لوگوی کاردون

چرا پنل لباسشویی چشمک میزند؟

Why does the washing machine blink
فهرست محتوا

علت چشمک زدن پنل لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی مدرن وقتی با یک مشکل رایج روبرو می‌شوند، از نمایش کد ارور استفاده می‌کنند. هر یک از کدهای ارور معنای خاصی دارند که در دفترچه راهنمای محصول آمده است. با این حال، مدل‌های قدیمی‌تر از چراغ چشمک‌زن پنل استفاده می‌کنند. بنابراین وقتی لباسشویی شما چشمک می‌زند، یعنی با یک مشکل رایج روبرو شده است. اما نحوه جلوگیری از چشمک زدن پنل لباسشویی چگونه است و چه راه‌حل‌هایی برای رفع مشکل وجود دارد؟

بررسی علت های چشمک زدن پنل لباسشویی

Investigating the causes of flashing washing machine panel

علل چشمک زدن پنل لباسشویی ممکن است به یک خطای ساده کاربری یا نقص فنی پیچیده‌تر برگردد. با این حال، شناسایی علت رفع آن در سریع‌ترین زمان ممکن ضرورت دارد. در ادامه، به بررسی چهار علت اصلی چشمک زدن پنل لباسشویی خواهیم پرداخت.

۱) قطع شدن اتصالات الکترونیکی در ماشین لباسشویی

چشمک زدن پنل لباسشویی اغلب نشانی از قطع شدن اتصالات الکترونیکی در دستگاه است. این امر می‌تواند به دلایل گوناگونی مانند شل شدن اتصالات در اثر تکان‌های شدید، معیوب شدن سیم‌کشی یا استهلاک به مرور زمان رخ دهد.

چشمک زدن ماشین لباسشویی ممکن است نشان‌دهنده قطع برق یا قطع ارتباط بین صفحه کنترل و سایر اجزای دستگاه باشد. بنابراین ماشین لباسشویی نمی‌تواند به دستورات کاربر پاسخ دهد. در این حالت، عملکردهای ضروری لباسشویی مانند تغییر تنظیمات، شروع یا توقف چرخه و تخلیه آب صورت نخواهد گرفت.

علاوه بر این، قطع اتصالات الکترونیکی ممکن است باعث ایجاد اختلال در صفحه نمایش ماشین لباسشویی شود. بنابراین نظارت دقیق بر روند چرخه شستشو یا هرگونه تغییر در تنظیمات با مشکل مواجه خواهد شد.

راه حل رفع مشکل چشمک زدن پنل لباسشویی در صورت قطع شدن اتصال الکترونیکی، فقط مشورت با متخصصان است. یک تکنسین واجد شرایط در تعمیرات ماشین لباسشویی می‌تواند عیب دستگاه را شناسایی و آن را در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف کند. بنابراین هرگز خودتان دست به کار نشوید و کار را به متخصصان امر واگذار کنید. برای این کار ما به شما استفاده از سرویس تعمیرات ماشین لباسشویی در منزل را پیشنهاد می کنیم.

۲) نوسانات برق در جریان الکتریسیته ماشین لباسشویی

چراغ چشمک‌زن پنل لباسشویی می‌تواند نشان‌دهنده نوسانات برق باشد. نوسانات برق زمانی رخ می‌دهد که تغییرات ناگهانی در ولتاژ جریان الکتریسیته به وجود آید. این نوسانات را می‌توان به دو نوع پدیده افت ولتاژ و افزایش ولتاژ طبقه‌بندی کرد.

افت یا کاهش ولتاژ زمانی رخ می‌دهد که جریان الکتریسیته وارد شده به لباسشویی برای مدت کوتاهی به زیر سطح نرمال برسد. افزایش ولتاژ نیز به معنای افزایش بیش از حد معمول ولتاژ الکتریسیته ورودی به لباسشویی است.

نوسان برق می‌تواند خطرات قابل توجهی را برای تمامی لوازم الکتریکی ازجمله ماشین لباسشویی ایجاد کند. این تغییرات ناگهانی ولتاژ در قطعات الکترونیکی حساس به ماشین لباسشویی آسیب می‌رساند. درنتیجه، شاهد اختلال عملکرد و چشمک زدن پنل لباسشویی خواهیم بود.

به عنوان مثال، کاهش ولتاژ می‌تواند عملکرد طبیعی دستگاه را مختل کند یا حتی لباسشویی را از وسط چرخه شستشو خاموش کند. افزایش ولتاژ نیز بار اضافه به مدار وارد می‌کند و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به برد کنترل اصلی یا موتور لباسشویی وارد خواهد کرد.

بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که چرا تایمر ماشین لباسشویی جلو نمیره، باید نوسانات برق را جزء علل احتمالی بدانید. نحوه جلوگیری از چشمک زدن پنل لباسشویی در اثر نوسانات برق، استفاده از یک محافظ ولتاژ کاملا استاندارد خواهد بود.

۳) آسیب دیدگی یا خراب شدن برد ماشین لباسشویی

چشمک زدن پنل ماشین لباسشویی ممکن است نشان‌دهنده آسیب دیدگی یا خراب شدن برد باشد. برد کنترل ماشین لباسشویی وظیفه هماهنگی عملکردها و کارکردهای مختلف دستگاه را بر عهده دارد. به طوری که تنظیمات چرخه، تایمرها و سایر اجزای الکترونیکی بدون آن امکان‌پذیر نیست.

هنگامی که برد ماشین لباسشویی از کار می‌افتد، انواع خرابی‌ها رخ خواهد داد و پنل لباسشویی چشمک‌زن می‌شود. از کار افتادن برد لباسشویی می‌تواند ناشی از دلایل گوناگونی مانند افزایش ولتاژ برق، رسیدن آب و رطوبت به آن یا به خاطر فرسودگی و استهلاک در طول زمان باشد.

اگر برق ماشین لباسشویی توسط محافظ برق استاندارد کنترل نشود، افزایش ناگهانی ولتاژ برق به برد کنترل آسیب می‌رساند. دلیل دیگر می‌تواند قرار گرفتن برد در برابر رطوبت و آب باشد. ماشین‌های لباسشویی مستعد نشتی هستند و اگر آب به برد کنترل نفوذ کند، باعث اتصال کوتاه و خرابی آن خواهد شد.

استفاده طولانی‌مدت از لباسشویی نیز می‌تواند برد کنترل را ضعیف کند و قطعات آن را فرسوده سازد؛ امری که منجر به خراب شدن برد و چشمک زدن پنل ماشین لباسشویی خواهد شد. راه حل رفع مشکل چشمک زدن پنل لباسشویی به خاطر خرابی برد فقط در دست یک متخصص خبره در تعمیرات ماشین لباسشویی قرار دارد.

۴) تخلیه نشدن آب و چشمک زدن پنل لباسشویی

The water does not drain and the washing machine panel blinks

چشمک زدن پنل ماشین لباسشویی می‌تواند به دلیل تخلیه نشدن آب از دستگاه باشد. تخلیه نشدن آب ناشی از بروز مشکل در سیستم تخلیه ماشین لباسشویی است.‌ سیستم تخلیه ماشین لباسشویی متشکل از پمپ تخلیه، شیلنگ تخلیه، فیلتر تخلیه و اتصالات بین آن‌ها است.

یکی از دلایل احتمالی بروز این مشکل را باید به وجود گرفتگی در شیلنگ تخلیه نسبت داد. زیرا گذشت زمان باعث تجمع پرز، کثیفی و اجسام کوچک در شیلنگ تخلیه می‌شود. بنابراین جریان خروجی آب از ماشین لباسشویی مسدود خواهد شد.

معیوب بودن پمپ تخلیه نیز می‌تواند منجر به عدم تخلیه درست آب از ماشین لباسشویی شود. آسیب دیدن پمپ تخلیه و استهلاک آن در طول زمان چنین مشکلی را پدید می‌آورد. بنابراین آب در درون درام باقی می‌ماند و لباسشویی نمی‌تواند چرخه شستشو را به پیش ببرد؛ مشکلی که با چشمک زدن پنل لباسشویی جلوه‌گر خواهد شد.

راه حل رفع مشکل چشمک زدن پنل لباسشویی به خاطر تخلیه نشدن آب کاملاً مشخص است. اولاً شیلنگ تخلیه باید به‌خوبی پاک‌سازی شود تا جریان آب به سیستم زهکشی کاملاً روان باشد. پمپ تخلیه نیز باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز، با مدل جایگزین تعویض شود. ضمناً فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی نیز باید هر از چند گاهی تمیزکاری شود.

نحوه رفع مشکل چشمک زدن پنل لباسشویی

به طور کلی، برای رفع انواع علامت های روی ماشین لباسشویی و مشکل چشمک زدن پنل آن باید چند مرحله را طی کرد. نخستین کار باید بررسی اتصال لباسشویی به برق و بدون اشکال بودن منبع تغذیه باشد. زیرا گاهی اوقات چشمک زدن پنل لباسشویی نشان‌دهنده وجود مشکل در برق ورودی دستگاه است.

در مرحله بعد باید ماشین لباسشویی را ریست کرد. این کار با جدا کردن لباسشویی از منبع برق، چند دقیقه صبر کردن و اتصال دوباره آن انجام می‌شود. با این کار، اغلب می‌توان اشکالات موقت در ماشین لباسشویی را از بین برد و پنل را به عملکرد عادی خود بازگرداند.

مرحله بعدی، بررسی سیستم تخلیه ماشین لباسشویی و رفع هرگونه انسداد از آن است. گرفتگی شیلنگ، پمپ و فیلتر تخلیه باید به طور کامل از بین برود. اگر این اقدام نیز مشکل پنل چشمک‌زن لباسشویی را برطرف نکرد، احتمالاً برد ماشین لباسشویی دچار مشکل شده است.

در این صورت، تنها اقدام باقیمانده در نحوه جلوگیری از چشمک زدن پنل لباسشویی را باید کمک گرفتن از متخصصان امر دانست. برد لباسشویی بسیار پیچیده است و عیب‌یابی آن فقط از عهده متخصصان برمی‌آید. تکنسین‌های حرفه‌ای از تخصص و ابزار مناسب برای شناسایی مشکل و ارائه راه‌حل مناسب، اعم از تعمیر یا تعویض قطعه برخوردار هستند.

سوالات متداول

تشخیص این موضوع که چرا پنل لباسشویی چشمک می‌زند، فقط با بررسی و عیب‌یابی ممکن است. به طوری که باید دلایل وقوع مشکل را یک به یک مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد.

برطرف کردن مشکل چشمک زدن پنل لباسشویی با چند راهکار ممکن است. بررسی برق ورودی دستگاه، ریست ماشین لباسشویی، بررسی سیستم تخلیه و برد کنترل از جمله راهکارها هستند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها