لوگوی کاردون

قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون و روش‌های برطرف کردن مشکل

Connecting and disconnecting the TV image and ways to fix the problem

آنچه در این مطلب خواهید خواند

قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون

قطع و وصل شدن مداوم تصویر در تلویزیون بسیار ناامیدکننده است. این مشکل معمولاً براثر اتصالات کابلی نادرست، تداخل الکتریکی با دستگاه‌های مجاور یا بروز مشکل در قطعات داخلی دستگاه رخ می‌دهد. با این حال، مشکل هرچه که باشد، باید به‌سرعت درصدد رفع آن برآیید؛‌ زیرا هم تماشای تلویزیون را مختل می‌کند و هم ممکن است خرابی‌های بزرگ‌تری به بار آورد.

دلایل قطع شدن تصویر تلویزیون

فرض کنید در حال تماشای یک مسابقه فوتبال هیجان‌انگیز هستید، اما تصویر تلویزیون مداوم قطع و وصل شود. مطمئناً این شرایط برای شما و اعضای خانواده آزاردهنده خواهد بود. دلایل قطع و وصل شدن مداوم تصویر تلویزیون بسیار متعددند. در ادامه، به رایج‌ترین این دلایل اشاره خواهیم کرد.

۱) سیگنال ضعیف یا ناپایدار

سیگنال ضعیف یکی از شایع‌ترین دلایل اختلال در تصویر تلویزیون است. البته این مشکل فقط زمانی رخ می‌دهد که در حال تماشای شبکه‌های داخلی مرتبط با آنتن هستید. عواملی مانند فاصله از برج پخش، موانعی مانند ساختمان‌ها و درختان یا شرایط نامساعد آب‌وهوایی ممکن است سیگنال را مختل کنند. بنابراین، با مشکل پرش تصویر تلویزیون روبه‌رو خواهید شد.

۲) تداخل با دستگاه الکترونیکی مجاور

تداخل با دستگاه‌های الکترونیکی مجاور نیز می‌تواند علت پرش تصویر تلویزیون باشد. وسایلی مانند مایکروفر و تلفن بی‌سیم بیشترین تداخل الکترومغناطیسی را با فرکانس‌های تلویزیون ایجاد می‌کنند. این تداخل می‌تواند علت دوتایی شدن تصویر تلویزیون هم باشد.در صورتی که قصد تعمیر تلویزیون خود را دارید می توانید از سرویس تعمیرات تلویزیون در منزل کاردون استفاده کنید.

۳) اتصالات معیوب یا شل

شل یا خراب بودن کابل‌های اتصال تلویزیون به دستگاه‌های جانبی نیز می‌تواند مشکل‌زا باشد. کابل‌های شل یا آسیب‌دیده در سیگنال ورودی به تلویزیون وقفه ایجاد می‌کنند، وقفه‌ای که به کیفیت پایین تصاویر یا قطع و وصل شدن آن منجر می‌شود.

۴) قدیمی بودن تلویزیون

TV is old

علت قطع و وصل شدن مداوم تصویر می‌تواند به قدیمی بودن تلویزیون شما برگردد. تلویزیون‌های قدیمی معمولاً سیگنال دریافتی را به‌طور مداوم پردازش می‌کنند. در نتیجه، تصویر به‌نمایش‌درآمده دچار اختلال خواهد بود. همچنین یک گیرنده قدیمی ممکن است برای پخش تصاویر با استانداردهای مدرن مناسب نباشد، امری که منجر به قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون خواهد شد.

۵) نوسانات برق

مشکل گاهی قطع و وصل شدن تصویر نیست؛ تلویزیون در واقع روشن و خاموش می‌شود. این مشکل ممکن است به نوسانات برق ورودی، شل بودن دوشاخه برق تلویزیون و مسائل این‌چنینی برگردد.

۶) مشکلات نرم‌افزاری

تلویزیون‌های هوشمند دارای نرم‌افزار یا سیستم‌عامل داخلی هستند. این نرم‌افزارها یا سیستم‌عامل‌ها ممکن است دچار باگ شوند و تصویر را به‌درستی نمایش ندهند. باگ در نرم‌افزار معمولاً به‌دلیل به‌روزرسانی نشدن تلویزیون یا نصب برنامه‌های مخرب رخ می‌دهد.

۷) خراب شدن برد پاور

برد پاور به‌مثابه منبع اصلی توزیع برق برای تلویزیون عمل می‌کند. این برد با گذشت زمان و به‌دلیل استهلاک یا نوسانات برق ممکن است آسیب ببیند. در این صورت، برق به‌صورت متناوب به بخش‌های مختلف تلویزیون مانند مین بورد و پنل خواهد رسید. بنابراین، تصویر تلویزیون دائم قطع و وصل خواهد شد.

۸) اختلال در عملکرد پنل

یکی از رایج‌ترین دلایل قطع و وصل شدن مداوم تصویر تلویزیون را باید به اختلال در عملکرد پنل نسبت داد. پنل تلویزیون به‌مرور زمان دچار فرسودگی و استهلاک می‌شود و عملکرد اولیه خود را از دست می‌دهد. در ضمن آسیب‌های فیزیکی مثل ضربه، فشار، رطوبت، دمای بالا و گردوخاک نیز به پنل فشار می‌آورند. بنابراین، تصاویر به‌صورت قطع و وصل شده به نمایش درمی‌آیند.

۹) تأثیر خرابی مین برد

از دیگر دلایل اصلی قطع شدن مداوم تصویر تلویزیون می‌توان تأثیر خرابی مین برد را نام برد. این قطعه که به‌ٔعنوان مادربرد تلویزیون نیز شناخته می‌شود، وظیفه هماهنگی و کنترل همه پردازش‌های داخل تلویزیون را برعهده دارد. بروز خرابی و نقص در این قطعه حیاتی می‌تواند مشکلات مختلفی مانند قطع و وصل شدن مکرر تصویر تلویزیون را در پی داشته باشد. خرابی مین برد را می‌توان به عوامل گوناگونی مانند نوسانات برق، گرمای بیش‌ازحد یا صرفاً فرسودگی در طول زمان نسبت داد.

۱۰) خراب شدن بک لایت

خرابی بک لایت یا نور پس‌زمینه نیز یک علت پرش تصویر تلویزیون به شمار می‌رود. بک لایت به‌مثابه منبع روشنایی در پشت صفحه تلویزیون عمل می‌کند و نور لازم را برای نمایش تصاویر فراهم می‌آورد.
بنابراین، اگر بک لایت دچار اختلال باشد، مشکلاتی همچون سوسو زدن، کم‌نور شدن صفحه تلویزیون یا قطع و وصل‌های مکرر رخ می‌دهد. از جمله دلایل خراب شدن بک لایت تلویزیون می‌توان به مشکلات مربوط به واحد منبع تغذیه، معیوب بودن چراغ‌های ال ای دی یا مشکلات مربوط به برد اینورتر اشاره کرد.

روش‌های رفع قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون

Methods of fixing disconnection and connection of TV image

حل مشکل قطعی تصویر تلویزیون به روش‌های گوناگون امکان‌پذیر است. با این حال، این کار نیاز به اتخاذ رویکردی سامانمند دارد. با رسیدگی به مشکلات به‌صورت عمودی (از کوچک به بزرگ) می‌توان اختلالات تصویر را از بین برد.

  • اطمینان از اتصال تلویزیون به یک آنتن قوی با کابل و اتصالات صحیح
  • تنظیم موقعیت و جهت آنتن و اجتناب از نصب آن در مقابل موانع بلند برای بهبود قدرت سیگنال و کاهش قطع و وصل شدن تصویر
  • جابه‌جایی یا خاموش کردن دستگاه الکترونیکی مجاور با تلویزیون مانند تلفن‌های بی‌سیم و مایکروفر
  • به‌روزرسانی سیستم‌عامل یا نرم‌افزار قدیمی در تلویزیون‌های هوشمند
  • استفاده از محافظ‌های ولتاژ استاندارد و با توان مناسب
  • عدم نصب تلویزیون در فضاهای بدون تهویه یا در معرض نور مستقیم خورشید
  • تمیز کردن منظم دریچه‌های خروج هوا در پشت تلویزیون

گاهی اوقات حل مشکل قطعی تصویر تلویزیون نیاز به اقدامات پیچیده‌تر دارد. برای این کار باید با یک تکنسین واجد شرایط و باتجربه در تعمیرات تلویزیون تماس بگیرید. تکنسین اقدام به باز کردن تلویزیون، شناسایی مشکل و رفع آن خواهد کرد. توصیه می‌کنیم که بدون داشتن دانش فنی لازم اقدام به تعمیر تلویزیون نکنید.

سوالات متداول

تشخیص علت دقیق قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون فقط با عیب‌یابی سیستماتیک میسر است. یک تکنسین متخصص در تعمیرات تلویزیون فقط ازعهده این کار برمی‌آید.

بله، استفاده از دستگاه محافظ برق می‌تواند ولتاژ ورودی به تلویزیون و دستگاه جانبی را کنترل کند. بنابراین، در جلوگیری از قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون مؤثر است.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسلم جلمبادانی
2 ماه قبل

تلویزیون من ال جی خاموش روش میشه علتش چیهکجا باید ببرم تامیر کنم

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط مسلم جلمبادانی
پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  مسلم جلمبادانی
2 ماه قبل

باسلام
بله تلویزیون نیاز به تعمیر دارد لطفا با شماره 1604 در تماس باشید.
باتشکر