لوگوی کاردون

علت روغن ریزی موتور یخچال چیست؟ | نحوه رفع کردن آن

What is the cause of refrigerator engine oiling
فهرست محتوا

بررسی علت روغن ریزی موتور یخچال

نشتی روغن یخچال یک مشکل جدی است که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود. این نشتی از موتور یا کمپرسور یخچال است که وظیفه گردش مبرد و حفظ دمای خنک را بر عهده دارد. این مشکل نه‌تنها نشان‌دهنده خرابی بالقوه در موتور یخچال است، بلکه خطراتی را هم برای عملکرد کلی دستگاه ایجاد می‌کند. پس برای جلوگیری از آسیب بیشتر به یخچال باید این مشکل را به‌سرعت با یک تکنسین حرفه‌ای مطرح کنید.

چرا موتور یخچال دچار نشتی روغن می‌شود؟

Why does the refrigerator motor leak oil

علت نشتی روغن موتور یخچال می‌تواند ناشی از عوامل گوناگونی باشد. عیوب ساخت، فرسودگی در طول زمان، نصب نامناسب، مسدود شدن خط برگشت روغن، لرزش بیش از حد و دمای شدید همگی از عوامل موثر هستند. تعمیر و نگهداری منظم، پیروی از دستورالعمل‌های نصب، استفاده از روغن و مبردهای صحیح و اجتناب از شرایط دمایی شدید می‌تواند به جلوگیری از چنین نشت‌هایی کمک کند.

۱) آسیب به اجزای داخلی

یکی از دلایل رایج این مشکل، آسیب داخلی به اجزای کمپرسور مانند فرسوده شدن پیستون یا سوپاپ‌های آسیب دیده است. این آسیب‌ها با گذشت زمان می‌توانند سوراخ‌های کوچکی ایجاد کنند که روغن از آنها خارج می‌شود.

۲) سیستم مبرد

What problems does refrigerator compressor oil come out

اگر نشتی در سیستم مبرد وجود داشته باشد، می‌تواند در نتیجه شل شدن اتصالات، لوله‌های آسیب دیده یا زنگ‌زده یا آب‌بندی معیوب در سیستم رخ دهد. بنابراین مبرد با خروج خود از کمپرسور می‌تواند روغن را همراه خود بیاورد. شناسایی علت نشت روغن و رفع سریع آن بسیار مهم است. زیرا تاثیر عمده‌ای بر کارایی و عملکرد یخچال خواهد داشت.

۳) نقص در ساخت

ممکن است کمپرسور یخچال مانند هر محصول دیگری دچار نقصی مانند ترک یا شکاف در محفظه خود شده باشد. این نقش می‌تواند خروج روغن از کمپرسور و نشتی آن را منجر شود. متاسفانه نقص در تولید محصول تا زمانی که یخچال برای مدتی استفاده نشده باشد، قابل تشخیص نیست. با این حال، در چنین مواردی می‌توان از گارانتی محصول برای برطرف کردن مشکل استفاده کرد.

۴) نصب نادرست

نصب نادرست نیز می‌تواند به روغن ریزی موتور یخچال منجر شود. اگر یخچال در حین نصب به‌درستی تراز نشود، فشار بی‌موردی به کمپرسور وارد می‌شود؛ امری که در درازمدت منجر به نشت روغن از کمپرسور خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از آسیب کمپرسور یخچال باید دستگاه را در حین نصب به طور مناسبی تراز کرد.

۵) مسدود شدن خط برگشت روغن

خط برگشت روغن وظیفه جمع‌آوری روغن اضافی و برگرداندن آن به کمپرسور را در طول سیکل خنک‌کننده بر عهده دارد. با این حال، اگر این خط با زباله‌ها یا آلاینده‌ها مسدود شود، تجمع روغن و درنتیجه نشت رخ خواهد داد.

۶) دمای محیطی نامناسب

نشت روغن موتور یخچال می‌تواند ناشی از عوامل محیطی مانند دماهای شدید باشد. اگر کمپرسور در معرض نوسانات شدید دما باشد، منبسط و منقبض می‌شود و در محفظه کمپرسور ترک ایجاد خواهد شد؛ مشکلی که درنهایت می‌تواند به نشت روغن از یخچال منتهی شود. اگر قصد تعمیر یخچال خود را دارید، می توانید از سرویس تعمیرات یخچال در محل کاردون استفاده کنید.

 

چگونه نشت روغن موتور یخچال خود را تشخیص دهیم؟

How to detect an oil leak in your refrigerator engine

برای تشخیص نشتی روغن در کمپرسور یخچال می‌توان از دو روش عمده استفاده کرد. اولا اگر متوجه لکه‌های تیره و چرب یا رسوبات روغن در زیر کمپرسور شدید، به احتمال زیاد نشتی وجود دارد. همچنین می‌توان قسمت بیرونی کمپرسور را بررسی کرد. اگر باقیمانده روغن یا قطرات روغن روی بدنه کمپرسور باشد، دستگاه دچار نشتی شده است.

روش دیگر برای تشخیص نشت روغن موتور یخچال استفاده از نور UV است. برخی از سیستم‌های تعویض از روغن خاص استفاده می‌کنند که رنگ حساس به یو وی دارد. بنابراین با تابش نور یو وی به اطراف کمپرسور، نشت روغن به صورت نقاط درخشان ظاهر می‌شود. این روش به‌ویژه در تشخیص نشتی‌های کوچک یا پنهانی موثر است که احتمالا با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نخواهند بود.

ضمنا اینکه چرا موتور یخچال زیاد کار میکند، می‌تواند ناشی از روغن ریزی باشد. درنهایت، به این نکته توجه داشته باشید که تعمیرات نشتی روغن از یخچال فقط از عهده یک تکنسین واجد شرایط برمی‌آید. بنابراین به هیچ وجه خودتان بدون داشتن دانش فنی دست به کار نشوید. زیرا احتمال آسیب رساندن بیشتر به دستگاه و حتی به خودتان وجود دارد.

خارج شدن روغن کمپرسور یخچال چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

نشتی روغن یخچال از کمپرسور آن می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات را ایجاد کند. اولا این نشتی‌ها منجر به کاهش عملکرد یخچال می‌شود. زیرا محصول کار کمپرسور و روغن آن خنک کردن فضای داخل یخچال است. بنابراین نشتی منجر به خنک شدن نامناسب و درنتیجه، فساد و هدر رفتن مواد غذایی خواهد شد.

نشت روغن موجب کار کردن بیش از حد کمپرسور نیز می‌شود؛ مشکلی که از آن به عنوان اختلال در مدت زمان اتومات یخچال فریزر یاد می‌شود. این مشکل منجر به افزایش مصرف انرژی و افزایش قبض برق و مهم‌تر از آن، کاهش عمر مفید کمپرسور خواهد شد.

همچنین عدم رفع نشتی روغن یخچال می‌تواند بر سلامت و ایمنی افراد منزل تاثیر منفی داشته باشد. زیرا ممکن است مواد خطرناک همراه با روغن نشت کنند. موادی که اطراف را آلوده می‌کنند و در صورت استنشاق یا لمس خطراتی برای سلامتی به وجود می‌آورند. این مشکل به‌ویژه در صورتی بسیار نگران‌کننده است که یخچال در یک فضای محدود مانند آشپزخانه کوچک یا سوئیت قرار داشته باشد.

درنهایت، روغن نشت شده ممکن است بوهای نامطبوع را به وجود آورد و مواد غذایی ذخیره شده در یخچال را هم آلوده کند. بنابراین در صورت بروز این مشکل باید بلافاصله با یک تکنسین تماس حاصل کنید.

چگونه روغن ریزی موتور یخچال را متوقف کنیم؟

How to stop oiling the refrigerator motor

مشکل روغن ریزی موتور یخچال در صورت عدم رسیدگی به‌موقع می‌تواند کل دستگاه را بلااستفاده کند. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای جلوگیری از نشت روغن کمپرسور استفاده کرد. در ابتدا مهم‌ترین اقدام این است که منبع نشر را شناسایی کنیم.

بنابراین علائم قابل مشاهده روغن در اطراف کمپرسور و اتصالات را بررسی کنید. وقتی که منبع پیدا شد، می‌توانید اتصالات شل را با استفاده از یک آچار قابل تنظیم یا آچار هلالی سفت کنید. اگر با این کار مشکل حل نشد، ممکن است به تعویض واشر یا مهروموم معیوب در مجموعه کمپرسور نیاز داشته باشید.

اگر نشتی از اتصالات نباشد، می‌توان از «سیلانت نشتی مبرد» استفاده کرد. این محصول به طور خاص برای کمپرسور یخچال طراحی شده است. سیلانت نشتی مبرد اغلب حاوی پلیمرهایی است می‌تواند در مهروموم کردن نشتی‌های کوچک و جلوگیری از نشت بیشتر روغن موثر باشد. با این حال، نباید از آن بیش از حد استفاده شود. چرا که در صورت استفاده نادرست می‌تواند به گرفتگی یا آسیب بیشتر به کمپرسور منتهی شود.

درنهایت، پیشنهاد ما این است که قبل از هرگونه اقدام، با یک تکنسین واجد شرایط در تعمیرات یخچال مشورت فرمایید. ضمنا وب‌سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون هیچگونه مسئولیتی در قبال استفاده نادرست کاربران از راهکارهای ارائه شده بر عهده ندارد.

سوالات متداول

آتش سوزی یخچال به دلیل روغن ریزی موتور آن بسیار نادر است. با این حال، احتمال وقوع چنین حادثه‌ای به علت اتصال کوتاه یا گرم شدن بیش از حد کمپرسور وجود دارد.

شایع ترین دلیل روغن ریزی موتور یخچال را می‌توان به نصب نادرست و عدم تراز بودن آن مرتبط دانست؛ موضوعی که با سپردن نصب یخچال به افراد غیر ماهر به وجود می‌آید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها