لوگوی کاردون

آیا پوسته یخچال قابل تعویض است؟

Is the refrigerator shell replaceable
فهرست محتوا

برخلاف تصور عموم، تعویض پوسته یخچال می‌تواند قابل انجام باشد. مشکلات رایج پوسته یخچال با حضور متخصص طی 4 مرحله و به‌طور دستی در برخی مدل های خاص، طی 5 مرحله صورت می‌گیرد. ترفندهایی مانند نصب کاور، رنگ زدن و تعویض درب یخچال نیز بسیار رایج و کاربردی هستند.

بررسی امکان تعویض پوسته یخچال

Investigating the possibility of replacing the refrigerator shell

پوسته یخچال درواقع همان لایه رویی درب یخچال و دیگر قسمت‌های بدنه بیرونی یخچال است. شکستگی، پوسیدگی، عدم توازن و دیگر انواع خرابی از مشکلات رایج پوسته یخچال هستند. اما جنس پوسته از چیست؟ پوسته یخچال در بیش از 95 درصد موارد، از جنس فلز، معمولا فولاد ضدزنگ، تولید می‌شود. البته بسیاری از تولیدکنندگان روی پوسته فلزی را با پوشش پلاستیکی یا رنگ می‌پوشانند. به همین دلیل، بسیاری از یخچال‌ها به رنگ سفید هستند. گاه پوسته یخچال با همان رویه فلزی به بازار می‌رسد.

برخی از تعمیرکاران، تعویض پوسته یخچال را انجام نمی‌دهند و آن را نمی‌پذیرند. علت این امر، دشوار بودن یا به‌صرفه نبودن این کار برای آن‌ها است. البته، تعمیر پوسته یخچال کاملا ناممکن نیست. ترفندهایی وجود دارد که حل مشکلات رایج پوسته یخچال را در برخی موارد ممکن می‌سازند. امکان تعمیر یا تعویض پوسته به نوع خرابی، میزان آسیب و مدل یخچال نیز بستگی خواهد داشت.

بررسی جنس پوسته یخچال‌های مختلف

برخلاف پوسته درونی یخچال که معمولا از جنس پلاستیک بادوام ABS است، جنس پوسته بیرونی در 95 درصد مواقع فلزی و فولاد ضدزنگ خواهد بود. پوسته‌های بیرونی چرمی و نیمه چرمی نیز رایج هستند. تعمیر پوسته‌های فلزی در مقایسه با پوسته‌های چرمی، بسیار راحت‌تر انجام می‌گیرد. بین پوسته بیرونی و درونی، یعنی درون بدنه درب یخچال، نوعی فوم وجود دارد که از انتقال حرارت بین محیط بیرون و داخل یخچال جلوگیری می‌کند. همچنین همه تجهیزات و کابل‌ها، از فضای داخل بدنه می‌گذرند.

قابلیت تعویض پوسته در مدل های مختلف یخچال

ترمیم یا تعویض پوسته یخچال کار ساده‌ای نیست و حتما به حضور یک متخصص نیاز دارد. تماس با مواد اسید، ضربه خوردن یا فرسودگی طی زمان، 3 عامل مهم هستند که مشکلات رایج پوسته یخچال را ایجاد می‌کنند. البته ریزش بیش‌ازحد آب روی پوسته نیز سرعت خرابی آن را افزایش می‌دهد. تعویض پوسته یخچال برای برخی مدل‌ها امکان‌پذیر است و برای برخی مدل ها قابل انجام نیست. پوسیدگی مهم‌ترین مورد در میان مشکلات رایج پوسته یخچال به شمار می‌رود. گودی یا فرورفتگی پوسته نیز در موارد متعدد دیده شده است.

کارشناسان گاه از روش‌هایی مانند سرکه سفید، جوش‌شیرین یا جلادهنده‌های مخصوص برای ترمیم پوسته یخچال استفاده می‌کنند. در دیگر مواقع، تعویض کامل پوسته با ترفندهای گوناگون انجام می‌گیرد. البته تولیدکنندگانی مانند شرکت سامسونگ، پوسته برخی مدل ها مانند سری BESPOKE را از ابتدا به‌طور جداشدنی طراحی می‌کنند. این یعنی خریداران می‌توانند پوسته دلخواهشان را از سایت فروشنده بخرند. سپس طبق دستورالعمل کاتالوگ، آن را به‌راحتی تعویض کنند.

مراحل تعویض پوسته یخچال

جهت رسیدگی به مشکلات رایج پوسته یخچال، مراجعه به یک مرکز تعمیرات تخصصی ضروری خواهد بود. از این دیدگاه، تعویض پوسته شامل 4 مرحله می‌شود:

  1. تماس با مرکز تعمیرات یخچال یا کارشناسان و ذکر مشخصات کامل یخچال شامل شرکت تولیدکننده، مدل، سال تولید و جنس پوسته
  2. بررسی تخصصی خرابی پوسته یخچال در محل توسط کارشناسان
  3. تشخیص بهترین روش ترمیم یا تعویض پوسته یخچال
  4. آغاز فرآیند رفع پوسیدگی یا دیگر مشکلات رایج پوسته یخچال

تعویض دستی پوسته یخچال در 5 مرحله

Manual replacement of the refrigerator shell in 5 steps

ترمیم پوسته یخچال در برخی مدل های یخچال مانند برخی مدل های یخچال سامسونگ، ساده‌تر است. در این حالت، حتی خود فرد می‌تواند مراحل را پیگیری کند. 5 مرحله کلی در این زمینه شامل موارد زیر هستند:

  1. آماده‌سازی ابزارهایی مانند پیچ‌گوشتی و پایه بادکشی
  2. جداسازی پوسته با استفاده از پیچ‌گوشتی برای حذف سنجاقک‌های کناری
  3. بیرون کشیدن پوسته با پایه بادکشی
  4. جایگذاری پوسته جدید به‌صورت کشویی و فشاری
  5. نصب سنجاقک‌های کناری پوسته

در صورتی که موفق به انجام این کار نشدید، پیشنهاد می کنیم از سرویس تعمیر یخچال در منزل کاردون استفاده کنید.

راه‌حل‌های جایگزین تعویض پوسته

در بسیاری از مواقع، به‌جای تعویض پوسته یخچال، روش‌های ترمیمی مناسب‌تر خواهند بود. 2 راه عمده برای حل مشکلات رایج پوسته یخچال شامل رنگ‌کاری حرفه‌ای و خرید کاور یخچال می‌شود. البته روش سومی نیز وجود دارد: بیشتر مشتریان تعویض درب یخچال را به دلیل سادگی ترجیح می‌دهند.

۱) رنگ‌کاری پوسته یخچال

به‌منظور رنگ زدن پوسته یخچال، به این 4 ماده یا ابزار نیاز داریم:

  • رنگ معمولی ساختمانی – رنگی خریداری‌شده می‌تواند به هر رنگ و تولید هر شرکتی باشد؛ اما سازگاری رنگ با فلز نکته بسیاری مهمی خواهد بود.اگر پوسته یخچال ما فلزی است، باید حتما به سازگاری رنگ با فلزات توجه داشته باشیم.
  • صابون، اسفنج تمیز (یا پارچه جهت تمیزکاری)، دستکش و آب
  • آستر رنگ که زیر رنگ زده می‌شود و کمک می‌کند رنگ به یخچال بچسبد.
  • قلم‌مو یا رول رنگ‌کاری

ابتدا یخچال را از برق می‌کشیم و خاموش می‌کنیم. سپس به کمک اسفنج، آب و صابون به‌خوبی همه پوسته یخچال را تمیز می‌کنیم. همچنین قسمت‌های زنگ‌زده یا ناهموار پوسته یخچال را به‌وسیله یک اسفنج زبر یا سیم می‌ساییم تا بریزند. پس‌ازآن، آستر را به سرتاسر پوسته می‌مالیم و صبر می‌کنیم تا خشک شود. در آخر، عملیات رنگ‌کاری را انجام می‌دهیم.

۲) استفاده از کاور و برچسب یخچال

Alternative skin replacement solutions

پیش از هرگونه تعویض پوسته یخچال، دستگاه باید کاملا از برق بیرون کشیده شود و خاموش باشد. استفاده از کاور و برچسب، یک راه بسیار کم‌هزینه و عالی برای پوشاندن خرابی‌های پوسته یخچال است و ظاهری نو به آن می‌بخشد. کاورها از جنس کاغذ وینیل، بهترین گزینه برای حل مشکلات رایج پوسته یخچال هستند. بدین منظور، متناسب با ابعاد یخچال به‌اندازه کافی کاغذ وینیل خریداری می‌کنیم. سپس کاغذ وینیل خود را هم‌اندازه با بخش‌های مختلف بیرونی یخچال مانند درب بالایی، درب پایینی، کناره‌ها و غیره می‌بریم.

در مرحله بعد، ناهمواری‌های پوسته اولیه را برطرف می‌کنیم. آنگاه مقداری آستر را با قلم‌مو به‌کل سطح بیرونی یخچال می‌مالیم تا خاصیت چسبندگی بدهد. صبر می‌کنیم تا آستر کمی خشک شود. سپس وینیل های بریده‌شده را به بخش‌های مربوطه می‌چسبانیم.

نکته: برخی کاغذهای وینیل، خود دارای خاصیت چسبندگی هستند و به‌عنوان برچسب بدون آستر قابل‌استفاده خواهند بود. بهتر است کاغذهای وینیل مرغوب با ضخامت بالا را تهیه کنیم.

۳) تعویض درب یخچال

تعویض درب یخچال، با خرید درب یخچال از نمایندگی یا فروشگاه‌های معتبر و تعویض آن با درب اصلی اتفاق می‌افتد. تعویض درب، یک راهکار بی‌دردسر جهت حل مشکلات رایج پوسته یخچال به شمار می‌رود. وسایل موردنیاز ما شامل پیچ‌گوشتی و آچار فرانسه هستند. 7 مرحله که در ادامه گفته می‌شوند، صرفا جهت اطلاع‌رسانی هستند. به‌منظور دریافت اطلاعات دقیق‌تر درباره جنبه‌های ایمنی و عملکردی، مراجعه به یک کارشناس ضروری خواهد بود. 

  1. ابتدا یخچال را از برق بیرون می‌کشیم؛ زیرا احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد.
  2. مواد غذایی را به‌طور کامل از یخچال بیرون می‌آوریم.
  3. پیچ‌های بسته‌شده در صفحه فلزی کوچک واقع در قسمت لولای زیر یخچال را به‌آرامی با پیچ‌گوشتی باز می‌کنیم.
  4. پس از باز شدن همه پیچ‌ها، صفحه فلزی را از جا درمی‌آوریم؛ اما درب را کاملا بیرون نمی‌کشیم.
  5. پیش از بیرون کشیدن درب، ابتدا باید لوله اتصال آب را به‌طور صحیح قطع کنیم.
  6. سپس لولای بالای یخچال را به همان صورت جدا می‌کنیم. آنگاه با احتیاط کامل، درب را از یخچال جدا می‌کنیم.
  7. درب جدید را به‌طور برعکس با مراحل بالا، نصب می‌کنیم.

سوالات متداول

پوسیدگی و ظاهر ناپسند پوسته یخچال به دلیل تماس طولانی با رطوبت، مهم‌ترین دلیل نیاز به تعویض آن است. شکستگی پوسته، عدم توازن، ایمنی آشپزخانه و هم رنگ شدن با دکوراسیون آشپزخانه از دیگر دلایل هستند.

موارد ساده و جزئی خرابی پوسته، ممکن است توسط خود فرد قابل‌ترمیم باشند. البته در بیش از 90 درصد مواقع، تعویض کامل پوسته برای افراد آماتور ناشدنی یا خطرآفرین خواهد بود و باید از متخصصان کمک بگیریم.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها