لوگوی کاردون

علت خرابی گیربکس لباسشویی چیست؟

What is the cause of washing machine gearbox failure
فهرست محتوا

ماشین‌های لباسشویی برای عملکرد موثر، به اجزای مختلف متکی هستند. یکی از این اجزای مهم، گیربکس نام دارد که نقش حیاتی در کارکرد ماشین لباسشویی ایفا می‌کند. وظیفه گیربکس، انتقال نیرو از موتور به دیگ یا درام ماشین لباسشویی است. گیربکس معمولا دوام بالایی دارد. با این حال، مانند هر قطعه مکانیکی دیگری در طول زمان دچار خرابی می‌شود. اما از کار افتادن گیربکس ماشین لباسشویی چه دلایل و علائمی دارد و چگونه می‌توان از وقوع زودهنگام آن جلوگیری کرد.

بررسی علل خرابی گیربکس ماشین لباسشویی

Investigating the causes of washing machine gearbox failure

خرابی گیربکس می‌تواند حتی قابل‌اعتمادترین ماشین‌های لباسشویی را هم به زانو درآورد. استفاده و پر کردن بیش از حد، انتخاب برنامه‌های شستشوی نامناسب، عدم سرویس و نگهداری منظم و ضربه خوردن به ماشین لباسشویی از مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل خراب شدن گیر بکس ماشین لباسشویی هستند. در ادامه، هر مورد را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

۱) استفاده بیش از حد از ماشین لباسشویی

استفاده بیش از حد از ماشین لباسشویی به عنوان عامل اصلی خرابی گیربکس در این وسایل شناخته می‌شود. البته ماشین‌های لباسشویی به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند تا در برابر استفاده مکرر مقاومت کنند. با این حال، اگر استفاده از ماشین لباسشویی به صورت افراطی باشد، گیربکس دستگاه دچار کشیدگی می‌شود و درنهایت، از کار می‌افتد.

چرخش و به حرکت درآوردن مداوم دیگ لباسشویی، فشار قابل توجهی بر اجزای گیربکس مانند چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها وارد می‌کند. این فشار به مرور زمان باعث فرسودگی گیربکس و درنهایت، خرابی آن خواهد شد. بنابراین در میان چرخه‌های شستشو باید زمان استراحت کافی را به ماشین لباسشویی خود بدهید.

۲) پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی

یکی از دلایل رایج از کار افتادن گیربکس ماشین لباسشویی به پر کردن بیش از حد آن برمی‌گردد. پر کردن ماشین لباسشویی بیش از ظرفیت آن، فشار زیادی به گیربکس وارد می‌کند. زیرا این گیربکس است که وظیفه به چرخش درآوردن و هم زدن دیگ لباسشویی را بر عهده دارد.

وقتی که ماشین لباسشویی خود را با لباس‌های متعدد و سنگین پر می‌کنید، وزن بیشتری بر گیربکس تحمیل خواهد شد. بنابراین گیربکس باید اضافه بر توان خود کار کند و زودتر مستهلک می‌شود. علاوه بر این، پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی باعث عدم تعادل دستگاه می‌شود و لرزش‌های غیرعادی ایجاد می‌کند. همین لرزش‌ها باعث فشار بیشتر به گیربکس و افزایش احتمال خرابی آن خواهند شد.

۳) استفاده از برنامه های شستشوی نامناسب

خراب شدن گیر بکس ماشین لباسشویی را می‌توان به عوامل مختلفی نسبت داد که یکی از آن‌ها، استفاده از برنامه‌های شستشوی نامناسب است. بسیاری از ماشین‌های لباسشویی مدرن به برنامه‌های متنوعی برای شستشوی بهتر انواع مختلف لباس‌ها مجهز هستند. با این حال، اگر برنامه اشتباهی انتخاب شود، می‌تواند فشار زیادی به گیربکس وارد کند و آن را زودتر از موعد خراب کند.

خراب شدن گیر بکس در اثر استفاده از برنامه‌های شستشوی نامناسب اغلب مستلزم انتخاب سرعت یا تنظیمات بیش از حد نیاز است. به عنوان مثال، انتخاب یک برنامه سنگین و استفاده از آن برای پارچه‌های ظریف می‌تواند فشار غیرضروری به گیربکس وارد سازد. همچنین باعث هرزگردی آن خواهد شد

به طور مشابه، اجرای یک چرخه با سرعت بالا برای بار کوچکی از لباس‌ها نیز به گیربکس آسیب وارد می‌کند. بنابراین انتخاب برنامه مناسب برای هر بار بسیار مهم است. زیرا گیربکس عملکرد بهینه و دوام بیشتری خواهد داشت و نیاز به تعمیرات یا تعویض گران‌قیمت را کاهش می‌دهد.

۴) عدم سرویس و نگهداری منظم ماشین لباسشویی

سرویس نگهداری منظم، برای هر وسیله‌ای ضروری است و ماشین لباسشویی نیز یک استثنا محسوب نمی‌شود. بنابراین از کار افتادن گیربکس ماشین لباسشویی را می‌توان به عدم سرویس و نگهداری منظم نسبت داد.

با گذشت زمان، ممکن است کثیفی، زباله و پرزها در میان چرخ‌دنده‌های گیربکس تجمع کنند. ضمنا گیربکس بدون روغن‌کاری منظم با مشکلاتی روبرو خواهد شد. عدم سرویس و نگهداری منظم منجر به ایجاد زنگ‌زدگی و خوردگی در گیربکس می‌شود. ضمنا سرویس منظم و دوره‌ای ماشین لباسشویی می‌تواند گیربکس را از آسیب‌های جدی‌تر دور نگه دارد.

شدیدا توصیه می‌کنیم که کار سرویس و نگهداری ماشین لباسشویی خود را به متخصصان امر واگذار کنید. زیرا کار با ماشین‌های لباسشویی مدرن و گیربکس آن‌ها فقط از عهده سرویس‌کاران متبحر بر می‌آید.

۵) ضربه خوردن به ماشین لباسشویی

گاهی مواقع خرابی گیربکس ماشین لباسشویی را می‌توان به ضربه خوردن نسبت داد. ضربه به ماشین لباسشویی در هر شرایطی می‌تواند رخ دهد. با این حال، مهم‌ترین زمان ضربه خوردن به لباسشویی در زمان اسباب‌کشی خواهد بود. این ضربات می‌توانند باعث به هم خوردن تنظیم یا شکستن گیربکس شوند. بنابراین در نگهداری ماشین لباسشویی خود کوشا باشید و در حد امکان، از ضربات به بدنه آن جلوگیری کنید.

علائم خرابی گیربکس ماشین لباسشویی

آگاهی از علائم خرابی گیربکس ماشین لباسشویی می‌تواند شما را از حاد شدن مشکل و تعمیرات پرهزینه‌تر نجات دهد. صداها و ارتعاشات غیرعادی، عدم چرخش مخزن یا کاهش سرعت آن و نشت آب، از علائم قرمزی هستند که نباید نادیده گرفته شوند.

تشخیص زودهنگام خراب شدن گیر بکس ماشین لباسشویی برای جلوگیری از آسیب بیشتر و اطمینان از طول عمر دستگاه، لازم است. در صورت بروز این علائم، به جای تلاش برای تعمیر خودسرانه باید به دنبال خدمات تعمیر و نگهداری حرفه‌ای باشید. زیرا یک تکنسین آموزش‌دیده، مشکل را به طور دقیق تشخیص می‌دهد و راه‌حل‌های مناسب مانند تعمیر یا تعویض گیربکس را ارائه می‌کند.

۱) صدای غیرعادی از ماشین لباسشویی

اولین علامت قابل توجه خرابی گیربکس در ماشین لباسشویی را باید ایجاد صداها و لرزش‌های غیرمعمول در حین کار دانست. اگر گیربکس در حال خراب شدن باشد، ممکن است صدای کوبیدن، ساییدن یا جیرجیر بلندی را از خود ساطع کند.

این صداها می‌توانند ناشی از فرسوده شدن چرخ‌دنده‌ها یا یاتاقان‌های داخل گیربکس باشند. علاوه بر این، ممکن است متوجه افزایش ارتعاشات و لرزش لباسشویی به‌ویژه در طول چرخه شستشو و چرخش درام شوید. اگر ماشین لباسشویی شما شروع به تولید این صداها و ارتعاشات غیرعادی کرد، نشانه واضحی از خرابی گیربکس خواهد بود.

۲) عدم چرخش مخزن لباسشویی

یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس ماشین لباسشویی عدم چرخش مخزن آن است. گیربکس وظیفه کنترل چرخش مخزن یا درام لباسشویی را بر عهده دارد. هنگامی که گیربکس از کار می‌افتد، نمی‌تواند به‌درستی بچرخد و درنتیجه، لباس‌ها تمیز نمی‌شوند.

بنابراین ممکن است متوجه شوید که لباس‌هایتان خوب تمیز نشده‌اند یا پس از یک چرخه هنوز لکه دارند؛ امری که نشان می‌دهد مخزن ماشین لباسشویی آن‌طور که باید، عمل نمی‌کند. این کاهش عملکرد شستشو مستقیما به وجود یک نقص احتمالی در گیربکس برمی‌گردد.

۳) نشت آب از ماشین لباسشویی

یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس، نشت آب از ماشین لباسشویی است. خراب شدن گیربکس می‌تواند باعث ضعیف شدن یا ترک خوردن درزگیر یا واشر شود؛ امری که نشت آب در طول چرخه شستشو یا چرخش مخزن را در پی دارد.

بنابراین ممکن است متوجه تجمع آب در اطراف ماشین لباسشویی شوید که به کف‌پوش یا دیوارهای اطراف آسیب خواهد رساند. این مشکل در صورت عدم توجه می‌تواند آسیب‌هایی شدیدتر به ماشین لباسشویی وارد کند.

نکات جلوگیری از خرابی گیربکس ماشین لباسشویی

Tips to prevent washing machine gearbox failure

گیربکس جزء اساسی ماشین لباسشویی است که عملکرد دستگاه بدون آن، غیرممکن خواهد بود. به همین دلیل، استهلاک بالاتری هم دارد که منجر به خرابی بیشتر آن می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از تعمیرات یا تعویض پرهزینه گیربکس باید با اقدامات پیشگیرانه آشنا شوید. نکات زیر در جلوگیری از خراب شدن گیر بکس ماشین لباسشویی موثر هستند.

  • تعمیر و نگهداری منظم: گیربکس باید به طور منظم و برای هرگونه علائم آسیب یا نشت بررسی شود.
  • بارگیری مناسب: بارگذاری بیش از حد ماشین لباسشویی فشار غیرضروری به گیربکس وارد می‌کند.
  • بارهای متعادل: توزیع نادرست لباس‌ها در مخزن باعث لرزش بیش از حد و فشار به گیربکس می‌شود.
  • تمیزکاری مخزن: تجمع مواد شوینده، پرزها و سایر زباله‌ها بر عملکرد گیربکس تاثیر مخرب دارد.
  • مواد شوینده: استفاده افراطی از مواد شوینده باعث ایجاد کف زیاد و آسیب به گیربکس می‌شود.
  • برنامه مناسب: چرخه شستشوی مناسب برای انواع مختلف پارچه ضرورت دارد.
  • اجتناب از دمای بسیار زیاد: دمای بالای آب می‌تواند فشار بیش از حد روی گیربکس وارد سازد.
  • روغن‌کاری: گیربکس ماشین لباسشویی برای عملکرد روان نیاز به روغن‌کاری مناسب دارد.
  • نصب صحیح: با نصب صحیح ماشین لباسشویی، لرزش و ضربه‌های وارده بر گیربکس به حداقل می‌رسند.
  • تعمیرات حرفه‌ای: هرگونه علائم خرابی گیربکس یا مشکوک نیاز به تعمیرات حرفه‌ای دارد. که به همین منظور ما به شما استفاده از سرویس تعمیر ماشین لباسشویی در منزل کاردون را پیشنهاد می کنیم.

سوالات متداول

هنگام تعمیر یا تعویض گیربکس ماشین لباسشویی باید به ارزیابی سن و وضعیت کلی دستگاه، گارانتی، هزینه‌ها و سنجش مزایای تعمیر در مقابل جایگزینی با ماشین لباسشویی جدید پرداخت.

در صورت خرابی گیربکس ماشین لباسشویی ابتدا دستگاه را از برق بکشید و منبع آب آن را قطع کنید. در مرحله بعد، با خدمات تعمیرات حرفه‌ای یا خدمات پس از فروش سازنده ماشین لباسشویی تماس بگیرید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها