لوگوی کاردون

یخچال نوفراست بهتر است یا دیفراست؟(بررسی مزایا و معایب هریک)

No frost refrigerator is better or defrost
فهرست محتوا

به‌تازگی فروشندگان یخچال، از عبارت نوفراست برای برخی مدل‌های یخچال استفاده تبلیغاتی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند سیستم‌های پیشرفته نوفراست به دلیل برفک کمتر، در مقایسه با سیستم‌های قدیمی دیفراست مزیت دارند. بنابراین این سوال پیش می‌آید که واقعا مزایا و معایب یخچال های نوفراست و دیفراست چه هستند؟ چرا بیشتر مشتریان هنوز خرید یخچال دیفراست را ترجیح می‌دهند؟

مقایسه سیستم‌های نوفراست و دیفراست یخچال

Comparison of no frost and defrost refrigerator systems

یخچال های دیفراست، همان یخچال ها با سیستم خنک‌سازی معمولی هستند که رایج‌ترین نوع یخچال به شمار می‌روند. این یخچال ها به‌خصوص در قیمت فریزر زیاد برفک می‌زنند و سالی چند مرتبه به پاک کردن دستی برفک‌ها نیاز دارند. مهم‌ترین نکته در زمینه مزایا و معایب یخچال های نوفراست و دیفراست همین است.

از سوی دیگر، یخچال های نوفراست، سیستم خنک‌سازی پیشرفته و پیچیده‌تری دارند که مانع از تشکیل یخ و برفک می‌شود. این یعنی یخچال های نوفراست تقریبا هرگز برفک نخواهند زد. البته باید گفت یخچال های نوفراست به‌طور چشمگیری گران‌تر هستند. به همین دلیل، بیشتر خانوارها خرید یخچال دیفراست را ترجیح می‌دهند.

اینکه واقعا یخچال نوفراست بهتر است یا دیفراست، به ترجیحات فردی ما بستگی دارد. اگر می‌خواهیم بیشتر هزینه کنیم و زحمت کمتری را برای پاک‌سازی دستی داشته باشیم، می‌توانیم مدل نوفراست را بخریم. اگر می‌خواهیم مقرون به‌صرفه‌تر عمل کنیم، یخچال دیفراست بهتر خواهد بود. توجه کنید که مصرف برق نوع دیفراست نیز حدود 40 درصد از نوفراست پایین‌تر است.برای رفع مشکلات یخچال خود می توانید از سرویس تعمیر یخچال در منزل کاردون استفاده کنید.

بررسی یخچال های نوفراست

Review of NoFrost refrigerators

یخچال های نوفراست، یخچال بدون یخ یا ضد برفک نیز نامیده می‌شوند. این یخچال‌ها از فناوری‌های خنک‌سازی پیشرفته بهره‌مند هستند که از ایجاد یخ و برفک اضافی درون محیط یخچال جلوگیری می‌کند. درنتیجه، با خرید یخچال نوفراست ایرانی یا خارجی، دیگر نیاز به پاک‌سازی دستی برفک‌ها نخواهیم داشت. سازوکار اصلی برای تشکیل نشدن یخ در این نوع یخچال‌ها عبارت است از گردش هوای برابر در بخش‌های مختلف یخچال. بدین ترتیب، هیچ‌گونه یخ در هیچ قسمتی به‌خصوص روی کویل اواپراتور شکل نمی‌گیرد.

مزایای یخچال های نوفراست

در یخچال های نوفراست، ما دیگر برای پاک‌سازی یخ و برفک به زحمت نمی‌افتیم. فارغ از دیگر مزایا و معایب یخچال های نوفراست و دیفراست، با استفاده کردن از یخچال نوفراست در زمان و انرژی خودمان صرفه‌جویی می‌کنیم و آن را به امور دیگر اختصاص می‌دهیم. از سوی دیگر، یخچال های نوفراست در همه بخش‌های درونی‌ خود دمای تقریبا یکسانی دارند. این یعنی بعضی بخش‌ها سردتر یا گرم‌تر نخواهند بود. بنابراین، مواد غذایی طول عمر بیشتری پیدا می‌کنند.

گردش هوای بهتر، یک نقطه قوت بسیار بزرگ در یخچال های نوفراست به شمار می‌رود. با گردش هوای بهتر، از شکل‌گیری انواع رطوبت و بوی بد داخل یخچال جلوگیری می‌شود. درنتیجه، کیفیت مواد غذایی و تجربه ما از یخچال بهبود می‌یابد. همچنین به دلیل نبود یخ و برفک اضافی، فضای فریزر و یخچال بیشتری در اختیار خواهیم داشت.

معایب یخچال های نوفراست

قیمت یخچال نوفراست در مقایسه با قیمت یخچال دیفراست، به شکل قابل‌توجهی بیشتر است؛ زیرا نصب فناوری نوفراست برای تولیدکنندگان پیچیده و هزینه‌بر تمام می‌شود. افزون بر این، مصرف برق یخچال های نوفراست، بالاتر از یخچال های دیفراست است.

در صورت نیاز به تعمیر، قیمت تعمیر نوفراست سنگین خواهد بود. از دیگر مزایا و معایب یخچال های نوفراست و دیفراست می‌توانیم به تاثیرات منفی گردش هوا در نوفراست ها اشاره کنیم. گردش هوای دائمی و قوی در یخچال های نوفراست، باعث خشک شدن سریع برخی انواع مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزیجات خواهد شد.

بررسی یخچال های دیفراست

Review of defrost refrigerators

یخچال های دیفراست، همان یخچال های معمولی هستند که در بیشتر خانه‌ها دیده می‌شوند. این یخچال ها یک سیستم خنک‌سازی معمولی دارند که هوای سرد را به فریزر و بخش‌های مختلف یخچال وارد می‌کند. سیستم خنک‌سازی این یخچال‌ها می‌تواند با گذشت زمان، باعث ایجاد یخ و برفک روی دیوارها و سطوح فریزر شود. یخ و برفک اضافی داخل فریز به کاهش عملکرد یخچال و خنک نشدن مناسب مواد خواهند انجامید. این برفک‌ها همچنین فضای داخل را بیهوده اشغال می‌کنند.

یخچال های دیفراست باید سالی چند بار به‌طور دستی یخ‌زدایی شوند. بیشتر برفک‌های یخچال دیفراست روی کویل اواپراتور شکل می‌گیرند. کویل اواپراتور، نقش مهمی در تعیین مزایا و معایب یخچال های نوفراست و دیفراست ایفا می‌کند؛ زیرا وظیفه اصلی خنک‌سازی محیط درونی یخچال بر عهده همین کویل است. با شکل‌گیری برفک روی کویل، دیگر کویل نمی‌تواند هوای سرد را به‌طور کامل پخش کند. برفک‌های حاصل روی کویل و دیگر قسمت‌ها، به دلیل جمع شدن تدریجی رطوبت و یخ زدن آن ایجاد می‌شوند.

مزایای یخچال های دیفراست

مهم‌ترین مزیت یخچال دیفراست، قیمت پایین‌تر آن در مقایسه با نوفراست است. علت محبوبیت و خرید یخچال دیفراست توسط تعداد بیشتر مشتریان را می‌توانیم همین مسئله بدانیم. همچنین مصرف انرژی این یخچال ها به دلیل تعداد کمتر قطعات، پایین‌تر خواهد بود که هزینه برق را کاهش می‌دهد. میزان خشکی داخل یخچال های دیفراست نیز پایین می‌آید، زیرا گردش رطوبت آن‌ها بیشتر می‌شود. درنتیجه، مواد غذایی تازه مانند میوه و سبزیجات، طول عمر بیشتری در آن‌ها خواهند داشت.

معایب یخچال های دیفراست

دارندگان یخچال های دیفراست، نیاز خواهند داشت سالی چند بار به‌طور دستی، برفک‌ها و یخ‌های اضافی آن را تمیز کنند. این مهم‌ترین نکته در مزایا و معایب یخچال های نوفراست و دیفراست به شمار می‌رود. بدین منظور، یخچال باید حتما خاموش شود و مواد غذایی آن بیرون آورده شوند. سپس یخچال باید مدتی را به این حالت بماند تا برفک‌هایش آب شوند. این کار زحمت زیادی خواهد داشت؛ به‌ویژه افرادی که زندگی پرمشغله یا شغل سنگینی دارند، ازنظر زمانی و انرژی دچار زحمت خواهند شد.

اختلاف دما در بخش‌های مختلف یخچال های دیفراست، یک عیب بزرگ دیگر آن‌ها به شمار می‌رود. به دلیل گردش نامتوازن هوا، در برخی بخش‌های این یخچال‌ها به‌طور ناخواسته دما بالاتر از حد انتظار می‌رود. در برخی قسمت‌ها نیز دما پایین‌تر می‌آید. درنتیجه، همیشه احتمال خرابی زودرس برخی مواد غذایی به دلیل نوسان دمایی وجود دارد.

جمع‌بندی

یخچال های نوفراست، سیستم‌های پیشرفته مانند سیستم گردش هوای یکسان دارند. به همین دلیل، این یخچال‌ها تقریبا هرگز برفک نمی‌زنند. البته با در نظر گرفتن مزایا و معایب یخچال های نوفراست و دیفراست شاید دیفراست به دلیل قیمت بسیار پایین‌تر، هنوز برای بسیاری افراد انتخاب اول باشد. البته یخچال دیفراست، زحمت یخ‌زدایی دستی یخچال را به‌طور مرتب بر عهده خریدار می‌اندازد.

سولات متداول

با در نظر گرفتن مجموع مزایا و معایب یخچال های نوفراست و دیفراست، یخچال های دیفراست برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب‌تر به نظر می‌رسند. این یخچال ها قیمت و مصرف برق کمتری دارند و هزینه خانوار را کاهش خواهند داد.

تعداد زیادی از انواع یخچال نوفراست هرگز برفک نمی‌زنند. البته برخی مدل‌ها نیز شاید در درازمدت، مقادیر بسیار اندکی از یخ و برفک اضافی را درون خود شکل دهند. بااین‌حال، سرعت و حجم یخ‌های شکل گرفته احتمالی، بسیار کمتر از یخچال های دیفراست خواهد بود.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها