از متخصصین کاردون کمک بگیرید.

۳) خرابی برد پاور

برد پاور نیرو و انرژی قطعات تلویزیون از جمله مین برد و بک لایت را تامین می‌کند. وقتی برد پاور معیوب شود یعنی بک لایت قادر به روشن شدن نیست. این قطعه انرژی دستگاه را برای ایجاد تصویر، روشن شدن و روشن ماندن تولید می‌کند. دلایل خاموشی مکرر تلویزیون می‌تواند مشکل در برد پاور باشد.

۴) خرابی مین برد

این قطعه نقش کلیدی را در تلویزیون دارد. در واقع مین برد ساختاری شبیه به مغز انسان دارد و دستگاه را هدایت و راهنمایی می‌کند. تمامی دستوراتی که کاربر به تلویزیون صادر می‌کند توسط مین برد به باقی قطعات تلویزیون مخابره می‌شود. این قطعه از چند قسمت مهم تشکیل شده است. از جمله:
۱) CPU یا پردازشگر اصلی
۲) گیونر(دریافت کننده‌های دیجیتال و آنالوگ)
۳) ورودی و خروجی صدا و تصویر
۴) ورودی HDMI و USB
دستورات به وسیله ریموت کنترل و چشمی تعبیه شده روی آن و همچنین دکمه‌های روی تلویزیون ابتدا به مین برد فرستاده می‌شود. زمانی که این قطعه خراب شده یا بسوزد تلوزیون خاموش شده و استندبای می‌شود. پس اگر در هنگام تماشای تلویزیون متوجه مشکل خاموش شدن اتفاقی نمایشگر تلویزیون شدید ممکن است ایراد از مین برد هم باشد
۱) اگر چراغ پاور تلویزیون روشن باشد اما خود دستگاه به حالت استندبای رفته باشد معمولا ایراد از CPU است که به راحتی می‌توان آن را تعویض کرد
۲) اگر پس از روشن کردن تلویزیون شاهد نمایان شدن لوگو دستگاه بودید و فورا متوجه خاموش شدن ناگهانی تلویزیون شدید، با توجه به میزان تخریب در CPU و آی سی فلش می‌توان به تعمیر آن پرداخت. اما بهترین حالت پس از مشاهده این نشانه‌‌ها تعویض مین برد است.
۳) خرابی آی سی ناند برد پاور هم باعث می‌شود تلویزیون پس از خاموشی دیگر روشن نشود.
روشن ماندن بی رویه تلویزیون در مواقعی که به تماشای آن نمی‌پردازید، این امکان را فراهم می‌کند که قسمت‌های مهم مین برد دچار عیب و فرسودگی شود.

۵) ویروسی شدن دستگاها

یکی از مواردی که تلویزیون‌های هوشمند را در معرض خطر قرار می‌دهد، ویروسی شدن دستگاه است. این اتفاق ممکن است از طریق استفاده از مرورگرها، نصب و دانلود برنامه‎های حاوی ویروس یا فلش مموری ویروسی وارد دستگاه شود که سبب اختلالات غیر عادی در دستگاه می‌شود. پاک شدن اطلاعات دستگاه، خاموش شدن غیر منتظره تلویزیون و سیاه شدن تصویر یکی از نشانه‌های ورود ویروس به دستگاه است.

علت خاموش شدن تلویزیون سامسونگ

در پاراگراف های پیشین به علت خاموش شدن ناگهانی تلویزیون پرداختیم و دلایل آن را با هم بررسی نمودیم. حال در این قسمت از مطلب می خواهیم، به طور اختصاصی به علت خاموش شدن تلویزیون سامسونگ بپردازیم و آن را بررسی نماییم. همچنان همراه ما باشید!

از مشکلات ساده و معمول در هر نوع تلوزیون و تلوزیون های سامسونگ، خاموش شدن ناگهانی ان است. برای بیشتر افراد ممکن است این اتفاق افتاده باشد، که ناگهان تلوزیون خاموش شده باشد و حتی کنترل لمس هم نشده باشد! یک کارشناس و تعمیرکار حرفه ای در لحظه اول پس از کمی بررسی متوجه می شود که علت ان از کجا است؟

قبل از آنکه برای یافتن علت خاموش شدن تلویزیون سامسونگ به سراغ تعمیرکار بروید، این موارد را در نظر داشته و چک نمایید.

در ابتدا باید اتصالات را بررسی نمایید و نوسانات جریان برق کنترل شود. قابل ذکر است که تلویزیون های سامسونگ با ولتاژ پایین کار می کنند و با کوچکترین اختلال در جریان برق، بر روی دستگاه اثرات مخربی ایجاد می شود که می تواند خاموش شدن ناگهانی ان باشد. برای اینکه این اتفاق ایجاد شود، بهتر است که نوسانات برق را کنترل نمایید.

برای کنترل نوسانات برق، دستگاه تلویزیون خود را به محافظ وصل نمایید تا دستگاه دچار اثرات مخرب ناشی از نوسانات نشود. پس دقت نمایید که تلویزیون سامسونگ خود را مستقیم به پریز برق وصل نفرمایید.

۱) خرابی مین برد در تلویزیون سامسونگ

  • از دلایل عمده در علت خاموش شدن تلویزیون سامسونگ وجود خرابی و اختلال در مین برد است. خرابی مین برد تلویزیون سامسونگ باعث می شود اختلالات زیر ایجاد شود.
  • صفحه تلویزیون سامسونگ، ناگهان قرمز شده و در ادامه خاموش می شود.
  • تلویزیون خاموش شده و دیگر روشن نمی شود و برق هم وارد دستگاه نشده و اصلا چراغ پاور روشن نمی شود که از دلایل خرابی مین برد دستگاه است.
  • دستگاه روشن می شود اما دیگر نمی توان ان را خاموش کرد.
  • قبل از خاموش شدن دستگاه، تصویر قطع شده و یا تصویر سایه ای سبز رنگ و قرمز رنگ پیدا می کند.
  • باعث از کار افتادن گیرنده های دستگاه شده و ورودی های HDMI هم غیر فعال می شوند و دستگاه شما خاموش می گردد.
  • تلویزیون در هنگام کار کردن، به یکدفعه از کار افتاده و ا فشار دادن دکمه پاور فقط چراغ پاور چشمک می زند.

۲) خرابی Power Board یا برد تغذیه تلویزیون سامسونگ

Why does the TV turn off suddenly

از دلایل دیگری که در خاموش شدن تلویزیون سامسونگ ایجاد می شود، خرابی Power Board یا برد تغذیه تلویزیون سامسونگ است. اگر این اختلال ایجاد شود باید، IC و خازن اطرافش، تعویض گردند. با مولتی متر دیجیتال یا آنالوگ می توان این اختلال را تست نمود.

۳) روشن شدن خودکار تلویزیون سامسونگ

می توانید برای بررسی علت روشن شدن خودکار تلویزیون سامسونگ، ان را در گزارش رویداد مشاهده نمایید. گاهی می توان این مشکل و اختلال را با قطع کردن اتصال دیگر دستگاه ها به تلویزیون، برطرف نمود. پس دستگاه هایی متصل به تلویزیون را غیر فعال نمایید با ارتباط را قطع نمایید.

  • YouTube 

برنامه‌ای مانند YouTube یا برنامه SmartThings روی دستگاه متصل به یک AP یکسان از عمده دلیل روشن شدن خودکار تلویزیون سامسونگ است.

  • حسگر 

وجود حسگر روشنایی تنظیم‌شده در Ambient Mode از علت روشن شدن تلویزیون سامسونگ است.

  • WOL

  توسطeMac phy (Magic Packet) از دلایل روشن شدن دستگاه می تواند باشد.

  • BLE  

BLE با عملکرد بیدار شدن در دستگاه بلوتوث از دلایل روشن شدن خودکار تلویزیون سامسونگ می باشد.

نمایان شدن دستور CEC در گزارش رویداد

با نمایان شدن دستور CEC در گزارش رویداد، دستگاه های HDMI را ریموت کنترل بررسی نمایید. قال شدن سیستم HDMI می تواند باعث روشن شدن تلویزیون سامسونگ شود. برای اینکه این اختلال برطرف شود، این قابلیت باید غیرفعال گردد.

چگونه مشکل خاموش و روشن شدن ناگهانی تلویزیون را رفع کنیم؟

برای اینکه بتوانیم یک مشکل مهم را برطرف کنیم مهم است که بدانیم ایراد از کجاست. همانطور که گفتیم خاموش شدن تلویزیون به صورت اتفاقی و ناگهانی دلایل متفاوتی دارد پس باید علت این خرابی را متوجه شویم سپس به رفع آن بپردازیم. فراموش نکنید که هر دستگاهی دارای یک طول عمر تقریبی و پیش بینی شده است و نمی‌توان انتظار داشت تا همیشه به درستی کار کند. در صورت خرابی هر قطعه‌ای بررسی کردیم بهتر است با یک تکنسین مشورد کنید. شاید با تعویض قطعه مسیری آسان تر پیش روی شما باشد.
۱. تعمیر یا تعویض قطعات سخت افزاری مرتبط با خاموش شدن اتفاقی تلویزیون.
۲. بررسی کابل‌های ورودی دستگاه که به تصویر مربوط می‌شوند.
۳. در صورت مخدوش بودن کابل تصویر، حتما کابل تعویض گردد.
۴. جریان برق ورودی به دستگاه چک شود.

سوالات متداول

تلویزیون به دلیل نقص در محافظ الکتریکی و کابل برق، تنظیمات تایمر، خرابی برد الکتریکی و برد پاور دستگاه ممکن است به صورت ناگهانی خاموش شود.

اگر تلویزیون شما به طور ناگهانی خاموش می‌شود، ابتدا برق تلویزیون را چک کنید و مطمئن شوید محافظ الکتریکی تلویزیون سالم است. بعد از به تنظیمات تلویزیون بروید و ببینید تایمر برای تلویزیون ست نکرده‌اید. در غیر اینصورت تلویزیون شما احتمالا مشکل سخت افزاری دارد و باید توسط تکنسین بررسی شود.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
amir
1 سال قبل

سلام من تلویزیون سامسونگ دارم و اتصالات رو بررسی کردم و باز هم تلویزیون روشن نمیشه باید چیکار کنم؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  amir
1 سال قبل

با سلام و وقت بخیر
پیشنهاد می کنیم که از سرویس تعمیر تلویزیون کاردون استفاده کنید تا تلویزیونتون توسط متخصصین کاردون بررسی بشه.

یونس
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید تلویزیون مدل best هستش چند روزه خاموش میشه مشکل از کجا می‌باشد

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  یونس
5 ماه قبل

با سلام
ابتدا مطمئن شوید دستگاه روی تایمر نباشد سپس تمامی کابل های برقی را چک کنید در صورت بر طرف نشدن مشکل با تکنسین فنی در ارتباط باشید.