لوگوی کاردون

نحوه تعویض زغال موتور لباسشویی

How to replace the washing machine coal
فهرست محتوا

زغال موتور ماشین لباسشویی نقشی مهم و حیاتی در عملکرد دستگاه دارد. این اعضای کوچک اما حیاتی وظیفه انتقال جریان الکتریکی به آرمیچر چرخان موتور را انجام می‌دهند. با گذشت زمان، زغال فرسوده خواهد شد و باید تعویض شود. بنابراین کاربران باید روش تعویض زغال موتور لباسشویی را بلد باشند.

وظایف زغال موتور لباسشویی در عملکرد دستگاه

Duties of washing machine coal in the operation of the machine

زغال ماشین لباسشویی یک جزء حیاتی در دستگاه است. زیرا چندین عملکرد حیاتی را بر عهده دارد. وظیفه اصلی زغال موتور لباسشویی در عملکرد دستگاه به ارائه رسانایی الکتریکی مورد نیاز بین قطعات ثابت ماشین لباسشویی و درام یا موتور چرخان برمی‌گردد. زغال در تماس مستقیم با آرمیچر چرخان، یک مدار الکتریکی ایجاد می‌کند. این امر به موتور ماشین لباسشویی اجازه می‌دهد نرم و راحت کار کند و عملکرد صحیحی داشته باشد.

از طرف دیگر، زغال موتور لباسشویی در تنظیم میزان برق عبوری از موتور هم نقش دارد. زغال با اعمال مقدار معینی فشار روی آرمیچر چرخان، جریان الکتریسیته را کنترل می‌کند. این کار از گرم شدن بیش از حد موتور یا کشیدن آمپر جلوگیری خواهد کرد؛ مسئله‌ای که باعث محافظت از موتور ماشین لباسشویی و افزایش طول عمر آن خواهد شد. بنابراین تعویض زغال موتور لباسشویی در صورت خرابی آن کاملا ضروری خواهد بود.

علائم خرابی زغال موتور ماشین لباسشویی

اگر زغال موتور لباسشویی خراب شده باشد، چند علامت گوناگون رخ خواهد داد. یکی از علائم رایج را باید ایجاد صدای جرقه مانند از موتور دانست. چرا که زغال قادر به حفظ تماس مناسب با کموتاتور موتور نیست و در نتیجه، جریان الکتریکی نامنظم رخ می‌دهد.

کاهش عملکرد ماشین لباسشویی مانند پایین آمدن سرعت چرخش درام یا حتی خرابی کامل موتور را نیز باید از دیگر علائم خرابی زغال دانست. چرا که زغال فرسوده دیگر قادر نیست انرژی الکتریکی لازم را برای تغذیه موثر موتور انتقال دهد.

ظاهر زغال موتور نیز می‌تواند نشان دهنده خرابی آن باشد. مهم‌ترین مشخصه، مربوط به سایش بیش از حد زغال است. اگر زغال به طور قابل توجهی کوتاه‌تر از زمان نصب اولیه باشد، زمان تعویض زغال موتور لباسشویی فرا رسیده است.

درنهایت، تجمع بیش از حد گردهای سیاه رنگ در داخل محفظه موتور ماشین لباسشویی نشان دهنده خرابی زغال است. چرا که زغال فرسوده اغلب ذرات کربن را از خود بیرون می‌ریزد. برای رفع مشکلات ماشین لباسشویی خود می توانید از سرویس تعمیر ماشین لباسشویی در منزل کاردون استفاده کنید.

ابزارهای مورد نیاز برای تعویض زغال موتور ماشین لباسشویی

The tools needed to replace the washing machine engine coal

دسترسی به ابزارهای مورد نیاز برای تعویض زغال موتور ماشین لباسشویی کاملا ضروری است. در وهله اول، یک پیچ‌گوشتی برای دسترسی به محفظه موتور و برداشتن پیچ‌های نگهدارنده زغال مورد نیاز است. نوع و اندازه پیچ‌گوشتی به مدل خاص ماشین لباسشویی شما بستگی دارد. بنابراین بهتر است یک مجموعه پیچ‌گوشتی کامل را در دسترس داشته باشید. در این صورت می‌توانید انواع پیچ‌ها با اندازه‌های متفاوت را به راحتی باز کنید.

یک جفت انبردست نیز برای جداسازی زغال قدیمی از موتور لازم است. انبردست از چسبندگی و اهرم لازم برای بیرون کشیدن زغال بدون ایجاد آسیب به محفظه نگهداری آن بهره می‌برد. توصیه می‌شود برای جلوگیری از هرگونه شکستگی یا حادثه ناخواسته، اعمال نیرو برای بیرون کشیدن زغال‌ها ملایم و در عین حال محکم باشد.

ضمنا قبل از نصب زغال جدید باید از یک پارچه تمیز برای پاک کردن هرگونه کثیفی، گرد و غبار یا زباله از اطراف ناحیه موتور استفاده کنید. با این کار، از کارکرد درست موتور و زغال جدید اطمینان حاصل خواهد شد. با در دسترس داشتن این ابزارهای ساده می‌توانید کار تعویض زغال موتور لباسشویی را با موفقیت کامل به پایان برسانید.

نحوه تعویض زغال موتور لباسشویی

How to replace the washing machine coal

قبل از شروع هرگونه کار تعمیراتی ماشین لباسشویی باید ایمنی را در اولویت قرار دهید. اول از همه، ماشین لباسشویی را خاموش و از پریز برق جدا کنید. همچنین محل کار باید نور خوبی داشته باشد. ضمنا برای جلوگیری از آسیب حتما از دستکش‌های محافظ استفاده کنید. حالا آماده هستید تا کار تعویض زغال موتور ماشین لباسشویی را انجام دهید.

۱) پیدا کردن محل موتور

زغال موتور معمولا در پایین یا پشت ماشین لباسشویی قرار دارد. ابتدا محل دقیق موتور ماشین لباسشویی را پیدا کنید و سپس پوشش‌ها یا پانل‌های مانع دسترسی به موتور را بردارید. مطالعه دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی در این مرحله می‌تواند بسیار مفید باشد.

۲) پیدا کردن زغال موتور

پس از دسترسی به موتور ماشین لباسشویی باید محل زغال‌ها را پیدا کنید. زغال با گیره‌های فنری یا پیچ در جای خود ثابت شده است و با یک سیم به موتور وصل می‌شود. قبل از برداشتن زغال موتور باید به موقعیت و جهت نصب آن‌ها توجه کنید. در صورت نیاز می‌توانید با گوشی خود از روش صحیح نصب آن‌ها عکس بگیرید.

۳) برداشتن زغال موتور

زغال را با استفاده از انبردست به آرامی از موتور جدا کنید. مراقب باشید طی فرآیند جداسازی، به سیم‌ها یا اجزای اطراف آسیبی وارد نشود. اگر زغال‌ها با پیچ در سر جای خود نگه داشته شده‌اند، آن‌ها را با استفاده از پیچ‌گوشتی جدا سازید.

۴) نصب زغال جدید

در این مرحله از تعویض زغال موتور لباسشویی باید زغال‌های جدید را سر جای خود قرار دهید. دقت داشته باشید که زغال‌های جدید باید از نظر اندازه و شکل، مناسب موتور ماشین لباسشویی شما باشند. زغال‌ها را به درستی با ناحیه تماس با موتور تراز کنید و سیم‌ها را به درستی سر جای خود قرار دهید.

۵) مونتاژ و تست ماشین لباسشویی

پوشش‌های پانل‌هایی را که قبلا برداشتید، دوباره در سر جای خود نصب کنید. پیچ‌ها را ببندید و قطعات را در سر جای خود محکم کنید. سپس ماشین لباسشویی را روشن و یک چرخه تست را اجرا کنید. عملکرد موتور باید کاملا آرام و یکنواخت باشد و هیچ‌گونه صدای غیر عادی به گوش نرسد. در صورت بروز هرگونه مشکل، بهتر است با یک تکنسین حرفه‌ای تعمیرات لوازم خانگی تماس بگیرید.

نکات ایمنی مهم در هنگام تعویض زغال موتور ماشین لباسشویی

Important safety tips when replacing the washing machine motor coal

نکات ایمنی مهمی در هنگام تعویض زغال موتور ماشین لباسشویی وجود دارد. احتیاط شرط عقل است؛ پس هرگز بدون اندیشیدن تمهیدات لازم نسبت به تعویض زغال موتور لباسشویی اقدام نکنید.

  • قبل از شروع کار حتما ماشین لباسشویی را از منبع برق جدا کنید.
  • پوشیدن عینک ایمنی و دستکش محافظ قبل از کار ضروری است.
  • در صورت امکان، دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی را مطالعه کنید.
  • کار تعویض زغال‌ها باید در یک مکان دارای گردش هوای مناسب انجام گیرد.
  • فضای کار باید تمیز، روشن و عاری از هرگونه به هم ریختگی باشد.
  • در زمان تعویض زغال‌ها نباید هیچ‌گونه آسیبی به اجزای ماشین لباسشویی برسد.
  • نصب زغال‌های جدید باید در نهایت دقت انجام شود.
  • پس از پایان کار حتما از ایمن و صحیح بودن نصب زغال‌ها اطمینان حاصل فرمایید.
  • پس از پایان نصب حتما ماشین لباسشویی را با یک چرخه خالی تست کنید.

در نهایت توصیه می‌کنیم اگر از دانش فنی لازم برای تعویض زغال موتور ماشین لباسشویی برخوردار نیستید،‌ حتما از کمک تکنسین‌های حرفه‌ای استفاده کنید.

عواملی که باعث خرابی زودهنگام زغال موتور لباسشویی می شوند

عوامل متعددی در خرابی زود هنگام زغال موتور لباسشویی نقش دارند. یکی از دلایل اصلی را باید اصطکاک و سایش بیش از حد دانست. با گذشت زمان، حرکت مداوم و تماس بین زغال و کموتاتور موتور باعث فرسودگی خواهد بود. این موضوع می‌تواند با بی‌توجهی به تعویض زغال موتور لباسشویی تشدید شود.

یکی از دیگر از دلایل رایج خرابی زودرس زغال موتور لباسشویی، قوس الکتریکی است. تماس زغال با کموتاتور، جرقه‌هایی را ایجاد می‌کند که جریان الکتریسیته زیادی را از سیستم می‌گذراند. این جرقه‌ها باعث خرابی زود هنگام زغال موتور و کاهش طول عمر آن می‌شوند. عواملی مانند کیفیت ضعیف زغال، نصب نادرست یا نوسانات ولتاژ همگی احتمال ایجاد قوس الکتریکی را افزایش می‌دهند.

در نهایت گرمای بیش از حد تولید شده در حین کار هم زغال موتور را ضعیف می‌کند. بنابراین خرابی زودهنگام زغال موتور ماشین لباسشویی را می‌توان به عواملی مانند اصطکاک و سایش بیش از حد، قوس الکتریکی، نصب نادرست و کیفیت بد زغال‌ها نسبت داد.

سوالات متداول

در صورت خرابی زغال موتور لباسشویی حتما عملکرد دستگاه را متوقف کنید. پس از آن باید نسبت به تعویض زغال در اسرع وقت اقدام فرمایید.

از علائم خرابی زغال موتور لباسشویی می‌توان به صدای جرقه از موتور، پایین آمدن سرعت چرخش درام، از کار افتادن موتور، تغییر شکل ظاهری زغال و تجمع تکه زغال‌ها در محفظه موتور لباسشویی اشاره کرد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها