لوگوی کاردون

رفع مشکل روشن نشدن یا دیر روشن شدن تلویزیون

Fixing the problem of the TV not turning on or turning on late

آنچه در این مطلب خواهید خواند

رفع مشکل روشن نشدن تلویزیون

روشن نشدن تلویزیون که نتیجه‌‌‌ خرابی است ممکن است علت‌های گوناگونی داشته باشد. یکی از آنها خراب شدن سیار برق یا خالی بودن باتری ریموت کنترل است که بسیار ساده و پیش‌پاافتاده‌ است، اما رخ می‌دهد. برخی مشکلات دیگر عمیق‌ترند و به اجزای داخلی تلویزیون برمی‌گردند. بنابراین، برای حل آنها‌ باید از تکنسین‌های واجدشرایط و باتجربه کمک گرفت.

حالت‌های متداول روشن نشدن تلویزیون

Common modes of TV not turning on

مشکل روشن نشدن تلویزیون می‌تواند در حالت‌های گوناگونی رخ دهد؛ مثلاً خود تلویزیون روشن نشود، اما چراغ استندبای آن روشن، خاموش یا در حالت استندبای باشد. در ادامه، سعی می‌کنیم تا هر سه حالت را شرح دهیم.

۱) روشن بودن چراغ استندبای

روشن بودن چراغ استندبای نشانه این است که برق در دستگاه وجود دارد. اگر در این حالت قادر به روشن کردن تلویزیون با کنترل از راه دور نیستید، احتمالاً مشکل به ریموت برمی‌گردد. در این حالت باید تلویزیون را با دکمه پاور آن روشن کنید که معمولاً در قسمت کناری و پایین یا پشت دستگاه قرار دارد.

اگر تلویزیون با دکمه پاور روشن شد، پس ریموت کنترل دستگاه دچار مشکل شده است. ابتدا باتری ریموت کنترل را تعویض و سپس دوباره آن را امتحان کنید. اگر مشکل همچنان باقی بود، باید یک ریموت مشابه را از بازار تهیه کنید. اگر تلویزیون با دکمه پاور نیز روشن نشد، بهتر است از خدمات تعمیرات تلویزیون معتبر استفاده کنید.

۲) خاموش بودن چراغ استندبای

خاموش بودن چراغ استندبای تلویزیون می‌تواند به معنای نرسیدن برق به دستگاه باشد. ابتدا دکمه پاور را بزنید و چند ثانیه منتظر بمانید. اگر چراغ استندبای روشن نشد، دوشاخه تلویزیون را از برق بکشید و پس از ۳۰ ثانیه به یک منبع برق دیگر متصل کنید. اگر کماکان چراغ استندبای تلویزیون روشن نشد، تلویزیون دچار یک ایراد داخلی شده است که شناسایی و رفع آن فقط از عهده یک تکنسین واجد شرایط برمی‌آید.

۳) چشمک زدن چراغ استندبای

روشن نشدن تلویزیون به‌علت خرابی ممکن است همراه با چشمک زدن چراغ استندبای باشد. این چشمک زدن ممکن است به‌دلیل کافی نبودن ولتاژ ورودی به تلویزیون رخ دهد. بنابراین، به احتمال زیاد محافظ ولتاژ تلویزیون دچار مشکل شده است. در غیر این صورت، بهتر است با یک تکنسین واجدشرایط درباره علت چشمک زدن چراغ استندبای و روشن نشدن تلویزیون خود مشورت کنید.

علل روشن نشدن تلویزیون

Causes of the TV not turning on

روشن نشدن تلویزیون ممکن است علل گوناگونی داشته باشد، اما هر مورد نیاز به عیب‌یابی دقیق و رفع مشکل به شکل اساسی دارد. در ادامه، به مهم‌ترین و شایع‌ترین آنها خواهیم پرداخت.

۱) مشکلات منبع تغذیه

وجود مشکل در منبع تغذیه برق را باید یک علت ساده اما رایج برای روشن نشدن تلویزیون به حساب آورد. گاهی اوقات ممکن است دوشاخه کابل برق تلویزیون شل یا خراب شده باشد. از طرف دیگر، پریز یا محافظ برق معیوب نیز از روشن شدن تلویزیون جلوگیری می‌کند.

۲) مشکلات کنترل از راه دور

بیشتر مردم از ریموت کنترل برای روشن کردن تلویزیون خود استفاده می‌کنند. بنابراین، اگر باتری ریموت کنترل تمام شده باشد یا کنترل از راه دور خراب باشد، تلویزیون روشن نخواهد شد.

۳) مشکلات نرم‌افزاری یا سیستم‌عامل

از جمله شایع‌ترین علل روشن نشدن تلویزیون در مدل‌های هوشمند می‌توان به مشکلات نرم‌افزاری یا سیستم‌عامل اشاره کرد. تلویزیون‌های مدرن مجهز به نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای هستند که عملکردهای گوناگون دستگاه را کنترل می‌کنند. گاهی اوقات، بروز باگ یا اشکال در نرم‌افزار تلویزیون می‌تواند از روشن شدن دستگاه جلوگیری کند.

۴) مشکلات سخت‌افزاری

چهارمین عامل روشن نشدن تلویزیون را می‌توان بروز مشکل در سخت‌افزار داخلی آن دانست. مدار منبع تغذیه، خازن‌ها یا مادربرد تلویزیون ممکن است دچار مشکل شده باشند. در این حالت، تلویزیون نمی‌تواند برق لازم را دریافت کند.

۵) مشکلات مربوط به دستگاه‌های خارجی

گاهی دستگاه‌های خارجی متصل به تلویزیون مانند ستاپ ‌باکس، اندروید باکس، کنسول‌های بازی یا سیستم‌های صوتی مشکلاتی را به وجود می‌آورند. در موارد نادر، بروز باگ در این دستگاه‌ها از روشن شدن تلویزیون جلوگیری کرده است.

۶) مشکلات متفرقه

آسیب به صفحه نمایش تلویزیون یا اجزای داخلی آن نیز می‌تواند عامل روشن نشدن تلویزیون به‌علت خرابی باشد. ضربات فیزیکی و آسیب‌های مربوط به آب یا دماهای شدید می‌تواند از روشن شدن تلویزیون جلوگیری کند.

چرا تلویزیون دیر روشن می‌شود؟

Why does the TV turn on late

دیر روشن شدن تلویزیون علت‌های مختلفی دارد. یکی از آنها نیاز تلویزیون برای انجام فرآیند راه‌اندازی است، جایی که روشن شدن و برقراری ارتباط آن با دستگاه‌های خارجی چند ثانیه طول می‌کشد. ویژگی حالت خواب در تلویزیون نیز ممکن است برای صرفه‌جویی در انرژی اعمال شده باشد، امری که باعث می‌شود زمان بیشتری برای بیدار شدن و نمایش محتوا صرف شود. ضمناً تأخیر در روشن شدن تلویزیون‌های هوشمند می‌تواند نتیجه بروز مشکلات نرم‌افزاری باشد. این مشکلات معمولاً به‌دلیل به‌روزرسانی نشدن سیستم‌عامل یا نصب اپلیکیشنی دارای باگ به وجود می‌آیند.

چرا صفحه تلویزیون کم‌نور شده است؟

گاهی ممکن است تلویزیون روشن شود، اما نور صفحه کم شده باشد. دلایل کم‌نور شدن صفحه تلویزیون عبارت‌اند از به هم ریختن تنظیمات روشنایی، فعال شدن سنسور ECO، اختلال در کابل‌های ورودی، سوختگی پیکسل، خرابی بک‌لایت و خرابی پنل تلویزیون.

عیب‌یابی روشن نشدن تلویزیون

عیب‌یابی روشن نشدن تلویزیون شامل چند مرحله ساده است که باید آنها‌ را قبل از گرفتن کمک حرفه‌ای طی کنید. اول از همه وارسی کنید که سیم برق به‌طور ایمن به تلویزیون و پریز برق وصل شده باشد؛ زیرا گاهی اوقات ممکن است سیم شل شود. سعی کنید از یک پریز یا سیار برق دیگری استفاده کنید تا احتمال خرابی پریز را از بین ببرید.

در مرحله بعد، بررسی کنید که آیا کنترل از راه دور تلویزیون یا دکمه روشن/خاموش روی خود دستگاه به درستی کار می‌کند یا خیر. باتری‌ها را تعویض کنید و دکمه پاور را برای چند ثانیه نگه دارید. اگر هیچ‌یک از این مراحل جواب نداد، احتمالاً وقت آن رسیده است با یک تکنسین آموزش‌دیده مشورت کنید؛ چراکه فقط متخصص می‌تواند مشکلات داخلی تلویزیون را تشخیص دهد و برطرف کند.

روش‌های حل مشکل روشن نشدن تلویزیون

از روش‌های حل مشکل روشن نشدن تلویزیون می‌توان به انجام «چرخه برق» اشاره کرد. برای این کار باید تلویزیون را از برق جدا کنید و چند دقیقه منتظر بمانید. این کار به اجزای داخلی تلویزیون اجازه می‌دهد تا هرگونه شارژ باقی‌مانده را تخلیه کنند.

تلویزیون را پس از چند دقیقه به منبع برق وصل و دوباره آن را روشن کنید. اگر این کار جواب نداد، ممکن است مشکلی در برد منبع تغذیه یا سایر قطعات داخلی تلویزیون به وجود آمده باشد. در چنین مواردی، بهتر است از یک تکنسین خبره یا از گارانتی محصول خود کمک بگیرید. همیشه اقدامات احتیاطی را دنبال کنید. ضمناً اگر تجربه کافی در زمینه تعمیرات تلویزیون ندارید، از انجام هرگونه اقدام ناآگاهانه خودداری کنید.

سوالات متداول

با انجام چرخه برق (کشیدن دستگاه از برق و وصل مجدد آن پس از چند دقیقه) می‌توان تشخیص داد که آیا مشکل روشن نشدن تلویزیون ناشی از مسائل نرم‌افزاری است یا سخت‌افزاری.

سلامت قطعات الکترونیک داخلی تلویزیون مانند پاور ساپلای را می‌توان با استفاده از مولتی‌متر انجام داد. با این حال، بهتر است این اقدام توسط یک تکنسین واجدشرایط صورت گیرد.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها