لوگوی کاردون

علت ماندن لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی

The reason for water stains on the dishes in the dishwasher
فهرست محتوا

علت ماندن لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی چیست؟

ماندن لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی، یک مشکل رایج و ناامیدکننده است. این لکه‌ها معمولا در نتیجه رسوبات آب سخت و در طی فرآیند شستشو روی ظروف جمع می‌شوند. سپس در زمان تبخیر شدن آب بقایای نامناسبی بر جای می‌گذارد. بنابراین ظروف کدر و ناپاک به نظر می‌رسند. اما دلایل ماندن لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی به همین مورد خلاصه نمی‌شود.

مهم‌ترین علت ماندن لکه آب روی ظروف چیست؟

What is the most important reason for water stains on dishes

مهم‌ترین علت ماندن لکه آب روی ظروف، به آب سخت برمی‌گردد. آب سخت حاوی سطوح بالایی از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است. این مواد معدنی در هنگام تبخیر آب روی ظروف باقی می‌مانند و درنتیجه، لکه‌های آب ناخوشایندی را ایجاد می‌کنند.

آب سخت می‌تواند از حل شدن کامل مواد شوینده نیز جلوگیری کند؛ امری که منجر به ایجاد لایه یا باقیمانده مواد شوینده روی ظروف می‌شود. بنابراین یک راه مهم برای پیشگیری از ایجاد لکه روی ظروف را باید نصب یک سیستم تصفیه آب از مواد معدنی دانست.

بررسی علل مختلف ماندن لکه آب روی ظرف

ماندن لکه آب روی ظرف می‌تواند به علل مختلفی رخ دهد. آب سخت، آب شور، مواد شوینده نامناسب، پایین بودن دمای آب و چیدمان نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی از جمله این عوامل هستند.‌ در ادامه، هر عامل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۱) سختی آب مصرفی

قبلاً اشاره کردیم که دلیل اصلی ایجاد لکه آب روی ظروف، به آب سخت برمی‌گردد. وقتی که آب دارای محتوای مواد معدنی بالایی باشد، پس از خشک شدن ظروف، لکه‌های قابل توجهی را از خود به جای می‌گذارد. معمولا مواد معدنی کلسیم و منیزیم با لکه‌های آب سخت مرتبط هستند. بنابراین مناطقی که آب لوله‌کشی آن‌ها با سطوح بالایی از این گونه مواد معدنی همراه باشد، بیشتر به این مورد از دلایل ماندن لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی بر می‌خورند.

۲) شور بودن آب مصرفی

وجود لکه‌های آب روی ظروف، ناشی از عوامل مختلفی است که یکی از آن‌ها، شور بودن آب مصرفی خواهد بود. وجود محتوای نمک زیاد در آب منجر به تشکیل رسوبات معدنی روی ظروف می‌شود و لکه‌های ناخوشایندی را بر جای می‌گذارد. نمک که یک ماده معدنی است، در آب با صابون یا مواد شوینده ترکیب می‌شود. این امر لایه‌ای را تشکیل می‌دهد که به راحتی به ظروف می‌چسبد.

۳) استفاده از مواد شوینده نامناسب در ماشین ظرفشویی

Using inappropriate detergents in the dishwasher

از دلایل ماندن لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی می‌توان به استفاده از مواد شوینده نامناسب نیز اشاره کرد. زیرا مواد شوینده نامناسب روی ظروف باقی می‌مانند، خشک می‌شوند و لکه‌های آب ایجاد می‌کنند.‌ برخی از مواد شوینده در از بین بردن چربی و کثیفی‌ها موثر نیستند و یک لایه نازک از خود باقی می‌گذارند؛ لایه‌ای که پس از خشک شدن آب، قابل مشاهده خواهد بود.

از طرف دیگر، برخی از شوینده‌ها حاوی مواد افزودنی مانند رنگ یا عطر هستند. این مواد می‌توانند در ایجاد لکه نقش داشته باشند و پسماندهایی از خود به جا بگذارند. بنابراین بهتر است شوینده‌ای را انتخاب کنید که کاملا با ماشین ظرفشویی و ظروف هماهنگ باشد.

استفاده از مواد شوینده به صورت زیاد یا کم هم می‌تواند لکه آب روی ظروف ایجاد کند. استفاده افراطی از مواد شوینده، کف بیش از حد ایجاد می‌کند. این کف بیش از حد حتی پس از آبکشی هم لایه‌ای را روی ظروف باقی می‌گذارد.

از سوی دیگر، استفاده بسیار کم از مواد شوینده باعث عدم تجزیه موثر چربی و ذرات غذا خواهد شد. این امر رگه‌هایی را به صورت لکه روی ظروف باقی می‌گذارد. بنابراین استفاده از مواد شوینده باید در دوز مناسب صورت گیرد. حتی علت خط و خش افتادن روی ظروف در ماشین ظرفشویی هم می‌تواند به استفاده نادرست از مواد شوینده برگردد.

۴) دمای پایین آب در ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل ماندن لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی دمای پایین آب است. علت این است که آب با دمای پایین نمی‌تواند در حل کردن و از بین بردن ذرات غذا و چربی، موثر واقع شود. درنتیجه، باقیمانده‌ها به طور کامل شسته نمی‌شوند و به صورت لایه‌ای باقی می‌مانند. همه این‌ها باعث ایجاد لکه‌های آب روی ظروف می‌شود.

پایین بودن دمای آب هم می‌تواند منجر به عدم شستشوی مناسب مواد شوینده از ظروف شود. زیرا دمای آب باید به اندازه کافی بالا باشد تا بتواند مواد شوینده را در فرآیند آبکشی ظروف به خوبی پاک کند. در صورتی که ماشین ظرفشویی شما دچار مشکل شده است و قصد تعمیر آن را دارید، پیشنهاد می کنیم از سرویس تعمیر ماشین ظرفشویی کاردون استفاده کنید.

۵) چیدمان نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی

چیدمان نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی هم می‌تواند عاملی بر ایجاد لکه آب روی ظروف باشد. قرار دادن ظروف در زاویه نادرست، جلوی تمیز شدن آن‌ها را خواهد گرفت. ضمنا کار تخلیه و آبکشی ماشین ظرفشویی نیز با اختلال مواجه می‌شود.

به طور کلی، ظروف بزرگ‌تر مانند کاسه‌ها و تابه‌ها باید در پشت قفسه پایینی ماشین ظرفشویی قرار داده شوند. همچنین دهانه آن‌ها باید به سمت مرکز ماشین ظرفشویی باشد. ظروف دیگر مانند بشقاب، کارد و چنگال‌ها نیز باید در جای مناسب خود قرار گیرند. این کار برای پیشگیری از ایجاد لکه روی ظروف بسیار موثر و راهگشا خواهد بود.

روش های رفع ایجاد لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی

Methods of removing water stains on dishes in the dishwasher

وجود لکه‌های آب روی ظروف می‌تواند مخصوصا در مهمانی‌ها مشکل‌ساز باشد و حتی بر طعم و کیفیت غذا تاثیر مخرب بگذارد. خوشبختانه چندین روش موثر در این رابطه وجود دارد و استفاده کردن از این روش‌ها است که ظروف شما را درخشان می‌کند. در ادامه، روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی را مورد بحث قرار می‌دهیم که می‌توان برای مقابله با این مشکل رایج به کار برد.

۱) استفاده از مواد شوینده متفاوت

استفاده از مواد شوینده‌ای که به طور خاص برای لکه‌های آب سخت فرموله شده باشند، یک روش موثر در رفع ایجاد لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی است. این شوینده‌ها حاوی سطوح بالاتر اسید سیتریک یا سایر موادی هستند که به طور موثر با رسوبات معدنی باقیمانده از آب سخت مبارزه می‌کنند. با انتخاب یک ماده شوینده متفاوت و مخصوص ماشین ظرفشویی می‌توان اطمینان حاصل کرد که ظروف آغشته به لکه آب، به طور کامل تمیز می‌شوند.

۲) استفاده از دمای بالا در ماشین ظرفشویی

از بین بردن لکه‌های آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی با استفاده از آب داغ هم امکان‌پذیر است. دمای بالای آب به حل شدن و حذف هرگونه باقیمانده به وجود آورنده لکه آب کمک می‌کند. با استفاده از آب داغ در ماشین ظرفشویی می‌توان لکه‌ها را به طور موثری از بین برد و ظروف را بدون لکه و براق به نظر رساند.

آب داغ در از بین بردن رسوباتی موثر است که باعث ایجاد لکه‌های آب روی ظروف می‌شوند. دمای بالای آب به حل شدن مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم و سایر موادی که ممکن است در آب وجود داشته باشند، کمک می‌کند. این مواد می‌توانند روی ظروف باقی بمانند و در نتیجه آن، لکه‌های آب وحشتناک ایجاد کنند.

آب داغ می‌تواند ظروف را ضدعفونی هم بکند و هرگونه باکتری یا میکروب را از بین ببرد. بنابراین استفاده از آب داغ در ماشین ظرفشویی نه‌تنها لکه‌های آب را از بین می‌برد، بلکه باعث بهداشت و تمیزی بهتر نیز می‌شود.

۳) استفاده از شوینده های کمکی ماشین ظرفشویی

پیشگیری از ایجاد لکه روی ظروف می‌تواند کار خسته‌کننده‌ای باشد؛ اما استفاده از یک محصول شوینده کمکی می‌تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند. یکی از راه‌حل‌های موثر، اضافه کردن یک پاک‌کننده ماشین ظرفشویی یا رسوب‌زدا برای از بین بردن لکه‌های آب سرسخت است. این مواد کمکی با شکستن رسوبات معدنی و بقایای آن می‌توانند لکه‌ها را از بین ببرند. این کار نه‌تنها ظروف شما را درخشان می‌کند، بلکه ماشین ظرفشویی شما نیز از کاهش تجمع مواد معدنی بهره می‌برد؛ امری که در کاهش علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی موثر خواهد بود.

از طرف دیگر، توصیه می‌شود از محصولات کمک آبکشی در ماشین ظرفشویی استفاده کنید. کمک آبکشی با کاهش کشش سطحی آب، به آن اجازه می‌دهد تا راحت‌تر از روی ظروف جریان یابد. بنابراین از ایجاد لکه‌های آب جلوگیری می‌کند و آن‌ها را درخشان خواهد کرد. با استفاده از این محصولات شوینده کمکی می‌توانید با لکه‌های آب خداحافظی کنید و از ظروف بدون لک لذت ببرید.

۴) استفاده از سیستم های نرم کننده آب

Use of water softening systems

سرمایه‌گذاری روی خرید یک سیستم نرم‌کننده آب می‌تواند برای جلوگیری و از بین بردن لکه‌های آب روی ظروف مفید باشد. دستگاه‌های نرم‌کننده، محتوای مواد معدنی موجود در آب را کاهش می‌دهند. درنتیجه، لکه‌ها و رسوبات کمتری روی ظروف ایجاد خواهند شد. از طرف دیگر، مواد کمک آبکشی در جلوگیری از تشکیل قطرات و باقی ماندن لکه آب در مرحله خشک شدن چرخه ماشین ظرفشویی موثر هستند.

۵) استفاده از سرکه و جوش شیرین

یکی از روش‌های موثر در رفع ایجاد لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی استفاده از سرکه و جوش شیرین است. قبل از شروع چرخه شستشو باید یک فنجان سرکه سفید را روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید. سرکه به حل شدن و از بین بردن رسوبات معدنی و لکه‌های باقی‌مانده از آب سخت کمک می‌کند. علاوه بر این، سرکه به عنوان یک نرم کننده طبیعی آب عمل می‌کند و احتمال ایجاد لکه در شستشوهای بعدی را کاهش می‌دهد.

روش دیگر، استفاده از جوش شیرین است. قبل از روشن کردن ماشین ظرفشویی، مقدار کمی جوش شیرین روی ظروف لکه‌دار بپاشید. جوش شیرین یک پاک‌کننده ملایم و در عین حال قدرتمند است که می‌تواند لکه‌های آب سخت را از بین ببرد. علاوه بر این، به از بین بردن بو کمک می‌کند و ظروف شما را کاملا براق جلوه می‌دهد.

۶) استفاده از آب لیمو

برای از بین بردن لکه‌های آب سرسخت می‌توان از آب لیمو هم استفاده کرد. با استفاده از مقدار مساوی آب و آبلیمو، محلولی درست کنید و ظروف لکه‌دار را حدود 30 دقیقه در این مخلوط خیس کنید. آن هم قبل از اینکه آن‌ها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید. اسیدیته آب لیمو، همراه با خواص پاک‌کنندگی آن می‌تواند حتی سخت‌ترین لکه‌های آب را هم از بین ببرد.

سوالات متداول

برنامه مناسب شستشوی ظروف را باید با توجه به نوع و تعداد ظروف انتخاب کرد. به طور کلی، استفاده از برنامه شستشوی روزانه و معمولی بیش از سایر برنامه‌ها کاربرد دارد.

کاسه‌ها و بشقاب‌های کوچک را طوری زاویه دهید که رو به پایین و به سمت مرکز ماشین ظرفشویی باشند. سایر ظروف و درب‌های پلاستیکی را می‌توان به صورت وارونه و رو به پایین قرار داد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها