لوگوی کاردون

رایج‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی و روش‌های رفع آنها

The most common dishwasher problems and how to fix them
فهرست محتوا

نحوه عیب‌یابی ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی در هر آشپزخانه‌ای، وسیله‌ای برای راحتی و صرفه‌جویی در زمان است. بنابراین، خرابی آن می‌تواند امور روزمره ما را مختل کند. برخی مشکلات ماشین ظرفشویی رایج‌تر از بقیه‌اند. برخی از این مشکلات را می‌توان به‌سادگی رفع کرد. اما، برخی دیگر نیاز به کمک گرفتن از تکنسین حرفه‌ای دارند. به طور کلی، آشنایی با این مشکلات به شما کمک می‌کند تا به نحو بهتری از ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید.

رایج‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی

The most common dishwasher problems

ماشین ظرفشویی مانند هر وسیله دیگری مستعد بروز مشکلات خاصی است که عملکرد کارآمد آن را مختل می‌کند. در اینجا رایج‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی را مورد بحث قرار می‌دهیم. در ادامه نیز به راهکارها و نکات مهم در نگهداری آن خواهیم پرداخت.

۱) روشن نشدن ماشین ظرفشویی

گاهی اوقات ممکن است ماشین ظرفشویی به‌طور کامل روشن نشود. این مشکل ممکن است به‌علت خرابی برد کنترل یا معیوب بودن سوئیچ درب ماشین ظرفشویی باشد. چنین مشکلاتی را یک تکنسین خبره باید برطرف کند. البته مشکلاتی مانند کابل، دوشاخه و فیوز معیوب هم می‌توانند عوامل بروز مشکل باشند.

۲) بوی بد ماشین ظرفشویی

بوی بد و نامطبوع ماشین ظرفشویی می‌تواند به علل گوناگونی مانند ایجاد کپک، ذرات غذای به‌دام‌افتاده یا مسدود شدن زهکشی ایجاد شود. این مشکل نه‌تنها می‌تواند بر تمیزی ظروف شما تأثیر بگذارد، بلکه محیطی ناخوشایند در آشپزخانه به وجود می‌آورد.

برای رفع این مشکل باید داخل ماشین ظرفشویی ازجمله فیلتر، بازوهای اسپری و واشر درب را به‌طور منظم تمیز کنید. هرازگاهی نیز از روش‌های ضدعفونی کردن و تمیز کردن ماشین ظرفشویی مانند چرخه خالی با سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید تا هرگونه عامل ایجادکننده بو را از بین ببرید. علاوه بر این، بررسی و تمیز کردن سیستم زهکشی هم می‌تواند در جلوگیری و عدم انتشار هرگونه بوی نامطبوع از ماشین ظرفشویی شما مؤثر باشد.

۳) نشتی آب ماشین ظرفشویی

نشتی آب ماشین ظرفشویی یکی دیگر از مشکلات رایجی است که افراد با آن مواجه‌اند. این مشکل رایج ممکن است به‌دلیل خرابی یا سوراخ بدنه ماشین ظرفشویی رخ بدهد. در ضمن، بروز مشکل در شیلنگ تخلیه یا زهکشی ساختمان نیز می‌تواند چنین مشکلی را پدید آورد.

۴) تمیز شسته نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

از رایج‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی می‌توان به تمیز شسته نشدن ظروف اشاره کرد که مردم اغلب از آن شکایت دارند. این مشکل معمولاً زمانی رخ می‌دهد که بازوهای اسپری‌کننده آب دستگاه مسدود یا آسیب‌دیده باشند.

بنابراین، از رسیدن آب به همه ظروف جلوگیری خواهد شد. برای حل این مشکل، باید بازوهای اسپری را باز و تمیز کرد. همچنین هرگونه زباله‌ای که ممکن است مانع حرکت آنها‌ شود را از بین برد. اگر بازوهای اسپری آسیب دیده باشند، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند.

برخی ماشین‌های ظرفشویی نیز رسوباتی را روی ظروف باقی می‌گذارند. این مشکل معمولاً به‌دلیل آب سخت یا مواد شوینده ناکافی رخ می‌دهد. برای کاهش این مشکل باید یک سیستم نرم‌کننده آب را قبل از ورودی ماشین ظرفشویی نصب کرد. در ضمن، باید از نوع و مقدار مناسب مواد شوینده (نه کم و نه زیاد) و محصولات کمک آبکشی استفاده کرد.

۵) تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

تخلیه نشدن آب را باید یکی از رایج‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی دانست. این مشکل ممکن است به‌دلیل گرفتگی شیلنگ تخلیه یا خرابی پمپ تخلیه باشد. برای حل این مشکل باید شیلنگ تخلیه را بررسی و تمیز کرد. همچنین باید مطمئن شد که پیچ‌خوردگی یا گرفتگی در آن وجود ندارد. اگر پمپ تخلیه ظرفشویی معیوب باشد، ممکن است نیاز باشد که یک تکنسین حرفه‌ای آن را تعویض کند.

۶) آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی

مشکل دیگری که اغلب با آن مواجه می‌شوید، آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی است. این مشکل می‌تواند ناشی از معیوب بودن دریچه ورودی ماشین ظرفشویی یا گرفتگی خط لوله آب باشد. برای رفع این مشکل، باید شیر ورودی آب را از نظر انسداد بررسی و در صورت لزوم آن را تمیز کرد. در موارد شدید، ممکن است مجبور به تعویض شیر آب شوید.

۷) خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

یکی از رایج‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی که افراد با آن روبه‌رو می‌شوند، خشک نشدن صحیح ظروف است. به طور کلی چند دلیل عمده برای این مشکل وجود دارد. مهم‌ترین دلایل عبارت‌اند از خرابی المنت گرمایش، گرفتگی یا معیوب بودن بازوهای اسپری یا بروز مشکل در برد اصلی. برای حل این مشکل ابتدا باید مناسب‌ترین تنظیمات ماشین ظرفشویی را برای خشک کردن انتخاب کرد. بررسی بازو‌های اسپری‌کننده آب و المنت گرمایش نیز گام‌های بعدی‌اند.

۸) کار نکردن دکمه‌های ماشین ظرفشویی

Dishwasher buttons not working

کار نکردن دکمه‌های ماشین ظرفشویی نیز از مشکلات رایج است. اگر این اتفاق رخ دهد، استفاده از ماشین ظرفشویی عملاً غیرممکن می‌شود. عوامل به‌وجودآورنده این مشکل را می‌توان در خرابی کنترل پنل، صفحه کلید معیوب یا مشکلات سیم‌کشی جست‌وجو کرد. برای عیب‌یابی و رفع مشکل باید از یک تکنسین حرفه‌ای کمک گرفت. تکنسین به بررسی اتصالات شل، تمیز کردن صفحه کلید و در صورت نیاز تعویض کنترل پنل خواهد پرداخت.

۹) نکات مهم در نگهداری ماشین ظرفشویی

نگهداری درست از ماشین ظرفشویی برای جلوگیری از خراب شدن آن بسیار مهم است. از سوی دیگر، بی‌توجهی به مراقبت مناسب و نگهداری منظم ماشین ظرفشویی می‌تواند تعمیرات گران و کاهش طول عمر دستگاه را در پی داشته باشد. بنابراین، در ادامه مطلب به ارائه نکات مهم برای جلوگیری از خرابی ماشین ظرفشویی خواهیم پرداخت:

  • تمیز کردن منظم فیلترهای تخلیه ماشین ظرفشویی (حداقل یک بار در ماه)
  • عدم بارگذاری بیش‌ازحد ماشین ظرفشویی
  • بهره‌گیری از چیدمان درست و صحیح ظروف در ماشین ظرفشویی
  • انتخاب مواد شوینده استاندارد و با کیفیت بالا
  • به کار نبردن بیش‌ازحد مواد شوینده
  • تمیزکاری بازوهای اسپری‌کننده به‌صورت دوره‌ای
  • تمیز کردن منظم واشر لاستیکی درب ماشین ظرفشویی
  • تمیزکاری داخل ماشین ظرفشویی با چرخه‌های شست‌وشوی سرکه و جوش شیرین
  • حفظ دمای آب در محدوده مناسب (نه خیلی داغ و نه خیلی سرد)
  • استفاده از خدمات دوره‌ای تکنسین‌های سرویس‌کار
  • توجه به هرگونه اختلال و نشانه‌ در عملکرد نادرست ماشین ظرفشویی و رسیدگی سریع به آنها

برخی افراد می‌پرسند که آیا استفاده نکردن از ماشین ظرفشویی باعث خرابی می‌شود؟ بله، این موضوع ممکن است باعث خرابی ماشین ظرفشویی شود. بنابراین، بهتر است ماهیانه حداقل یک بار از ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید.

جمع بندی

دلایل متعددی ممکن است در خرابی ماشین ظرفشویی نقش داشته باشند. بنابراین، مهم است که روش کار صحیح با ماشین ظرفشویی خود را بلد باشید. در صورت بروز مشکل نیز بهتر است اقدامات ابتدایی را بشناسید. اما برای رفع مشکلات مهم‌تر حتماً از خدمات تکنسین‌های باتجربه و حرفه‌ای استفاده کنید. برای این کار ما به شما استفاده از سرویس تعمیر ماشین ظرفشویی کاردون را پیشنهاد می کنیم.

سوالات متداول

سیستم تخلیه، کنترل پنل، سوئیچ درب و عنصر گرمایش ماشین ظرفشویی بیشتر در معرض خرابی قرار دارند.

بله، استفاده از قطعات غیراصلی در تعمیرات ماشین ظرفشویی منجر به بروز مشکلات متعددی می‌شود. بنابراین، کار تعمیرات ماشین ظرفشویی خود را فقط به متخصصان واجد شرایط بسپارید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها