لوگوی کاردون

علت روشن نشدن یخچال چیست؟

What is the reason for not turning on the refrigerator
فهرست محتوا

بررسی علت روشن نشدن یخچال

علت روشن نشدن یخچال هر چه که باشد، می‌تواند باعث نگرانی و ناراحتی شود. عوامل متعددی مانند قطعی برق، کابل برق معیوب، خرابی ترموستات یا کمپرسور معیوب ممکن است در ایجاد این مشکل نقش داشته باشند. با عیب‌یابی درست این مشکلات احتمالی می‌توان اقدامات مناسبی را برای رفع مشکل و بازگرداندن عملکرد یخچال انجام داد.

بررسی دلایل روشن نشدن یخچال

Investigating the reasons why the refrigerator does not turn on

یخچال یک وسیله ضروری در هر خانه‌ای است که امکان ذخیره مناسب مواد غذایی را در اختیار ما قرار می‌دهد. بنابراین، از کار افتادن یخچال می‌تواند به سرعت باعث نگرانی شود. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است یخچال روشن نشود.

این مشکلات می‌توانند شامل منبع تغذیه معیوب، ایراد در برد یخچال، کمپرسورها، خرابی رله استارت و غیره باشد. با شناسایی و رفع این مشکلات می‌توان مشکلات را رفع و از عملکرد کارآمد یخچال اطمینان حاصل کرد. در ادامه، به بررسی مشکلات و دلایل روشن نشدن یخچال خواهیم پرداخت.

۱) مشکل در جریان برق ورودی به یخچال

یکی از دلایل رایج روشن نشدن یخچال، مشکل در جریان برق ورودی به آن است. اگر یخچال برق دریافت نکند، نمی‌تواند به درستی راه‌اندازی و خنک شود. چند دلیل بالقوه برای این موضوع وجود دارد. اولا قطع شدن مدار یا سوختن فیوز می‌تواند منبع تغذیه را مختل کند. اگر یخچال به یک مدار اضافه بار وصل شده باشد یا اگر یک اتصال کوتاه در سیستم الکتریکی وجود داشته باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد.

ثانیا پریز برق معیوب یا اتصالات شل هم می‌تواند از روشن شدن یخچال جلوگیری کند. در چنین مواردی، بررسی قطع کننده مدار، تعویض فیوز سوخته یا اطمینان از اتصال ایمن بین یخچال و منبع برق اغلب می‌تواند مشکل را حل کند.

توجه داشته باشید که یک یخچال بدون برق نیز ممکن است با یک مشکل مرتبط با برق اشتباه گرفته شود. پس همیشه اولین قدم باید بررسی جریان برق به یخچال باشد. اگر منبع تغذیه درست کار می‌کند، اما یخچال کماکان روشن نمی‌شود، از یک تکنسین خبره برای تشخیص و تعمیر علت روشن نشدن موتور یخچال کمک بگیرید.

۲) ایراد در برد یخچال

روشن نشدن یخچال گاهی می‌تواند به دلیل نقص در برد دستگاه رخ دهد. برد یخچال وظیفه کنترل عملکردهای مختلف دستگاه مانند تنظیم دما و نظارت بر منبع تغذیه برق را بر عهده دارد. بنابراین اگر در این قطعه حیاتی نقصی به وجود آید‌، اختلال در عملکرد یخچال یا روشن نشدن آن دور از انتظار نیست.

یکی از علائم رایج خرابی برد یخچال، فقدان کامل برق یا عدم پاسخگویی دستگاه هنگام روشن کردن آن است. این مشکل می‌تواند به دلایل گوناگونی مانند سوختن فیوز، شل بودن سیم کشی یا مدار معیوب به وجود آید. برای شناسایی و رفع این مشکل حتما باید با یک تکنسین حرفه‌ای مشورت کنید.

۳) خرابی موتور یخچال

اینکه چرا یخچال روشن نمی‌شود می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. با این حال، یکی از دلایل رایج این مشکل به خرابی موتور یخچال برمی‌گردد. موتور یکی از حیاتی‌ترین اجزای یخچال است، زیرا وظیفه تامین انرژی برای سیستم خنک کننده را بر عهده دارد. عوامل گوناگونی مانند سن، فرسودگی، نوسانات برق یا عدم سرویس و نگهداری مناسب می‌توانند باعث خرابی موتور یخچال شوند.

اگر روشن نشدن یخچال به دلیل خرابی موتور باشد، احتمالاً با چند علامت روبرو خواهید شد. مثلاً ممکن است موتور صداهای غیر عادی ایجاد کند یا بوهای عجیب و غریب از خود متصاعد کند. علاوه بر این، سرد نشدن یا نرسیدن یخچال به دمای بالاتر از حد معمول، یکی دیگر از نشانه‌های خرابی موتور است.

در چنین مواردی به هیچ وجه به تنهایی اقدام به تعمیر یخچال نکنید. زیرا درگیر شدن در تعمیر موتور یخچال بدون داشتن دانش لازم می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین بهتر است با یک تکنسین حرفه‌ای در تعمیر لوازم خانگی تماس حاصل فرمایید. تکنسین می‌تواند یک تست سالم بودن موتور یخچال را به صورت ایمن انجام دهد.

۴) خرابی ترموستات یخچال

Refrigerator thermostat failure

علت روشن نشدن یخچال می‌تواند ناشی از خرابی ترموستات باشد. ترموستات یخچال وظیفه تنظیم دمای داخلی دستگاه و اطمینان از باقی ماندن آن در سطح مطلوب را بر عهده دارد. یک ترموستات خراب بی‌شک می‌تواند از روشن شدن یخچال جلوگیری کند. در چنین مواردی چند نشانه وجود دارد که نشان‌دهنده خرابی ترموستات خواهد بود.

در وهله اول، یخچال نمی‌تواند سرد شود یا دمای تنظیم شده را حفظ کند. زیرا ترموستات قادر به ارسال سیگنال‌های مناسب به کمپرسور برای خنک کردن دستگاه نیست. ضمنا ترموستات پاسخگو نخواهد بود و تغییرات اعمال شده را در هنگام تنظیم دما اجرا نخواهد کرد. بنابراین نمی‌تواند کمپرسور را در زمان لازم روشن کند.

برای حل این مشکل نیز باید با یک تکنسین حرفه‌ای و واجد شرایط در تعمیرات یخچال مشورت کنید. چرا که تشخیص و حل مشکلات مربوط به ترموستات یخچال نیازمند دانش و تجربه بالا است.

۵) خرابی رله استارت یخچال

اگر می‌خواهید بدانید که علت استارت نزدن یخچال چیست، خرابی رله استارت یخچال یکی از پاسخ‌ها است. یکی از مشکلات رایج در عدم روشن شدن یخچال، به خرابی رله استارت مربوط است.‌ رله استارت یک قطعه مهم از سیستم کمپرسور یخچال است. رله استارت در زمان روشن شدن یخچال، با ارسال یک سیگنال الکتریکی به کمپرسور، موتور یخچال را فعال می‌کند. اگر رله از کار بیفتد، کمپرسور در استارت زدن دچار مشکل می‌شود و درنتیجه، یخچال روشن نخواهد شد.

خرابی رله استارت یخچال چند علامت رایج دارد. اولا اگر یخچال اصلا روشن نمی‌شود، احتمالاً رله استارت دچار نقص است. علاوه بر این، ایجاد صدای کلیک توسط کمپرسور یخچال یا خاموش و روشن شدن مکرر آن از علائم دیگر است. درنهایت، اگر یخچال به درستی خنک نمی‌شود یا ظرفیت خنک کنندگی خود را به مرور زمان از دست می‌دهد، احتمالاً رله استارت دچار مشکل شده است.

برای تشخیص و رفع خرابی رله استارت باید از متخصصان امر کمک بگیرید. البته رله استارت یک قطعه کوچک است و تعویض آن نیز نسبتا آسان خواهد بود. با این حال، حتما باید قبل از اقدام به تعمیر نسبت به قطع برق اقدام شود. ضمنا ممکن است مشکل از کار افتادن یخچال ناشی از رله استارت نباشد. بنابراین تکنسین باید قبل از هرگونه اقدام، کار عیب‌یابی را انجام دهد.

۶) خرابی تایمر دیفراست یخچال

یکی از دلایل رایج روشن نشدن یخچال ناشی از خرابی تایمر دیفراست یا یخ زدایی است. تایمر دیفراست جزء مهمی از یخچال است که چرخه یخ زدایی دستگاه را کنترل می‌کند. درواقع این تایمر است که زمان روشن و خاموش شدن المنت یخ زدایی را مشخص و از تجمع یخ در فریزر جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر تایمر دیفراست دچار اختلال باشد، چرخه طبیعی عملکرد یخچال از کار می‌افتد و دستگاه روشن نمی‌شود.

خراب بودن تایمر دیفراست مشکلات متعددی را در یخچال ایجاد می‌کند. اولا یخ بیش از حد در فریزر تجمع خواهد کرد. این تجمع، جریان هوا را مسدود می‌کند و یخچال به اندازه کافی خنک نخواهد شد. ضمنا بر راندمان دستگاه اثر منفی دارد و مصرف انرژی یخچال را افزایش می‌دهد.

ثانیا تایمر دیفراست ممکن است در حالت یخ زدایی گیر کند و بنابراین به قسمت خنک کننده چرخه وارد نشود. بنابراین حتی اگر یخچال به برق وصل باشد و ترموستات آن هم به درستی کار کند، یخچال روشن نخواهد شد.

توجه داشته باشید که فقط یک تکنسین واجد شرایط و باتجربه می‌تواند علت روشن نشدن یخچال را به تایمر دیفراست ربط بدهد. بنابراین از تعمیرات خودسرانه اجتناب کنید و کار را به متخصصان امر واگذار فرمایید.

۷) مشکل سیم‌کشی داخلی یخچال

Refrigerator internal wiring problem

روشن نشدن یخچال را می‌توان به مشکلات مختلف در سیم کشی داخلی دستگاه نیز نسبت داد. اتصالات شل، سیم‌های آسیب‌دیده و قطعات الکتریکی معیوب نیز همگی در ایجاد این مشکل ناامیدکننده نقش دارند. گذشت زمان و باز و بسته شدن مداوم درب یخچال ممکن است باعث شل شدن سیم‌های داخلی دستگاه شود. اتصالات شل منجر به اتصالات کوتاه خواهد شد از رسیدن برق لازم به دستگاه جلوگیری می‌کند.

عوامل خارجی مانند جوندگان، حیوانات خانگی و حتی سایش و پارگی معمولی هم می‌تواند آسیب به سیم کشی را در پی داشته باشند. علاوه بر این، گرد و غبار و آلودگی بیش از حد هم می‌تواند عایق سیم‌ها را تخریب کند و خطر مشکلات الکتریکی را افزایش دهد. در این شرایط، شناسه سیم‌های آسیب دیده و جایگزینی آن‌ها با سیم‌های جدید، راه‌حل مشکل است. البته این کار باید توسط یک تکنسین ماهر انجام شود تا از ایمنی دستگاه و کاربر اطمینان حاصل شود.

علت روشن نشدن یخچال بعد از شسته شدن آن

روشن نشدن یخچال بعد از شسته شدن آن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اولین و رایج‌ترین دلیل، آسیب آب به قطعات الکتریکی دستگاه است. هنگام شستن یخچال، باید از عدم ورود آب به قسمت‌های الکتریکی دستگاه اطمینان حاصل شود. زیرا اگر آب به این قطعات نفوذ کند، اتصال کوتاه یا آسیب به سیم کشی دور از ذهن نیست و یخچال را از کار می‌اندازد.

یکی دیگر از دلایل احتمالی از کار افتادن یخچال پس از شستشو، به وجود رطوبت یا نم در قسمت‌های داخلی آن برمی‌گردد. پس بسیار مهم است که یخچال را قبل از اتصال مجدد به برق کاملا خشک کنید. در غیر این صورت، رطوبت می‌تواند در اتصالات الکتریکی اختلال ایجاد کند و یخچال را از عملکرد صحیح خود باز دارد. برای جلوگیری از این مشکل، حداقل 24 ساعت خشک شدن کامل دستگاه در مکانی با تهویه مناسب ضروری است.

جابجایی نامناسب در طول فرآیند شستشو هم ممکن است به یخچال آسیب برساند. این کار می‌تواند منجر به قطع شدن سیم‌ها، شل شدن قطعات یا حتی شکستگی کویل‌ها شود. بنابراین پیروی از دستورالعمل‌های شرکت سازنده و احتیاط در هنگام شستشوی یخچال برای جلوگیری از آسیب‌های تصادفی بسیار مهم است. ضمنا هرگز یخچال را به حالت افقی در نیاورید؛ زیرا به مبرد دستگاه آسیب وارد خواهد شد.

روشن نشدن یخچال بعد از قطعی برق

The refrigerator does not turn on after a power outage

تجربه قطعی برق، مشکلی است که همه ما در مقطعی با آن مواجه شده‌ایم. قطعی برق چه به دلیل آب و هوای نامناسب شدید یا مشکلات تعمیر و نگهداری در شبکه باشد، می‌تواند با آسیب به لوازم خانگی، روال زندگی ما را مختل کند. یکی از سناریوهای ناامیدکننده زمانی است که یخچال پس از بازیابی برق روشن نمی‌شود. عوامل متعددی نظیر نوسانات الکتریکی، فیوز قطع شده و قطعات آسیب دیده یخچال می‌توانند در این موضوع نقش داشته باشند.

یکی از توضیحات احتمالی برای از کار افتادن یخچال پس از وصل دوباره برق، برق گرفتگی است. هنگامی که برق دوباره برقرار می‌شود، ممکن است یک موج ناگهانی برق به وجود آورد که می‌تواند به وسایل برقی آسیب برساند. این افزایش ناگهانی ولتاژ می‌تواند برد کنترل اصلی یخچال را تحت‌الشعاع قرار دهد و باعث خرابی یا از کار افتادن کامل آن شود. در چنین مواردی، بهترین اقدام این است که یخچال را پس از قطع برق از پریز بکشید. ضمنا استفاده از یک محافظ ولتاژ استاندارد نیز بسیار راهگشا است.

یکی دیگر از دلایل احتمالی به قطع فیوز برق آشپزخانه مربوط است. بنابراین باید جعبه تقسیم برق را در خانه پیدا کنید و به دنبال فیوز آشپزخانه بگردید. اگر فیوز خاموش بود، آن را به حال «ON» برگردانید. پس از انجام این کار، یخچال باید برق را دریافت کند و روشن شود.

سوالات متداول

اگر صدای زمزمه مداوم و بلندی را از کمپرسور یخچال شنیدید که متوقف هم نمی‌شود، ممکن است کمپرسور یخچال خراب شده باشد.

بله قطعی فیوز جلوی ورود برق به یخچال را می‌گیرد و اجازه روشن شدن را به آن نمی‌دهد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها