لوگوی کاردون

نحوه تمیز کردن بدنه یخچال

How to clean the body of the refrigerator
فهرست محتوا

یخچال، یکی از اجزای حیاتی در هر آشپزخانه است که نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و ایمنی غذاها ایفا می‌کند؛ اما علاوه‌بر عملکرد عالی در حفظ غذاها، ظاهر و تمیزی بدنه یخچال نیز از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود. بدنه یخچال که به‌طور مستمر در معرض آلودگی‌ها، چربی‌ها و لکه‌ها قرار دارد، نیازمند نظافت و تمیزی دوره‌ای است. آشنایی با نحوه صحیح تمیزکردن بدنه یخچال، به ما کمک خواهد کرد تا بهترین عملکرد و ظاهر ممکن را برای یخچال خود داشته باشیم.

اهمیت تمیز کردن بدنه یخچال

The importance of cleaning the body of the refrigerator

تمیزکردن بدنه یخچال، از جهات مختلفی حائز اهمیت است. بدنه آن، می‌تواند محل تجمع میکروب‌ها و باکتری‌ها باشد؛ به‌خصوص اگر به‌طور مرتب تمیز نشود. تمیزکردن بدنه یخچال به‌طور منظم، به جلوگیری از رشد میکروب‌ها و حفظ بهداشت آشپزخانه کمک می‌کند.

همچنین، یخچال یکی از لوازم پرمصرف در آشپزخانه است و تمیزبودن آن، می‌تواند به زیبایی و دکوراسیون آشپزخانه شما بیفزاید. علاوه‌بر این، کثیف‌شدن بدنه یخچال می‌تواند به عملکرد آن آسیب برساند. به‌عنوان‌مثال، گردوغبار می‌تواند کندانسور یخچال را مسدود کند و باعث کاهش راندمان آن شود.

تمیز کردن بدنه یخچال با مواد شوینده ملایم

برای تمیزکردن بدنه یخچال با استفاده از مواد شوینده ملایم، ابتدا برق آن را قطع کنید. درصورت تمایل، می‌توانید فضای داخلی یخچال را نیز تمیز و ضدعفونی کنید؛ اما برای تمیزکردن بدنه، به چند قطره مایع ظرف‌شویی یا صابون ملایم نیاز خواهید داشت.

ابتدا محلولی از آب گرم و صابون بسازید؛ سپس با کمک دستمال میکروفایبر به‌آرامی این مواد را روی بدنه یخچال بکشید. پس از انجام این کار، با دستمال نم‌دار بدنه را پاک کنید. در پایان، با یک دستمال خشک و تمیز، بدنه را به‌طور کامل خشک کنید.

استفاده از ترکیب جوش ‌شیرین و سرکه

برای افزایش درخشندگی بدنه یخچال، می‌توانید از جوش‌شیرین یا سرکه سفید کمک بگیرید. این دو ماده، به‌طور هم‌زمان علاوه‌بر شفاف‌سازی بدنه یخچال، آن را ضدعفونی نیز می‌کنند. در ابتدا، 1 فنجان سرکه، 1 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و یک فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید. سپس با استفاده از یک دستمال تمیز، این محلول را به‌آرامی بر روی بدنه یخچال بکشید. پس از انجام کار، با استفاده از یک دستمال دیگر بدنه یخچال را خشک کنید.

براق کردن بدنه یخچال با پولیش مخصوص

برای براق‌کردن بدنه یخچال و درخشش بیشتر آن، می‌توانید از پولیش مخصوص یخچال استفاده کنید. این پولیش‌ها، به‌طور خاص برای سطوح فلزی و پلاستیکی یخچال طراحی شده‌اند و خط‌و‌خش‌های جزئی را از بین می‌برند. برای استفاده از پولیش، ابتدا یخچال را از برق جدا کنید و سپس با یک دستمال نرم، پولیش را روی بدنه یخچال بمالید. بعد از چند دقیقه، با دستمالی تمیز و خشک، به پاک‌کردن پولیش از روی بدنه یخچال بپردازید.

  • پیش از استفاده از پولیش، حتما دستورالعمل‌های روی آن را بخوانید.
  • از پولیش‌های قوی و ساینده استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است به رنگ یخچال آسیب برساند.
  • پولیش را برای سطوح داخلی به‌کار نبرید.

با استفاده از پولیش مخصوص یخچال، می‌توانید بدنه یخچال خود را مانند روز اول نو و براق نگه دارید.

از بین‌ بردن خط‌وخش روی بدنه یخچال

Removing the scratch line on the body of the refrigerator

در هنگام نظافت روزانه یا هفتگی، حتما سطوح یخچال خود را بررسی کنید. این کار، به شما کمک می‌کند تا متوجه خطوط و خش‌های روی آن‌ متوجه شوید و سریع‌تر به رفع آن‌ها بپردازید. روش‌های مختلفی، برای ازبین‌بردن خط‌وخش روی بدنه یخچال وجود دارد؛ رایج‌ترین این روش‌ها عبارت‌اند از:

۱) رفع خط‌وخش با استفاده از مواد غیر ساینده

درصورتی‌که با تمیزکردن درب یخچال، خط‌وخش‌ها از بین نروند، می‌توانید به استفاده از مواد ساینده متوسل شوید. برای پاک‌سازی خط‌وخش درب یخچال با استفاده از مواد غیرساینده، مقداری خمیر یا کرم را با استفاده از یک پارچه یا اسفنج مرطوب بر روی درب یخچال بمالید و ماساژ دهید. حتما به این نکته توجه کنید که مواد را در یک‌جهت ماساژ دهید؛ زیرا در غیراین‌صورت ممکن است خودتان خراش ایجاد کنید.

پس از اینکه مقداری از ماده ضدخراش را روی سطوح موردنظر پخش کردید، سعی کنید خش‌ها را بادقت بررسی کنید. اگر تغییری مشاهده شد، می‌توانید به پخش‌کردن ماده ادامه دهید تا خراش دیگری مشاهده نشود. اگر فرم پودری به‌کار می‌برید، ابتدا باید محصول خود را با آب مخلوط کنید تا شکل خمیری پیدا کند.

۲) رفع خط‌وخش با استفاده از خمیردندان

روش پاک‌کردن خط‌وخش درب یخچال با استفاده از خمیردندان، یک راه آسان و موثر است؛ زیرا خمیردندان یک ماده عمومی به‌شمار می‌رود که در تمامی خانه‌ها یافت می‌شود. برخلاف سایر مواد پاک‌کننده که از آن‌ها یاد کردیم، خمیردندان سایندگی کمی دارد. به این معنا که با ملایمت خاصی سطح را تمیز می‌کند و خش‌ها را برطرف می‌سازد. اگر روش‌های دیگر خراش را از بین نبردند، بهتر است منطقه آسیب‌دیده را با خمیردندان پاک کنید.

برای انجام این کار، کافی است یک مسواک تمیز بگیرید و سطح آن را با خمیردندان پوشانید. سپس با استفاده از مسواک، خمیردندان را مستقیما بر روی خراش‌ها بمالید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا تمام خراش‌ها از بین بروند. پس از این که تمام خراش‌ها رفع شدند، خمیردندان را با یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید. همچنین می‌توانید در این مرحله از روغن‌زیتون یا پولیش فلزی نیز به‌عنوان یک روش جایگزین برای پاک‌کردن خط‌وخش درب یخچال استفاده کنید.برای تعمیر یخچال فریزر خود می توانید از کاردون کمک بگیرید.

۳) رفع خط‌وخش با استفاده از سمباده مرطوب

اگر خراشی روی درب یخچال شما وجود دارد، نگران نباشید؛ زیرا هنوز می‌توانید آن را رفع کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که روش پاک‌سازی خط‌وخش با استفاده از سمباده مرطوب کمی خطرناک است. بنابراین قبل از انجام آن توصیه می‌شود از تکنسین‌های ماهر کمک بگیرید. آن‌ها، شما را راهنمایی می‌کنند که چه نوع سمباده‌ای برای درب یخچال شما مناسب است. به‌طورکلی، کاغذ سمباده دانه‌ریز، بهترین نتیجه را ارائه می‌دهد.

روش پاک‌سازی خط‌وخش درب یخچال با سمباده، به این‌صورت است:

  • ابتدا باید محل خراش را با کمک یک اسفنج یا پارچه نم‌دار کاملا خیس کنید. به‌خاطر داشته باشید در طول فرآیند پاک‌سازی با سمباده، سطح موردنظر را مرطوب نگه دارید.
  • سپس سمباده دانه‌ریز را با آب خیس کنید و به‌آرامی روی خراش‌ها بمالید.
  • ناحیه را با یک پارچه میکروفایبر خشک کنید.
  • همچنین می‌توانید روغن‌زیتون یا خمیر بدون‌کلرید را به‌جای آب به‌کار ببرید.

تمیز کردن لکه‌های خاص یخچال

Cleaning specific refrigerator stains

لکه‌های خاص روی بدنه یخچال، مانند لکه‌های چربی، قهوه، سس و … را می‌توان با روش‌های زیر تمیز کرد:

  • لکه‌های چربی: برای تمیزکردن لکه‌های چربی، می‌توانید از یک دستمال آغشته به مایع ظرف‌شویی استفاده کنید.
  • لکه‌های قهوه و سس: برای تمیزکردن این لکه‌ها، از یک دستمال آغشته به سرکه سفید رقیق‌شده کمک بگیرید.
  • لکه‌های جوهر: یک دستمال را به الکل سفید آغشته کنید و روی قسمت‌هایی از بدنه یخچال که لکه‌های جوهر دارد، بکشید.

نکات مهم در تمیز کردن بدنه یخچال

  • اگر حیوان خانگی دارید، قبل از شروع به تمیزکردن بدنه یخچال، او را از محیط دور کنید.
  • اگر موهای حیوان خانگی شما در اطراف و روی یخچال قرار دارد، بهتر است ابتدا برای پاک‌سازی محیط از جاروبرقی کمک بگیرید.
  • پیش از هر اقدامی برای تمیزکردن بدنه یخچال، برق آن را قطع کنید و دفترچه راهنمای یخچال را بخوانید.
  • حین انجام کار، از دستکش استفاده کنید و برای تمیزکردن یخچال، از به‌کاربردن برس‌ها و دستمال‌های خشن پرهیز کنید.
  • حتما دستورالعمل‌های نوشته‌شده بر روی مواد شوینده شیمیایی را رعایت کنید.
  • از صیقل‌دادن قسمت‌های لمسی مانند دستگیره در و دکمه‌های کنترل، خودداری کنید تا از لیز شدن آن‌ها جلوگیری شود.
  • هنگام تمیزکردن یخچال، سطوح سیلور را به‌آرامی پاک کنید و از دستمال‌های بدون‌پرز کمک بگیرید.
  • هرگز از وایتکس یا جرم‌گیر برای تمیزکردن بدنه یخچال سیلور یا سفید استفاده نکنید.

راهکارهایی برای جلوگیری از لک شدن بدنه یخچال

یخچال‌های سفید، به‌طور معمول بیشتر دچار لک می‌شوند و این مسئله، برای زیبایی خانه و آشپزخانه مطلوب نیست. برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • هر چند روز یک‌بار، زیر آهنربای یخچال خود را تمیز کنید تا بر روی بدنه یخچال لکه نیفتد. همچنین یک کاغذ یا دستمال کوچک را زیر آهنربا قرار دهید.
  • برای تمیزکردن یخچال، شوینده‌های مناسب به‌کار ببرید که به‌جای گردوغبار، سطح یخچال را به‌طور کامل تمیز کنند.
  • برای جلوگیری از زردشدن دسته یخچال، از محافظ‌های پارچه‌ای استفاده کنید که علاوه‌بر حفظ رنگ اصلی، زیبایی بیشتری به یخچال می‌بخشد.
  • یکی از راه‌های دیگر جلوگیری از زردشدن یخچال، قرارندادن آن در معرض چربی‌ها یا در نزدیکی اجاق‌گاز است. زیرا احتمال دارد لکه‌های مواد سرخ‌کردنی و بخار غذاها بر روی یخچال به‌وجود آید.
  • حتما برنامه‌ریزی منظمی برای تمیزکردن یخچال خود داشته باشید تا لک‌های روی بدنه آن مقاوم نشوند.

محافظت از بدنه یخچال در برابر خط‌ و خش

برای محافظت از بدنه یخچال دربرابر خط‌وخش، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • استفاده از کاور: کاورهای مخصوص یخچال در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها برای محافظت از بدنه یخچال خود دربرابر خط‌وخش و گردوغبار استفاده کنید.
  • استفاده از پدهای محافظ: پدهای محافظ را در قسمت‌هایی از یخچال که بیشتر در معرض خط‌وخش قرار دارند، مانند دستگیره‌ها و لبه‌ها، بچسبانید.
  • مراقب باشید: هنگام جابه‌جاکردن وسایل یا باز و بسته‌کردن درب یخچال، مراقب باشید که به بدنه یخچال برخورد نکند.
  • از تمیزکردن یخچال با مواد ساینده خودداری کنید: استفاده از مواد ساینده مانند سیم ظرف‌شویی یا اسکاچ، می‌تواند به بدنه یخچال خط‌وخش بیندازد.
  • یخچال را در مکانی مناسب قرار دهید: یخچال را در مکانی قرار دهید که از تابش مستقیم نور خورشید و رطوبت دور باشد.

با استفاده از روش‌های پیشگیرانه، می‌توانید از خط‌وخش‌افتادن روی بدنه یخچال خود جلوگیری کنید و زیبایی و عمر آن را افزایش دهید.

سوالات متداول

برای تمیزکردن بدنه یخچال، معمولا از شوینده‌های ملایم مانند آب و مایع ظرف‌شویی یا صابون ملایم استفاده می‌شود.

برای پاک‌کردن لکه‌های سخت و چسبنده از روی بدنه یخچال، می‌توان از ترکیب جوش‌شیرین و سرکه استفاده کرد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها